AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:49 #41 Del Skrevet onsdag kl 22:49 Eg er gild dialekt er forbode her. Det er alltid ein fyremon å skriva nynorsk der ein kan. Det er eit høvisk og byrgt skriftmål. Anonymkode: 44bbd...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:49 #42 Del Skrevet onsdag kl 22:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dialekter er ikke et skriftmål! Herregud, et det vanskelig å forstå? Oslofialekt, bergensdialekt, trondelagsfialekt, ingen av de er skriftmål... Din dialekt kommer ikke til å bli et skriftmål, like lite som min østlandsdialekt kommer til å bli det! Anonymkode: 2205f...bfc Hvordan blir et skriftmål dannet i første omgang? Slik som Ivar Aasen gjorde med å samle dialekter til et felles språk. At de valgte å utelukke nordnorge er en urett. Bokmål er kun vårt skriftmål på grunn av Kalmar unionen, som førte til at vi ble en del av Danmark. Anonymkode: f3ae6...d45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:33 #43 Del Skrevet i går, 06:33 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Eg er gild dialekt er forbode her. Det er alltid ein fyremon å skriva nynorsk der ein kan. Det er eit høvisk og byrgt skriftmål. Anonymkode: 44bbd...520 Berre slutt! Det er ingen som skriv nynorsk som dette. Dårleg forsøk.👎 Anonymkode: e5d80...f1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:40 #44 Del Skrevet i går, 06:40 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Berre slutt! Det er ingen som skriv nynorsk som dette. Dårleg forsøk.👎 Anonymkode: e5d80...f1f Men det er likevel nynorsk og eg forheld meg til retten eg har til å nytte dette som det høver meg best. Anonymkode: 44bbd...520 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet i går, 06:54 #45 Del Skrevet i går, 06:54 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Grunnen til at det ikke er et skriftmål, er at ingen tok opp den kampen (utenom Hallfrid Christiansen som ble motarbeidet siden hun var kvinne). Ivar Aasen mente alt nord for Trøndelag var uvesentlige bønder. Håper noen i fremtiden tar opp den kampen igjen. Anonymkode: f3ae6...d45 Tenker du da at vi skal ha 50 offisielle skriftspråk i Norge? Er det virkelig så vanskelig å skrive nynorsk eller bokmål? 🤷♀️ 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:32 #46 Del Skrevet i går, 08:32 Det skrives da på dialekt fra hele landet, ikke forbeholdt noen landsdel. Men klart Østlandet har noen fordeler da mye av dialekten deres er ganske likt bokmål. Det plager meg like mye om det er en fra Trøndelag og opp med alt for mye «Æ», eller en fra sentrale østland som bruker gøyale uttrykk som «ei litta» på alle kjønn. «Ei litta tur» er like lite innafor som ren tromsødialekt! Folk gjør jo det de vil, men hvis jeg er i målgruppen de prøver å nå bør de holde seg til noe jeg forstår skriftlig… Anonymkode: 42182...090 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:46 #47 Del Skrevet i går, 08:46 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå har du selv tatt det opp; hvorfor bokmål? Nynorsk bør være akkurat like relevant siden det er likestillt skriftlig form i norge. Anonymkode: 61ecc...aab Rundt 10-11 % av barn har nynorsk på barneskolen, 5-6 % på vgs og så 2-3 % nynorsk høyere utdanning på landsbasis, men nynorsk er nesten utelukkende relevant på Vestlandet. I tre nordligste fylkene, Trøndelag og Oslo bruker 99 % bokmål. Anonymkode: c2f0b...a09 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:58 #48 Del Skrevet i går, 08:58 Er nok miljøskadet siden alle som har dialekt, skriver på dialekt til meg, være nordnorsk dialekt, totning, solung eller møre. Det er nok noe folk bare gjør for å irritere de som kun håndterer bokmål 🤷 Anonymkode: 9fed9...00f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinnanordlendig Skrevet i går, 14:37 #49 Del Skrevet i går, 14:37 Ardwinna skrev (15 timer siden): Greit med dialekter, men fialekter er det verre med. 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:45 #50 Del Skrevet i går, 14:45 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Rundt 10-11 % av barn har nynorsk på barneskolen, 5-6 % på vgs og så 2-3 % nynorsk høyere utdanning på landsbasis, men nynorsk er nesten utelukkende relevant på Vestlandet. I tre nordligste fylkene, Trøndelag og Oslo bruker 99 % bokmål. Anonymkode: c2f0b...a09 Poenget er at vi har to målformer så når man skal skrive noe annet enn dialekt blir det bokmål eller nynorsk. Begge skal nevnes. Anonymkode: 61ecc...aab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:46 #51 Del Skrevet i går, 14:46 Ardwinna skrev (23 timer siden): Jeg skriver dialekt til venner og familie, men i grupper og kommentarfelt skriver jeg på bokmål. Grunnen til at jeg skriver dialekt, er at jeg synes det er morsomt og personlig. Jeg synes samtidig at det er irriterende når folk gjør det i grupper og kommentarfelt. 😅Alt til sin tid Jeg ser forøvrig ikke bare folk nordfra som skriver dialekt. Det er en god del både trøndere og vestlendinger som liker å skrive dialekt. Har også sett sørlendinger skrive dialekt. De fra Østlandet og, men du ser det sikkert ikke så tydelig som de andre du nevnte. ække vikke åssen mavvvr Anonymkode: 0cb8e...f86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 19 timer siden #52 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): De fra Østlandet og, men du ser det sikkert ikke så tydelig som de andre du nevnte. ække vikke åssen mavvvr Anonymkode: 0cb8e...f86 Jeg legger godt merke til om noen skriver sånne ord, men har sett lite av østlendinger som skriver på dialekt. Det eneste er vel alle de som skriver "hvem" istedet for hvilken, som jeg tror er mest typisk (unge) østlendinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #53 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 21.47): Sånn apropos dårlig språk. Anonymkode: 3d22a...01c Arrester oss, men vi e jævli mang ska du sjå. Anonymkode: a02d8...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #54 Del Skrevet 14 timer siden Lidhun skrev (20 timer siden): Tenker du da at vi skal ha 50 offisielle skriftspråk i Norge? Er det virkelig så vanskelig å skrive nynorsk eller bokmål? 🤷♀️ Misliker bokmål, den kan vi kvitte oss med. Islandsk er mye nærmere vårt ekte språk, mange dialekter bruker enda flere ord fra det norrøne språk den dag i dag. Anonymkode: f3ae6...d45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 14 timer siden #55 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 20.44): Men jeg forstår ikke folk som konsekvent skrive bokmål når de har dialekt? Praktisk talt alle har dialekt. Det er bare noen små enklaver i byene hvor det snakkes rent bokmål, (og noen lommer i Telemark og Sunnmøre hvor det snakkes nært nynorsk). Mener du at det bare er noen få som skal skrive på bokmål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 13 timer siden #56 Del Skrevet 13 timer siden (endret) Ardwinna skrev (På 21.5.2025 den 21.27): Verken mer eller mindre snålt enn hvilken som helst annen dialekt, men null problem å forstå. Jeg tenker ikke at folk er mindre smart bare fordi de skriver dialekt. Det kan være irriterende, og jeg synes det er unødvendig, men jeg er ikke så teit at jeg linker det til manglende intelligens. Det er to norske skriftmål, bokmål og nynorsk. Alt annet er feil. Skriver man dialekt, skriver man konsekvent feil. Dersom man ønsker å bli oppfattet som mindre kompetent eller ikke bli oppfattet overhodet, er det en god løsning å skrive på dialekt. Ønsker man å bli lest og tatt på alvor bør man velge et eksisterende skriftspråk. (Utstrakt bruk av anglisismer er nesten like ille, men bare nesten). Endret 13 timer siden av Snok1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå