AnonymBruker Skrevet 21. mai 2025 #1 Skrevet 21. mai 2025 Hei. Har gått ned nærmere 50 kg de siste årene, men ser at midjemålet fortsatt er i grenseland selv om jeg faktisk begynner å oppfatte meg selv som høvelig slank. Helsemessig ligger vel grensa på 80 cm for kvinner, og jeg er nå 77 rundt midjen. Er denne grensen en absolutt greie? For jeg er høy, og har nokså brede skuldre. Litt trekantet figur. Dermed er jeg jo også bredere rundt ribbeina enn f.eks. en dame på 165 som er nettere. Tar ikke anbefalt midjemål hensyn til sånt på samme måte som bmi? Anonymkode: ed082...cd2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2025 #2 Skrevet 21. mai 2025 Du er jo under det som er anbefalt, så hvorfor tenker du mer på dette? Anonymkode: 6af60...e28 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2025 #3 Skrevet 21. mai 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du er jo under det som er anbefalt, så hvorfor tenker du mer på dette? Anonymkode: 6af60...e28 Fordi det er helt på grensen til over anbefalt, og fordi jeg faktisk ikke tror jeg kan komme noe særlig lavere. Da begynte jeg å tenke på at det er et underlig konsept når folk er så forskjellig bygd, som ikke handler om mengde bukfett. ts Anonymkode: ed082...cd2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #4 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi det er helt på grensen til over anbefalt, og fordi jeg faktisk ikke tror jeg kan komme noe særlig lavere. Da begynte jeg å tenke på at det er et underlig konsept når folk er så forskjellig bygd, som ikke handler om mengde bukfett. ts Anonymkode: ed082...cd2 Du er jo under grensa så skjønner ikke hva du stresser for. Anonymkode: 683d8...e7e 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #5 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For jeg er høy, og har nokså brede skuldre. Litt trekantet figur. Dermed er jeg jo også bredere rundt ribbeina enn f.eks. en dame på 165 som er nettere. Tar ikke anbefalt midjemål hensyn til sånt på samme måte som bmi? Anonymkode: ed082...cd2 Det tror jeg ikke du skal vedde på Jeg er 162 cm, har kort overkropp, brede skuldre, bred over ryggen, men har smal hofte, og for å ha midjemål under 80 cm må jeg ha en BMI på ca 20. Men for å svare på spørsmålet ditt: nei, anbefalingen om midjemål tar ikke hensyn til kroppsfasong. Den gjelder for alle. Anonymkode: 447c7...489 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #6 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fordi det er helt på grensen til over anbefalt, og fordi jeg faktisk ikke tror jeg kan komme noe særlig lavere. Da begynte jeg å tenke på at det er et underlig konsept når folk er så forskjellig bygd, som ikke handler om mengde bukfett. ts Anonymkode: ed082...cd2 Hvorfor vil du lavere? Anonymkode: 6af60...e28
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #7 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor vil du lavere? Anonymkode: 6af60...e28 Jeg forstår det ikke slik at TS vil lavere i midjemål selv, men at hun reflekterer rundt hvordan ulik kroppsfasong påvirker anbefalingene. For eksempel har venninnen min utpreget "timeglassfigur", og hun er under 80 cm i midjemål selv med en BMI på 25/26. Mens jeg som sagt må ha en BMI lavere enn 20 for å ha tilsvarende midjemål. Anonymkode: 447c7...489
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #8 Skrevet 22. mai 2025 Jeg syns denne anbefalingen er like tullete som BMI. Ei lita dame på 155 med nett beinbygning vil jo være overvektig med 80 i midjemål, mens jeg som er 175 med kraftig beinbygning vil være slank med 80 rundt midjen. Anonymkode: 013b7...c34 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #9 Skrevet 22. mai 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg syns denne anbefalingen er like tullete som BMI. Ei lita dame på 155 med nett beinbygning vil jo være overvektig med 80 i midjemål, mens jeg som er 175 med kraftig beinbygning vil være slank med 80 rundt midjen. Anonymkode: 013b7...c34 Eller motsatt. Men det er flere leger som synes denne anbefalingen er for streng, nettopp fordi den ikke tar hensyn til kroppsfasong og alder. ...https://www.vektklubb.no/inspirasjon/helse/vekt/P9L2Q0/maal-midjen-din-magen-avsloerer-om-du-har-helsefarlig-fett Anonymkode: 447c7...489 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #10 Skrevet 22. mai 2025 Det midjemål-tallet er en tommelfingerregel og har enorme individuelle forskjeller. Stort midjemål kan bety mye bukfett, altså fett rundt indre organer, men det trenger ikke være det. Jeg er selv vært i et regime for å gå ned mye i vekt, og har blitt målt jevnlig på "tanita-vekt", en vekt som også måler bukfettet. Jeg er blant de som har veldig eplefasong, og nesten all overvekt legger seg rundt midjen, men tanita-vekta viser at det er veldig mye underhudsfett, og ikke bukfett. Jeg har bukfettverdier som ligger langt nede på normal-skalaen, men midjemålet mitt ligger over 88 cm, altså i det området som betegnes med "betydelig helserisiko". Siden blodtrykk, kolesterol, blodsukker, puls og diverse andre helseindikatorer er veldig gode, og tanita-vekta dessuten indikerer at mengden bukfett slett ikke er av helseskadelige mengder, så gir jeg blanke i midjemålet, sånn rent helsemessig. At jeg ønsker å bli kvitt mange cm rundt midjen av estetiske årsaker er igrunnen en helt annen sak. Anonymkode: 3b583...11f 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #11 Skrevet 22. mai 2025 Midjen måles mellom nederste ribbein og over hoftekammen, så beinbygning burde ikke ha noe å si. Midje til høyde ratio under 0,5 er bra, og er nok å foretrekke for de av oss som ikke er i nærheten av gjennomsnittlig høyde. Anonymkode: 5068b...95c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #12 Skrevet 22. mai 2025 Jeg måtte måle meg 🤣 jeg er 163cm, veier 54 kilo og bruker XS / 36 og mitt midjemål er 70 Anonymkode: 68c6d...89d
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #13 Skrevet 22. mai 2025 Selvfølgelig tar ikke den dustete regelen hensyn til kroppsfasong, og du er sikkert strålende sunn TS. Jeg er 170 høy og har ganske ekstrem timeglassfigur, og må opp i nesten 30 i BMI for å bikke 80 cm midje. Det ville ikke gjort meg sunn selv om midjen var 79 hvis bmien min var på 29. 🙄 Nå er jeg på 25 i bmi og har 70 i midjemål, alt legger seg på hofter, rumpe, lår og pupper, den flate magen er det siste som ryker når jeg legger på meg. Drit i det konseptet TS, du har gjort en fantastisk innsats og ser sikkert flott ut. ❤️ Anonymkode: f75b9...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2025 #14 Skrevet 22. mai 2025 Men som andre nevner - man måler midjemål under ribbeina, så beinbygning har ingenting å si. Anonymkode: 6af60...e28
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå