AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Vi skal kjøpe hund og har forstått at valg av oppdretter er veldig viktig. Men hvordan kan man sikre seg at man velger en god oppdretter? Medlem av NKK? At begge foreldedyrene er registrert i NKK? Hvilke kriterier skal man se etter? Hvilke spørsmål er det lurt å stille? Anonymkode: 87e65...5df
AnonymBruker Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Godt spørsmål, og vil gjerne ha svar selv... Anonymkode: 5cb20...044
Myrmica Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai Foreldredyr registrert i NKK er jo bare et absolutt minstekrav tenker jeg. Jeg ville valgt en oppdretter som lar meg komme på besøk og hilse på foreldredyrene (i hvert fall mor om de ikke har begge). Om dette fremstår som en glad og trivelig hund, og oppdretter er imøtekommende og villig til å svare på spørsmål, så er det gode tegn. Jeg ville forhørt meg om hva mor og far brukes til, hva de evt har vært med på av utstillinger eller konkurranser, og hva slags hundehold oppdretter har til daglig (lange turer og en avlshund som er en del av familien, eller mange avlsdyr som bare luftes i hagen?). Et viktig punkt for meg er også hvordan valper velges og fordeles. De som lar kjøpere velge valper ut i fra bilder på Finn er det bare å styre langt unna! De som venter til nær leveringsdato og lar valpene utvikle og vise sin personlighet og i samråd med kjøper matcher hver valp best mulig til ny eier - det er gull. Jeg ville sjekket begge foreldrene i dogweb, og om det er tidligere kull, gjerne snakket med tidligere valpekjøpere om de er fornøyd, og hva slags hund deres valper har utviklet seg til å bli. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai Medlemskap i NKK, at de har avlet på gode individer, at de ikke driver valpefabrikker, at de virker oppegående og vettuge ellers. At man får komme å hilse på, får godt inntrykk av foreldrene til valpene, at de har et godt og fornuftig hundehold osv. Anonymkode: a11bf...b92 1
Anononyma Skrevet 23. mai #5 Skrevet 23. mai (endret) Medlemskap i NKK er grunnstein. De fleste klubber har også en liste over godkjente oppdrettere på sin hjemmeside. Meld deg gjerne inn på sider for den rasen dere kunne tenke dere på Facebook og spør der. Ser stadig folk spør på fb-siden til vår rase og får gode svar fra både admin og noen av landets beste oppdrettere på rasen. Kjennetegn er ofte at de er vennlige og inviterer gjerne til å hilse på rasen. Et tips til, jo vanskeligere oppdretter gjør seg ved valpesalg, jo mer seriøse er dem. Vi kjøpte vår nåværende fra ei som er veldig dyktig og kjent både i inn- og utland. Da måtte vi først skrive en utfyllende mail om oss selv, telefonintervju og besøk hos valpene før vi fikk grønt lys for å kjøpe. Og vi driver med denne rasen selv og er kjent i miljøet så hun visste litt hvem vi var fra før og! Synes det var veldig fint, beviser at hun har nok kjøpere å velge i og at hun ikke overlater valpene til hvem som helst ❤️ Endret 23. mai av Anononyma 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai Anononyma skrev (3 minutter siden): Medlemskap i NKK er grunnstein. De fleste klubber har også en liste over godkjente oppdrettere på sin hjemmeside. Meld deg gjerne inn på sider for den rasen dere kunne tenke dere på Facebook og spør der. Ser stadig folk spør på fb-siden til vår rase og får gode svar fra både admin og noen av landets beste oppdrettere på rasen. Kjennetegn er ofte at de er vennlige og inviterer gjerne til å hilse på rasen. Et tips til, jo vanskeligere oppdretter gjør seg ved valpesalg, jo mer seriøse er dem. Vi kjøpte vår nåværende fra ei som er veldig dyktig og kjent både i inn- og utland. Da måtte vi først skrive en utfyllende mail om oss selv, telefonintervju og besøk hos valpene før vi fikk grønt lys for å kjøpe. Og vi driver med denne rasen selv og er kjent i miljøet så hun visste litt hvem vi var fra før og! Synes det var veldig fint, beviser at hun har nok kjøpere å velge i og at hun ikke overlater valpene til hvem som helst ❤️ Og enda vanskeligere er de etter at man har fått valpen. Vi kjøpte en mellompuddel for to år siden og oppdretter ringer minst 2-3 ganger i måneden og spør om oppdateringer. Vil at vi skal komme til henne for vask og klipp, for at hun skal ha kontroll på utseendet. Og hun gjør det absolutt ikke gratis, så det er ikke for å være snill. Hun blander seg i absolutt alt! Jeg har mest lyst til å blokkere henne, men mannen min mener at hun da kommer til å møte opp på døra. Vi hadde konfirmasjon 11.mai og da ringte hun midt under selskapet. Vi tok den selvfølgelig ikke og hun ringte gjentatte ganger. Da jeg ringte tilbake senere samme kveld og spurte hva det gjaldt, så var det bare at hun ville opplyse oss om at hunden ikke måtte få mat og kakerester etter selskapet fordi da kunne hun bli matforgiftet... Altså, vi har hatt hund i alle år begge to. Og vi er voksne, normalt fungerende mennesker. Jeg blir gal! Det var dagens utblåsning 😅 Anonymkode: 445d0...756 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Og enda vanskeligere er de etter at man har fått valpen. Vi kjøpte en mellompuddel for to år siden og oppdretter ringer minst 2-3 ganger i måneden og spør om oppdateringer. Vil at vi skal komme til henne for vask og klipp, for at hun skal ha kontroll på utseendet. Og hun gjør det absolutt ikke gratis, så det er ikke for å være snill. Hun blander seg i absolutt alt! Jeg har mest lyst til å blokkere henne, men mannen min mener at hun da kommer til å møte opp på døra. Vi hadde konfirmasjon 11.mai og da ringte hun midt under selskapet. Vi tok den selvfølgelig ikke og hun ringte gjentatte ganger. Da jeg ringte tilbake senere samme kveld og spurte hva det gjaldt, så var det bare at hun ville opplyse oss om at hunden ikke måtte få mat og kakerester etter selskapet fordi da kunne hun bli matforgiftet... Altså, vi har hatt hund i alle år begge to. Og vi er voksne, normalt fungerende mennesker. Jeg blir gal! Det var dagens utblåsning 😅 Anonymkode: 445d0...756 Vet du, om jeg var deg hadde jeg satt ned foten kraftig. Jeg hadde sendt en melding hvor jeg forteller at det er kjempefint at hun bryr seg om valpene hun selger, men med mindre hun tror dere behandler hunden dårlig (eller hunden bare er på fôr og skal brukes i avl), så er det ingen grunn til at dere skal måtte avlegge rapport til henne flere ganger i måneden. Det blir for mye. Fortell henne at fra nå av svarer dere ikke lenger når hun ringer, men dere kan sende en mld/snap/mail med en liten oppdatering et par ganger i året. Om hun ikke respekterer dette og fortsetter å ringe eller kommer på døren, vil dere kutte kontakten helt. Når dere har satt disse grensene og konsekvensene for å bryte de, så er det hennes egen skyld om hun ender opp med å bli totalt blokkert. Finn noen andre til å klippe hunden, eller gjør det selv. Ts, hundene bør være registrert i NKK. Da får du søkt opp linjene i dogweb og sett helsetester på foreldre, besteforeldre osv. En seriøs oppdretter setter pris på at potensielle valpekjøpere spør spørsmål. De vil også sette deg i kontakt med tidligere valpekjøpere om du ber om det. Møt foreldredyrene og se hvordan de oppfører seg. Virker de usikker eller selvsikker? Hyper Eller rolig? Mye bjeffing eller lite? Anonymkode: cef74...084 2
Anononyma Skrevet 23. mai #8 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og enda vanskeligere er de etter at man har fått valpen. Vi kjøpte en mellompuddel for to år siden og oppdretter ringer minst 2-3 ganger i måneden og spør om oppdateringer. Vil at vi skal komme til henne for vask og klipp, for at hun skal ha kontroll på utseendet. Og hun gjør det absolutt ikke gratis, så det er ikke for å være snill. Hun blander seg i absolutt alt! Jeg har mest lyst til å blokkere henne, men mannen min mener at hun da kommer til å møte opp på døra. Vi hadde konfirmasjon 11.mai og da ringte hun midt under selskapet. Vi tok den selvfølgelig ikke og hun ringte gjentatte ganger. Da jeg ringte tilbake senere samme kveld og spurte hva det gjaldt, så var det bare at hun ville opplyse oss om at hunden ikke måtte få mat og kakerester etter selskapet fordi da kunne hun bli matforgiftet... Altså, vi har hatt hund i alle år begge to. Og vi er voksne, normalt fungerende mennesker. Jeg blir gal! Det var dagens utblåsning 😅 Anonymkode: 445d0...756 Dette var jo veldig spesielt. Noen hundefolk tar den litt for langt 🙈 Vi får en hilsen til jul og bursdagen til hunden hvert år, også ville hun vel høre fra oss en gang eller to da han var valp om hvordan det gikk i ny familie. Tror dette er mer normal tilnærming 😅
AnonymBruker Skrevet 23. mai #9 Skrevet 23. mai Hvor mye vektlegger dere andre det å like oppdretter? Jeg har funnet meg en oppdretter, og han er helt ok, hyggelig nok, mest opptatt av seg selv. Det jeg reagerer på er lite kontakt fra jeg satt meg på liste til valpene ble fordelt. Ofte gidder han ikke svare på meldinger, valpene var nesten leveringsklare før jeg fikk beskjed om at det ikke ble ledig valp av det kjønnet jeg ønsket meg. Dette er en fyr med mange jern i ilden, og jeg kan se de samme tendensene når jeg ser hvordan han kommuniserer med andre på rasegruppene. Kontrakten ble så stor etter jeg snakket med en annen oppdretter. Hun svarte med en gang, hver gang. Hyggelige, varme, omstendige svar. Jeg ser hun ofte kommer med tips og råd i rasegruppene. Holder oversikt og sender gratulasjoner til kullene sine, gjerne 10-12 år tilbake i tid, tilbyr sommerpass hos seg og så videre. Hun virker helt perfekt, men jeg har falt for hundene til han andre oppdretteren. Man skal jo "bare" kjøpe en valp, ikke bli bestevenn med oppdretteren, ikke sant? Anonymkode: 75f86...711
AnonymBruker Skrevet 23. mai #10 Skrevet 23. mai Som de andre nevner, NKK-medlemskap og helsetester etter raseklubbens standard er minimum. Gjerne også en MH. Så tenker jeg det kommer litt an på ha man ønsker å bruke hunden til. Jeg ønsket en hund til hundesport, dermed så jeg etter oppdrettere som fokuserte på dette og drev med det selv. Jeg har mellompuddel, og jeg ser at en del roper ut om sine fantastiske oppdrettere og at én av deres veldig mange valper driver med agility, så de er perfekte til sport ... Nei, det er de faktisk ikke. Noen av dem kan helt sikkert gjøre det bra, men hvis man vil satse på en hundesport, er det mye morsommere om man får en hund som faktisk elsker å trene og har litt driv selv. I tillegg er et visst anlegg for fokus å foretrekke, noe en del pudler mangler litt av Og jeg tenker kjemi med oppdretter er fint, men ikke nødvendig for meg. Det viktigste er at jeg får en hund som passer meg og mitt. Ellers enig med mange gode råd over her! Anonymkode: 2203f...716 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #11 Skrevet 23. mai Som andre skriver over her, og at paringen er godkjent av avlsrådet for den rasen du skal velge. Ellers ville jeg hørt med folk som kjenner rasen, og eventuelt opdretter. Bruk dogweb, søk litt bak i linjene, se på hd status etc. Mye man kan finne ut av enkelt selv. Anonymkode: 222eb...80f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå