Gå til innhold

Kjære besteforeldre.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De må ha goderi tilvenning tidlig. Om ikke kan barna utvikle spiseforstyrrelser senere i livet. Samme gjelder alkohol.

Anonymkode: cff86...06c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å, skjerp deg med kjipe utsagn da. Her er det mannen som er mest opptatt av dette. Og vi legger heldigvis lista litt høyere enn at barnet bare skal overleve.

Anonymkode: 3bda6...613

Ok, det er sjelden jeg opplever det, uten at konemor er innvolvert gongar bestemt ;) 

Legger «heldigvis» listen høyere enn at et barn bare skal overleve?? Altså, hører du deg selv?? Det handler ikke om hverken liv eller livskvalitet at barn får litt snop av en bestemor eller bestefar innimellom! Nei, det  handler nok mer om kontrollbehov til enkelte foreldre. Nei, dette høres for sykt ut for meg! Og jeg er opptatt av kosthold, og vet av erfaring at hysteri og kontroll er feil vei å gå 😊

Anonymkode: ec2ba...dd5

AnonymBruker
Skrevet

Helsedirektoratet anbefaler å vente så lenge så mulig med å introdusere goderi til barn. De er en hysterisk gjeng som jobber der. Bare opptatt av helse.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor har noen av dere en sånn intens trang til å gi babyer og barn godteri? Når skal dere lære at det ikke er innafor å gi en 1-åring kjeks, sjokolade og brus? 

Og HVORFOR gidder dere ikke høre når foreldrene, altså barna/svigerbarna deres sier nei? 

Jeg oppriktig lurer på hva som feiler dere her? 

Anonymkode: 57e1e...db2

For de RESPEKTERER ikke dere som foreldre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om alt goderi forsvant fra jorden i dag...Hvem hadde blitt mest stressa? Barna eller sukkergenerasjonen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi dette engasjerte voldsomt.

Ser det er mange som ikke leste at jeg rettet dette spesielt mot de besteforeldrene som gjør dette. Jeg har dessuten ikke nektet barnet mitt noe godt alltid, men når jeg ser det påvirker både søvn, humør og tenner så vil jeg begrense det mest mulig. Tenker at mine barn ville hatt godt av å forbinde besteforeldrene sine med noe som helst annet enn godteri. 

I en alder av 19 måneder må barnet mitt til tannlegen for første gang, til tross for god tannhygiene. Han er også en av de større barna på hans alder, og da tenker jeg det er innafor å begrense så mye som mulig av det som er unødvendig. Jeg har gang på gang sagt tydelig ifra til besteforeldrene uten at de gidder å høre på meg. Ikke har jeg sagt det til de på en uhyggelig måte heller, men jeg begynner å lure på om det er det som må til?? 

Det er helt ok med litt kos, INNIMELLOM, men vi opplever det dessverre ofte.

Takk for de forståelsesfulle kommentarene. 

TS

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg på da jeg og mine søsken var små og bestemor bodde i nabohuset. Vi løp dit hver dag og fikk snop hver dag. Mamma prøvde gang på gang å fortelle bestemor at hun ikke kunne gi oss snop. Da sa bestemor: «Jeg hører hva du sier, men jeg bryr meg ikke noe om det.»🤣

Anonymkode: 4f683...fb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

? Bestemor til 3. Har alltid fulgt reglene til foreldre...

Anonymkode: bda2b...c5a

Da var det også veldig åpenbart at denne ikke var rettet mot deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette minner meg på da jeg og mine søsken var små og bestemor bodde i nabohuset. Vi løp dit hver dag og fikk snop hver dag. Mamma prøvde gang på gang å fortelle bestemor at hun ikke kunne gi oss snop. Da sa bestemor: «Jeg hører hva du sier, men jeg bryr meg ikke noe om det.»🤣

Anonymkode: 4f683...fb6

Uff. Hun respekterte virkelig ikke sin datter som mor.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mormor til tre og farmor til to - aldri gitt barnebarna noe å spise som foreldrene ikke godtar.  Helt feil å skjære alle over en kam.

Anonymkode: dfe8c...c81

Hvor ble alle skjært over en kam her egentlig? Tror du må lese på nytt. Hvis du aldri har gitt barnebarna noe foreldrene ikke godtar så skjønner jeg heller ikke hvorfor du følte at dette var rettet mot deg? 

Du har misforstått.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var ufølsomt. "Hva feiler deg?" er bebreidende. Jeg er ikke uenig i at en ettåring ikke burde få i seg for mye søtt, men de mener ikke noe vondt med det. Ta det opp med dem det gjelder på en god måte, og vurder om det er et stort problem i barnas hverdag. Ikke skap krangel ut av det. Tanten min tok sitt eget liv, fordi svigerdatteren ville kutte henne ut på grunn av det. Sant skal sies var årsakene til selvmordet mer sammensatt, men det var utløsende årsak.

Anonymkode: 36e4c...538

Var det ufølsomt? Jeg føler for å si akkurat det til både mine foreldre og til mine svigerforeldre. Her har jeg sagt det på en hyggelig måte gjentatte ganger uten at det har påvirket utfallet. Og mitt barn blir ganske tydelig påvirket av det, ellers ville jeg ikke vært så "hysterisk" som mange her kaller meg.. og de har også fått tydelig beskjed om hvordan det påvirker barnet mitt. 

Jeg er lei for det med tanten din, det var trist å høre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hører med at jeg som bestemor skal få gi en liten karamell eller sjokolade - ikke ta den gleden fra meg. Begrens heller hjemme. Barnebarna her er 6 og 9.

Anonymkode: b032b...a74

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det hører med at jeg som bestemor skal få gi en liten karamell eller sjokolade - ikke ta den gleden fra meg. Begrens heller hjemme. Barnebarna her er 6 og 9.

Så trist at du har så lite å bidra med at du må ty til godteri for å få se glede hos barnebarna. 

Anonymkode: 1d46f...682

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så trist at du har så lite å bidra med at du må ty til godteri for å få se glede hos barnebarna. 

Så trist at du tror at jeg kun gir godteri for å glede mine barnebarn

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har ingen rettigheter til å bestemme det som bestemor. Foreldrene derimot har rett til å kutte ned på kontakten med deg til et minimum eller null. Du kan gjøre andre ting med barnebarna enn å putte i dem snop. Du kan spille spill, lese for dem. Leke i sandkassen. Du kan gi blåbær e.l. hvis det er greit for foreldrene. Du trenger overhodet ikke å gi karamell eller sjokolade.

Anonymkode: 3b5b9...05b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så det handler ikke om barnebarna, det handler om deg og dine følelser? 

😶

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestemor til ei på 4 år. Syns foreldrene gir henne for mye godteri og bakst. Absolutt ikke bare lørdager. Har hendt at hun får en liten is av meg på varme dager, det skal jeg innrømme. Men jeg gir henne heller bær og frukt. Har aldri gitt henne brus. Jeg er 58, og i mitt hode er det lørdager man får litt godteri. Det var jeg vant til, og det fikk mine barn.

Så her er det motsatt. Jeg, bestemor, er bekymret fordi barnebarnet får for mye usunt hjemme. Hun er bare 4 år, men kan stappe i seg en svær pose godteri på null komma niks. Moren har store vektproblemer, og jeg ser for meg at barnebarnet også kommer til å få problemer.

Anonymkode: 0792d...19a

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Joda, men ingen grunn til å bli hysterisk. At barna våre fikk noe godt hos bestemor, gjorde ikke livet vårt vanskelig hjemme…. Sånn helt dønn ærlig! Ikke lag problem av noe som kanskje kan bli ett problem, men ikke nødvendigvis!

Anonymkode: ec2ba...dd5

Jeg har en 3-åring og her påvirket det også hjemme. Med en gang barnet hadde fått smake noe så ble det mast om igjen og igjen og sunnere alternativer som var populære før var ikke like gjeve lenger. (Vi ble heldigvis respektert iallfall en stund og ingen ga ettåringen vår sjokolade og brus)

Anonymkode: 3bda6...613

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så trist at du tror at jeg kun gir godteri for å glede mine barnebarn

Hvorfor skulle du ellers gi godteri?? 😳

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lite nyansert her, og merkelig narrativ fra folk her. Jeg tenker at begrens i hverdagen og la oss besteforeldre få lov å være den som gir litt. Her får de en kjærlighet på pinne eller to små sjokolader. Regner med dere har sendt brev til barnehage, skole, venner, familie og alle rundt at ingenting skal gis til barna.. ❤️ trist. Merkelig bekymring å ha :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...