Gå til innhold

Hvordan takler dere skam?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Følelsen er så utrolig vond og sitter fast i kroppen som et klister. Hvordan takler dere skamfølelsen?

Anonymkode: a3d3c...328

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer Ann på hva jeg skjems over.

Er det fortjent? Så må jeg bare ta den smellen. Ta eierskap over det som skjedde.

Er det ufortjent? Syntes synd på meg selv i perioder, men så pakker jeg det bort. Jeg er mer enn mine (verste) handlinger og erfaringer. Alle utgjør summen som gjør meg til den jeg er i dag.

Know better, do better. 

Anonymkode: 76bea...2dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt vanskelig å svare på uten kontekst. Men generelt: prøver å fokusere at den følelsen bare er midlertidig og at det går over. Andre mennesker er som regel heller ikke så opptatt av deg som man ofte tror. Nyhetsverdien knyttet til en bestemt hendelse avtar veldig fort. Bare stå i det, godta følelsene og vit at det går over

Anonymkode: 44e14...c39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar det ned til mikroninivå. Deler det opp i mikrobite. Så har jeg en indre dialog om for og  imot. I de aller fleste tilfellene så har da skam lite med livet generelt å gjøre.   

Anonymkode: 7b45e...327

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kommer Ann på hva jeg skjems over.

Er det fortjent? Så må jeg bare ta den smellen. Ta eierskap over det som skjedde.

Er det ufortjent? Syntes synd på meg selv i perioder, men så pakker jeg det bort. Jeg er mer enn mine (verste) handlinger og erfaringer. Alle utgjør summen som gjør meg til den jeg er i dag.

Know better, do better. 

Anonymkode: 76bea...2dd

Hvordan avgjør man egentlig om skam er fortjent eller ikke? Jeg føler jeg bare bader i skam hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det er skam for noe du har gjort foran andre: de tenker nok ikke på det. Hvertfall ikke så mye som du tror. Og hvertfall ikke lenger. De har gått videre. Folk gjør rare ting hele tiden

Er det noe som skjedde ovenfor andre eller er det en hemmelighet du skammer deg for?

Anonymkode: 73b72...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du skammer deg over? Er det konkrete episoder/handlinger? Er det over noe du gjør eller hvem du er?

Jeg har strevd mest med skam over hvem jeg er. En sånn inngrodd selvforakt. Har hatt nytte av terapi (gikk ikke for dette altså, men det kom opp..heldigvis).

Anonymkode: ba8d4...c88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om det er skam for noe du har gjort foran andre: de tenker nok ikke på det. Hvertfall ikke så mye som du tror. Og hvertfall ikke lenger. De har gått videre. Folk gjør rare ting hele tiden

Er det noe som skjedde ovenfor andre eller er det en hemmelighet du skammer deg for?

Anonymkode: 73b72...3e1

Skammer meg over mye forskjellig, men det jeg tenker mest på nå er hvordan jeg med uhell fornærmet en kollega foran flere kollegaer :( mente det selvfølgelig ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev et svar på dette temaet i en annen tråd for noen dager siden (innlegg nr. 2). Limer det inn her i tilfelle du vil lese.

Anonymkode: fb2f8...dd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...