Gå til innhold

Barn som konstant maser om søtsaker osv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er helt besatt av søtsaker og ting som vanligvis ikke er en del av den hverdagslige kosten. Skal sies at barnet nok har blitt litt skjemt bort av far som har et veldig usunt kosthold, bestående av mye sukker, søppelmat og raske karbohydrater, og ikke ser problemet med å spise dette i ganske myd større mengder enn det som er anbefalt. Sånn sett er det ikke rart barnet maser, men jeg blir helt gærn. Det er konstant mas, og får barnet for eksempel en is, er h*n ikke fornøyd med den isen, da er det mas om en is til eller noe annet etterpå.. dette med mengder har h*n nok også fra far, da i følge han bare en is er så lite, at både to eller tre må være innafor.

Fars manglende grenser og oppførsel får jeg dessverre ikke gjort så mye med, men denne masingen til barnet ønsker jeg å få gjort noe med. Barnet maser om usunnheter hele tiden når det er på besøk hos besteforeldre osv også, og jeg føler bare det har eskalert helt det siste året.. barnet er nå sju år.

Noen tips til hva jeg kan gjøre!?

Anonymkode: 4a4c3...7bb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo strengere du er på det, jo mer interressant blir det 😊

Anonymkode: c4d42...00b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Njaaa. Har blandede opplevelser med dette. Først var jeg superstreng, men så slapp jeg opp for mye og da slutta barna å spise grønnsaker, spiste lite til vanlige måltider fordi de visste det kom snacks, og nå er jeg vel midt på treet. Strammer inn om det har blitt for mye. Men har ikke fungert på barna mine å ha fri flyt, ihvertfall.

Anonymkode: b5094...7c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette hører jeg stadig. Likevel opplever jeg at barn er såpass forskjellige også innad i familier, at en kan være besatt mens den andre knapt bryr seg om søtt. Hadde jeg ikke begrenset ene barnet mitt så ville han spist søtsaker døgnet rundt.

Anonymkode: 0fe89...ffb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette hører jeg stadig. Likevel opplever jeg at barn er såpass forskjellige også innad i familier, at en kan være besatt mens den andre knapt bryr seg om søtt. Hadde jeg ikke begrenset ene barnet mitt så ville han spist søtsaker døgnet rundt.

Ultraprossessert mat ødelegger den naturlige appetitten så man kan ikke la barn få fri flyt av den slags. Det er jo laget for å få folk hekta. Derfor må de aller flest mennesker begrense tilgangen.

Anonymkode: 08446...807

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Njaaa. Har blandede opplevelser med dette. Først var jeg superstreng, men så slapp jeg opp for mye og da slutta barna å spise grønnsaker, spiste lite til vanlige måltider fordi de visste det kom snacks, og nå er jeg vel midt på treet. Strammer inn om det har blitt for mye. Men har ikke fungert på barna mine å ha fri flyt, ihvertfall.

Anonymkode: b5094...7c1

Fri flyt går ikke her, nei. På meg som barn, hadde det funket utmerket (var ikke spesielt glad i søtsaker osv), men dette barnet hadde lett spist søtsaker, søppelmat og potetgull døgnet rundt om h*n fikk bestemme.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er også sånn. Spør veldig ofte om å få noe godt. Sønnen min var ikke sånn🤔 

Anonymkode: b49d6...a26

AnonymBruker
Skrevet

Dette. Jeg har to barn og yngste er en søtmons uten like. Hadde hun fått lov hadde hun spist det hele dagen. Spør etter dessert og is hele tiden, mens broren f.eks spør etter brødskiver med makrell i tomat 😅 han sparer også Lørdagsgodt mens hun spiser alt med begge hender på kort tid. 

Anonymkode: b3c98...033

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette. Jeg har to barn og yngste er en søtmons uten like. Hadde hun fått lov hadde hun spist det hele dagen. Spør etter dessert og is hele tiden, mens broren f.eks spør etter brødskiver med makrell i tomat 😅 han sparer også Lørdagsgodt mens hun spiser alt med begge hender på kort tid. 

På en måte godt å høre at det ikke bare er mitt barn 🫣 men hva gjør man?? Sånn type masing er jo ikke noe hyggelig å høre på hele tiden… pent er det heller ikke..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På en måte godt å høre at det ikke bare er mitt barn 🫣 men hva gjør man?? Sånn type masing er jo ikke noe hyggelig å høre på hele tiden… pent er det heller ikke..

Tror ikke det er stort annet å gjøre enn å fortsette som man gjør, begrense og si nei, med forklaring om hvorfor. Noen ganger avleder jeg med noe annet, eller tilbyr mat eller litt frukt (funker sjeldent 😅). Jeg må også minne på at når man er borte på besøk så skal man ikke spørre eller mase om å få en til is f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnet er helt besatt av søtsaker og ting som vanligvis ikke er en del av den hverdagslige kosten. Skal sies at barnet nok har blitt litt skjemt bort av far som har et veldig usunt kosthold, bestående av mye sukker, søppelmat og raske karbohydrater, og ikke ser problemet med å spise dette i ganske myd større mengder enn det som er anbefalt. Sånn sett er det ikke rart barnet maser, men jeg blir helt gærn. Det er konstant mas, og får barnet for eksempel en is, er h*n ikke fornøyd med den isen, da er det mas om en is til eller noe annet etterpå.. dette med mengder har h*n nok også fra far, da i følge han bare en is er så lite, at både to eller tre må være innafor.

Fars manglende grenser og oppførsel får jeg dessverre ikke gjort så mye med, men denne masingen til barnet ønsker jeg å få gjort noe med. Barnet maser om usunnheter hele tiden når det er på besøk hos besteforeldre osv også, og jeg føler bare det har eskalert helt det siste året.. barnet er nå sju år.

Noen tips til hva jeg kan gjøre!?

Jeg møter barnet på at det vil ha mer. «Er du så sugen på en is til? Var det så godt med is i dag? Det skjønner jeg. Det er godt med is. Men vi må passe på tennene våre, så det er nok med en is i dag. Vi kan ta is en annen dag».

dette sier jeg alltid når barna maser om mer. Anerkjenner søtsuget og setter en grense. Iblant forhører jeg meg om hvor mye de tror de trenger for å føle at det er «nok». Feks ved godteri. Sier barnet to biter til så er det bra, så får barnet to biter til, selv om jeg egentlig vil bestemme at det er nok. 

barnet ditt har nok koblet besteforeldrene med søtsaker. Hjernen er plastisk og assosiasjonene sitter nok fast. Jeg koblet min bestemor med søtsaker og overspiste alltid på besøk. Dere må forberede barnet før dere reiser på at det ikke blir søtsaker, fjerne fokuset.

Anonymkode: 25eeb...308

AnonymBruker
Skrevet

Når du sier "far" er det barnefar du mener? Fordi dette er hele cluet. Barnet får fri flyt av godteri hos "far", det er ekstremt lett å bli hekta på denne maten. Hjernen krever det, og hos små plastiske hjerner så vil det fort bli en normaltilstand med stadig påfyll av junk og sukker. Dine forsøk på å begrense det blir litt fånyttes når barnet i perioder opplever fri tilgang. 

Du ta dette opp med "far". Gjør han klar over hvor ekstremt negativ påvirkning han er for barnets helse?

Anonymkode: 6ed71...bec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når du sier "far" er det barnefar du mener? Fordi dette er hele cluet. Barnet får fri flyt av godteri hos "far", det er ekstremt lett å bli hekta på denne maten. Hjernen krever det, og hos små plastiske hjerner så vil det fort bli en normaltilstand med stadig påfyll av junk og sukker. Dine forsøk på å begrense det blir litt fånyttes når barnet i perioder opplever fri tilgang. 

Du ta dette opp med "far". Gjør han klar over hvor ekstremt negativ påvirkning han er for barnets helse?

Anonymkode: 6ed71...bec

Jeg mener barnefar, ja. 

Jeg har forsøkt å snakke med far om dette maaange ganger, og nå som vi har gått fra hverandre, når jeg nok enda mindre igjennom. Barnet sliter også med kronisk forstoppelse, så jeg synes virkelig det er dumt av far å legge på barnet så dårlige vaner, når det til syvende og sist kun er barnet det går utover. Vi snakker ferdigpizza, nudler, pølser og de mest usunne yoghurttypene på vanlig hverdag..

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn maser sånn når hun er ute av rutinene med vanlig mat. Hvis det har vært mye søtsaker å få tak i den siste tiden, er det bare det hun vil ha. Jeg prøver å være i forkant med å gi henne mer næringsrik mat som hun liker.

Anonymkode: 3003c...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...