Gå til innhold

SÅ i tvil om nr 3...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er 33 og 39. Skjønner at det krever sitt med én til, men sliter med å se hvor mye verre det skal være enn to da vi ikke reiser mye på pakkereiser osv😅

Joda jeg vet det koster mye, men det synes jeg det er verdt. Mer redd for evt sykdom ja.

Anonymkode: 9614b...1c6

Men hvorfor spør du da?

Anonymkode: 8bcd6...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som trebarnsmor, anbefaler ikke.. mye dyrere, mye mer stress når alle skal plasser. Bilen vår er stappfull. Spesielt tenker jeg på alderen deres. Jeg var ung da mine 3 ble født. Hadde ALDRI valgt å få 3 stykk i 30/40 årene. Det er mye jobb, konflikt, penger, tid..

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor spør du da?

Anonymkode: 8bcd6...04a

Fordi jeg vil ha ulike innspill, og synspunkter fra folk med erfaring. Noen av innspillene er nye for meg og noen har jeg alt tenkt på. 

Myml1 skrev (Akkurat nå):

Som trebarnsmor, anbefaler ikke.. mye dyrere, mye mer stress når alle skal plasser. Bilen vår er stappfull. Spesielt tenker jeg på alderen deres. Jeg var ung da mine 3 ble født. Hadde ALDRI valgt å få 3 stykk i 30/40 årene. Det er mye jobb, konflikt, penger, tid..

Takk! Har deres begynt å bli større og det erfares mer stress?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du egentlig? De som svarer deg med at du ikke burde gå for tredje barnet når du er i tvil, er du ikke interessert i å høre på. Bare på de som har solskinnshistorier. 

Hva sier mannen din?

Anonymkode: 7c1ca...5fb

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor spør du egentlig? De som svarer deg med at du ikke burde gå for tredje barnet når du er i tvil, er du ikke interessert i å høre på. Bare på de som har solskinnshistorier. 

Hva sier mannen din?

Anonymkode: 7c1ca...5fb

Joda jeg takket en over her som nærmest lot til å angre og spurte en annen hvorfor de angret så jeg vil si jeg er ganske interessert jeg, men takk for innspill :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også vurdert det og kom frem til at vi ikke har kapasitet til tre hvis vi skal følge opp 1 og 2 så tett som vi ønsker og gi dem de opplevelsene vi har mulighet til nå. Det er både på grunn av økonomi og tid. 

Anonymkode: 3c8eb...e82

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det økonomiske går fint, alltid. En må evt prioritere. Men stordriftsfordeler og at de kan arve gjør at det går fint!  Ferier som er snakket om utgjør ikke det storste. Kjør på med nr 3 med en gang, så blir de to siste mer tette. Barn er en berikelse., og logistikken med 2 eller 3 går mye på det samme. Planlegge må en med både 2 og 3.  Når en har flere barn leker de også mer sammen så en har sånn sett mer fri periodevis. Eneste er at det er vanskeligere å skaffe barnevakt for 2 enn 3. Det er også veldig fint å vokse opp med mange søsken. 

Hadde gått for 4 barn om jeg hadde hatt muligheten. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har også vurdert det og kom frem til at vi ikke har kapasitet til tre hvis vi skal følge opp 1 og 2 så tett som vi ønsker og gi dem de opplevelsene vi har mulighet til nå. Det er både på grunn av økonomi og tid. 

Anonymkode: 3c8eb...e82

Takk for innspillet. Fint at dere fant det som var rett! Føles det greit eller er der noe savn?

Frk vestibulitt skrev (Akkurat nå):

Det økonomiske går fint, alltid. En må evt prioritere. Men stordriftsfordeler og at de kan arve gjør at det går fint!  Ferier som er snakket om utgjør ikke det storste. Kjør på med nr 3 med en gang, så blir de to siste mer tette. Barn er en berikelse., og logistikken med 2 eller 3 går mye på det samme. Planlegge må en med både 2 og 3.  Når en har flere barn leker de også mer sammen så en har sånn sett mer fri periodevis. Eneste er at det er vanskeligere å skaffe barnevakt for 2 enn 3. Det er også veldig fint å vokse opp med mange søsken. 

Hadde gått for 4 barn om jeg hadde hatt muligheten. 

Takk for innspill, det er sånn jeg tenker. Har du 3? Tenker på utgifter når de begynner på aktiviteter og sånn også..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan jeg spørre om budsjettet på matbutikken? Vi er familie på 5, men foreløpig er barna små så matbudsjettet vil jo skyte i været om noen år ! Hos oss er matbudsjett alt man kjøper på butikken, altså inkl deodorant, såpe, toalettrull osv. hvor mye er denne posten for dere med tenåringsbarn?

Anonymkode: 857bd...1a4

Jeg forsøker å ikke tenke på det. Men vi ukehandler, og bruker stort sett rundt 2200kr hver uke (2100-2500kr). Mer hvis det er noe ekstra som bursdag, 17. mai etc selvsagt. Og så må vi supplere med melk, brød og appelsinjuice i løpet av uka i tillegg, for det er ikke plass i kjøleskapet til en ukes forbruk, så da blir det fort 300-400kr til. Lunsj, av og til Pizzabakeren eller lignende, ungene bruker noe av lommepengene sine på brus etc. Så blir det gjerne noe mat utenom det også. På dagligvarebutikken er egentlig bare toalettpapir med av de andre tingene du nevner, men det meste kjøper vi utenom fordi det er billigere andre steder (Europris, Normal - sjampo, vaskepulver, såpe etc). 
De spiser VELDIG mye mer. Bare på kveldsmåltidet kan 16-åringen spise 7-8 brødskiver og drikke mer enn en halvliter melk. 

Anonymkode: 7d8a8...9e8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Joda jeg takket en over her som nærmest lot til å angre og spurte en annen hvorfor de angret så jeg vil si jeg er ganske interessert jeg, men takk for innspill :)

Det var ikke meg som skrev at jeg angret, men jeg kan svare for meg selv: Barnet (#3) viste seg å ha en diagnose som gjør at jeg ikke ville tatt samme valg igjen hvis jeg hadde visst den gangen det jeg vet nå. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått for 3 om vi hadde bedre økonomi (jeg er 20% ufør), mer familie i nærheten (har kun en mor og hun er litt gammel), og var yngre (nr 3 ville kommet når vi var rundt 40).

Er de tingene på plass? Da ville jeg gjort det.

Anonymkode: 69395...346

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var ikke meg som skrev at jeg angret, men jeg kan svare for meg selv: Barnet (#3) viste seg å ha en diagnose som gjør at jeg ikke ville tatt samme valg igjen hvis jeg hadde visst den gangen det jeg vet nå. 

Det forstår jeg. Og det er en genuin bekymring jeg har, da det vil gå hardt utover de 2 andre..

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde gått for 3 om vi hadde bedre økonomi (jeg er 20% ufør), mer familie i nærheten (har kun en mor og hun er litt gammel), og var yngre (nr 3 ville kommet når vi var rundt 40).

Er de tingene på plass? Da ville jeg gjort det.

Anonymkode: 69395...346

Har kurant økonomi for en til, har ikke særlig med hjelp fra familie, jeg er under 35 ved evt fødsel men mannen er nærmere 40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forsøker å ikke tenke på det. Men vi ukehandler, og bruker stort sett rundt 2200kr hver uke (2100-2500kr). Mer hvis det er noe ekstra som bursdag, 17. mai etc selvsagt. Og så må vi supplere med melk, brød og appelsinjuice i løpet av uka i tillegg, for det er ikke plass i kjøleskapet til en ukes forbruk, så da blir det fort 300-400kr til. Lunsj, av og til Pizzabakeren eller lignende, ungene bruker noe av lommepengene sine på brus etc. Så blir det gjerne noe mat utenom det også. På dagligvarebutikken er egentlig bare toalettpapir med av de andre tingene du nevner, men det meste kjøper vi utenom fordi det er billigere andre steder (Europris, Normal - sjampo, vaskepulver, såpe etc). 
De spiser VELDIG mye mer. Bare på kveldsmåltidet kan 16-åringen spise 7-8 brødskiver og drikke mer enn en halvliter melk. 

SIFO regner på oss: Mat og drikke 18 180kr. Pluss andre dagligvarer på 900, husholdningsartikler 990 (noe/mye av dette kan man potensielt handle på butikken) + mer enn 3000kr i personlig pleie (kjøper du sjampo, såpe etc på dagligvarebutikk også så inngår noe av det i summen brukt på matbutikk også - kommer an på handlevaner).

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det forstår jeg. Og det er en genuin bekymring jeg har, da det vil gå hardt utover de 2 andre..

Ja, det gjør det. Kan ikke stikke det under en stol. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det gjør det. Kan ikke stikke det under en stol. 

En bør vel ikke la et sterkt ønske begrenses av frykten for noe sånt men jeg kjenner det har en effekt. Med 2 går det liksom an å takle men 3...

Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Det var å ta litt vel mye i. Enig at feriebudsjettet blir veldig mye høyere med tre barn, men bil og hus ville vært de samme for oss.

Ikke for oss. Vi måtte flytte ut av Oslo. Vi bodde i sentrum og hadde egentlig tenkt å bli der, men med vanlige lønninger er 4+ soverom en utopi. Vi hadde tre soverom. Vi måtte oppgradere til 7seter for å få tre bakovervendte seter inn i bilen.

Mat: riktignok 3 tenåringsjenter, men alle i familien trener mye og spiser mye grønnsaker, frukt, bær og fisk. Vi har et budsjett på 16.000/mnd, men de siste 6mnd har vi gått over hver mnd så nærmere 18.000 er nok sannheten dessverre. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder alder; jeg fikk barn i starten av 20 årene. Min mor var 45 år da jeg fikk det barnet som er 17 år nå. Og hun hadde ikke hatt sjans til å følge opp på samme måte som jeg gjør med tenåringene mine. Så jeg ville definitivt ikke fått nr 3 om jeg pushet 40! er jeg er veldig glad for at jeg var ung og sprek gjennom "løpe etter småbarn" fasen 😅

Anonymkode: 7b0a8...5a4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder alder; jeg fikk barn i starten av 20 årene. Min mor var 45 år da jeg fikk det barnet som er 17 år nå. Og hun hadde ikke hatt sjans til å følge opp på samme måte som jeg gjør med tenåringene mine. Så jeg ville definitivt ikke fått nr 3 om jeg pushet 40! er jeg er veldig glad for at jeg var ung og sprek gjennom "løpe etter småbarn" fasen 😅

Anonymkode: 7b0a8...5a4

Takk! Jeg er i god form og fortsatt tidlig i 30årene så er en stund til jeg pusher 40 da men greit å ha det i tankene :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi jeg vil ha ulike innspill, og synspunkter fra folk med erfaring. Noen av innspillene er nye for meg og noen har jeg alt tenkt på. 

Takk! Har deres begynt å bli større og det erfares mer stress?

Ja, var greit nokk da minste var liten. Nå med kjøring hit og dit flere ganger i uken pga aktiviteter og vennebesøk. Alltid krangling over alt som kan finnes på å krangle om. For eksempel at en av de skal på besøk eller får besøk, det kan trigge til dårlig stemning resten av dagen 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Myml1 skrev (4 minutter siden):

Ja, var greit nokk da minste var liten. Nå med kjøring hit og dit flere ganger i uken pga aktiviteter og vennebesøk. Alltid krangling over alt som kan finnes på å krangle om. For eksempel at en av de skal på besøk eller får besøk, det kan trigge til dårlig stemning resten av dagen 

Det er sånt jeg er redd skal bli kaotisk og bare kjipt om typ 7 år, når en ser de søte små sammen nå😅 takk for ærlig kommentar!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...