AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Jeg har en tenåring som jeg øvekjører med jevnlig. I går hadde vi hatt en tur. Jeg sa til tenåringen min at dette går veldig bra, og at nå har det vært en positiv utvikling. Fortalte at jeg føler meg trygg. Men så tenkte jeg at siden dette er øvekjøring så bør hen få vite hva som kan bli bedre. Jeg sa hva som kan gjøres bedre, og da klikket det for tenåringen. Da var jeg slem, og jeg klarte ikke se positive ting rundt meg. Jeg var en person som kommer med nedbrytense kommentarer. Hvordan faen skal man kunne gi feedback til generasjon krenka? Gi meg et tips her, for jeg vil at tenåringen min skal bli en trygg og sikker sjåfør, som snur hodet, og sjekker bakruten ved filskifte. Som senker farten før man bytter fil. Det var det jeg sa Men det var visst krenkende. Tips? Anonymkode: 78de7...72f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai Kanskje tenåringen din ikke er helt moden nok (for førerkort)? Nå vet jo ikke vi HVA som ble sagt, hvordan det ble sagt eller i hvilken setting, men: Ungen må en forståelse for at det selvsagt ALLTID vil være ting å påpeke, både alvorlige saker og saker som bare er suboptimale. Er ikke vedkommende i stand til å forstå dette er trolig modenhetsnivået for lavt. Avtal at dere tar en stopp halvveis i økten, både for å gjennomgå situasjoner dere har vært i så langt, og om snakke om hva som eventuelt bør være større fokus på resten av turen. Det kan dessuten være greit for tenåringen å trekke pusten og senke skuldrene fem min. Gjør en tilsvarende debrief når dere er ferdige. Neste gang dere legger ut på tur starter dere med å gjenoppfriske hva dere fokuserte på forrige gang. Du skal forvente progresjon, i alle fall i alt som har med ren trafikksikkerhet å gjøre. Kun hvis du opplever direkte farlig adferd tar du det med ungen MENS dere kjører. Når du er den som kjører, og vedkommende er passasjer, så gjør det til en vane at han/hun også er alert og aktiv passasjer som hele tiden fokuserer på trafikkbildet som om han/hun er den som faktisk kjører. Her kan du gjerne "tegne og fortelle" og forklare valgene dine mens du kjører. Er ikke ungen innstilt på dette er det mangel på dedikasjon og evt. modenhet. Lykke til! Anonymkode: a2013...9b9 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai Tenåring. Hormoner. Humørsvingninger. Som førte til en overdreven reaksjon. Og så synes jeg faktisk det var litt unødvendig av deg. Kan du ikke heller notere litt "bak øret", og neste gang si; "I dag tenker jeg vi kan øve på fartstilpasning inn i kryss, og at du følger med i speil" Alternativt tatt en debrief, der tenåringen får dele egne tanker først. Du kan supplere med dine observasjoner. Og så avslutter du med å gi mye skryt for hva som er bra. For i det du sier "i dag var du flink, og er en positiv utvikling, MEN......" Så trekker du tilbake de positive ordene, og alt man hører er kritikk. Anonymkode: 8bc40...449 6 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai Hen er nok moden. Men dette er vanskelig, siden vi er i nær familie. Takk for svar, og ja jeg kan forsøke å legge inn tilbakemelding midt i økten, slik at vi kan fokusere på det positive når vi er ferdige. Jeg visste ikke at det positive liksom blir visket ut av alt det negative. Jeg ønsker jo bare at tenåringen skal få utbytte av øvekjøringen. Har lurt på om jeg skal gi en lapp med tre positive og to ting som kan forbedres til neste gang? Kanskje f.eks fra forrige gang bør jeg anbefale å lese om bilens blindsoner. Anonymkode: 78de7...72f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (44 minutter siden): sjekker bakruten ved filskifte. Som senker farten før man bytter fil. Det var det jeg sa Men det var visst krenkende. Tips? Kanskje tenåringen din har bedre kunnskap enn deg? Disse tipsene var passe på trynet, direkte farlige.. Anonymkode: c08bf...5e1 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje tenåringen din har bedre kunnskap enn deg? Disse tipsene var passe på trynet, direkte farlige.. Anonymkode: c08bf...5e1 Takk for at du påpekte dette! Anonymkode: 58c53...fe3 1
jegerrinne Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai Ser her så kan ikke far øvelseskjøre med ungdommen for på matten han formidler ting blir helt galt og ting låser seg. Kjøreskole sa her at til tider var det bedre ungdommen kjørte med andre en foreldre. Og viktig med positiv tilbakemelding og hva en ska øve på 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai La ungdommen ta første modul hos kjøreskole før du øvelseskjører med ham. Anonymkode: ba9b9...f20 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har en tenåring som jeg øvekjører med jevnlig. I går hadde vi hatt en tur. Jeg sa til tenåringen min at dette går veldig bra, og at nå har det vært en positiv utvikling. Fortalte at jeg føler meg trygg. Men så tenkte jeg at siden dette er øvekjøring så bør hen få vite hva som kan bli bedre. Jeg sa hva som kan gjøres bedre, og da klikket det for tenåringen. Da var jeg slem, og jeg klarte ikke se positive ting rundt meg. Jeg var en person som kommer med nedbrytense kommentarer. Hvordan faen skal man kunne gi feedback til generasjon krenka? Gi meg et tips her, for jeg vil at tenåringen min skal bli en trygg og sikker sjåfør, som snur hodet, og sjekker bakruten ved filskifte. Som senker farten før man bytter fil. Det var det jeg sa Men det var visst krenkende. Tips? Anonymkode: 78de7...72f En ska da ikke snu hodet å se bak i bakrute der bruker en speilene, ja en ska eks se ut ved venstre fil ved filbytte eller litt til høyre. Anonymkode: ec5f5...f2e
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai Jeg mener denne: Blindsoner: Blindsoner er områder rundt bilen som ikke kan ses i sidespeilene, men som likevel kan være farlige ved filskifte. Sjekk blindsonen: Før du skifter felt, er det viktig å sjekke blindsonen ved å snu hodet og ta en rask kikk over skulderen. Ok skrev jeg bakruten? Jeg mente bakre sidevindu. Dette ble jeg selv opplært til i kritt- tiden da jeg tok lappen. Hilsen TS Anonymkode: 78de7...72f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #11 Skrevet 25. mai Har kjørt endel med ungdom, de må bare bli så sur de bare vil. Viktig å si fra hva som er rett og galt. Så de ikke drar på seg uvaner. Som de drar meg inn med i kjøreskolen . Bare forklar det tydelig hvorfor ☺️ Anonymkode: 61880...a6f 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #12 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for at du påpekte dette! Anonymkode: 58c53...fe3 Tror du må innfinne deg med at en trafikklærer må informere tenåringen riktig om dette. Ikke at du skal leke en. Rådene dine er farlige. Tar du ikke det innover deg når jeg forteller det her bør du ikke bedrive øvelseskjøring.. (Man sjekker ikke isolert en bakspeilet/bakrute når man bytter et felt..) Sidespeil gjelder.. (Man senker ikke prinsipielt fart ved et feltskift, ønsker du påkjørsel bakfra?) Slike grunnleggende ting er det skremmende å gi feilinfo om. Anonymkode: c08bf...5e1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #13 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har en tenåring som jeg øvekjører med jevnlig. I går hadde vi hatt en tur. Jeg sa til tenåringen min at dette går veldig bra, og at nå har det vært en positiv utvikling. Fortalte at jeg føler meg trygg. Men så tenkte jeg at siden dette er øvekjøring så bør hen få vite hva som kan bli bedre. Jeg sa hva som kan gjøres bedre, og da klikket det for tenåringen. Da var jeg slem, og jeg klarte ikke se positive ting rundt meg. Jeg var en person som kommer med nedbrytense kommentarer. Hvordan faen skal man kunne gi feedback til generasjon krenka? Gi meg et tips her, for jeg vil at tenåringen min skal bli en trygg og sikker sjåfør, som snur hodet, og sjekker bakruten ved filskifte. Som senker farten før man bytter fil. Det var det jeg sa Men det var visst krenkende. Tips? Anonymkode: 78de7...72f Man snur da virkelig IKKE hodet for å sjekke bakruten ved filskifte! Anonymkode: 389c9...f42
AnonymBruker Skrevet 25. mai #15 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg har en tenåring som jeg øvekjører med jevnlig. I går hadde vi hatt en tur. Jeg sa til tenåringen min at dette går veldig bra, og at nå har det vært en positiv utvikling. Fortalte at jeg føler meg trygg. Men så tenkte jeg at siden dette er øvekjøring så bør hen få vite hva som kan bli bedre. Jeg sa hva som kan gjøres bedre, og da klikket det for tenåringen. Da var jeg slem, og jeg klarte ikke se positive ting rundt meg. Jeg var en person som kommer med nedbrytense kommentarer. Hvordan faen skal man kunne gi feedback til generasjon krenka? Gi meg et tips her, for jeg vil at tenåringen min skal bli en trygg og sikker sjåfør, som snur hodet, og sjekker bakruten ved filskifte. Som senker farten før man bytter fil. Det var det jeg sa Men det var visst krenkende. Tips? Anonymkode: 78de7...72f Tipset er å sende tenåringen til kjøreskolen og la profesjonelle ta seg av opplæringen! Anonymkode: 389c9...f42 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #16 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du må innfinne deg med at en trafikklærer må informere tenåringen riktig om dette. Ikke at du skal leke en. Rådene dine er farlige. Tar du ikke det innover deg når jeg forteller det her bør du ikke bedrive øvelseskjøring.. (Man sjekker ikke isolert en bakspeilet/bakrute når man bytter et felt..) Sidespeil gjelder.. (Man senker ikke prinsipielt fart ved et feltskift, ønsker du påkjørsel bakfra?) Slike grunnleggende ting er det skremmende å gi feilinfo om. Anonymkode: c08bf...5e1 Jeg er ikke ts……… Anonymkode: 58c53...fe3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #17 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man snur da virkelig IKKE hodet for å sjekke bakruten ved filskifte! Anonymkode: 389c9...f42 Ikke bakruten, men du må sjekke blindsonen. Men du skal ikke SNU hodet nei, men titte deg over "skulderen". Speilet holder ikke! (Med mindre du har blindsonevarsler i speilet da selvfølgelig) Anonymkode: 58c53...fe3 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #18 Skrevet 25. mai Dere burde sammen gå igjennom litt teori. Fine apper på nette. Se på filmer som skolelærere har lagt ut på YouTube også Anonymkode: 61880...a6f
AnonymBruker Skrevet 25. mai #19 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke ts……… Anonymkode: 58c53...fe3 Gudskjelov..😂 Anonymkode: c08bf...5e1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #20 Skrevet 25. mai Mange opplever tuting med en L bak på bilen. Lett å skjønne det når en hører hvordan foreldre opptrer som sjåførlærere.. Anonymkode: c08bf...5e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå