Gå til innhold

Kombinere konfirmasjon og navnefest

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eh 🤦🏻‍♀️ det er en navnefest og man får gaver der også

Anonymkode: 67943...e66

Navnefest er jo bare noe bullshit vi har funnet på i norge

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hadde heller nedskalert feiring  av navnefest, og fokusert på konfirmert med egen, større fest.

Endret av Virrevirrevapp
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som en av de som måtte dele konfirmasjon, tenker jeg at jeg ikke ville kombinert. Kan tenkes han bare er opptatt av gaver, men det høres det i grunn ut som dere også er, for å være helt ærlig. Høres nesten ut som dere vil "slenge på" en navnefest i samme slengen, for at lillebror/søster også skal få gaver.

En navnefest trenger ikke være en stor greie, og spesielt ikke når dere bare er 20 stk. Så at det blir to store selskaper er jeg ikke enig i.

Jeg ville feiret konfirmasjonen alene, og så bare invitert på kake og kaffe på søndagen, som navnefest, samme helg. Eller bare droppa navnefest i det hele tatt. Virker jo bare som dere gjør det for gavene uansett. Familien får jo truffet baby i konfirmasjonen uansett, uten at dere trenger kalle det navnefest og konfirmasjon. 

Anonymkode: 5dd86...853

• Nyttig 5
Skrevet

Skal dere ha humanistisk navnefest, så må dere vel ha det på en dato det blir arrangert? Er dette sammen dato som konfirmasjonen? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 17.45):

Må høre om dette er en helt dust ide eller ikke.. Vi har en konfirmant nå i september. Han er svært lite opptatt av konf. - egentlig bare av gavene han kan få. Vi har også en 4 mnd gammel baby som vi skal ha navnefest for ila året. Vi innså at det i så fall vil bli 2 kostbare feiringer ikke lenge etter hverandre, i tillegg til at noen av slekta må reise langt. Vi er ganske få, ca 20 stk.

Vi har begynt å leke litt med tanken på å kombinere disse to begivenhetene for å gjøre det enklere (og ikke minst billigere for alle). Hovedfokuset vil selvsagt være på konfirmanten med seremoni først, og så middag han ønsker, og taler til han. Hovedfokuset vil ikke være på baby, men heller bare at vi markerer dette samtidig når alle er samlet for å slippe å arrangere omtrent samme selskap noen måneder senere. Vi luftet det for konfirmanten og for han spilte det ingen rolle (fortsatt mest opptatt av gavene🤣)... Trenger noen innspill på om dette er helt ute eller om det kan være en ok løsning? 

Anonymkode: 535e9...62c

Blir jo ikke billigere for andre enn dere selv, andre må ha 2 gaver.. Å feire 2 bursdager ja, men kpnf og dåp? neindet ville jeg ikke. Det skal få være ders spesielle dag! Ville evt tatt 2 dager på rad, restefest til dåpen! Men for all del om konfirmanten syns det er greit så kjør på, men personlig... nei!

Anonymkode: fd4a1...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært uaktuelt for meg å ikke gi konfirmanten min en ‘egen’ konfirmasjonsdag. 
Nå feirer jeg min konfirmasjon sammen med min tvillingsøster, og det tenker jeg er greit, da det er ‘samme type fest’, og hvor man gjerne får tildelt samme dato. (Her er det bare en dato pr år som er aktuell)

Deres forslag tenker jeg er smålig. 
Dere nedprioriterer konfirmanten. 
Og dersom dere skal nedskalere navnefesten til å være ‘minimal’, så tolker jeg det som at det holdes/tas med kun for gavenes del. 

Ville du tenkt at det hadde vært greit med bryllup samme dag? Konfirmanten bryr seg trossalt bare om gavene…

Anonymkode: 1785b...644

Skrevet

Jeg har tvillinger og de hater at de aldri får "sin egen" av familieselskap, konfirmasjon, markeringer etc. Jeg hadde ikke kombinert. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde konfirmasjon på lørdag med alt det innebærer, og så navnefest på søndag med brunsj og dåpskake til dessert 😊 

Anonymkode: b58a1...ed0

• Nyttig 1
Skrevet

Synes det er feil overfor konfirmanten. Det skal ikke være en kombinasjon av sparing og praktiske hensyn den dagen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glimrende løsning!

Anonymkode: 68176...305

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en konfirmant nå i september. Han er svært lite opptatt av konf. - egentlig bare av gavene han kan få.

Er ikke dette opplevelsen til de fleste konfirmanter? Da årskullet mitt konfirmerte seg, så gjorde jo alle det for pengene. Men for å svare på spørsmålet ditt: så lenge du sjekker med konfirmant at det går fint for han, så er det ikke et problem.

Anonymkode: 77e46...af0

AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden er en navnefest?

Anonymkode: 56bdf...2e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i all verden er en navnefest?

Anonymkode: 56bdf...2e4

Humanistisk "dåp" https://snl.no/navnefest

Skrevet (endret)

Må høre om dette er en helt dust ide eller ikke.. Vi har en konfirmant nå i september. Han er svært lite opptatt av konf. - egentlig bare av gavene han kan få. Vi har også en 4 mnd gammel baby som vi skal ha navnefest for ila året. Vi innså at det i så fall vil bli 2 kostbare feiringer ikke lenge etter hverandre, i tillegg til at noen av slekta må reise langt. Vi er ganske få, ca 20 stk.

Vi har begynt å leke litt med tanken på å kombinere disse to begivenhetene for å gjøre det enklere (og ikke minst billigere for alle). Hovedfokuset vil selvsagt være på konfirmanten med seremoni først, og så middag han ønsker, og taler til han. Hovedfokuset vil ikke være på baby, men heller bare at vi markerer dette samtidig når alle er samlet for å slippe å arrangere omtrent samme selskap noen måneder senere. Vi luftet det for konfirmanten og for han spilte det ingen rolle (fortsatt mest opptatt av gavene🤣)... Trenger noen innspill på om dette er helt ute eller om det kan være en ok løsning? 

Anonymkode: 535e9...62c

Jeg hadde i utgangspunktet villet være litt forsiktig med å dra fokus bort fra konfirmanten på hans dag ved å ha navnefest for lillebror på samme dag, men hvis konfirmanten selv ikke synes det gjør noe, så er det ikke noe i veien for å slå to fluer i én smekk for at dere skal spare penger. Men husk at det kanskje er noen gjester utenfor nærmeste familie som i utgangspunktet bare skulle blitt invitert til én av begivenhetene og som nå plutselig må kjøpe to dyre gaver.

Endret av Grüner
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Har vært i konfirmasjon i kirka der en av konfirmantene var fadder for sitt søsken som ble døpt etter konfirmasjonsseremonien. Har vært i dåp som viste seg å være bryllup i tillegg, flere søsken som ble døpt samme dag (opptil 3 års aldersforskjell), og søsken som ble konfirmert samme dag (knapt et års aldersforskjell, eldste ventet et år med konfirmasjon). Så gjør det som passer best for dere.

Anonymkode: 68bb9...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Godt poeng dette med at babyen er der uansett og "stjeler" sånn sett litt fokus. Jeg syntes i utgangspunktet ikke det var noen krise å dele denne dagen så lenge konfirmanten sier det er i orden og det er der hovedfokuset vil ligge, men etter å ha tenkt over dette med babyen er jeg enda mer sikker. Med mindre de har tenkt å legge babyen på et annet rom (noe jeg håper de ikke vurderer :fnise:) kommer den til å være et ekstramidtpunkt i selskapet okke som, så hvorfor det skulle være så krise å slå sammen feiringene og spare slekta for to flyreiser ekstra kan jeg virkelig ikke forstå. Det kommer 18-årsdager, markeringer av bachelor/master, runde tall, bryllup osv framover og man har mange muligheter i løpet av livet til å skinne :)

Anonymkode: a7956...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Dropp navmefesten. Barnet har allerede et navn og når det ikke skal døpes, trenger det ikke noe fest

Anonymkode: 7c66f...35d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 7.26):

Vi hadde konfirmasjon på lørdag med alt det innebærer, og så navnefest på søndag med brunsj og dåpskake til dessert 😊 

Anonymkode: b58a1...ed0

Hva skulle dere med dåpskake?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som familie hadde jeg satt stor pris på at dette ble slått sammen. Er så mye slikt som kupper helger. 

Og som søsken synes jeg det bare ville være fint å dele en slik dag. Som flere har påpekt, en dåp er jo i hovedsak seremonien i kirken. Det er aldri noe fast opplegg rundt taler og slik etterpå. Så tenker dette er to anledninger som enkelt lar seg kombinere. 

Anonymkode: ea9d9...872

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva skulle dere med dåpskake?

Spise sikkert 

Anonymkode: 304ca...ca6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...