Gå til innhold

Xennials (millennials fra 80--tallet) uten barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste innlegg i sosiale medier om at vi xennials ikke har skaffet så mange barn som andre generasjoner. Her så har 2 av 7 jenter (3 barn totalt) fra min vennegruppe på videregående fått barn, og jeg tror ikke det blir flere, da vi er 42 og alle har vært i forhold mesteparten av voksenlivet.

Hvordan står det til hos dere? 

Hvis det er riktig at vi "ikke" får barn, hvorfor er det sånn?  

Anonymkode: e5daa...c6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I min barneskoleklasse er det bare en enkelt av ca 10 jenter jeg vet om som ikke har barn. Alle andre har 1-3. Så det stemmer absolutt ikke her. Vi er 42 i år vi også.

Anonymkode: 862bd...de5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min venninnegjeng (født på slutten av 80-tallet) har alle fått barn. Men tipper minst halvparten holder seg til det ene og ikke får flere. Grunnet alder og andre grunner

Anonymkode: 4caa3...fb9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 45 og har ikke barn. I min vennekrets er det vel ca. 50/50 som har barn. Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg har i hvert fall fått høre hele oppveksten at å få barn er helt frivillig, og noe man virkelig skal ha lyst til hvis man velger å sette unger til verden. Så det har aldri vært noe press om A4-livet, slik som tidligere generasjoner opplevde.

Anonymkode: e1eab...208

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Har 2, er fornøyd med det vi har.

AnonymBruker
Skrevet

Alle damene i min klasse på ungdomsskolen har fått barn. Noen startet tidlig i 20 årene, de fleste i 30 årene og noen i siste liten. 

Anonymkode: d2271...d7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den eneste av de jeg gikk på vgs med som ikke har fått barn av jentene, tror alle gutta har fått barn faktisk. Vi var 23 totalt. Født i 84.

Vennekretsen min som voksen består av hovedsakelig barnløse, vi er mer spredt i alder men jeg er blant de yngre i vennekretse.

Alle søskena mine er barnløse men to er unge nok til å fortsatt kunne finne ut at de vil ha barn.  Det er ekstremt få barn i slekta på begge sider hos meg, bare 4 av 18 søskenbarn har fått barn og da bare 1-2 hver. Alle er født ca midten av 70 til midten av 90-tallet.
Det er nesten identisk situasjon på mannens side. Vi har begge vokst opp i helt normale familier uten de store skandalene eller tragediene så det er litt interessant at det er så få barn.

Anonymkode: 024fd...e34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Leste innlegg i sosiale medier om at vi xennials ikke har skaffet så mange barn som andre generasjoner. Her så har 2 av 7 jenter (3 barn totalt) fra min vennegruppe på videregående fått barn, og jeg tror ikke det blir flere, da vi er 42 og alle har vært i forhold mesteparten av voksenlivet.

Hvordan står det til hos dere? 

Hvis det er riktig at vi "ikke" får barn, hvorfor er det sånn?  

Feil. Det stemmer for millenials og gen-z

Anonymkode: 3410a...861

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Feil. Det stemmer for millenials og gen-z

Anonymkode: 3410a...861

xennials er millenials

Anonymkode: e1eab...208

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker etter så er det veldig mange i min vennegjeng som ikke har barn. Men vi er gen x. 

Anonymkode: b9391...d56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har venner fra både 80- og 90-tallet, og kun én av oss har barn. Er selv en såkalt xennial uten barn og regner med at det forblir sånn med mindre det skjer et "uhell". Aldri kjent på morsfølelsen, har hatt en slitsom oppvekst også, og har bare ikke blitt fristet til å starte min egen familie på grunn av det. 

Anonymkode: dd44d...5cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fleste på min alder (41 år) der jeg vokste opp har barn og de fleste jeg kjenner på min alder her jeg bor nå har barn. Alt mellom 2 og 5 barn. Selv har jeg 4 barn. 

Kjenner ingen kvinner på min alder som ikke har barn. 

Anonymkode: 0f8d2...70a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 20 søskenbarn på mamma sin side og vi er 4 som ikke har fått barn. 2 av de har store fysiske handikap. På pappa sin side er det også ca 20 søskenbarn og der er jeg eneste som ikke har barn.

Anonymkode: 25993...95b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke full oversikt. Anser meg som 80 talls barn, da jeg er født i slutten av 70. 

Vet om iallefall  3 uten barn. Og en med 3 barn. Resten jeg vet om har ett eller to.  Selv har eg to. Hadde tenkt 3, mrm fikk en bonus, så da holdt det

Anonymkode: 54f02...135

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke full oversikt. Anser meg som 80 talls barn, da jeg er født i slutten av 70. 

Vet om iallefall  3 uten barn. Og en med 3 barn. Resten jeg vet om har ett eller to.  Selv har eg to. Hadde tenkt 3, mrm fikk en bonus, så da holdt det

Glemte å skrive. Barnehage var svært dyrt en periode. Det  kom en søsken reduksjon etterhvert. Men husker  noen med 3 barn, betalte ca 9000kr i mnd for barnehage. Selv betalte jeg 6000kr for barnehage en periode.  Så flere barn den tiden ble egentlig uoverkommelig. Lønn lå vel ca 16000 til 22000kr i mnd den gangen 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er født i 1986, og har ikke barn fordi jeg er ufrivillig barnløs. Enkelte av oss har slitt mer enn andre.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Født midt på åttitallet, henger ikke med på alle navn man blir tildelt og vet derfor inten om millennials z, x og y.. er det en greie på TikTok?

Vil si at det er en del rundt meg som aldri fikk barn. I dag har to av mine nære venner store/voksne barn, mens resten av oss er frivillig barnløse.

Hvorfor? Fordi jeg ikke har lyst på barn..

Anonymkode: 76376...701

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er Xennials en greie også nå? Jeg gir opp med å prøve å forstå.

Anonymkode: 65f0a...a31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av xennials spesifikt er det bare 1 venninne + meg uten barn fra min omgangskrets. Er født i 89. Selv planlegger min mann og jeg familieforsøkelse senere i år. Samtlige av 89-erne jeg kjenner har fått barn i slutten av 20-årene og etter 30. Flere har fått barn nr 2 i fjor og i år (vi blir 36 år i år). De aller fleste valgte å få barn etter at studier, stabil jobb, fast partner over et visst antall år og boligkjøp var på plass. Vi holder alle til rett utenfor Oslo, om det har noe å si. 

I mitt tilfelle traff jeg ikke han jeg vil ha barn med før etter jeg fylte 30, og jeg har ikke hatt noe barneønske før han kom inn i livet mitt ☺️

Anonymkode: b51db...ab6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Født midt på åttitallet, henger ikke med på alle navn man blir tildelt og vet derfor inten om millennials z, x og y.. er det en greie på TikTok?

Vil si at det er en del rundt meg som aldri fikk barn. I dag har to av mine nære venner store/voksne barn, mens resten av oss er frivillig barnløse.

Hvorfor? Fordi jeg ikke har lyst på barn..

Anonymkode: 76376...701

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er Xennials en greie også nå? Jeg gir opp med å prøve å forstå.

Anonymkode: 65f0a...a31

Mange sier at vi som er millennials fra 80- tallet ikke er de samme som de som er født sent på 90- tallet. Det har vært for stor samfunnsutvikling i den tiden. Og er heller litt gen x, at vi er en blanding. Derav xennials. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...