Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har foreslått at jeg skal styre hans økonomi når han begynner med nordsjøturnus igjen (2 uker på - 4 uker av)

Han har tidligere ikke vært like flink økonomisk han har gått i en del fallgruver. Ikke meldt flytting, mistet bank ID-brikken, ikke fulgt opp møter osv fordi han rett og slett har tankene sine på jobb. Det har blitt til et irritasjonsmoment hvor jeg maser og han blir frustrert fordi han ikke har orden på tingene jeg forventer at en voksen skal ha orden på. 

Jeg har allerede det meste av fullmakter og skal bli disponent for hans konto.

Er det noen fallgruver jeg bør passe meg for? Mitt ansvar blir å sørge for at alt blir betalt, gi han 8-10 tusen i "lommepenger" som skal gå til alt fra mat, utstyr og diverse til bil o.l og resten går til familien AS og sparing. Han kommer til å tjene betraktelig mer enn meg, men vi har god samlet økonomi.  Han ønsker ikke å ha budsjettmøter eller informasjon. Han vil bare at det skal være i orden og at det alltid er penger på kontoen om det skulle oppstå et akutt behov. Han vil ikke ha vipps, kredittkort eller annet da han har brent seg på dette før og mistet oversikten. Han vil heller at jeg skal ha disse tingene slik at jeg kan kontrollere alt som går inn og ut slik at det ikke sklir ut. Andre i familien har utnyttet hans manglende oversikt og lånt/fått mange hundre tusen (kan være oppi millionbeløp, men det kan jeg ikke se enda uten disponent) uten å betale noe som helst tilbake. Jeg skjønner godt at han nå ønsker at jeg skal ha kontrollen og han kan "skylde" på at han ikke har tilgang hvis noen vil låne penger og han ikke vil si nei selv (eksempelvis via vipps og lignende hvor han har hatt vanskelig å si nei til familie). 

Noen av ulempene jeg ser er jo at han blir "umyndiggjort" og ikke må stå til ansvar for sin egen økonomi annet enn over "lommepengene". Om jeg skulle falle fra eller avslutte forholdet så ville han stå der og ikke vite hva han skal gjøre med egen økonomi. Det vil være et stort ansvar å forvalte en større sum med penger som egentlig ikke tilhører meg som privatperson selv om vi er samboere.

Jeg har orden på økomomien og går i pluss hver måned. Vet hva som går ut/inn og sjekker kontoene mine hver dag. 

Anonymkode: bd929...a7c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres greit ut, dette er jo mellom dere og så lenge dere ønsker denne ordningen, er det vel bare å kjøre på?

At han ikke har kunnskap om egen økonomi om han blir alene, er vel et problem han får deale med om det eventuelt skjer. Da vil han uansett være bedre rustet enn om han styrer det selv nå og suller bort mye av pengene sine.

Anonymkode: 1042a...bc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er han like surrete når det gjelder andre ting? Ikke få barn med ham med mindre han tar ansvar for eget liv. Du er ikke mammaen hans

Anonymkode: ade28...ec6

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alt felles. Alt går inn på en konto, derfra går alt av regninger ut til. Så fører vi en sum over til en konto som vi begge har betalings kort til.

Utrolig deilig syns jeg,  begge ser hva som går ut og inn

Anonymkode: 0f274...d89

AnonymBruker
Skrevet

Disposisjonsrett og delegert rettighet i nettbanken. Videre må du også få tilgang til alt av e-faktura, dette gjøres også i nettbanken. 

Opprett flere konti; en som lønnen går inn på, så kan konto med kort enten få fast beløp ved hver lønning eller fast beløp hver uke. Hvor mange konti som det er nødvendig med ellers, må du selv avgjøre. 

Fallgruve; legges det opp til efaktura/avtalegiro på konto hvor lønn kommer inn, og det er en konto med fast overføring for "forbruk", vil det jo være oversiktlig dersom noen andre må ta dette ansvaret. 

Anonymkode: f261b...181

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...