Gå til innhold

EQ og menn, bekymringsverdig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Menn i dette kommentarfeltet viser helt klart at de ikke har empati og ikke evner å se andre sin side enn sin egen eller andre menn. Attpåtil å kommentere nedlatende og påpeke at det er noe gale med ts. Og menn i dette kommentarfeltet viser også at de har så stort behov for å være en del av gutta og ha runkering som om de skulle vært 13 år. Det er så trist. Vokser dessverre aldri opp. 

Jeg kjenner meg veldig igjen i ts i måten hun skriver på. Nesten som om at jeg kunne skrevet det selv 😅 

Men et tips, ta menn for det de er og sier. Gir de deg ikke noe klart svar, er det de vil. De vil at du ikke skal vite helt sikker og henge rundt de å spørre. For å gå rundt i sirkel, fordi de er vandt med at kvinner er sånn. Tenk på hva du vil. Hvis du får et svar, ikke drøft mer over det, du vet svaret. 

Anonymkode: 5a54e...ec3

Hvordan ville det blitt mottatt om jeg opprettet et emne med tittelen:

"IQ og kvinner, bekymringsverdig?" 

Man trenger ikke 150 i EQ for å skjønne at det er provoserende. Det er klart man får motbør.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold, brukerdebatt/brukerforfølgelse,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 11.00):

Lang tekst!

Etter å ha vært singel i 1 år og hatt 3 såkalte "flings" må jeg si at jeg klør meg litt i hodet over hvordan mange menn tenker og oppfører seg. Jeg forstår at det er fundamentale forskjeller når det kommer til menn og kvinner både fysisk og psykisk, men det jeg biter meg merke i er at både unge som eldre menn ofte mangler grunnleggende empati, sympati og forståelse for andre enn seg selv. Jeg er fult klar over at det er mange av den sorten på damefronten også, men føler jeg hører og ser det i mye større grad hos menn vs kvinner. For meg som har "alt"  dvs. en god jobb, fint hus og økonomien på plass er den viktigste valuten en mann kan tilby emosjonell intellegens. Slik at han kan være en god venn, partner, far og kjæreste som kan hjelpe meg både fysisk og psykisk i livet. Hva jeg ligger i EQ; fortelle hva og hvordan du føler deg - spesielt om en spør. Formidle hva du vil og hva du ønsker på en rettferdig og respektfull måte. Når noe er sårt eller vanskelig - si det - og fortell hvorfor det er sårt for deg. Vise følelser når noe preger deg, enten positivt eller negativt og formidle det. Vise forståelse og interesse for andre enn deg selv, spesielt ovenfor partneren din. Annerkjenne mine følelser, selv om det ikke alltid er forenlig med dine. Vis sympati og empati ovenfor partner, venner og familie. Mange menn har en tendens til å bli frekk, spesielt når de føler seg liten eller såret.. det er toxic og jeg har et fantastisk godt eks på det jeg nylig opplevde så jeg kan fortelle om: 

Kom i prat med en fyr i høst som egenlig var alt for ung for meg. Men vi møttes 1 gang og etter det ble det mye tlf samtaler, facetime og snapping. Kuttet relasjonen i januar fordi jeg utviklet mer følelser enn han og det var for mange faktorer som spilte inn slik at det hadde vært vanskelig og få det til å fungere uansett. Fast forward - jeg møtte en annen jeg begynte å date litt, mens jeg dater han her kommer han første innom i ny og ne og vi prater litt. Litt små flørtende med vennskapelig tone.. Etter hvert kutter jeg det med han nåværende jeg datet som gjør at jeg gjennopptar kontakten med han første. Merker fort at det ikke var som det var tidligere, og jeg var nok fremdeles litt for investert i han ift det han var i meg så jeg trakk meg unna en gang til. Denne gangen sa jeg at nå var det nok, slettet han. Fyren klarte jo ikke å gi fred, kom tilbake etter 1 uke igjen. Vi snakket så smått og samtalen døde ut. Kommer tilbake igjen etter 4 dager og enda en gang etter kun 13 dager. Denne gangen kom han med en dårlig åpnings mld for å så rett etter spørre hvordan det gikk med dating livet mitt. Til info har denne mannen spurt om hvem jeg møter flere ganger, han har spurt hvor mange jeg har vært med og tom hva han het han som jeg datet... Tydelig tegn at han var investert på en eller annen måte. 

Siste samtalen vi hadde kommer det frem at han har vært med noen hvor jeg uttrykker - så flott for hans del, og at det er bra fordi jeg også har kost meg mye på de mnd. Uten å ligge mer i det.. Men der blir fyren nesten passiv aggressiv og sier- du har sikker vært med 4 ganger så mange som meg, jeg har bare vært med så og så mange. Jeg spør - hvorfor antar du det? Nei fordi du sier du har kost deg masse og virket regelrett iritert av at jeg også hadde hatt det kjekt? Alt tydet på at dette påvirket han emosjonelt. Til slutt døde samtalen naturligvis ut og jeg ble litt sånn, nå må jeg nesten få et svar på hva han vil.

Så senere på dagen sendte jeg han en mld hvor jeg skrev følgende - siden vi alt har pratet i dag, kan jeg spørre deg om noe? Da skrev jeg videre at hver gang jeg prøver å gå videre så kommer du tilbake, og har spurt før, men får aldri svar. Hva er det du egentlig vil, vil du ha et platonisk vennskap eller vil du treffes? Og her kommer det vittigste av alt - fyren skrev at han hadde ingen formening, han visste ikke hva han ville og syntes det var bare gøy og snakke med noen på andre siden av landet? Vi har på dette tidspunktet hatt en relasjon i over 8 mnd. Så jeg skrev - så det spiller ingen rolle om du snakker med meg eller Jørgen 33 fra Hamar bare for å statuere et teit eks. Her forstod han at han ikke kunne skrive ja, fordi det stemte ikke - så for å vri seg unna og ikke annerkjenne at han satt pris på vennskapet vårt måtte han poengtere at jeg kontaktet han like mye, noe som er helt feil.. Siden han har kontaktet meg x antall ganger etter å ha blitt blokkert. Så skrev jeg igjen - dette er ikke poenget mitt, jeg spør deg igjen - vil du ha et vennkap eller vil du faktisk treffes (ha en flørt). I desperasjon for å ikke innrømme at relasjonen vår betydde noen ting eller for å være sårbar klarte fyren og lire av seg følgende svar - for å være ærlig, egentlig ingen av delene? Jeg ble selvsagt såret en liten stund etter den mld, men skjønte vel like fort igjen at dette var et desperat forsøk på å heve seg selv og trykke meg ned fordi jeg så gjennom han. At uansett hva han sa så er det ikke forenlig med hva han gjorde.. Men istedenfor var behovet hans for å såre meg viktigst. Istedenfor å bare være åpen og ærlig med at vi kan godt være venner, men noe mer blir vanskelig pgr avstand. Men jeg verdsetter vennskapet/relasjonen vår etc.. Legg merke til at vi har som sagt hatt jevnt kontakt i over 8 mnd, så jeg vil absolutt si at vår relasjon har utviklet seg til et vennskap der vi har delt masse. 

Jeg har mange flere eks på dette her, og jeg virkelig undrer meg.. Har menn alltid vært slik eller er det en økende trend nå? Jeg føler jeg bare ser det mer og mer i dating livet og det gjør at jeg nesten blir litt maktesløs?!?! Jeg vil heller være alene enn og være me en mann som ikke kan vise grunnleggende forståelse og empati for andre enn seg selv. 

Anonymkode: d3fd4...367

Assa.....menn er ikke som kvinner...de er ikke emosjonelle slik vi er....husk vi er urfolk enda....før klubbet menn ned damer og voldtok de.......kvinner utviklet mer empati fordi de fødte barn.....ikke blitt bedre.......

Anonymkode: e5985...26e

AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (23 timer siden):

Empati er å sette seg inn i hvordan andre opplever ting.

Jeg er enig i at mennene TS forteller om skaper en del drama. Det er tydelig for meg at TS er en del av dramaet selv. Hun anklager mannen for å være passiv-aggressiv rett etter at hun selv sender en passiv-aggressiv melding. I alle fall bør hun forstå at det fremstår som passiv-aggressivt å understreke at hun har "kost seg mye" med andre menn.

Jeg synes historiene fremstår som mye rør fra begge sider.

Eneste grunnen fordi jeg skrev det var fordi Han sa han hadde lagt med en forrige helg, skrev - så bra. På tide det. Da svarte han bare med at det ikke var første gang og sussemunn liksom for å erte. Da skrev jeg på en litt ertet måte tilbake - nei, det håper jeg ikke.. jeg har kost meg masse selv så på de mnd. Har jo et bra dating liv du da, som en litt morsom, ertet og flørtet respons. Hadde han ikke brydd seg så kunne jo han fint skrvet - så bra vi begge har kost oss da eller noe i den duren. Men han tålte ikke å høre at jeg hadde hatt det kjekt så han ble derfor passiv aggressiv i svaret og analyserte det ut som har jeg har lagt meg 4 ganger mer enn han? Hvor får han det fra og for det andre om jeg så hadde lagt med 30 stk, har han noe med det å gjøre? Overhodet ikke. Det er derfor jeg blir irritert fordi jeg sier jo at det er bare bra at han treffer andre, men blir sur når jeg sier det samme. Helt enig at det kanskje ikke er den mest voksne samtalen; men han reagerer unødvendig! Og tydelig til at det ligger noe følelser inni der, om det er sjalusi eller kontroll behov vet jeg ikke. Men fra erfaring har denne fyren vært veldig på meg og om jeg treffer andre hele relasjonen. Når jeg har dratt ut på byen har han spurt om jeg treffer noen etc flere ganger. Så tydelig et sjalusi tegn der. Du er ikke sjalu på noe du ikke har en tilknytning/følelser eller relasjon til. Så igjen, selvmotsigende oppførsel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært en skulder å gråte på til veldig mange kvinner. De vil aldri noe mer enn å være venner. Menn lærer i ung alder at det ikke er attraktivt å være snill

Anonymkode: 9a467...fb5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært en skulder å gråte på til veldig mange kvinner. De vil aldri noe mer enn å være venner. Menn lærer i ung alder at det ikke er attraktivt å være snill

Da har du ikke forstått mye av det du har lært. En relasjon bygger hovedsakelig på vennskap og videre kan det utvikle seg. Men selvom du er «nice guy» betyr det ikke at kvinner skylder deg noe. Det viser bare at intensjonene til menn hovedsakelig er å få noe igjen for å være snill. Men ikke å være snill for å være snill. Hvis du tror at en relasjon bygger på tvang og psykisk overtak for å få tak på en kvinne har du misforstått det å være menneske generelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da har du ikke forstått mye av det du har lært. En relasjon bygger hovedsakelig på vennskap og videre kan det utvikle seg. Men selvom du er «nice guy» betyr det ikke at kvinner skylder deg noe. Det viser bare at intensjonene til menn hovedsakelig er å få noe igjen for å være snill. Men ikke å være snill for å være snill. Hvis du tror at en relasjon bygger på tvang og psykisk overtak for å få tak på en kvinne har du misforstått det å være menneske generelt. 

Hvis posteren har vært en skulder å gråte på for venninner, mens de ikke har vært det samme for ham så er det en asymmetri.

Hvis disse kvinnelige vennene har brukt posteren for emosjonell støtte men så startet romantiske relasjoner med helt andre menn som ikke gav slik støtte så er det en annen asymmetri.

Jeg tror han har sine ord i behold at det ikke er attraktivt å være snill. At du tolker dette som «tvang og psykisk overtak» viser at vi lever på litt forskjellige planeter.

Anonymkode: 89d30...3d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2025 den 11.00):

Lang tekst!

Etter å ha vært singel i 1 år og hatt 3 såkalte "flings" må jeg si at jeg klør meg litt i hodet over hvordan mange menn tenker og oppfører seg. Jeg forstår at det er fundamentale forskjeller når det kommer til menn og kvinner både fysisk og psykisk, men det jeg biter meg merke i er at både unge som eldre menn ofte mangler grunnleggende empati, sympati og forståelse for andre enn seg selv. Jeg er fult klar over at det er mange av den sorten på damefronten også, men føler jeg hører og ser det i mye større grad hos menn vs kvinner. For meg som har "alt"  dvs. en god jobb, fint hus og økonomien på plass er den viktigste valuten en mann kan tilby emosjonell intellegens. Slik at han kan være en god venn, partner, far og kjæreste som kan hjelpe meg både fysisk og psykisk i livet. Hva jeg ligger i EQ; fortelle hva og hvordan du føler deg - spesielt om en spør. Formidle hva du vil og hva du ønsker på en rettferdig og respektfull måte. Når noe er sårt eller vanskelig - si det - og fortell hvorfor det er sårt for deg. Vise følelser når noe preger deg, enten positivt eller negativt og formidle det. Vise forståelse og interesse for andre enn deg selv, spesielt ovenfor partneren din. Annerkjenne mine følelser, selv om det ikke alltid er forenlig med dine. Vis sympati og empati ovenfor partner, venner og familie. Mange menn har en tendens til å bli frekk, spesielt når de føler seg liten eller såret.. det er toxic og jeg har et fantastisk godt eks på det jeg nylig opplevde så jeg kan fortelle om: 

Kom i prat med en fyr i høst som egenlig var alt for ung for meg. Men vi møttes 1 gang og etter det ble det mye tlf samtaler, facetime og snapping. Kuttet relasjonen i januar fordi jeg utviklet mer følelser enn han og det var for mange faktorer som spilte inn slik at det hadde vært vanskelig og få det til å fungere uansett. Fast forward - jeg møtte en annen jeg begynte å date litt, mens jeg dater han her kommer han første innom i ny og ne og vi prater litt. Litt små flørtende med vennskapelig tone.. Etter hvert kutter jeg det med han nåværende jeg datet som gjør at jeg gjennopptar kontakten med han første. Merker fort at det ikke var som det var tidligere, og jeg var nok fremdeles litt for investert i han ift det han var i meg så jeg trakk meg unna en gang til. Denne gangen sa jeg at nå var det nok, slettet han. Fyren klarte jo ikke å gi fred, kom tilbake etter 1 uke igjen. Vi snakket så smått og samtalen døde ut. Kommer tilbake igjen etter 4 dager og enda en gang etter kun 13 dager. Denne gangen kom han med en dårlig åpnings mld for å så rett etter spørre hvordan det gikk med dating livet mitt. Til info har denne mannen spurt om hvem jeg møter flere ganger, han har spurt hvor mange jeg har vært med og tom hva han het han som jeg datet... Tydelig tegn at han var investert på en eller annen måte. 

Siste samtalen vi hadde kommer det frem at han har vært med noen hvor jeg uttrykker - så flott for hans del, og at det er bra fordi jeg også har kost meg mye på de mnd. Uten å ligge mer i det.. Men der blir fyren nesten passiv aggressiv og sier- du har sikker vært med 4 ganger så mange som meg, jeg har bare vært med så og så mange. Jeg spør - hvorfor antar du det? Nei fordi du sier du har kost deg masse og virket regelrett iritert av at jeg også hadde hatt det kjekt? Alt tydet på at dette påvirket han emosjonelt. Til slutt døde samtalen naturligvis ut og jeg ble litt sånn, nå må jeg nesten få et svar på hva han vil.

Så senere på dagen sendte jeg han en mld hvor jeg skrev følgende - siden vi alt har pratet i dag, kan jeg spørre deg om noe? Da skrev jeg videre at hver gang jeg prøver å gå videre så kommer du tilbake, og har spurt før, men får aldri svar. Hva er det du egentlig vil, vil du ha et platonisk vennskap eller vil du treffes? Og her kommer det vittigste av alt - fyren skrev at han hadde ingen formening, han visste ikke hva han ville og syntes det var bare gøy og snakke med noen på andre siden av landet? Vi har på dette tidspunktet hatt en relasjon i over 8 mnd. Så jeg skrev - så det spiller ingen rolle om du snakker med meg eller Jørgen 33 fra Hamar bare for å statuere et teit eks. Her forstod han at han ikke kunne skrive ja, fordi det stemte ikke - så for å vri seg unna og ikke annerkjenne at han satt pris på vennskapet vårt måtte han poengtere at jeg kontaktet han like mye, noe som er helt feil.. Siden han har kontaktet meg x antall ganger etter å ha blitt blokkert. Så skrev jeg igjen - dette er ikke poenget mitt, jeg spør deg igjen - vil du ha et vennkap eller vil du faktisk treffes (ha en flørt). I desperasjon for å ikke innrømme at relasjonen vår betydde noen ting eller for å være sårbar klarte fyren og lire av seg følgende svar - for å være ærlig, egentlig ingen av delene? Jeg ble selvsagt såret en liten stund etter den mld, men skjønte vel like fort igjen at dette var et desperat forsøk på å heve seg selv og trykke meg ned fordi jeg så gjennom han. At uansett hva han sa så er det ikke forenlig med hva han gjorde.. Men istedenfor var behovet hans for å såre meg viktigst. Istedenfor å bare være åpen og ærlig med at vi kan godt være venner, men noe mer blir vanskelig pgr avstand. Men jeg verdsetter vennskapet/relasjonen vår etc.. Legg merke til at vi har som sagt hatt jevnt kontakt i over 8 mnd, så jeg vil absolutt si at vår relasjon har utviklet seg til et vennskap der vi har delt masse. 

Jeg har mange flere eks på dette her, og jeg virkelig undrer meg.. Har menn alltid vært slik eller er det en økende trend nå? Jeg føler jeg bare ser det mer og mer i dating livet og det gjør at jeg nesten blir litt maktesløs?!?! Jeg vil heller være alene enn og være me en mann som ikke kan vise grunnleggende forståelse og empati for andre enn seg selv. 

Jeg tenker du vektlegger dette litt for mye. Du føler ikke at relasjonen ga deg det som du ønsket, og kuttet kontakten. Ferdig med den saken og han burde være ute av verden. Det var jo en grunn til at du kuttet han ut, så når han da tok kontakt igjen, igjen og igjen, så burde han bli ignorert eller blokkert. Det er noe med at man skal ikke kaste bort tiden på sånt. Og du fikk jo bekreftet at det var riktig å gjøre som du gjorde i starten - neste gang så må du stå ved avgjørelsen! ❤️ Det er tydelig at det som skjedde etterpå gjorde deg veldig vondt.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis posteren har vært en skulder å gråte på for venninner, mens de ikke har vært det samme for ham så er det en asymmetri.

Hvis disse kvinnelige vennene har brukt posteren for emosjonell støtte men så startet romantiske relasjoner med helt andre menn som ikke gav slik støtte så er det en annen asymmetri.

Jeg tror han har sine ord i behold at det ikke er attraktivt å være snill. At du tolker dette som «tvang og psykisk overtak» viser at vi lever på litt forskjellige planeter.

Anonymkode: 89d30...3d1

Du analyserer utover den informasjonen han har gitt. Han poengterer at han har vært en skulder å gråte på for kvinner og sier at det er skuffende at de bare vil være venn med han. Hva forventer du? Han beskriver ordrett at han hadde en intensjon med å være en støtte og at gjengjeldelsen han forventet var utover et vennskap. 

Jeg kan ikke gå rundt å være snill med mennesker, for så å ha en baktanke om gjengjeldelse i en eller annen form. Men vi er snill fordi det er det riktige, med mindre noe annet har oppstått. Vi kan ikke gå rundt å ha spesifikke forventninger til mennesker. Ingen skylder deg noe. Vi gjør det fordi vi selv ønsker å være snill med andre. Selvsagt skal det ikke være asymmetri i en relasjon. Å gi en skulder å gråte på, gir en forventning om at man kan få det samme tilbake, som er innenfor rimelighetens grense. Men å forvente noe utover det er sykt. «Hvis du gråter på min skulder, forventer jeg at vi skal bli kjærester». Kun personer med logisk sans forstår at det er sykt å forvente. Du er grei og har en forventning om å få en større gjengjeldelse enn det du ga. Det er asymmetri det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har virkelig ikke forventet sex tilbake og bedrevet tvang. Mennene de heller valgte derimot…

Det hjelper ikke å være en slik person, mye lettere å være egoistisk. Jeg var veldig naiv tidligere. Har det mye bedre nå

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har virkelig ikke forventet sex tilbake og bedrevet tvang. Mennene de heller valgte derimot…

Det hjelper ikke å være en slik person, mye lettere å være egoistisk. Jeg var veldig naiv tidligere. Har det mye bedre nå

Jeg har ikke nevnt ordet sex, det var du som nevnte det nå. 

Det handler vel om å være et godt menneske uten skjulte intensjoner, men allikevel bevare seg selv. Handler også om å se sin egen verdi, vite hva man vil og sette grenser. Det finnes mange måter å gjøre det på, men det må føles riktig for deg selv. Å først starte med å gå inn i relasjoner med skjulte intensjoner og når det ikke funker og du blir sint/frustrert, så endrer du strategi til enda verre å være egoistisk, som om det skulle være noe bedre. At du vil deg selv og andre så vondt, det forstår jeg ikke. For ikke bare plager du deg selv, men du plager også andre med slike holdninger. Menn har en tendens til å tenke at det er et «spill», finne raske løsninger osv. Du viser tydelig mangel på bakkekontakt og virkelighetsforståelse av verden og de du har rundt deg. 
De mennene som vinner fram er de uten skjulte intensjoner, som ønsker både vennskap og en god relasjon. De krever ikke og det på det som et samarbeid. Det er ikke sånn at man får alt man vil her i livet. Det er ikke alle man passer sammen med heller. Og det er jo veldig kjipt å være sammen med en som du egentlig bare har lurt til deg gjennom spill, traumabonding og skjulte taktikker. Usunn og giftig relasjon. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...