Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er 2 kollegaer som tydelig konkurrerer mot hverandre om hvem som er mest dyktig i jobben. De har ulike stillinger, men avdelingene våre må samarbeide ganske tett. Kontorjobb. Hun ene er leder for sin avdeling og hun andre er fagansvarlig på lik linje med meg og vi har samme leder på en annen avdeling. Idag måtte jeg ta opp en jobbrelatert sak med hun kvinnelige lederen og vi fant en løsning på hele saken. Jeg skulle da sende en epost og informere en annen kollega på min avdeling at saken var løst. Hun andre fagansvarlige på min avdeling fikk med seg at jeg hadde pratet med den kvinnelige lederen og lurte på hva vi holdt på med. Jeg sa det det var en sak som ikke angikk henne, da hun ikke jobber med dette. Men jeg sa likevel litt om hva saken gjaldt og at jeg skulle sende en epost til en annen kollega om at saken var løst. Da buste den fagansvarlige ut og sa: "all epost korrespondanse som omhandler eller nevner den kvinnelige lederen SKAL jeg ha kopi av! " Jeg svarte: "hva jeg skriver i epost til andre kollegaer av meg har du ingenting med. Om du er så nysgjerrig,får du prate med den kvinnelige lederen selv". Ikke et ord etterpå og nå er det trykket stemning mellom meg og hun fagansvarlige.

Hun fagansvarlige har ingen "sjefs myndighet" over meg, vi stiller likt på avdelingen. 

Lurer derfor på om jeg skal nevne det for vår sjef? Blir det sladring?

Føler på at det er feil at hun skal sjefe over meg. I tillegg følte jeg at siden hun skulle ha kopi av epostene på denne måten, er det slik at hun samler "bevis" mot hun kvinnelige lederen? 

Anonymkode: a92dc...54b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1843153-liten-konflikt-p%C3%A5-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er 2 kollegaer som tydelig konkurrerer mot hverandre om hvem som er mest dyktig i jobben. De har ulike stillinger, men avdelingene våre må samarbeide ganske tett. Kontorjobb. Hun ene er leder for sin avdeling og hun andre er fagansvarlig på lik linje med meg og vi har samme leder på en annen avdeling. Idag måtte jeg ta opp en jobbrelatert sak med hun kvinnelige lederen og vi fant en løsning på hele saken. Jeg skulle da sende en epost og informere en annen kollega på min avdeling at saken var løst. Hun andre fagansvarlige på min avdeling fikk med seg at jeg hadde pratet med den kvinnelige lederen og lurte på hva vi holdt på med. Jeg sa det det var en sak som ikke angikk henne, da hun ikke jobber med dette. Men jeg sa likevel litt om hva saken gjaldt og at jeg skulle sende en epost til en annen kollega om at saken var løst. Da buste den fagansvarlige ut og sa: "all epost korrespondanse som omhandler eller nevner den kvinnelige lederen SKAL jeg ha kopi av! " Jeg svarte: "hva jeg skriver i epost til andre kollegaer av meg har du ingenting med. Om du er så nysgjerrig,får du prate med den kvinnelige lederen selv". Ikke et ord etterpå og nå er det trykket stemning mellom meg og hun fagansvarlige.

Hun fagansvarlige har ingen "sjefs myndighet" over meg, vi stiller likt på avdelingen. 

Føler på at det er feil at hun skal sjefe over meg. I tillegg følte jeg at siden hun skulle ha kopi av epostene på denne måten, er det slik at hun samler "bevis" mot hun kvinnelige lederen? 

Da bruker du det øverste hodet og lar være å sende e-post, ring eller oppsøk personen. 
Kvinnearbeidsplass problem.

Anonymkode: e7e5b...433

• Nyttig 2
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes du taklet det bra.  Noter deg det som har skjedd, og ta det videre hvis det skjer noe mer.

Anonymkode: abf5d...eb1

• Liker 1
  • Nyttig 1

Uff, sånn "småkranglig" og behov for å ta plass kan bli virkelig slitsomt - føler med deg!

Hun med fagansvar har ingen myndighet over deg, som du skriver. Hun har ikke noe lederansvar, eller annet ansvar utover hva som vi alle har ovenfor kollegaer, etter hva jeg forstår.

Avhengig av forholdet til sjefen ville jeg tatt det opp. Min forrige sjef var nærmest like mye en venn som leder, så han kunne jeg snakket med. Min nåværende leder derimot, måtte jeg forsøkt en veldig forsiktig tilnærming med.

Hvis du må være forsiktig, prøv å kun påpek det som er helt beviselig og ikke kan diskuteres, må være mitt råd. Ikke ta opp noe som kan avfeies med "følelser" eller lignende, gå heller på kun faktuelle hendelser hvor det går utover ditt arbeid.

Og du, stå på din mening hvis du sier at x-person ikke har noe med saken å gjøre, og dermed ikke trenger å vite noe om det. Det har du din fulle rett til, og mange vil kanskje si at du også har et krav om det, avhengig av taushetsplikt, arbeidssituasjon mm.

Jeg er helt enig i at det er feil at denne personen skal sjefe over deg. Ikke vær passiv-aggressiv, og samtidig forhold deg til det som ikke kan bli omtvistet. 

Anonymkode: 67775...b40

• Liker 1

Kvinnearbeidsplass problem.

Jeg er mann, og jobber på avdeling med over 30 menn, to kvinner.

Dette problemet er definitivt ikke et "kvinneproblem" eller som du skriver "kvinnearbeidsplass problem" (særskriving is a bitch).

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her må du selv vurdere. Hvis du ikke har rapporteringsansvar over for den fagansvarlige som er likestilt med deg, men i en annen avdeling. Normalt har de da hverken rett eller krav til innsyn i en sak hun ikke er del i. Dette handler både om GDPR og konfidensialitet, spesielt hvis det er opplysninger av sensitiv art.

Fortsetter denne kollegaen å mase, ville jeg vurdert å rapportere hen.

• Liker 2

Annonse

Coachshinny skrev (7 minutter siden):

Fortsetter denne kollegaen å mase, ville jeg vurdert å rapportere hen.

Ingen "hen" her, TS skriver det er en kvinne. :P

Sorry, men bruken av "hen" tar litt vel av.

• Liker 2

Er fagleder selv. Hadde spurt kollegaen om en kjapp prat og spurt om det er jeg som har gått glipp av noe her, eller hvorfor mener hun jeg skal rapportere slikt til henne. Mulig det er noe du ikke vet og hun formulerte seg klønete.

Om det ikke er en realistisk/god grunn ville jeg tatt en prat med leder, typ ‘Kan vi gå over hva fagrollene innebærer da jeg har fått beskjed av x om at jeg må rapportere til henne. Opplever det lite effektivt’. 

Bedre å bare ta slike ting med en gang enn at de ulmer og kollegaen sitter og frustrerer seg uten grunn. 

Anonymkode: 1c46e...85c

• Liker 1

Takk for tips😄

Godt poeng med taushetsplikt og GDPR  det skal jeg evt bruke om det skjer flere ganger.

Til informasjon er vi en god blanding av både menn og kvinner på jobb.

Og ja, jeg kan sikkert spørre den fagansvarlige om hva er bakgrunnen for dette, prøve i morgen😱 ivertfall før jeg "sladrer" til sjefen 

Jeg er for øvrig også fagleder. Jeg ville ikke oppført meg slik som beskrevet her, uansett hva.

Jeg kan mitt fag, og er fagleder i stor grad for å kunne dele min kunnskap der det trengs, ikke for å blande meg inn i andres arbeid.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg sa det det var en sak som ikke angikk henne, da hun ikke jobber med dette. Men jeg sa likevel litt om hva saken gjaldt og at jeg skulle sende en epost til en annen kollega om at saken var løst. Da buste den fagansvarlige ut og sa: "all epost korrespondanse som omhandler eller nevner den kvinnelige lederen SKAL jeg ha kopi av! " Jeg svarte: "hva jeg skriver i epost til andre kollegaer av meg har du ingenting med. Om du er så nysgjerrig,får du prate med den kvinnelige lederen selv". Ikke et ord etterpå og nå er det trykket stemning mellom meg og hun fagansvarlige.

Hun oppfører seg rart, men sier du virkelig slike ting til kolleger? Nokså uhøflig og unødig nebbete. 

Du får som du sår. Vær mer profesjonell og høflig, så får du nok samme behandling tilbake 

Anonymkode: 1ddcf...6af

Hun oppfører seg rart, men sier du virkelig slike ting til kolleger? Nokså uhøflig og unødig nebbete. 

Du får som du sår. Vær mer profesjonell og høflig, så får du nok samme behandling tilbake 

Det er jo ikke uhøflig eller nebbete en plass. 

Anonymkode: 0eb6f...fdd

• Liker 3

Annonse

Jeg svarte nok litt aggressivt ja, men hun er fryktelig nysgjerrig på alt jeg gjør og hva alle andre gjør på jobb. Hun er Ikke så populær blant de andre kollegaene heller, med den nesevise og "vet best" holdning. Hun skal "liksom" sjefe over oss andre og dette har pågått lenge. Ingen som sier fra. Er egentlig drittlei hele kjerringa og unngår så mye jeg kan.

Det er jo ikke uhøflig eller nebbete en plass. 

Det er sikkert subjektivt hvordan utsagn tolkes, men jeg kan ikke forestille meg at mine kolleger sier slikt til meg. 

Jeg har jobbet med vanskelige kolleger selv. Gjorde mitt ypperste å ikke bli ufin tilbake. Da har alle tapt.

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sikkert subjektivt hvordan utsagn tolkes, men jeg kan ikke forestille meg at mine kolleger sier slikt til meg. 

Jeg har jobbet med vanskelige kolleger selv. Gjorde mitt ypperste å ikke bli ufin tilbake. Da har alle tapt.

Jeg og mine kollegaer ville ikke brukt ordet ufin. Det er sånt tøve-ord som ikke sier noe konkret. Litt som ordene merkelig eller spesielt. Det blir for passivt aggressivt, man må gjette seg til hva som er galt.

Mye bedre med direkte tale, som over her, mener jeg. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og mine kollegaer ville ikke brukt ordet ufin. Det er sånt tøve-ord som ikke sier noe konkret. Litt som ordene merkelig eller spesielt. Det blir for passivt aggressivt, man må gjette seg til hva som er galt.

Mye bedre med direkte tale, som over her, mener jeg. 

Tror vi jobber på veldig forskjellige arbeidsplasser, og bra er det 🙂

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En plass går grensen til slutt. Føler jeg må sette henne på plass ellers vil hun jo bare regjere fortsatt. Jeg forholder meg til min sjef. Konflikten mellom hun og den kvinnelige lederen vil jeg heller ikke involveres i, det er mellom dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...