Gå til innhold

Bilsalg , export ikke omregistreringsavgift sier kjøper?!?

Anbefalte innlegg

Heihei, jeg er virkelig dum når det gjelder dette. Jeg holder på å selge en eldre litt ødelagt bil, og en kjøper sier at han ikke trenger betale omregistreringsavgift fordi bilen skal til export ?     

Æ trenger ikke omregistrering . Bilen må til eksport. " og " Hvis du trenger vi kan gjøre bare eierskifte"   Skriver han. 

jeg forstår meg ikke på dette i det hele tatt.. kan man unngå omregistreringsavgift? Blir ikke jeg ansvarlig for bilen helt til den blir registrert i et annet land om den ikke omregistreres nå og man bare gjør eierskifte? Jeg skjønner ikke.. værsånill hjelp ei ung og fortvilt dame 🙏

Fortsetter under...

NB: Disse karene som kjøper opp biler for eksport til Afrika og andre artige plasser pruter gjerne som ville hel... også etter at dere har avtalt en pris før henting. Tell fingrene etter besøket...😆 I disse handlene spiller tilstand på bilen minimal rolle, bare det er en av de rette modellene.

Spurte på ChatGPT, og dette er svaret jeg fikk. NB: Merk deg punkt 2B! Og husk at DU må logge deg inn og ordne dette, ikke stol på at kjøperen ordner dette selv om han sier noe annet.

Hvis jeg selger en bil til noen som har tenkt å eksportere bilen: må jeg ikke ordne omregistrering?
ChatGPT sa:

Korrekt – hvis du selger en bil til noen som skal eksportere den, skal ikke bilen omregistreres i Norge. I stedet følges en egen prosess for eksport, og ansvaret ditt som selger er litt annerledes enn ved vanlig eierskifte. Her er hva du må vite og gjøre:

🚗 1. Du trenger ikke ordne omregistrering

• Det er ingen omregistreringsavgift eller eierskifte på vanlige måten.

• Kjøperen skal ikke registreres som ny eier i Norge hvis bilen skal ut av landet.

📋 2. Hva du må gjøre som selger

a) Meld salg på vanlig måte

• Logg inn på Statens vegvesen

• Velg «Salgsmelding» og legg inn kjøperens informasjon

• Huk av for at kjøper skal eksportere bilen

Dette er viktig – det forteller Vegvesenet at bilen ikke skal brukes i Norge, og at du ikke er ansvarlig for omregistrering eller avgifter.

b) Sørg for at bilen blir avregistrert / levert skilt

• Bilen må enten:

• Avregistreres før eksport, og skiltene leveres inn til trafikkstasjonen

• Eller eksporteres med skilt midlertidig, hvis kjøper har eksportskilt

🌍 3. Hvis kjøper henter bilen med eksportskilt

• Kjøper kan søke om midlertidige eksportskilt og forsikring fra Statens vegvesen.

• Disse er gyldige i inntil 30 dager og tillater at bilen kjøres ut av landet.

🧾 4. Du slipper ansvar for avgifter og eierskap etterpå

• Så lenge du har levert inn salgsmelding og bilen eksporteres/avregistreres, har du ikke lenger ansvar for:

• Trafikkforsikringsavgift

• Bompenger

• Ansvar for bruk

Husk:

Punkt Viktig fordi
Meld salg til Statens vegvesen Du fraskriver deg juridisk og økonomisk ansvar
Ikke gjør eierskifte på vanlig måte Da må kjøper betale omregistreringsavgift unødvendig
Bilen må ut av landet / avregistreres Ellers står den fortsatt som registrert i Norge

Konklusjon

Nei – du skal ikke omregistrere bilen hvis kjøper skal eksportere den.
Du må derimot melde fra om salget som eksport og sørge for at bilen blir avregistrert eller får eksportskilt.

Vil du ha hjelp til å finne riktig skjema eller lenke hos Statens vegvesen?

Anonymkode: f3971...8d1

Du skal bare sørge for at salgsmeldingen blir levert, om kjøperen ikke betaler omregistreringsavgiften er ikke ditt problem for bilen blir uansett omregistrert i kjøperens navn så lenge salgsmeldingen er levert.

Anonymkode: d3f85...b5e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...