AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Skrevet 24. mai Hvor lenge spiser dere potetsalat etter den er åpnet? Jeg søkte det opp og da stod det 4 dager + , men jeg vil gjerne høre hva folk personlig gjør. Jeg har ekstrem angst for mat så jeg kaster den etter 1 dag😳Ja jeg vet det er sykt, men jeg jobber med saken. Derfor spør jeg her for å prøve å utfordre meg. plis ikke kom etter meg i kommentarfeltet. Jeg er klar over situasjonen min. Anonymkode: 8daf7...570
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Skrevet 24. mai Jeg bruker se, lukt, smak. Hvis den først ser fin ut og så lukter fint så smaker jeg litt. Hvis den er sur så vil du gjerne merke det når du lukter. Jo oftere du bruker se, lukt, smak jo flinkere vil du bli til å kunne vurdere når matvarer er blitt dårlige. Det er veldig kjekt å kunne! Anonymkode: fe31c...aef 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #4 Skrevet 24. mai Lukt og smak. Det er ingen kjølevarer som blir dårlige etter én dag. Anonymkode: 09326...1f9 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai TS her Men hvor lenge ca pleier dere å spise den? 2 dager? En uke? Anonymkode: 8daf7...570
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai Jeg ser og lukter. Har ingen regler. Bruker ikke denne (lager selv). Men senest i går spiste jeg kaviar som var gått ut på dato for en måned siden. Kastet bare første 2 cm. Luktet. Og spiste. Anonymkode: 65da0...eee 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her Men hvor lenge ca pleier dere å spise den? 2 dager? En uke? Anonymkode: 8daf7...570 Jeg kjøper alltid de minste boksene, om jeg kjøper ferdig. Da spiser jeg den opp i løpet av en uke, tenker jeg. Anonymkode: 002cf...7fb
Haldrup Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai Potetsalat kjøpt på butikken holder seg fint på kjøl 2-3 uker etter åpning.... Er tilsatt mye surhetsregulerende middel, som hindrer vekst av bakterier og blir vanligvis ikke dårlig på kjøl.... Jeg spiser til den er tom, enten det tar 1 eller 2 uker.... Jeg finner i tillegg ofte potetsalat når jeg er ute på dumpster diving, den er like fin over 2 uker dato.... Eneste dato merking forteller er når produsenten IKKE LENGER ER VILLIG TIL Å BETALE FOR SKADER OPPSTÅTT av inntakelse av produktet.... Reel holdbarhet er ofte mangfoldige uker over dato, ved riktig oppbevaring.... Tørrvarer holder nesten evig.... Bruk sansene dine, lukt, smak og utseende.... Er du usikker, så kast den.... Du kan gjerne oppbevare eksempelvis en boks med potetsalat, flere uker etter at du ikke vil spise den lenger, bare for å følge med på utviklingen, se når den enten skifter lukt eller utseende... Da får du en pekepinn på reel holdbarhet.... Du risikerer intet, siden du ikke skal spise den uansett 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai Sånn på sparket ville jeg svart inntil 2 uker. Man vil nok merke det litt på konsistensen når den begynner å "tape seg" i smak. Som regel kjøper jeg en slik pakke og bruker den 1-2 dager så blir den liggende, så blir til at jeg kaster resten noen ganger. Ikke vits i å spise ting som ikke er godt, synes jeg. Anonymkode: d6ea7...95a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn på sparket ville jeg svart inntil 2 uker. Man vil nok merke det litt på konsistensen når den begynner å "tape seg" i smak. Som regel kjøper jeg en slik pakke og bruker den 1-2 dager så blir den liggende, så blir til at jeg kaster resten noen ganger. Ikke vits i å spise ting som ikke er godt, synes jeg. Anonymkode: d6ea7...95a Dette er også min erfaring. Smaken som avgjør til slutt. Jeg synes mat taper smak, lenge før den faktisk er farlig. Det glemte jeg når jeg beskrev kaviaren i går. Presser ut første par cm, de er jo eksponert for oksygen. Lukter, tenker "ok". Tar en liten smaksprøve, "ikke helt fersk, men heller ikke sterk fiskesmak). Smører på knekkebrødet. Hadde jeg hatt en fersk en ville jeg kastet, og åpnet ny. Anonymkode: 65da0...eee
AnonymBruker Skrevet 25. mai #11 Skrevet 25. mai I hvertfall en uke. Men det kommer ann på kjøleskapet, hvor ofte og lenge den står ute, temperatur i rommet når den først står ute etc. Jeg lukter og smaker. Smaken vil tape seg og lukten bli sur før den blir farlig. Har ibs og annet med fordøyelsen som gjør meg sensitiv på mat. Bra du jobber med det ts. 💪 Anonymkode: 0aa9a...3f2 1
ThereGoesBob Skrevet 25. mai #12 Skrevet 25. mai (endret) Det er et poeng at man ikke fjerner den gjennomsiktige/alu. folien helt, men lar den sitte på når man har på igjen lokket. River du den av og kaster den ved åpning av produktet blir jo holdbarheten kortere. Men slike produkter har jo mange tilsetnings og konserveringsstoffer som gjør at de skal holde seg i mange dager etter åpning (I KJØLESKAPET) Ihvertfall 14 dager, men den smaker alltid best med en gang den er åpnet, og blir spist opp i løpet av en dag eller 2. De i ferskvaredisken er vel muligens kortere holdbarhet på. Kjøper nesten utelukkende potetsalat fra ferskvaredisken da jeg slipper unna en del tilsetningsstoffer og slikt. Til TS, de datoene på matvarer er kun ment for at mattilsynet skal kunne holde produsentene "litt i ørene" slik at de ikke så lett kan senke standarden på rutinene/produktene sine, men opprettholde gode rutiner på ferskhet/ mattrygghet og derfor holde seg godt innenfor disse rammene. Det vil si at maten er datostemplet mye strengere enn den egentlig hadde trengt å være, mye for å være føre var uheldige episoder som ellers kunne skje. Det er derfor sjelden at man hører om matforgiftning her til lands og du har svært liten grunn til å bekymre deg for at maten du kjøper må kastes etter én dag. Endret 25. mai av ThereGoesBob
ThereGoesBob Skrevet 25. mai #13 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette er også min erfaring. Smaken som avgjør til slutt. Jeg synes mat taper smak, lenge før den faktisk er farlig. Det glemte jeg når jeg beskrev kaviaren i går. Presser ut første par cm, de er jo eksponert for oksygen. Lukter, tenker "ok". Tar en liten smaksprøve, "ikke helt fersk, men heller ikke sterk fiskesmak). Smører på knekkebrødet. Hadde jeg hatt en fersk en ville jeg kastet, og åpnet ny. Anonymkode: 65da0...eee Husk å presse kaviaren helt ut til åpningen på tuben, slik at det ikke blir liggende noe luftlomme inni tuten der når du skrur igjen korken. Da holder den seg ferskere lenger.
AnonymBruker Skrevet 25. mai #14 Skrevet 25. mai ThereGoesBob skrev (50 minutter siden): Husk å presse kaviaren helt ut til åpningen på tuben, slik at det ikke blir liggende noe luftlomme inni tuten der når du skrur igjen korken. Da holder den seg ferskere lenger. Nå pleier ikke akkurat kaviar som blir for gammel å være et problem her i huset 😅 Men generelt... det er nok 10+ slike tuber i kjøleskapet. I en travel hverdag går det raskt. Blir ting liggende for lenge så blir det luft mellom. Så bruker heller tiden på å kaste 1-2cm når jeg ser et produkt har ligget lenge, enn å være pinlig nøyaktig på dette hver gang vi bruker det. Anonymkode: 65da0...eee
ThereGoesBob Skrevet 25. mai #15 Skrevet 25. mai (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå pleier ikke akkurat kaviar som blir for gammel å være et problem her i huset 😅 Men generelt... det er nok 10+ slike tuber i kjøleskapet. I en travel hverdag går det raskt. Blir ting liggende for lenge så blir det luft mellom. Så bruker heller tiden på å kaste 1-2cm når jeg ser et produkt har ligget lenge, enn å være pinlig nøyaktig på dette hver gang vi bruker det. Anonymkode: 65da0...eee Det forandrer ikke det faktum at mitt lille tips er uvurderlig for alle andre kaviarspisere enn akkurat lille deg. Det tar ca. 2-3 sekunder å presse kaviaren ut til åpningen på tuben. Tenk litt på det.. Endret 25. mai av ThereGoesBob
AnonymBruker Skrevet 25. mai #16 Skrevet 25. mai ThereGoesBob skrev (56 minutter siden): Det forandrer ikke det faktum at mitt lille tips er uvurderlig for alle andre kaviarspisere enn akkurat lille deg. Det tar ca. 2-3 sekunder å presse kaviaren ut til åpningen på tuben. Tenk litt på det.. Og blir raskt søl rundt tuben, og i korken, om du er litt for rask i en travel hverdag. Samme med to typer majones, remulade, tomatpuré, makrell i tomat, og diverse tubeoster. Ikke verdt det. Anonymkode: 65da0...eee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå