Gå til innhold

Adhd - reaksjoner på synonympreparat

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Har ei tenåringsdatter som har gått på ritalin i et par uker. En lav dose, som har fungert fint. Bedre humør, konsentrasjon og alt.

Skulle hente ny resept nå, og da fikk hun et synonympreparat "methylphenidate teva" 

Dagen etter at hun byttet til disse endret noe seg. Hun føler seg nedstemt/deprimert og sliten. Dette har pågått i nesten ei uke. Dosering er den samme, men endringen skjedde da vi fikk synonympreparatet. 

Legen sier at dette skal være AKKURAT det samme som ritalin. Jeg forstår det ikke. Er det noen som har opplevd lignende? At synonympreparat gir andre bivirkninger enn orginalmedisinen? 

Vi skal selvfølgelig kontakte bup i morgen,  men hadde vært ålreit å høre litt om andres erfaringer likevel?

Endret av jodle
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe mange opplever. Medisiner fra ulike produsenter som i utgangspunktet skal være like, oppleves som ulike.  Slik jeg har forstått det så handler det om kapselen medisinene. Disse kapslene er laget for å spre dosen man tar utover dagen. Slik at ikke alt går i kroppen med en gang man tar medisinen. Men ulike produsenter har ulike kapsler slik at de ikke sprer medisinene likt.  Så med ulike produsenter så kan den produsenten spre dosen jevnere i løpet av dagen enn den andre produsenten. 

Dette mener jeg er velkjent så jeg regner med at du får bekreftet det når du snakker med BUP i morgen. 

Er selvsagt mulig at det er andre årsaker enn det jeg beskriver. Men det er i hvert fall ikke uvanlig at pasientene opplever medisiner fra ulike produsenter ulikt. Mange opplever dem også likt, så det er ikke slik at alle vil oppleve det ulike produsenter ulikt .

Anonymkode: 82da8...328

AnonymBruker
Skrevet
jodle skrev (4 timer siden):

Hei. Har ei tenåringsdatter som har gått på ritalin i et par uker. En lav dose, som har fungert fint. Bedre humør, konsentrasjon og alt.

Skulle hente ny resept nå, og da fikk hun et synonympreparat "methylphenidate teva" 

Dagen etter at hun byttet til disse endret noe seg. Hun føler seg nedstemt/deprimert og sliten. Dette har pågått i nesten ei uke. Dosering er den samme, men endringen skjedde da vi fikk synonympreparatet. 

Legen sier at dette skal være AKKURAT det samme som ritalin. Jeg forstår det ikke. Er det noen som har opplevd lignende? At synonympreparat gir andre bivirkninger enn orginalmedisinen? 

Vi skal selvfølgelig kontakte bup i morgen,  men hadde vært ålreit å høre litt om andres erfaringer likevel?

Sønnen min bruker concerta. Det demper uro og samtidig tics. På synonympreparat får han ticsøkning, og han vet ikke selv at det ikke er originalen. De på apoteket sa det kan skje at effekten er ulik. Pga hjelpestoffene? Husker ikke helt.

Anonymkode: 39659...5a9

AnonymBruker
Skrevet
jodle skrev (6 timer siden):

Har du vært i felleskatalogen og lest på innhold, og da hjelpestoffer? Er dette likt og? Mange kan reagere på ulike hjelpestoffer i medisinene selv om virkestoffet er det samme. 
Reaksjonen kan og være en naturlig svingning som ikke skal medisineres bort. Livet må fortsatt få lov til å påvirke mennesker ulikt. 

Anonymkode: 66428...159

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker rundt 20 typer medisiner, og de aller aller fleste er jeg ikke nøye på hva jeg får. Jeg tar det billigste, og bytter frem og tilbake mellom ulike produsenter og det går bra. Med Concerta går det ikke så bra. Blir mindre skjerpet og litt skjelven ++ Det er en forskjell der. Fastlegen har lagt inn at jeg skal ha orginalen på denne, og jeg har fått det i 20+ år.

Fastlegen ser jo at jeg ikke krever det på alt, og det er kun en annen jeg også skal ha en spesifikk av, og det er fordi jeg skal ha smeltetablett. Jeg aksepterte litt mer styr i par år, før fastlegen fant ut for mye mer styr det var og endret uten at jeg ba om det. Så ta det med bup her, og hør. Det kan være tilfeldig, og det kan ha en sammenheng. Dumt om det er medisinbyttet som gjør det også skal en gå lenge å slite. 

Anonymkode: 36502...465

AnonymBruker
Skrevet

Vår ungdom står det krysset av at det kun ska gis ritalin og ikke ska gjøres noe genetisk bytte.

Her ble det og prøvd andre typer og det fungerte ikke,noen fikk ho epilepsi anfall av, en annen var ho rastløs,  mer rastløs en uten adhd medisiner 

Prat med lege si fra at hvis dere føler ritalin er best, at det skrives at genetisk bytte ikke ska gjøres

Anonymkode: 24c34...cdd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bedre effekt på Methylphenidate enn på Ritalin. Klarer ikke å forklare nøyaktig hva som er forskjell, men merker det.
Men endringen kan også komme av andre ting.

Menstruasjonssyklusen min har stor innvirkning på hvor godt medisinene fungerer, og har en dupp hver måned hvor jeg både er sint, nedfor og veldig sliten. Har alltid hatt store svingninger i forbindelse med syklus, etter jeg startet på ADHD-medisin for halvannet år siden er perioden jeg er negativt påvirket blitt mye kortere, men også mye mer markant. Når oppleves det som om noen slår av og på en bryter, tidligere kom det snikende og var trått å komme ut av. I starten var det så heftig at jeg ble skremt, nå som jeg vet hva det er takler jeg det mye bedre. Vet det er 1-2 tøffe dager, før ting brått er tilbake til normalt igjen.

Anonymkode: 4a688...8d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...