Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lite nyansert her, og merkelig narrativ fra folk her. Jeg tenker at begrens i hverdagen og la oss besteforeldre få lov å være den som gir litt. Her får de en kjærlighet på pinne eller to små sjokolader. Regner med dere har sendt brev til barnehage, skole, venner, familie og alle rundt at ingenting skal gis til barna.. ❤️ trist. Merkelig bekymring å ha :) 

Anonymkode: b032b...a74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle du ellers gi godteri?? 😳

Anonymkode: 1d46f...682

For å glede seg selv. Det var jo det hun skrev. Ikke ta den gleden FRA MEG.

Anonymkode: cff86...06c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Huff, så trist med tanken din :( Synes det blir litt hysteri av enkelte foreldre, så syntes dette var unødvendig av din tantes svigerdatter! Dessverre er mange mødre onsdag ekstremt kontrollerende, nesten på grensen til det psykiske - og enda mer hvis det er svigers det er snakk om som gjør «feil»! 

Jada, og det er ikke greit hvis de propper barnet full av sukker hver eneste gang. Men i dag blir jo enkelte hysterisk for en eneste «feil» besteforeldre gjør som ikke passer foreldrene. Mange foreldre i dag er så opptatte av at alt skal passe DEM! Det vittige er å se førstegangsmødre som klikker over sukker eller skjerm, men så får de flere barn og må ete sine egne regler… Da er det liksom greit :) 

Det er ikke stakkars dem som ikke finner på annet! Det finnes besteforeldre som er på telttur, leser for dem, strikker med dem og av og til gir litt is eller en sjokolade til dem! Alt er ikke svart/hvitt! Det er ikke nødvendigvis enten/eller! Mine foreldre og svigerforeldre har gjort masse med våre 4 barn, ja til og med oldeforeldre, og vi har da aldri blandet oss inn hvis de fikk litt is, kake eller sjokolade! Vi har da også gitt barna litt snop etc innimellom! De har også fått kake og snop i selskaper! Barna våre er nå unge voksne og voksne, og det går helt fint med dem! Å ha respekt for foreldre er jo selvsagt viktig, men når det bikker til dumskap, er det vanskelig! 

Joda, men ingen grunn til å bli hysterisk. At barna våre fikk noe godt hos bestemor, gjorde ikke livet vårt vanskelig hjemme…. Sånn helt dønn ærlig! Ikke lag problem av noe som kanskje kan bli ett problem, men ikke nødvendigvis! 

Kan det ikke være alt dette? At man er på tur, ser på ting og avslutter med en is? Hva har det med bestikkelse å gjøre?? Svart/hvitt-, enten/eller-tenking er farlig og dømmende! 

Anonymkode: ec2ba...dd5

Ikke overdriv, jeg spør igjen om det ikke holder med opplevelsene, hvorfor må det være en is eller lignende i bildet? Av og til ja så klart, men skjønner ts hvis det er konstant.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det hører med at jeg som bestemor skal få gi en liten karamell eller sjokolade - ikke ta den gleden fra meg. Begrens heller hjemme. Barnebarna her er 6 og 9.

Hvorfor hører det med? Har du bidratt med å sette dette barnet til verden, bortsett fra å føde en av foreldrene? Du må høre på foreldrene, helt merkelig at dere er så besatt av å gi så mye snop. Igjen, vi spiser snop med ungene tilogmed på hverdager en skjelden gang, besteforeldre gir innimellom, men dette høres jo helt rart ut at du som bestemor ser det som din rett å lage egne regler.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk sjokolade og kake og sånn hos besteforeldrene mine og i bursdager når jeg var så liten har jeg blitt fortalt. Men jeg fikk jo ikke spise så mye jeg ville. Har ellers i oppveksten ikke vært så glad i søtsaker og brus. Jeg er 39 år. Mulig folk var mer avslappet til sånt på 80 tallet.

Anonymkode: be348...95b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lite nyansert her, og merkelig narrativ fra folk her. Jeg tenker at begrens i hverdagen og la oss besteforeldre få lov å være den som gir litt. Her får de en kjærlighet på pinne eller to små sjokolader. Regner med dere har sendt brev til barnehage, skole, venner, familie og alle rundt at ingenting skal gis til barna.. ❤️ trist. Merkelig bekymring å ha :) 

Hadde det enda vært en kjærlighet på pinne eller to små sjokolader, men det er det dessverre ikke. Vi gir omtrent aldri noe hjemme, hender seg vi gir en is på de varmeste dagene. Ellers gir vi bare f.eks smoothie, fruktstang eller fruktskål hvis vi skal kose oss litt. 

Heldigvis er de veldig flinke i barnehagen til å gi sunne alternativer, har forøvrig ikke hørt om en barnehage som gir så mye snop til barna heller? Merkelig.

Familie og venner har fått beskjed, ja. Men det blir jo som sagt ikke respektert. Hvorfor skal mitt barn lide med mageknip, mye skrik og dårlige tenner for at besteforeldrene skal føle seg likt av barna? Nei den er jeg ikke med på

Anonymkode: 57e1e...db2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor har noen av dere en sånn intens trang til å gi babyer og barn godteri? Når skal dere lære at det ikke er innafor å gi en 1-åring kjeks, sjokolade og brus? 

Og HVORFOR gidder dere ikke høre når foreldrene, altså barna/svigerbarna deres sier nei? 

Jeg oppriktig lurer på hva som feiler dere her? 

Anonymkode: 57e1e...db2

Hatt en dårlig dag i dag?

Jeg hører på hva mine barn og svigerbarn sier men med egne barn i hus, hvor av noen født tante/onkel, så får de det samme som mine egne barn

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk sjokolade og kake og sånn hos besteforeldrene mine og i bursdager når jeg var så liten har jeg blitt fortalt. Men jeg fikk jo ikke spise så mye jeg ville. Har ellers i oppveksten ikke vært så glad i søtsaker og brus. Jeg er 39 år. Mulig folk var mer avslappet til sånt på 80 tallet.

De var mer avslappet til røyking også på 80 tallet. Barna sov i bagasjerommet på biltur, mens pappa røyka Eventyrblanding i førersetet. 

Good times!

Anonymkode: cff86...06c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bestemor, og har vært opptatt av kosthold siden mine barn var små. Ikke ekstrem, noen ganger er det greit om ungene vil ha en Grandiosa. Da mine var små drakk vi brus og spiste godteri på lørdagen, da var det all in. Vi mesket oss i usunne ting den ene dagen.

Mitt kosthold er råvarebasert, så jeg har ikke sukker i hus. Jeg er sikkert ganske streng, om vi skal kjøpe is så er det ikke fordi barnebarnet gråter seg til det, da er fordi det er en spesiell anledning. Jeg har båret hylende barn ut fra butikker før.

Om mor/far til mine barnebarn hadde satt restriksjoner ifht kosthold, så respekterer jeg dette. Om far/mor synes at sukker er helt greit, så følger jeg mine egne regler.

Anonymkode: c86ae...49d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det hører med at jeg som bestemor skal få gi en liten karamell eller sjokolade - ikke ta den gleden fra meg. Begrens heller hjemme. Barnebarna her er 6 og 9.

Jeg unner deg den gleden som bestemor. Men er det virkelig en så stor glede at det er umulig å vente til barnet er fylt ett år, i alle fall? Magesekken til de små er jo så liten, så da tenker jeg at man kan prioritere viktige næringsstoffer fremfor søtsaker akkurat det første året. Jada, det daglige kostholdet er viktigere enn den lille smaken en gang i blant. Samtidig, i det øyeblikket bestemors følelser og behov skal trumfes gjennom på bekostning av barn og/eller foreldre, handler det ikke lenger om sjokoladen eller iskremen i seg selv. Da har det gått over til å handle om manglende respekt for foreldrene.

Anonymkode: bb33d...7d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg unner deg den gleden som bestemor. Men er det virkelig en så stor glede at det er umulig å vente til barnet er fylt ett år, i alle fall? Magesekken til de små er jo så liten, så da tenker jeg at man kan prioritere viktige næringsstoffer fremfor søtsaker akkurat det første året. Jada, det daglige kostholdet er viktigere enn den lille smaken en gang i blant. Samtidig, i det øyeblikket bestemors følelser og behov skal trumfes gjennom på bekostning av barn og/eller foreldre, handler det ikke lenger om sjokoladen eller iskremen i seg selv. Da har det gått over til å handle om manglende respekt for foreldrene.

Jeg skriver at barnebarna er 6 og 9 - hvis en sjokolade eller kjærlighet på pinne en sjelden gang går på bekostning av barna eller foreldrene... ja gud bevare meg vel. Da svikter det i et annet ledd en at jeg sniker inn en liten sjokolade.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skriver at barnebarna er 6 og 9 - hvis en sjokolade eller kjærlighet på pinne en sjelden gang går på bekostning av barna eller foreldrene... ja gud bevare meg vel. Da svikter det i et annet ledd en at jeg sniker inn en liten sjokolade.

Ja, jeg ser du skriver at barnebarna er 6 og 9 år.

Og jeg spør deg om det virkelig koster besteforeldrene så mye å vente med sånt til de er fylt ett år? Dere har jo fortsatt maaange år igjen å snike inn alle godsakene, hvorfor skal det absolutt gjøres så fort foreldrene ser en annen vei, og så tidlig som overhode mulig? Lett for besteforeldrene å si at jammen de må jo få smake på masse forskjellig, det er ikke dere som må ordne med konsekvensene som inntreffer etterpå!

Men, nei gud bevare meg vel. Gud forby at bestemor skal nektes noe som helst, eller bes om å ta litt hensyn i en liiiten periode av barnebarnas liv! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jeg spør deg om det virkelig koster besteforeldrene så mye å vente med sånt til de er fylt ett år?

Der jeg helt enig med deg. Ga ikke en sukkerbit før de var 4 hvert fall :) men utover dette så står jeg på mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der jeg helt enig med deg. Ga ikke en sukkerbit før de var 4 hvert fall :) men utover dette så står jeg på mitt.

Da er vi egentlig enige, da. 🙂 For jeg unner besteforeldrene å kunne snike til barnebarna en liten ekstra godbit av og til, det gjør jeg. Jeg syns bare at foreldrene bør få ha siste ordet i når den første godbiten skal gis 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Noen besteforeldre er verre enn andre her. Min mor kan jeg snakke til, feks når hun vil kjøpe inn både kake, is og sjokolade til å kose seg med samme kveld, mens ekssvigermor aldri har tatt noe hensyn til hva hverken unger eller dyr ikke bør spise. Er sjeleglad for at ingen av barnebarna hennes har allergier eller intoleranser. Og ungene proppes bokstavelig talt med sukker, det er ingen overdrivelse. Glemmer ikke den julen hun ga en diger plastpose med godteri i julegaver til alle barnebarna, om de var 1 eller 10 år spilte ingen rolle. Tror den posen rakk til Lørdagsgodt frem til påske 😅 

Anonymkode: 6abca...1d7

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Fordi det er fryktelig morsomt å sjå korleis ungene reagerer når dei et noko nytt som er skikkeleg, skikkeleg godt. 

Seier i alle fall eg, elendige mor som lar ungen få smake på det vi vaksne et fordi han er interessert i det og fordi eg kan garantere deg at ingen sukkernekt i dag kjem til å ha nokon verknad når han skal over i barnehage, fritidsaktivitetar, barnebursdagar og annan omgang med andre ungar.

Han kjem til å pante flaskar for å kjøpe hockeypulver og smågodt. Han kjem til å ete is. Han kjem til å drikke Red Bull. Du skal ikkje sjå bort frå at han kjem til å bruke lommepengane på å kjøpe seg sånne skikkeleg feite muffins i lunsjen i staden for å ete matpakka. 

Nei, han treng ikkje mat med tilsette sukker, men med mindre han bur hos besteforeldra og dei forer han med is og brus til frokost, middag og kvelds, så tek han neppe skade av det heller. Kjære TS: han kjem til å ete mat med tilsette sukker før eller sidan, og det einaste du kan gjere er å håpe og be om at dine predikener om eit fornuftig kosthald har større kraft enn kultur, marknadskreftar og dopamin. 

Lukke til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (1 minutt siden):

Fordi det er fryktelig morsomt å sjå korleis ungene reagerer når dei et noko nytt som er skikkeleg, skikkeleg godt. 

Seier i alle fall eg, elendige mor som lar ungen få smake på det vi vaksne et fordi han er interessert i det og fordi eg kan garantere deg at ingen sukkernekt i dag kjem til å ha nokon verknad når han skal over i barnehage, fritidsaktivitetar, barnebursdagar og annan omgang med andre ungar.

Han kjem til å pante flaskar for å kjøpe hockeypulver og smågodt. Han kjem til å ete is. Han kjem til å drikke Red Bull. Du skal ikkje sjå bort frå at han kjem til å bruke lommepengane på å kjøpe seg sånne skikkeleg feite muffins i lunsjen i staden for å ete matpakka. 

Nei, han treng ikkje mat med tilsette sukker, men med mindre han bur hos besteforeldra og dei forer han med is og brus til frokost, middag og kvelds, så tek han neppe skade av det heller. Kjære TS: han kjem til å ete mat med tilsette sukker før eller sidan, og det einaste du kan gjere er å håpe og be om at dine predikener om eit fornuftig kosthald har større kraft enn kultur, marknadskreftar og dopamin. 

Lukke til. 

Amen🙏

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I bursdager er det vel innafor å få kake. 1 åringer får jo smake sin første kake da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mandagsunge skrev (21 minutter siden):

Lukke til. 

Hadde det ikke vært kjipt for deg om du aldri fikk oppleve dette heller fordi alt du tenkte på å gi hadde besteforeldre allerede gitt barnet for første gang?

Anonymkode: 3bda6...613

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis besteforeldre passer barnet ofte, er det ikke greit. Men av og til? Besteforeldre skal være kos og glede for barna. Vi fikk alltid noe godt hos bestemor, men selvfølgelig ikke de mengdene jeg ser barn i dag får av foreldrene. Og vi pusset selvfølgelig tennene når vi var hos bestemor.

Anonymkode: f83d6...d82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...