AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #1 Skrevet 22. mai 2025 Jeg er en ung jente i god form som går på medisinen trisekvens, altså østrogentabletter der en av bivirkningene er økt risiko for blodpropp. I dag fikk jeg plutselig vondt i baksiden av leggen. I går satt jeg 8 timer på tog og nå er jeg redd for at dette kan være blodpropp. Er det bare jeg som er hypokonder eller kan det faktisk være? Anonymkode: 056bd...680
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #2 Skrevet 22. mai 2025 Smerter, rødhet og hovenhet kan være tegn på blodpropp. Men mest sannsynlig er det hypokondri. Ring lege hvis du er bekymret. Anonymkode: 85233...a6b 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #3 Skrevet 22. mai 2025 Hvis den er rød og hoven så bør du ringe legen ja, da kan det være blodpropp. Her er et eksempelbilde: Anonymkode: c28bd...ad8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #4 Skrevet 23. mai 2025 Ring legevakten og forhør deg. Blodpropp er alvorlig. Ei venninne som nettopp hadde startet på p-piller, fikk blodpropp etter lang busstur. Anonymkode: f7671...994
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #5 Skrevet 23. mai 2025 Når begynte du på pillene ts? Anonymkode: 100a3...c7e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #6 Skrevet 23. mai 2025 Jeg fikk ikke østrogen p-piller fordi vi har blodpropp i familien, så ja dette bør du ta på alvor ts, håper alt er bra med deg og at du bare er litt støl Anonymkode: a1b11...890
Tradegy Skrevet 23. mai 2025 #7 Skrevet 23. mai 2025 Skjønner veldig godt at du blir litt urolig – det er helt normalt når man merker noe uventet i kroppen, spesielt når man går på medisiner som kan øke risikoen for blodpropp. Vondt i leggen kan komme av mange ting, som å ha sittet lenge stille eller bare en strekk eller krampe, men ja – blodpropp er jo også noe man må ta på alvor, særlig hvis leggen er hoven, varm eller rød, eller det gjør vondt når du går. Samtidig er det viktig å ikke begynne å lete etter symptomer, for da kan angsten fort ta litt overhånd. Hjernen er litt sånn at jo mer vi fokuserer på noe, jo mer kjenner vi det – selv om det ikke nødvendigvis er farlig. Så: Følg med, men prøv å ikke google deg opp i angst. Og om du fortsatt er bekymret eller symptomene øker, er det helt innafor å ringe legevakt eller fastlege for en sjekk. Du er ikke hypokonder – du er bare litt ekstra våken på kroppen din, og det er helt greit. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #8 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er en ung jente i god form som går på medisinen trisekvens, altså østrogentabletter der en av bivirkningene er økt risiko for blodpropp. I dag fikk jeg plutselig vondt i baksiden av leggen. I går satt jeg 8 timer på tog og nå er jeg redd for at dette kan være blodpropp. Er det bare jeg som er hypokonder eller kan det faktisk være? Anonymkode: 056bd...680 Hva er en blodpropp? Jo, en ansamling med blodceller som klumper seg sammen. Denne sammenklumpingen kan skjer hvor somhelst i en blodåre, den kan sette seg helt fast der det passer kroppen, eller den kan vandre til lunger eller hjerner. Som oftest får du flere symptomer enn vondt i en kroppsdel. Er du i tvil om blodpropp så kontakter du enten legevakt eller legen som har gitt deg Trisekvens på dagtid. Skal du reise med tog flere ganger sammenhengende i åtte timer? Da reiser du deg opp og går litt flere ganger i løpet av de åtte timene. Anonymkode: bd51c...838
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #9 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg fikk ikke østrogen p-piller fordi vi har blodpropp i familien, så ja dette bør du ta på alvor ts, håper alt er bra med deg og at du bare er litt støl Anonymkode: a1b11...890 Deler flere sykdommer enn blodpropp som er farlig å gi østrogenbehandling ved. Noen sjeldne sykdommer viser seg først dersom man får ønstrogentilskudd. Så østrogen er ikke en unnskyldning sak å putte i munnen. Anonymkode: bd51c...838
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #10 Skrevet 23. mai 2025 Er en grunn til at jeg aldri vil bruke P-piller (eller hormonbasert) Anonymkode: 48646...f83 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #11 Skrevet 23. mai 2025 Jeg har hatt blodpropper bak kneet. Ingen hevelser, rødhet eller andre typiske symptomer. Men hadde helt hisidig vondt i leggen. Kunne tilslutt ikke gå. Ble anbefalt å dra til fysio, der så fysio ganske raskt at dette ikke var muskelært, tok ul og ba legen min om å henvise meg videre til akutten. Desverre fikk jeg da skader pga dette. Smerten i leggen skilte seg ut fra skade/slitasje/tretthet etc. Ved at det gjorde vondere å være i ro, smerten ble ikke mildere med smertestillende ei heller i varmt bad. Da gikk alarmen og jeg skjønte at dette ikke var muskelært, men ble desverre ikke hørt før jeg var hos fysio. Etter ørten ganger hos legen. Likevel vil jeg påpeke at smerten din Ts mest sannsynlig er muskelært. Prøv å tøy, beveg deg rolig, ta et varmt bad etc å se om det blir bedre. Anonymkode: 4a7e2...31d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #12 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har hatt blodpropper bak kneet. Ingen hevelser, rødhet eller andre typiske symptomer. Men hadde helt hisidig vondt i leggen. Kunne tilslutt ikke gå. Ble anbefalt å dra til fysio, der så fysio ganske raskt at dette ikke var muskelært, tok ul og ba legen min om å henvise meg videre til akutten. Desverre fikk jeg da skader pga dette. Smerten i leggen skilte seg ut fra skade/slitasje/tretthet etc. Ved at det gjorde vondere å være i ro, smerten ble ikke mildere med smertestillende ei heller i varmt bad. Da gikk alarmen og jeg skjønte at dette ikke var muskelært, men ble desverre ikke hørt før jeg var hos fysio. Etter ørten ganger hos legen. Likevel vil jeg påpeke at smerten din Ts mest sannsynlig er muskelært. Prøv å tøy, beveg deg rolig, ta et varmt bad etc å se om det blir bedre. Anonymkode: 4a7e2...31d Ja, jeg tenkte å se det an over natten og nå er smerten nesten borte! Blir bare så skremt av de hinsides mange bivirkninger. Tok kanskje 15 minutt å lese alle... Anonymkode: 056bd...680 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #13 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er en grunn til at jeg aldri vil bruke P-piller (eller hormonbasert) Anonymkode: 48646...f83 Da regner jeg med du ikke vil bli gravid heller? Det er mye høyere risiko for blodpropp i graviditet enn ved p-pillebruk. Generelt er risikoen for blodpropp veldig lav med mindre man har underliggende sykdommer. Har du bare vondt i leggen, TS, den er ikke rød og hoven i tillegg? Anonymkode: fc9d1...e09 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #14 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da regner jeg med du ikke vil bli gravid heller? Det er mye høyere risiko for blodpropp i graviditet enn ved p-pillebruk. Generelt er risikoen for blodpropp veldig lav med mindre man har underliggende sykdommer. Har du bare vondt i leggen, TS, den er ikke rød og hoven i tillegg? Anonymkode: fc9d1...e09 Den du siterte her er ikke TS, men det går jo fortsatt an å hindre graviditet med kondom, ikke sant? Anonymkode: 48646...f83
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #15 Skrevet 23. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den du siterte her er ikke TS, men det går jo fortsatt an å hindre graviditet med kondom, ikke sant? Anonymkode: 48646...f83 Husk at disse medisinene ikke kun brukes som prevansjon;) TS Anonymkode: 056bd...680
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2025 #16 Skrevet 23. mai 2025 Pakningsvedlegget er noe man bør lese kun for å ha i bakhodet dersom man skulle være så uheldig at man blir veldig dårlig. Inntil man eventuelt føler seg unormalt syk så behøver man ikke tenke på det igjen (lettere sagt enn gjort). Glad for at det gikk over TS. Heldigvis går risikoen for blodpropp ned når du har stått på p-pillene en stund. Anonymkode: 848a3...162 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #17 Skrevet 24. mai 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Den du siterte her er ikke TS, men det går jo fortsatt an å hindre graviditet med kondom, ikke sant? Anonymkode: 48646...f83 P-piller er sikrere enn kondom. Så flere blir gravide ved bruk av kondom enn p-piller. Anonymkode: d0033...07f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2025 #18 Skrevet 24. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): P-piller er sikrere enn kondom. Så flere blir gravide ved bruk av kondom enn p-piller. Anonymkode: d0033...07f Når kondom brukes korrekt er kondom tryggest. Det er de menneskelige feilene som øker risikoen for graviditet, ikke kondomet i seg selv. Anonymkode: 100a3...c7e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå