Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker stadig tydeligere at det i Norge kun er ett dominerende narrativ som får plass i offentligheten – nemlig det som formidles gjennom våre NATO-vennlige medier som NRK, VG, Aftenposten og Dagbladet osv. Kritiske stemmer som utfordrer dette verdensbildet blir ofte marginalisert eller direkte stemplet som "propaganda".

Dette ble for meg særlig klart denne uken, da det ble antydet – uten noen form for bevis – at kampanjen til FOR kunne være finansiert av Russland. Dette viste seg senere å ikke stemme. Likevel ble deres budskap raskt stemplet som russisk propaganda. I etterkant av gårsdagens sending av Debatten, skal NRK ha mottatt rundt 40 klager – kun fordi FOR fikk slippe til.

Jeg forstår at dette ikke nødvendigvis er nytt for alle, men for min del har det blitt stadig mer tydelig hvor begrenset ytringsrommet i Norge faktisk er blitt. Når meningsmangfold knebles i det som skal være et åpent demokrati, mener jeg vi bør stille oss spørsmålet: Er det norske demokratiet i ferd med å svekkes?

Hva tenker dere?

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet

Du er absolutt inne på noe. En ting er at det er god grunn til å se dette i forbindelse med hva som er dokumentert av ikke-demokratiske forhold i Norge for øvrig.

Noe som er interessant å følge med på, er også forskjellige utfall mot Steigan og hans nettsted. Det er selvfølgelig greit å kritisere Steigan og andre bidragsytere til nettstedet. Noe annet er f.eks. boikott-aksjoner, grove insinuasjoner etc. Man kan lese diverse eksempler her.

I tillegg har det kommet en del lovgivning som ikke er bra for demokratiet, som ny valglov, endringer i smittevernloven, øket adgang til overvåkning mm. Noen endringer har heldigvis ikke blitt vedtatt, slik som regjeringens forslag til endringer i offentleglova og forslaget til endringer i sivilbeskyttelsesloven.

Jeg er enig i at landet vårt går i en lite demokratisk retning. Når noen blir f.eks. stemplet uten grunn, kan det være lurt å se nærmere på om de kanskje har noe å fare med. Når det gjelder krigen i Ukraina, vil selvfølgelig alle oppegående mennesker ta avstand fra Russlands krigføring. Det utelukker imidlertid ikke at vestlige land kan ha vært med på å provosere til krig. En bok jeg vil anbefale, er Lars Birkelunds "Krig, som bestilt?". Man kan få med seg noe av hva boken tar opp, gjennom dette intervjuet med forfatteren.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Rhodiola, adm.

Endret av Rhodiola
etterfølgende innlegg ble slettet for avsporing den 21.05.2025 kl.18.40.
Skrevet
Reidar Tomb skrev (4 timer siden):

Du er absolutt inne på noe. En ting er at det er god grunn til å se dette i forbindelse med hva som er dokumentert av ikke-demokratiske forhold i Norge for øvrig.

Noe som er interessant å følge med på, er også forskjellige utfall mot Steigan og hans nettsted. Det er selvfølgelig greit å kritisere Steigan og andre bidragsytere til nettstedet. Noe annet er f.eks. boikott-aksjoner, grove insinuasjoner etc. Man kan lese diverse eksempler her.

I tillegg har det kommet en del lovgivning som ikke er bra for demokratiet, som ny valglov, endringer i smittevernloven, øket adgang til overvåkning mm. Noen endringer har heldigvis ikke blitt vedtatt, slik som regjeringens forslag til endringer i offentleglova og forslaget til endringer i sivilbeskyttelsesloven.

Jeg er enig i at landet vårt går i en lite demokratisk retning. Når noen blir f.eks. stemplet uten grunn, kan det være lurt å se nærmere på om de kanskje har noe å fare med. Når det gjelder krigen i Ukraina, vil selvfølgelig alle oppegående mennesker ta avstand fra Russlands krigføring. Det utelukker imidlertid ikke at vestlige land kan ha vært med på å provosere til krig. En bok jeg vil anbefale, er Lars Birkelunds "Krig, som bestilt?". Man kan få med seg noe av hva boken tar opp, gjennom dette intervjuet med forfatteren.

Jeg fikk med meg forslaget til endringer i sivilbeskyttelsesloven (etter at det ble kjent i media), og det er skremmende hvor mange som tilsynelatende sov i timen. 

Når det kommer til Ukraina-Russland-konflikten, mener jeg største delen av ansvaret bør legges på NATO og Vesten. Jeg er selvfølgelig sterkt imot krig, men jeg forstår samtidig hvorfor Russland har sett jeg nødt til å agere slik de har gjort. Jeg synes selvsagt det er helt horribelt at så mange mennesker har mistet livene sine, og derfor ønsker jeg at Norge skal slutte å finansiere krigen, og heller være en pådriver for forhandlinger og diplomati.

Da jeg vokste opp i Norge, og frem til konflikten mellom Russland og Ukraina eskalerte i 2022, anså jeg alltid Norge som en nasjon som sto opp for fred, og som til enhver tid opptrådte rettferdig. Det forstår jeg jo selvsagt i ettertid at ikke har stemt. Og det bekymrer meg sterkt å se hvilken kurs landet nå ser ut til å følge  

Birkelund har jeg fulgt litt i sosiale medier, men ikke lest bøker av ham, så takk for boktips!

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan det nok være på sikt. Vi må være obs på alle forslag som kan overstyre oss som ikke er eliten 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er flere år siden demokratiet forsvandt i Norge. Ikke bare Norge...hele europa. Det skjedde bare ikke over natten. Det har skjedd smygende. Folk flest lever under illusjonen av trygt demokrati. Alle valgene er bare lagt til rette for at vi skal tro vi har innflytelse på våre liv. Det har vi ikke. Både støre og Solberg er WEF elite. Globalister som jobber kun for internasjonal anerkjennelse og fellesrunk med EU pampene! Politikerne gjør akkurat som de vil. Heldigvis har vi fortsatt en presse som av og til klarer å få innsyn i noen få promille av all korrupsjonen som bobler i maktapparatet. Å stemme på et alternativt politisk parti idag går bare ikke. De få som vokser og blir populære blir kansellert med tøv som russerpropagandaister, rasister eller annet drit! De som sitter med makten  klarer å hindre partiene som truer dem, fra å kunne stille til valg. Destruksjonen av demokratiet er åpenbar! Men veldig få ser det.

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Narrativet i spørsmål: At du syns alle andre enn Russland er skyld i at de valgte å angripe Ukraina. 

Jeg ser ingen grunn til at de har sett seg nødt til å myrde og voldta. Demokrati er at vi også får reagere på deg, ikke bare du på oss. Det går alle veier. Men du bør nok vente deg å se lenge etter å skylde på andre enn den som går til krig og ikke få kritikk. Det er en svært alvorlig handling. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Innså nettop ved å se et klipp av NRK at du sikkert som hun mener NATO er skyld fordi de ønsket å ha Ukraina med inn i NATO?

Det var jo fordi de visste at Russland ønsket å ta Ukraina og håpte de rakk å smette Ukraina inn før, så de ville være beskyttet i at om de rører dem, får de oss alle etter seg. Tror ikke de fra starten av tenkte de måtte ha Ukraina med, men så seg nødt for å prøve å forhindre krigen men de rakk det ikke eller kanskje de valgte å ikke gjøre det? Russland begynte før NATO kom inn, de hadde gått til krig uansett fordi de hadde ikke fått ta for seg som de ønsket. 

Rask blunking er et tegn på løgn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Justlooking skrev (7 timer siden):

Det kan det nok være på sikt. Vi må være obs på alle forslag som kan overstyre oss som ikke er eliten 

Nettopp. Og det viser seg jo at det ofte tas store og viktige avgjørelser med potensielt store konsekvenser for landet vårt – uten at vanlige borgere får innsikt eller mulighet til å påvirke.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Thanos skrev (6 timer siden):

Det er flere år siden demokratiet forsvandt i Norge. Ikke bare Norge...hele europa. Det skjedde bare ikke over natten. Det har skjedd smygende. Folk flest lever under illusjonen av trygt demokrati. Alle valgene er bare lagt til rette for at vi skal tro vi har innflytelse på våre liv. Det har vi ikke. Både støre og Solberg er WEF elite. Globalister som jobber kun for internasjonal anerkjennelse og fellesrunk med EU pampene! Politikerne gjør akkurat som de vil. Heldigvis har vi fortsatt en presse som av og til klarer å få innsyn i noen få promille av all korrupsjonen som bobler i maktapparatet. Å stemme på et alternativt politisk parti idag går bare ikke. De få som vokser og blir populære blir kansellert med tøv som russerpropagandaister, rasister eller annet drit! De som sitter med makten  klarer å hindre partiene som truer dem, fra å kunne stille til valg. Destruksjonen av demokratiet er åpenbar! Men veldig få ser det.

Det tror jeg du har helt rett i. Demokratiet er gradvis svekket, og såpass gradvis at det har vært vanskelig for oss vanlige borgere å gjennomskue det. Og det viser seg jo også å være et fint verktøy å bruke woke og kjønnsdebatter som avledningsmanøver for å trekke oppmerksomheten bort fra langt mer grunnleggende utfordringer i samfunnet.

Det er, som du sier, nettopp en illusjon av et trygt og velfungerende demokrati som de fleste Nordmenn (og Europeere generelt) lever under. Pressen, som du nevner, har jeg etter hvert fått ganske liten tiltro til, da i alle fall hovedstrømmen av disse ser ut til å kun gjengi propagandaen fra denne globalist-eliten.

Det er særlig bekymringsfullt at politiske partier eller personer med meninger som utfordrer det tillatte narrativet, hindres i å delta i samfunnsdebatter. Man kan jo ta Diesen f.eks., som har blitt forfulgt av Helsingforskommiteen, og regelrett trakassert, i et forsøk på å stilne ham. Det er altså ikke saklige motargumenter disse kommer med, men personangrep og skjellsord. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Rosakatt skrev (7 timer siden):

Narrativet i spørsmål: At du syns alle andre enn Russland er skyld i at de valgte å angripe Ukraina. 

Jeg ser ingen grunn til at de har sett seg nødt til å myrde og voldta. Demokrati er at vi også får reagere på deg, ikke bare du på oss. Det går alle veier. Men du bør nok vente deg å se lenge etter å skylde på andre enn den som går til krig og ikke få kritikk. Det er en svært alvorlig handling. 

Problemet er jo at det ikke 'går alle veier'. Stemmer som ikke støtter under det godkjente narrativet, slipper ikke til i samfunnsdebatter. Og dersom de en sjelden gang gjør det, slik som under Debatten, så ser man jo hvordan motparten ikke klarer å komme med saklige motargumenter, men heller går til personangrep og driver med drittslenging. 

Endret av Sjokoladepenge
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosakatt skrev (6 timer siden):

Innså nettop ved å se et klipp av NRK at du sikkert som hun mener NATO er skyld fordi de ønsket å ha Ukraina med inn i NATO?

Det var jo fordi de visste at Russland ønsket å ta Ukraina og håpte de rakk å smette Ukraina inn før, så de ville være beskyttet i at om de rører dem, får de oss alle etter seg. Tror ikke de fra starten av tenkte de måtte ha Ukraina med, men så seg nødt for å prøve å forhindre krigen men de rakk det ikke eller kanskje de valgte å ikke gjøre det? Russland begynte før NATO kom inn, de hadde gått til krig uansett fordi de hadde ikke fått ta for seg som de ønsket. 

Jeg er ikke helt sikker på hva du sikter til her, men Diesen som jeg kjenner noe til fra tidligere av, er en sympatisk og klok mann. Dersom han følte seg utilpass under Debatten, der motparten hovedsakelig kom med personangrep og usaklige utspill, synes jeg det er helt naturlig – og forståelig – dersom det også var synlig av han var utilpass.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (16 timer siden):

Dette ble for meg særlig klart denne uken, da det ble antydet – uten noen form for bevis – at kampanjen til FOR kunne være finansiert av Russland. Dette viste seg senere å ikke stemme. Likevel ble deres budskap raskt stemplet som russisk propaganda. I etterkant av gårsdagens sending av Debatten, skal NRK ha mottatt rundt 40 klager – kun fordi FOR fikk slippe til.

Jeg er ikke helt sikker på at du fikk det med deg, men kampanjen ER betalt russisk propaganda : Atle Berge er en av de menneskene i Norge som fortsatt har økonomisk kanal inn  i Russland og kan hvitvaske penger for Russiske myndigheter.  

Mannen er kjent, sammen med Glenn Diesen. som to av de mest aktive russisk støttede operatørene i Norge.  Det er ingen spørsmål om at de ikke er betalt. 

Dette er ikke et demokratisk problem ; dette er velkjent og veldokumentert, så kritikken mot disse er ikke egentlig kritikk av dem , men av virkelighetsbeskrivelsen de fronter : Vi avviser ikke Glenn  Diesen og Atle Berge fordi de fronter Russiske interesser : vi avviser den virkelighetsbeskrivelsen Russland ønsker å formidle gjennom disse menneskene. 

Det ødelegger grunnlaget for FOR, men det er et annet problem. For at FOR skulle ha en politisk troverdighet i Norsk politisk debatt, kunne de ikke lansere denne kampanjen basert på folk som aktivt har interesser for Russland i denne saken.

Pengene måtte ha kommet fra andre, nøytrale kilder, og helst fra partistøtten. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (16 timer siden):

Mitt  generelle svar er at gitt verdensutviklingen de siste årene må man anta at demokratiet alltid er truet.

Rent spesifikt vil jeg si at den ekstremt marginale sekten FOR fikk HELE Debatten for to dager siden til å elaborere på sitt syn. De er den siste gruppen i samfunnet som kan hevde at de ikke får ytret seg. 
At de får samtidig tilsvar er bare en ytterligere bekreftelse på at ytringsfriheten er godt ivaretatt.

Norge gjør det forøvrig svært godt i denne globale demokrati-indeksen, hvor vi er rangert som verdens mest demokratiske land:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Economist_Democracy_Index

• Liker 7
Skrevet

FOR er jo betalt av russiske penger, så der traff jo spekulasjonene i forkant ganske godt. At det er et omdømmemessig problem for FOR er jo sant, selv om det nok er lovlig siden det i praksis er en nordmann som står som betaler av disse pengene.

Det at de fikk slippe til viser jo at demokratiet fungerer i Norge. I motsetning til landet de ser opp til, Russland. 

Det ganske ironisk når de mest anti-demokratiske kreftene er de som roper høyest om mangel på demokrati. 

Jeg tenker det er sunt å slippe mange krefter til. Samtidig tenker jeg at man skal ha gode mekanismer for å unngå at utenlandske aktører får styre norsk politikk. For eksempel ved å stramme inn partiloven. Her kan man for eksempel kreve at alle som gir bidrag til partier er bosatt i Norge og at pengene kommer fra norsk økonomi. Man bør også stramme inn på at foreninger kan gi store pengebeløp uten at navnene til de som gir pengene til foreningene ikke navngis. For eksempel "Foreningen for borgerlig valgseier".

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker at denne FOR-saken ikke beviser noen ting. Men det som uroer meg, er at det ligger et sånt klamt konsensius over debatt- eller mangel på en debatt, om feks vår utenrikspolitikk, om NATO før Trump- der også USA var en løs kanon, at vi blir handlingslammet fordi vi ikke får diskutere dette. Vi har jo meninger, men ingen som representerer dem. Det er ikke lov å diskutere ulike saker, og da ender hele fuckings EU opp uten et forsvar plutselig. Det skjedde derimot ikke plutselig..Det var en utvikling over år! Det samme gjelder innvandring. Der kunne alle se at dette gikk litt over stokk og stein, og integreringen ikke helt fungerte. Men det var ikke lov å debattere. Da var du Hitler. Unntaket var kanskje Norge til dels. Resultatet er at store deler av Europa nå stemmer svært til høyre. 

Og jeg tenker at når folk må gå laaangt til høyre eller venstre, eller ty til ekstremister som tør fronte saker som vi faktisk burde kunne diskutere, så er det noe feil!! Det må være lov å kunne ha et nyansert syn på politiske saker, uten at du er et russertroll, eller at du er Hitler. Det er noe sånn kveg-aktiv over måten diskusjoner går de siste tiårene. Vi har feige politikere og store grupper som fungerer som hylekor. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Mooza skrev (5 minutter siden):

Vi har jo meninger, men ingen som representerer dem. Det er ikke lov å diskutere ulike saker, og da ender hele fuckings EU opp uten et forsvar plutselig. Det skjedde derimot ikke plutselig..Det var en utvikling over år! Det samme gjelder innvandring. Der kunne alle se at dette gikk litt over stokk og stein, og integreringen ikke helt fungerte. Men det var ikke lov å debattere. Da var du Hitler. Unntaket var kanskje Norge til dels. Resultatet er at store deler av Europa nå stemmer svært til høyre. 

Og jeg tenker at når folk må gå laaangt til høyre eller venstre, eller ty til ekstremister som tør fronte saker som vi faktisk burde kunne diskutere, så er det noe feil!! Det må være lov å kunne ha et nyansert syn på politiske saker, uten at du er et russertroll, eller at du er Hitler. Det er noe sånn kveg-aktiv over måten diskusjoner går de siste tiårene. Vi har feige politikere og store grupper som fungerer som hylekor. 

+1 ! 👍

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (På 21.5.2025 den 17.36):

Det virker stadig tydeligere at det i Norge kun er ett dominerende narrativ som får plass i offentligheten – nemlig det som formidles gjennom våre NATO-vennlige medier som NRK, VG, Aftenposten og Dagbladet osv. Kritiske stemmer som utfordrer dette verdensbildet blir ofte marginalisert eller direkte stemplet som "propaganda".

Jeg forstår at dette ikke nødvendigvis er nytt for alle, men for min del har det blitt stadig mer tydelig hvor begrenset ytringsrommet i Norge faktisk er blitt. Når meningsmangfold knebles i det som skal være et åpent demokrati, mener jeg vi bør stille oss spørsmålet: Er det norske demokratiet i ferd med å svekkes?

Hva tenker dere?

Veldig enig og akkurat denne saken tydeliggjør det. Det å stemple motstanderen din med navn er en effektiv måte å kvele en diskusjon før den blir diskutert. Når noen kaller deg rasist fordi du er skeptisk til innvandring eller putin elsker fordi du mener denne krigen handler om mer enn februar 2022 så er det fordi de ikke ønsker noen videre diskusjon eller å finne løsninger.

De er en del av en marxistisk woke kultur som de fronter selv uten å forstå det. Når VG skriver at debatten med kampanjen FOR aldri burde ha funnet sted, den skulle vært kansellert, så fronter de selv den samme ideologien de utgir å hate, kommunismen.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Example skrev (20 timer siden):

Det at de fikk slippe til viser jo at demokratiet fungerer i Norge. I motsetning til landet de ser opp til, Russland. 

Hvorfor skriver da VG at de aldri burde vært sluppet inn i debatten? Da er det vel VG som i sin "godhet" representerer nettopp kommunismen.

• Nyttig 1
Skrevet
Rosakatt skrev (På 22.5.2025 den 2.37):

Dette er tåkeprat, Ukraina hadde en pro russisk folkevalgt regjering helt til USA og Nato bestemte seg for å snu opp ned, de trengte et regimbytte for å opprettholde den amerikanske krigsmaskinen sin ultimate drøm om å styrte Russland og dele det opp i biter. 
Russland svarte med a ta over Sevastopol basen rett og slett fordi de var livredde for å miste sjøveien ut mot middelhavet.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...