Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et rolig barn som lett synes det blir for mye bråk og kaotisk med mange barn på besøk. Engasjerte foreldre har på foreldremøte bestemt at alle må få komme på besøk, slik at ingen blir utestengt, men dette gjør besøk utrivelig for mitt barn. Hvordan løser dere andre det når mange vil komme på besøk og barnet selv ikke ønsker det? Vi foreldre er også veldig rolige og blir fort sliten med mye folk og bråk rundt oss, og kjenner igjen det hos barnet; det er altså ikke for å utestenge noen. Hvordan si fra om dette på en ordentlig måte? Jeg regner med at vi vil møte mye motstand hos enkelte foreldre.

Anonymkode: 0ffda...4b0

AnonymBruker
Skrevet

Har foreldremøtet bestemt at dere må ha mange unger på besøk på daglig basis? 

Dette løser du lett ved å si at de kan leke ute. Så kan ditt barn gå hjem når det blir sliten av mye folk. Mine barn får ha så mange de vil på besøk, så lenge de leker ute. Inne er det maks to av gangen, blir bare kaos med flere😅 Vi har også faste familiedager der ingen får ha besøk, slik at vi kan være sammen alene  

Anonymkode: dba20...ddb

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved å ikke ta i mot barn fra klassen på besøk utestedet du ditt eget barn sosialt. Det hjelper ikke om du er introvert /sliten /opptatt, det er en del av det å ha barn. Hvis hjemmebesøk er et stort problem kan du kjøre på med å være sosial utenfor hjemmet i stedet, som tur til lekeplass, lekeland, trampoline park, skatepark. Du kan også sende barnet på organisert idrett med andre i klassen. Men dersom du ikke har besøk hjemme er det utenfor normen. 

Anonymkode: 4a951...d49

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Vi har førsteklassing og her er det sjelden noen har mer enn ett barn på besøk i slengen.

Å ha hatt alle på besøk på en gang hadde vært relativt uaktuelt.

Her blir det ofte konflikter når de er flere enn to, men når de blir eldre ser jeg det som naturlig at de kan være flere sammen på besøk. (Alle samtidig fortsatt uaktuelt)

Anonymkode: 297e3...6ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha besøk hjemme utafor normen? Hæ? Barn kan leke ute på et byggefelt, spesielt hvis det er mer enn ett eller to barn. Makan. 

Helt normalt og fornuftig å sette grenser til besøk hjemme, og at det ikke skjer hele tiden....

Anonymkode: 7746e...b73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke ha besøk hjemme utafor normen? Hæ? Barn kan leke ute på et byggefelt, spesielt hvis det er mer enn ett eller to barn. Makan. 

Helt normalt og fornuftig å sette grenser til besøk hjemme, og at det ikke skjer hele tiden....

Hvis man er den familien som alltid sier nei når barn fra klassen vil besøke, vil de slutte å spørre og dra hjem til noen andre. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvsagt begrense det til 1-2 barn om gangen, og at alle får komme til dere men etter tur. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man er den familien som alltid sier nei når barn fra klassen vil besøke, vil de slutte å spørre og dra hjem til noen andre. 

Nå tenkte jeg på hvis det var mer enn et barn om gangen, helt klart man skal få lov å ha med folk hjem. Men å åpne huset sitt for besøk for hele klassen er totalt uaktuelt, også uaktuelt hvis man er 4 stk. Da leker man ute 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Engasjerte foreldre har på foreldremøte bestemt at alle må få komme på besøk

Alltid like gøy med foreldre som tror de kan bestemme og sette kollektive regler i andres hjem. 

Her i huset er det vi som bestemmer og slik blir det :) 

Anonymkode: d6a2b...e1f

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alltid like gøy med foreldre som tror de kan bestemme og sette kollektive regler i andres hjem. 

Her i huset er det vi som bestemmer og slik blir det :) 

Anonymkode: d6a2b...e1f

100% enig! Foreldremøtene kan være veiledende og komme med anbefalinger. Men aldri i verden at noe som blir bestemt der skal overkjøre det vi som familie mener er riktig. Hater kollektive regler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nå tenkte jeg på hvis det var mer enn et barn om gangen, helt klart man skal få lov å ha med folk hjem. Men å åpne huset sitt for besøk for hele klassen er totalt uaktuelt, også uaktuelt hvis man er 4 stk. Da leker man ute 

Her har ungene fått ha besøk av så mange de ønsker (om det er 2 eller 6). Og når vi trenger litt ro rundt øra har vi bare bedt de gå ut og leke ute.

Anonymkode: b114d...700

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har et rolig barn som lett synes det blir for mye bråk og kaotisk med mange barn på besøk. Engasjerte foreldre har på foreldremøte bestemt at alle må få komme på besøk, slik at ingen blir utestengt, men dette gjør besøk utrivelig for mitt barn. Hvordan løser dere andre det når mange vil komme på besøk og barnet selv ikke ønsker det? Vi foreldre er også veldig rolige og blir fort sliten med mye folk og bråk rundt oss, og kjenner igjen det hos barnet; det er altså ikke for å utestenge noen. Hvordan si fra om dette på en ordentlig måte? Jeg regner med at vi vil møte mye motstand hos enkelte foreldre.

Tre barn, like gamle, en venn hver eller tre - fire venner til sammen som to eller tre velger. Vi kan ikke ha huset fullt. Men vi lar heller ikke en stå igjen alene, hvis bestevennen til en av dem som får være med blir nummer fem.

Bruk sunn fornuft. Tenk rettferdighet, inkludering og ikke glem den ene. 

Anonymkode: 14331...914

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved å ikke ta i mot barn fra klassen på besøk utestedet du ditt eget barn sosialt. Det hjelper ikke om du er introvert /sliten /opptatt, det er en del av det å ha barn. Hvis hjemmebesøk er et stort problem kan du kjøre på med å være sosial utenfor hjemmet i stedet, som tur til lekeplass, lekeland, trampoline park, skatepark. Du kan også sende barnet på organisert idrett med andre i klassen. Men dersom du ikke har besøk hjemme er det utenfor normen. 

Nå skriver ts i første setning at barnet hennes er stille og blir fort sliten. 

Forslagene dine høres ut som et mareritt for et slikt barn. Stakkars unge. Lekeland? Helvete på jord.

Barnet må ikke ha masse besøk om h*n ikke føler behov for det selv.

Anonymkode: 49cbf...fae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Greit det er slike regel for bursdag, men man kan ikke ende opp med hele eller halve klassen samtidig i hverdagen. Noen har ikke plass, og andre er som ditt barn. Folk, både barn og voksne må lære seg at livet er slik at ikke alt kan tilrettelegges. Har et barn besøk av 1-2stk, og 3 og 4manm ringer på eller spør om å leke, så er det helt ok å si de må gå ut, evt "nå har Ole og Per vært lenge her, så nå kan derre gjerne gå til en av dere andre". Men man kan vise skjønn. Er de 1 eller 2 fra før, kan jo gjerne tredjemann få komme. Men man kan ha en grense. Blir jo litt dumt å avvise en. Og dersom noen har et barn som ikke så ofte blir inkludert, så må også foreldrene selv jobbe for dette. Feks invitere hjem til seg. Også kan de jo avtale lekebesøk med andre, det er jo bare å skrive "Hei, Per vil så gjerne leke med Ole (og evt skrive han savner å bli inkludert om det er et problem), kan de være hos dere en time eller to i morgen". For alle barn vil jo gjerne besøke andre også. 

Anonymkode: 09825...cc0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel si at man gjerne kan ta hensyn til stille barn som lett blir overstimulert, like mye som man skal ta hensyn til de barna (og foreldre) som må ha kaos rundt seg hele tiden. 

Alle barn har ikke behov for å ha eller gå på klassefest etter skolen flere dager i uken. Noen barn får nok sosialisering med klassekamerater, da de faktisk er flere timer på skolen sammen hver dag. 

Anonymkode: 49cbf...fae

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Ellers syns jeg jo at noen få kan avtale å leke, kun de et par timer. Man må få lov å være litt i fred med noen man trives med. Noen ganger gang 2 og 3mann skape en helt annen dynamikk i leken. Vi voksne treffer jo venner vi liker, men kan sosialiseres med kolleger vi ikke er begeistret for på en profesjonell måte. Dette bør gjelde barn også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

man trenger da ikke ha med hele klassen hjem, holder med 1-2 unger av gangen

men jeg syns det er bra at skolen er opptatt at men ikke skal føle seg ute stengt

Anonymkode: d186b...50a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo si at om det blir over 3 barn så må de leke ute, f. eks? :)

Anonymkode: 0c600...508

Skrevet

Har aldri hørt om slike beslutninger på foreldremøter. Hadde ikke godtatt tvang om å invitere noen/mange.

Det er mitt hjem og jeg setter regler her.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Ellers syns jeg jo at noen få kan avtale å leke, kun de et par timer. Man må få lov å være litt i fred med noen man trives med. Noen ganger gang 2 og 3mann skape en helt annen dynamikk i leken. Vi voksne treffer jo venner vi liker, men kan sosialiseres med kolleger vi ikke er begeistret for på en profesjonell måte. Dette bør gjelde barn også. 

Vi voksne kan ikke alltid styre alt i barnas liv. Noe må de få bestemme selv. Og noe må voksne ta en voksenavgjørelse på. 

Anonymkode: 14331...914

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...