AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #1 Skrevet 22. mai 2025 Datteren vår har fjernet mandler, polypper og lagt inn dren i dag. I forkant har vi blitt forespeilet 14 dager hjemme, og at man skal søke pleiepenger, så jeg har gitt beskjed til arbeidsgiver om det. Har derfor blitt trukket for de dagene. På klinikken i dag sier de at man sannsynligvis ikke får pleiepenger, og at man kanskje må bruke sykt barn dager. Jeg har ikke igjen så mange sykt barn dager. Har to barn, og dette barnet som ble operert i dag ble jo det nettopp fordi hun har vært mye syk og plaget. Det ironiske er at vi nettopp fikk avslag på klagen på en søknad om ekstra sykt barn dager… Er det noen som har vært gjennom det samme? Fikk dere pleiepenger? Problemet er at lønnen for mai er utregnet og utbetalt, hvor jeg er trukket for disse dagene. Får jeg avslag på pleiepenger om noen uker så er det for sent å plutselig bruke opp siste rest av omsorgsdager likevel, og de vil uansett bare dekke halve perioden… Synes det er frustrerende at det skal være så usikkert. Jeg har planer om å ringe NAV hvis jeg ikke finner informasjon på nett, i håp om at de på klinikken tar feil, men tenkte å høre her først. Anonymkode: b074d...3e0
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #2 Skrevet 22. mai 2025 Du har rett på å få legerklæring. Sykehuslegen må skrive, de er pliktige til å utstede erklæring. Så søker du NAV. Det du beskriver gir rett på pleiepenger Anonymkode: 23f9b...06a 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #3 Skrevet 22. mai 2025 Da bruker en av ferien Anonymkode: 4fe8c...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #4 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du har rett på å få legerklæring. Sykehuslegen må skrive, de er pliktige til å utstede erklæring. Så søker du NAV. Det du beskriver gir rett på pleiepenger Anonymkode: 23f9b...06a Ja, jeg har fått legeerklæring og sendt inn søknad. Der beskriver de at barnet trenger kontinuerlig tilsyn og ro i 14 dager. Det var kommentaren fra legen om at det kunne bli avvist fordi man skulle bruke omsorgsdager som fikk meg til å stusse.. Får håpe han ikke hadde helt peiling på det😅 Anonymkode: b074d...3e0
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #5 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da bruker en av ferien Anonymkode: 4fe8c...b3d Ja, det er jo en løsning hvis det er krise, men det spiser selvsagt av ferien som må brukes til ukene hvor barnehagen er stengt. Synes det er en ganske dårlig løsning når barn opereres da. Hadde jeg blitt operert og måtte være hjemme så lenge så hadde jeg jo fått sykemelding, ikke brukt av ferien. Anonymkode: b074d...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #6 Skrevet 22. mai 2025 Ja, jeg fikk pleiepenger for akkurat dette. Det er mange år siden. Anonymkode: a3f4e...8a0 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #7 Skrevet 22. mai 2025 Slapp av, nå får man pleiepenger fra dag 1. Tidligere fikk man først pleiepenger på dag 8. Legen er sikkert ikke oppdatert på nye regler 😊 Anonymkode: 5ae45...853 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #8 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, jeg fikk pleiepenger for akkurat dette. Det er mange år siden. Anonymkode: a3f4e...8a0 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Slapp av, nå får man pleiepenger fra dag 1. Tidligere fikk man først pleiepenger på dag 8. Legen er sikkert ikke oppdatert på nye regler 😊 Anonymkode: 5ae45...853 Takk, da skal jeg prøve å ikke tenke på det, og gå ut i fra at det går i orden😊 Anonymkode: b074d...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #9 Skrevet 22. mai 2025 Du har rett på pleiepenger for dette. Klinikken tar feil. Anonymkode: 8de53...0e9 1
Stjertmeis Skrevet 22. mai 2025 #10 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg fikk pleiepenger for akkurat dette. Det er mange år siden. Anonymkode: a3f4e...8a0 Vi også, men det er bare 2 år siden.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #11 Skrevet 22. mai 2025 Du har krav på pleiepenger. Her er det faktisk legen som tar feil. Man skal selvfølgelig ikke bruke omsorgsdagene på dette… så lenge legen har fylt ut og krysset av riktig i skjemaet så blir det nok ikke avslått fra nav. Vi har søkt pleiepenger sikkert 10 ganger (selvom det i noen tilfeller har vært snakk om bare et par dager) og det har aldri vært noe problem. Jeg fikk pleiepenger i fjor etter at barnet opererte mandler og polypper Anonymkode: 0418d...98e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #12 Skrevet 22. mai 2025 Makan til sløvhet hos de, vi får pleiepenger for vårt barn for adhd da sfo blir for mye for barnet og kommer hjem fra skolen 12.50 Anonymkode: 944d0...018
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #13 Skrevet 22. mai 2025 Hele google er full av at man har rett på pleiepenger, i informasjonen fra sykehusene. Anonymkode: 9a6c5...0de
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #14 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hele google er full av at man har rett på pleiepenger, i informasjonen fra sykehusene. Anonymkode: 9a6c5...0de Ja, det har jeg sett, men så var det denne legen som sa noe helt annet. Derfor ville jeg undersøke om det var forskjell på teori og praksis, og hvilken erfaring andre har hatt i samme situasjon. Konklusjonen er at legen er utdatert/ikke har peiling. Anonymkode: b074d...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #15 Skrevet 22. mai 2025 Jeg har hatt tidvis endel pleiepenger med mine barn siste halvannet årer. Dog ikke akuratt mandel operasjon. Men hadde blitt veldig overasket hvis du ikke fikk pleiepenger Anonymkode: 6f03a...175
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #16 Skrevet 22. mai 2025 Vår ble operert i sommerferien og vi brukte ferien vår på dette. Anonymkode: 189ee...e46
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #17 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vår ble operert i sommerferien og vi brukte ferien vår på dette. Anonymkode: 189ee...e46 Å her har vi fått beskjed av legen om å ikke bruke ferie og permisjon på syke barn🫣 men mulig de tenker litt annerledes siden vi generelt er mye på sykehus og hjemme med barna. Eller at de rett å slett har mer erfaring med pleiepenger og barn som trenger tilsyn hjemme pga sykdom. Anonymkode: 0418d...98e
Vera Vinge Skrevet 22. mai 2025 #18 Skrevet 22. mai 2025 Du har helt sikkert krav på pleiepenger. Det stemmer at man ikke skal bruke av ferie til å følge opp barns som har operert. Mange foreldre har nok strev med å dekke opp fri fra barnehage, så å bruke to uker pga operasjon er jo helt urimelig.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #19 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Datteren vår har fjernet mandler, polypper og lagt inn dren i dag. I forkant har vi blitt forespeilet 14 dager hjemme, og at man skal søke pleiepenger, så jeg har gitt beskjed til arbeidsgiver om det. Har derfor blitt trukket for de dagene. På klinikken i dag sier de at man sannsynligvis ikke får pleiepenger, og at man kanskje må bruke sykt barn dager. Jeg har ikke igjen så mange sykt barn dager. Har to barn, og dette barnet som ble operert i dag ble jo det nettopp fordi hun har vært mye syk og plaget. Det ironiske er at vi nettopp fikk avslag på klagen på en søknad om ekstra sykt barn dager… Er det noen som har vært gjennom det samme? Fikk dere pleiepenger? Problemet er at lønnen for mai er utregnet og utbetalt, hvor jeg er trukket for disse dagene. Får jeg avslag på pleiepenger om noen uker så er det for sent å plutselig bruke opp siste rest av omsorgsdager likevel, og de vil uansett bare dekke halve perioden… Synes det er frustrerende at det skal være så usikkert. Jeg har planer om å ringe NAV hvis jeg ikke finner informasjon på nett, i håp om at de på klinikken tar feil, men tenkte å høre her først. Anonymkode: b074d...3e0 Kopier detteninnlegget her, og send det på en ekonsultasjon til fastlegen. Spør der hvordan fastlegen foreslår å løse situasjonen. Legen kjenner dere. Anonymkode: 29f23...025
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #20 Skrevet 22. mai 2025 Vera Vinge skrev (16 minutter siden): Du har helt sikkert krav på pleiepenger. Det stemmer at man ikke skal bruke av ferie til å følge opp barns som har operert. Mange foreldre har nok strev med å dekke opp fri fra barnehage, så å bruke to uker pga operasjon er jo helt urimelig. Synes jo og det er mye med to uker hjemme etter en slik operasjon? Noen med erfaring på området? En uke fikk vi beskjed om for mange år siden. Anonymkode: 29f23...025 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå