Gå til innhold

Kombinere konfirmasjon og navnefest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har jo allerede bestemt seg. Hvorfor har du lagd denne tråden? Har du spurt konfirmanten?

Anonymkode: 6e6b2...7f6

Lurer på det samme 

Anonymkode: 67943...e66

Dette kan jeg ikke se noen problemer med, så lenge konfirmanten synes det er ok. Vi skal selv arrangere navnefest snart, og babyen på 5 mnd har jo ikke noe peiling på hva som skjer. Det er bare et litt større og mer formelt familieselskap enn vi vanligvis arrangerer. 

Anonymkode: e1e76...aa3

• Liker 2
  • Nyttig 1

15-årige meg var ekstremt var på at vi hadde dårlig økonomi, så jeg hadde sagt ja til noe sånt om foreldrene mine spurte, men i realiteten syns det var veldig kjipt. Hvis konfirmasjonen er lørdag kan dere invitere til navnefest lunsj søndag, eller der kan utsette det til romjulen når folk reiser likevel. Navnefest er jo bare en «gi ungen gave»-fest, og kan holdes når som helst. 

Anonymkode: f83c1...0f4

• Liker 2
  • Nyttig 5

Vil dere sende budskap til gutten om at dere syns det er lite viktig å sette av en dags feiring til hver av barna?(Uavhengig av hva konfirmanten selv sier) Dere sier jo at det ikke er viktig for dere å feire barna separat. Står dere for det ? 

Anonymkode: 60400...2c7

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar alle :) Vi har igjen pratet med konfirmanten som ikke har noen invendinger, så da tror jeg vi kjører på den løsningen. Ts

Anonymkode: 535e9...62c

Men hvorfor? Jeg forstår ikke hvordan en dåp er en kostbar feiring?? Er det ikke bare å få hjelp til å bake kaker og servere kaffe? Hvorfor må alle i slekta bli med på det? Kan dere ikke bare være nærfamilie, mor, far og søsken samt faddere? 

Anonymkode: 3fff3...9fa

• Liker 5
  • Nyttig 3

Annonse

Synes det høres fint ut jeg,  oppmerksomheten går nok til konfirmanten uansett 😊. Babyen skjønner jo ingenting av sin egen dåp uansett.  Kunne fint gjort det samme. 

Anonymkode: 4fd38...001

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 17.45):

Må høre om dette er en helt dust ide eller ikke.. Vi har en konfirmant nå i september. Han er svært lite opptatt av konf. - egentlig bare av gavene han kan få. Vi har også en 4 mnd gammel baby som vi skal ha navnefest for ila året. Vi innså at det i så fall vil bli 2 kostbare feiringer ikke lenge etter hverandre, i tillegg til at noen av slekta må reise langt. Vi er ganske få, ca 20 stk.

Vi har begynt å leke litt med tanken på å kombinere disse to begivenhetene for å gjøre det enklere (og ikke minst billigere for alle). Hovedfokuset vil selvsagt være på konfirmanten med seremoni først, og så middag han ønsker, og taler til han. Hovedfokuset vil ikke være på baby, men heller bare at vi markerer dette samtidig når alle er samlet for å slippe å arrangere omtrent samme selskap noen måneder senere. Vi luftet det for konfirmanten og for han spilte det ingen rolle (fortsatt mest opptatt av gavene🤣)... Trenger noen innspill på om dette er helt ute eller om det kan være en ok løsning? 

Jeg syns ikke det skal kombineres. Da kommer jo babyen til å stjele all oppmerksomheten.

Dessuten syns jeg navnefest er tull.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde jeg blitt invitert til både konfirmasjon og navnefest - hadde gavene blitt mindre til begge. 

Anonymkode: 49abb...a93

Hvorfor?? 

Anonymkode: f7b55...9cf

Min eldste sønn hadde elsket det. Han var så stolt storebror til lillesøster og bar henne til dåpen. Han er også fadder til henne. Lillesøster om nå straks er konfirmant, ville ha hatet det. Barn er forskjellige. Jeg ser ikke noe problem med det. Du kjenner ditt barn og vet om han "bryr seg" eller ikke. 

Det å invitere til to selskap tett innpå hverandre med tilreisende, vil antagelig betyr at noen gjester prioriterer bort den ene. 

Anonymkode: a1dcb...090

• Liker 1
  • Hjerte 1

Konfirmasjon er jo det ene selskapet som er for tenåringen og bare for tenåringen. Hvis ikke han/hun gleder seg nå (det er tidlig) og ønsker det, så bekrefter jo dere som foreldre at det ikke er så viktig, at slekt ikke trenger komme bare for konfirmantene skyld, at det er dyrt og kanskje slitsomt og upraktisk med et eget selskap bare for ham/henne  Alle får eget selskap, bare ikke ditt barn.

Navnefest kan dere ha, helt uten at slekta fra Nord-Norge  og andre steder langveisfra kommer. Navnefest er ikke noe, det er virkelig gir gavenes skyld hvis dere vil kalle eldstemanns konfirmasjon for en navnefest for en baby.
Slekta får sett og beundret baby i konfirmasjonen. De som føler for det kan sende en presang. De som bor nærme blir bedt i en navnefest ved en helt annen anledning.
Det er en gjerrig og smålig løsning dere har tenkt ut syns jeg. 

Anonymkode: 1038c...cb2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, for det vet du mye om 🙈 Vi har lenge forsøkt å planlegge selskap med en konfirmant som ikke er så interessert. Det er ikke pengene det står på, og vi har foreslått å være på ulike restauranter og steder han liker, men han ønsket å ha det hjemme. Så han vet også godt at dette ikke handler om økonomi først og fremst. Vi forsøker også å ta hensyn til gjester som skal fly helt fra nord - DE blir det dyrt for med konfirmasjon i september og så navnefest enten rett før eller rett etter jul :) Som sagt sa hadde konfirmanten ingen innvendinger. Han er mest opptatt av penger; og etter dagens samtale en konkret type kake. Da tenker jeg at vi foreldre skjærer gjennom og bestemmer, og lager en fin konfirmasjon hvor også slekt får hilse på baby så vi kan sjelle av navnefest :) 

Slekt for da hilse på baby uten at dere kaller det navnefest! Det er jo dere som er opptatt av gaver (til baby) her. 

Anonymkode: 1038c...cb2

• Liker 6

Annonse

Babyen vil uansett være tilstede i konfirmasjonen, så ser ikke helt den store forskjellen. Ingen holder tale til babyen, så konfirmanten blir jo fokuset. Babyen vil få den oppmerksomheten den ville fått uavhengig av dåp, ganske enkelt fordi den er der. 

Anonymkode: a88dd...42b

• Liker 2
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Babyen vil uansett være tilstede i konfirmasjonen, så ser ikke helt den store forskjellen. Ingen holder tale til babyen, så konfirmanten blir jo fokuset. Babyen vil få den oppmerksomheten den ville fått uavhengig av dåp, ganske enkelt fordi den er der. 

Anonymkode: a88dd...42b

Enig i denne også. Eneste forskjellen er at babyen også får gaver.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig i denne også. Eneste forskjellen er at babyen også får gaver.

Hvorfor skal babyen få gaver for en navnefest? Er jo ikke ordentlig dåp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (På 24.5.2025 den 16.26):

Ønsker dere ikke å gi konfirmanten sin egen dag? 

Anonymkode: fdb42...4ad

Ikke alle konfirmanter ønsker oppmerksomhet og sin egen dag, selv om de ønsker å konfirmeres. Ei jente i vår familie overtalte kusina til å også konfirmere seg, sånn at de kunne feire sammen. Kusine tenkte først å ikke konfirmere seg.

Anonymkode: ffaa8...1b9

Maleficenta skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skal babyen få gaver for en navnefest? Er jo ikke ordentlig dåp. 

Eh 🤦🏻‍♀️ det er en navnefest og man får gaver der også

Anonymkode: 67943...e66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...