Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #1 Skrevet 16. mars 2006 Overdose av paracetamol kan etter 4 - 6 timer gi svetting, kvalme, oppkast og magesmerter, men det er ikke uvanlig at disse første tegnene på forgiftning uteblir. De første symptomene på leversvikt kan i stedet inntre etter 2 – 4 dager Får du de første symtomene,betyr det at då får du lever skade,eller får du symtomene forde kroppen kvitter seg med dem!?
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #2 Skrevet 16. mars 2006 Om jeg husker rett, det kan bety begge deler. Uansett: RING LEGEVAKTA! eller 113!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #3 Skrevet 16. mars 2006 hvor mange piller samtidig kan vær skadelig da? jeg tar gjerne opptil 5 stk samtidig hvis jeg føler meg veldig dårlig (smerter etc). det skjer ikke så ofte da men blir jo redd...
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #4 Skrevet 16. mars 2006 Hva som blir for stor dose er avhengig også avhengig av vekt, så det er vanskelig å si bastant at "så mange er overdose". Men det er kanskje en ide å følge anbefalingenen på pakningsvedlegget?
Gjest Rødtoppen Skrevet 16. mars 2006 #5 Skrevet 16. mars 2006 hvor mange piller samtidig kan vær skadelig da? jeg tar gjerne opptil 5 stk samtidig hvis jeg føler meg veldig dårlig (smerter etc). det skjer ikke så ofte da men blir jo redd... ← Hei gjest! Paracet er et merkelig preparat. For det første, det er absolutt IKKE vits å ta mer enn 2 paracet = 1 g hvis du har vondt osv. Paracet er laget slik at det har et "tak" på hvor mye av stoffet som hjelper, og det du inntar over 1 g har ingen effekt i kroppen. Dette er bare med på å gi deg andre bivirkninger i stedet for. 1 g paracet kan inntas med 4 timers mellomrom ved smerter og/eller feber. Det er også en grunn til at man bare får kjøpt en og en pakke med f.eks. paracet på apoteket, er vel ca 20 tabletter som kan gi forgiftning (men kommer som sagt tidligere her litt an på vekt osv). Det som er så dumt med paracetamol-forgiftning er at hvis man oppdager det for sent finnes det ingen motgift heller. Denne kan bare brukes inntil 12-24 timer etter inntak av paracet... Moralen er: følg pakningsvedlegget!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #6 Skrevet 16. mars 2006 Det er også en grunn til at man bare får kjøpt en og en pakke med f.eks. paracet på apoteket, er vel ca 20 tabletter som kan gi forgiftning (men kommer som sagt tidligere her litt an på vekt osv). Det som er så dumt med paracetamol-forgiftning er at hvis man oppdager det for sent finnes det ingen motgift heller. Denne kan bare brukes inntil 12-24 timer etter inntak av paracet... Moralen er: følg pakningsvedlegget! ← bare å gå inn en gang senere pg kjøpe en til det
Gjest baby-E Skrevet 16. mars 2006 #7 Skrevet 16. mars 2006 bare å gå inn en gang senere pg kjøpe en til det ← hva er vitsen liksom
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå