Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #1 Skrevet 15. mars 2006 Har en kollega som selvfølgelig er kjempeglad i sin sønn på 9 år. Hun snakker mye om han, og jeg føler nesten at jeg kjenner hverdagslivet dems til tross for at jeg aldri har vært hjemme hos dem. En ting jeg har bitt meg merke i er alle spillene sønnen har; han har PS2, PSP, masse PCspill, en gammeldags Nintendo, rådyr mobiltelefon med spill pluss pluss pluss. Mange av spillene er voldelige, men også en del strategi spill. Nå har jo ikke jeg barn selv, så jeg prøver å være forsiktig med kritisere dette. Men her en dag klarte jeg ikke dy meg, og plumpa ut med et spørsmål om hun ikke trudde det var litt vel usunt med alle disse spillene som er tilgjengelig for han uansett hvor han er. Han spiller tross alt i mange timer pr dag. Hun måtte innrømme at hun nærmest måtte dra han ut av huset for å få han til å være med å gå en tur med hundene i det minste (han er ikke særlig glad i fysisk aktivitet i noen grad, alt handler om spill), og hun får han med på et vis men må lokke og lure for å få han til å henge med i et par kilometer. Har virkelig de fleste barna i dag så mange spill tilgjengelig hele tiden? Må de ha det for å passe inn liksom (hadde ei annen ei på jobben som hadde måttet gi etter og kjøpe et PS2 for ungen sto litt utenfor de andre i klassen som alle hadde et eller annet spill, spill på PC holdt liksom ikke...) Veit at gruppepress kan oppleves ganske hardt men likevel liksom.....
Gjest guiseppe Skrevet 15. mars 2006 #2 Skrevet 15. mars 2006 Mine er maks 7,5 år (altså - den eldste er det, og så har jeg yngre ), men har ikke tilgang på noe spillgreier i det hele tatt. Jeg skjønner ikke vitsen med å "dope ned" en niåring sånn som du beskriver. Faktisk mener jeg det grenser til omsorgssvikt...
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #3 Skrevet 15. mars 2006 Jeg tror jeg kommer til å kjøre en streng linje på dette gitt... En venninne av meg mente vi andre kunne gå sammen og spleise på PS2 til sønnen hennes til jul, han er FEM... Dessuten har jeg til mor og far hele tiden sagt at de bør nekte søstrene mine PS2, de sitter timesvis ved PC-en allerede, man trenger ikke la de få mer da... Dersom de etterhvert får spill har jeg tro på avtalt tid til å spille, en viss tid, og ikke hver dag. Noe mer i helgene.
Gjest Bodillen Skrevet 15. mars 2006 #4 Skrevet 15. mars 2006 Uff, unger blir så passive av å fores med haugevis av spill... Datteren vår på 9 har PS2, men er heldigvis ikke særlig opptatt av det. Hvis hun piller, så er det gjerne Singstar eller Eye Toy, begge deler spill som aktiviserer.
suzie Skrevet 15. mars 2006 #5 Skrevet 15. mars 2006 Sønnen på seks år har PS2 og GameBoy med div spill. Ser ingen grunn til at unger bør nektes dataspill, hvis det er i fornuftige mengder. Som regel regulerer spillingen seg selv, men har hatt perioder hvor han vil spille veldig mye. Da lager vi grenser på hvor lenge og hvilke dager han får spille. Helt uproblematisk!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #6 Skrevet 15. mars 2006 Faktisk mener jeg det grenser til omsorgssvikt... ← Jeg må si meg enig, men det tør jeg ikke si til henne. Jeg har ikke tenkt å blande meg i det hele tatt, bare var redd for dette var vanlig praksis. Gutten er da sympatisk nok har jeg fått inntrykk av fra andre kolleger som har vært hjemme hos dem. Omtenksom og takknemlig for ting andre barn tar som selvfølge. Men litt mer fysisk fostring hadde jo ikke vært så dumt kanskje.....
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #7 Skrevet 15. mars 2006 Å spille slike spill er jo ikke bare negativt, i motsetning til hva enkelte nok mener. MEN jeg mener det er helt feil å la små barn ha "fri tilgang" på slike spill. Det er utrolig lett å bli sittende fysisk passiv hele dagen, og man blir psykisk sliten og stressa også om en spiller i timesvis. Og hva med alt annet som et barn skal lære? Dersom ikke kollegaen din har noen grenser for hvor mye gutten får lov til å spille pr dag synes jeg hun gjør gutten en stor bjørnetjeneste.
Gjest Ester Skrevet 15. mars 2006 #8 Skrevet 15. mars 2006 Nå går jo barn på skolen, spiser, gjør lekser osv, så jeg skjønner ikke at det kan bli tid til å sitte i timevis foran pcen hver dag. Sønnen min bruker pcen mye, men etter at lekser og plikter er unnagjort. Det får ikke blitt flere timer pr dag, ihvertfall, bortsett fra i helgene. Da kan det bli mye.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #9 Skrevet 15. mars 2006 Nå går jo barn på skolen, spiser, gjør lekser osv, så jeg skjønner ikke at det kan bli tid til å sitte i timevis foran pcen hver dag. Sønnen min bruker pcen mye, men etter at lekser og plikter er unnagjort. Det får ikke blitt flere timer pr dag, ihvertfall, bortsett fra i helgene. Da kan det bli mye. ← Men det må jo bli noen timer hver dag hvis det er det han gjør etter å ha spist og gjort lekser? Ellers må de jo legge seg fryktelig tidlig? Selvsagt har jo mange barn andre aktiviteter i tillegg, da. Men om de (omtrent) eneste fellesaktivitetene foreldre og barna gjør sammen til daglig er å spise og evt plikter/husarbeid så tror ikke jeg det er bare positivt, selv om det ikke nødvendigvis er kjempeskadelig heller.
Gjest Ester Skrevet 15. mars 2006 #10 Skrevet 15. mars 2006 Men det må jo bli noen timer hver dag hvis det er det han gjør etter å ha spist og gjort lekser? Ellers må de jo legge seg fryktelig tidlig? Selvsagt har jo mange barn andre aktiviteter i tillegg, da. Men om de (omtrent) eneste fellesaktivitetene foreldre og barna gjør sammen til daglig er å spise og evt plikter/husarbeid så tror ikke jeg det er bare positivt, selv om det ikke nødvendigvis er kjempeskadelig heller. ← Er hjemme ca kl 15:30-16, hjelper til litt i huset og spiser middag kl 17, rydder opp etter middagen - da er gjerne klokka halv seks. Lekser i 1-2 timer, kanskje se litt på tv, evt ut en tur, dusje, legge seg. Sånn ser en vanlig dag ut for minn sønn, ihvertfall. Fellesaktiviteter med foreldre er han ikke interessert i. Men veldig mye tid foran pcen blir det ikke i uka.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #11 Skrevet 15. mars 2006 Vi har ps2 som 15 åringen bruker, men småungene får ikke spille spill. De er ikke interessert heller. Nermeste de kommer dataspill er en barne-lap-top med lære bokstaver og tall-program, men den bruker de bare på lørdager av en eller annen grunn(!!!). Heldigvis er de to minste null interessert, og 15åringen spiller minimalt. Den mest aktive brukeren er jeg, for jeg spiller SING STAR når jeg har fest!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #12 Skrevet 15. mars 2006 Men sønnen til kollegaen min har to langdager i uka, da varer skoledagen til halv to, de resterende tre dagene varer den til kvart over tolv. Bor et kvarters busstur fra skolen, en times tid med lekser, måltidene tar jo ikke så altfor lang tid de heller. Fortsatt mange timer igjen.... Uffameg, den dag jeg får barn og spilling blir aktuelt skal det opprettes og etterfølges regler for spillingen.
nallemaja Skrevet 15. mars 2006 #13 Skrevet 15. mars 2006 Så lenge foreldrene ikke gjør noe for å forhindre overdreven bruk av slike spill er det ikke så mye man kan gjøre. Ellers kunne jo forskjellige foreldre prøvd å bli enige om kjøreregler mht. spilling i timene etter skolen og før foreldrene kommer hjem. Her på stedet er det vanlig at ungene er ute og leker etter skoletid hvis de ikke er på sfo, og mange foreldre samarbeider om regler for å få ned bruken av spill. Noen mødre er hjemme når barna kommer fra skolen, og det er veldig vanlig at barna til disse tar med seg vennene sine hjem.
Brunhilde Skrevet 16. mars 2006 #14 Skrevet 16. mars 2006 Jeg kan ærlig talt ikke se at du, trådstarter, har noe med antall spill eller tiden brukt på å spille i det hele tatt. Ei heller er det din sak om ungen liker å gå tur med familiens hunder eller ikke. Fei for egen dør - og husk at barneoppdragelse er aller lettest når det gjelder andres barn!
Amanlis Skrevet 16. mars 2006 #15 Skrevet 16. mars 2006 Fei for egen dør - og husk at barneoppdragelse er aller lettest når det gjelder andres barn! ← Enig med deg Brunhilde. Jeg har ikke barn selv og er veldig forsiktig med å kritisere andres barn og barneoppdragelse. Jeg vet ikke hva slags barn jeg en gang får. De kan bli de verste ungene som noengang er født. Men... fri tilgang på dataspill er drøyt, det kan jeg si meg enig i.
Gjest Kane Skrevet 16. mars 2006 #16 Skrevet 16. mars 2006 For å gå litt mot strømmen av de svarene jeg orket lese : hvorfor ikke? Mine har både tilgang på pc, ps2 osv uten at de hverken er avhengige elelr vanskelig å få med ut på tur... Det kommer vel litt ann på hva man legger opp til som foreldre ved å gi dem dette tilbudet skjermen er også? Minstejenta på 6 fikk seg en rosa GBA i gave på sin fødselsdag - med spill som passer alderen, hun har storkost seg den tiden hun får spille.. Hun føler hun er stor nå, like stor som sin boro på 15 fordi hun har sin egen GBA det betyr ikke at hun sitter og trykker dagen lang Det er faktisk mulig å ha spill og tilbud om internett osv i hus utn at de må sitte å trykke... - det heter å sette grenser har jeg hørt og er faktisk fullt ut mulig å gjennomføre.. både på bruk og hva som er tilgjengelig.. Når foreldre tar barna med og forsyner dem med spill som er beregnet på langt eldre unger er det faktisk de som skaper problemene - ikke spillbransjen eller spillene.. Foreldrene.. Og jeg har flere venner som gjør dette - når de så klager sin nød klarer jeg ikke holde igjen at de ikke trenger klage til meg så lenge de selv har forsynt ungene med dette uten å sette noen form for restriksjon... Det er ikke spillene, dataen eller tv som er skadelig for ungene - det er holdningen foreldrene har til bruken.... Noe bruker det som barnevakt - andre for å "få fred"....... Og da er det faktisk foreldrene som skaper problemene... Kane.
Brunhilde Skrevet 16. mars 2006 #17 Skrevet 16. mars 2006 (endret) Men... fri tilgang på dataspill er drøyt, det kan jeg si meg enig i. ← Det kan jeg være enig i. Jeg tenker bare at det ikke er sikkert at det er så galt som kollegaen gir uttrykk for, du vet, det er ofte lett å legge litt på når man klager... Ellers er grensesetting viktig, uten tvil, men jeg velger å sette grenser for mitt barn og så andre gjøre det de mener er rett. En annen ting er at hos oss er det våre regler som teller, der firer jeg ikke. Endret 16. mars 2006 av Brunhilde
Gjest Carrot - ikke logget inn Skrevet 16. mars 2006 #18 Skrevet 16. mars 2006 En annen ting er at hos oss er det våre regler som teller, der firer jeg ikke. ← heelt enig!!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #19 Skrevet 16. mars 2006 Fri tilgang på spill er ikke bra, men TV- og dataspill er ikke bare negativt! Undersøkelser har vist at barn som spiller utvikler blant annet sin motoriske og logiske evne. Det som er viktig er at foreldre vet hva barna spiller, og ikke bare bruker det som barnevakt.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #20 Skrevet 16. mars 2006 Jeg kan ærlig talt ikke se at du, trådstarter, har noe med antall spill eller tiden brukt på å spille i det hele tatt. Ei heller er det din sak om ungen liker å gå tur med familiens hunder eller ikke. Fei for egen dør - og husk at barneoppdragelse er aller lettest når det gjelder andres barn! ← Hjelpes meg da! Trur ikke du leste alle setningene jeg skrev i det første innlegget. Jeg mener jeg uttrykte meg klart og tydelig at jeg var veldig forsiktig med å diskutere saken med henne i og med at jeg ikke har barn selv, og jeg ville gjerne vite (siden jeg fortsatt ikke har barn selv) om dette var vanlig praksis. Jeg formaner ikke henne til noe som helst når det gjelder familielivet hennes, men hun snakker mye selv om sønnen sin og jeg har altså bitt meg merke i all spillingen som synes å skygge for alt annet.... Jeg synes det meste som har med barns dagligliv å gjøre er interessant da jeg gjerne vil ha barn selv en dag. Mye er jo forandret siden jeg selv var liten. Og siden jeg trodde dette var et diskusjonsforum tenkte jeg at jeg kunne spørre her inne, men her skal altså ikke poste innlegg på denne siden dersom man ikke har barn selv! Gjest for siste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå