AnonymBruker Skrevet 21. mai #1 Skrevet 21. mai Dette gjelder KUN folk nordfra og slik jeg har registrert. De svarer med dialekt og poster med dialekt på seriøse tråder om alt mulig. Det verste er når det er medisinsk tematikk, for det er MYE mer vanskelig å forstå teksten når dialekt og medisinske termer blandes. »Æ hadde førr i CT angiogram og sp sa nevrologen nåkka æ ikke…… *langt innlegg*». Det irriterer meg ikke per se, men så jævelsk slitsomt å lese! Man må både skjønne de medisinske begrepene eller la oss si skjønne en avansert oppskrift på noe - og dette på dialekt som gjør lesingen skikkelig slitsom. Hvorfor skrives det så mye på dialekt hos noen - særlig endel nordfra (gjerne de med breiest dialekt)? Skulle likt å se noen fra Valle eller en indre fjord en plass gjøre det samme 😅 Så: hvorfor dialekt på sosiale medier også når en svarer andre? Anonymkode: e74ca...932 8 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai #2 Skrevet 21. mai Kanskje de ikke tenker på akkurat deg (som ikke forstår dialekten deres) når de poster? Mulig at de egentlig har de som kjenner dem i tankene når de formulerer seg? Og ikke en tilfeldig person som ikke kjenner dem godt nok til å tyde hva de skriver? Anonymkode: a658a...10c 2 2
Ardwinna Skrevet 21. mai #3 Skrevet 21. mai (endret) Jeg skriver dialekt til venner og familie, men i grupper og kommentarfelt skriver jeg på bokmål. Grunnen til at jeg skriver dialekt, er at jeg synes det er morsomt og personlig. Jeg synes samtidig at det er irriterende når folk gjør det i grupper og kommentarfelt. 😅Alt til sin tid Jeg ser forøvrig ikke bare folk nordfra som skriver dialekt. Det er en god del både trøndere og vestlendinger som liker å skrive dialekt. Har også sett sørlendinger skrive dialekt. Endret 21. mai av Ardwinna La til litt 7 2
Lidhun Skrevet 21. mai #4 Skrevet 21. mai Jeg ser mange andre enn nordlendinger som skriver dialekt. Synes det er helt vanvittig irriterende med de som skriver dialekt. Er så utrolig mye mer tidkrevende og tungvindt å lese, så jeg pleier hoppe over alt som er skrevet på dialekt. Og det er AKKURAT like irriterende med de som skriver min egen dialekt. Veldig glad det ikke er lov å skrive dialekt her.. 10 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #5 Skrevet 21. mai Folk fra hele landet skriver dialekt og som en her sier ; det er kanskje ikke ment for alle men for lokale . Jeg syns det er enklere å skrive nynorsk så jeg gjør det. Men jeg forstår ikke folk som konsekvent skrive bokmål når de har dialekt? På KG skriver jeg kg for anonymitetens skyld. Ellers er det KUN nynorsk. Anonymkode: 61ecc...aab 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #7 Skrevet 21. mai Det er håpløst at folk i dette langstrakte landet skriver på den måten de prater...Som oftest er dialekt. Det hadde vært best om alle skrev/pratet "normert bokmål" i det offentlige rom...Men dette argumentet faller til steingrunn i dagens "woke"-samfunn... Anonymkode: a7d44...2aa 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai #8 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette gjelder KUN folk nordfra og slik jeg har registrert. De svarer med dialekt og poster med dialekt på seriøse tråder om alt mulig. Det verste er når det er medisinsk tematikk, for det er MYE mer vanskelig å forstå teksten når dialekt og medisinske termer blandes. »Æ hadde førr i CT angiogram og sp sa nevrologen nåkka æ ikke…… *langt innlegg*». Det irriterer meg ikke per se, men så jævelsk slitsomt å lese! Man må både skjønne de medisinske begrepene eller la oss si skjønne en avansert oppskrift på noe - og dette på dialekt som gjør lesingen skikkelig slitsom. Hvorfor skrives det så mye på dialekt hos noen - særlig endel nordfra (gjerne de med breiest dialekt)? Skulle likt å se noen fra Valle eller en indre fjord en plass gjøre det samme 😅 Så: hvorfor dialekt på sosiale medier også når en svarer andre? Anonymkode: e74ca...932 Ødelegger skriftspråket med denne typen umoden skriving. De er vanskelige å forstå, og kan egentlig bare la være å poste noe noen steder inntil de har lært seg bokmål eller nynorsk skriftlig. Og sleng ikke ut om dysleksi, slik noen gjør i tide og utide. Dette handler ikke om dysleksi, men om slurv som står til stryk i Norsk skriftlig. Anonymkode: c596a...aff 9 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai #9 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er håpløst at folk i dette langstrakte landet skriver på den måten de prater...Som oftest er dialekt. Det hadde vært best om alle skrev/pratet "normert bokmål" i det offentlige rom...Men dette argumentet faller til steingrunn i dagens "woke"-samfunn... Anonymkode: a7d44...2aa Nå har du selv tatt det opp; hvorfor bokmål? Nynorsk bør være akkurat like relevant siden det er likestillt skriftlig form i norge. Anonymkode: 61ecc...aab 5 1
Sinsiew Skrevet 21. mai #10 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Folk fra hele landet skriver dialekt og som en her sier ; det er kanskje ikke ment for alle men for lokale . Jeg syns det er enklere å skrive nynorsk så jeg gjør det. Men jeg forstår ikke folk som konsekvent skrive bokmål når de har dialekt? På KG skriver jeg kg for anonymitetens skyld. Ellers er det KUN nynorsk. Anonymkode: 61ecc...aab Du forstår ikke hvorfor folk skriver på et av de to nasjonale skriftmålene når du gjør det selv? Hvis du skriver på nynorsk skriver du ikke på dialekt.. 14
bvp Skrevet 21. mai #11 Skrevet 21. mai Jeg kan ikke se noe problem med at folk skriver dialekt, jeg bare overser innlegget og hvis de er ganske aktive blokkerer jeg dem. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #12 Skrevet 21. mai Jeg anerkjenner egentlig ikke (dansk) bokmål og nynorsk har veldig lite til felles med dialekten her oppe i nord. Så der jeg kan, fremsnakker jeg dialekten min. Har i flere år vurdert å gi ut ordbok til dialekten som brukes i dette området. Anonymkode: f3ae6...d45 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #13 Skrevet 21. mai Sinsiew skrev (Akkurat nå): Du forstår ikke hvorfor folk skriver på et av de to nasjonale skriftmålene når du gjør det selv? Hvis du skriver på nynorsk skriver du ikke på dialekt.. De fleste dialekter ligger nærmere til nynorsk enn bokmål. DET er poenget. Og jeg sa hvorfor jeg skriver på bokmål på kg. Treffer du meg andre steder så er det konsekvent nynorsk. Anonymkode: 61ecc...aab 1
Hareena Skrevet 21. mai #14 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De litt «evneveike»? Anonymkode: 6699a...258 Venninna mi har tung dysleksi og derfor skriver hun på dialekt for da kan ingen ta henne på rettskrivingen, men jeg synes det er slitsomt å lese og av og til forstår jeg det nesten ikke, men har forståelse for årsaken til dialektbruken. 1
Perine Skrevet 21. mai #15 Skrevet 21. mai Det er ikke bare dialekt. Det er en slags dialekt blandet med dårlig staving og grammatikk, blandet med engelske ord og sms-forkortelser og smileys. Det er bra at vi ikke får skrive slikt på KG. 10 3
Sinsiew Skrevet 21. mai #16 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De fleste dialekter ligger nærmere til nynorsk enn bokmål. DET er poenget. Og jeg sa hvorfor jeg skriver på bokmål på kg. Treffer du meg andre steder så er det konsekvent nynorsk. Anonymkode: 61ecc...aab Da skulle du fått frem det poenget ganske mye bedre i det innlegget ditt, for det kom ikke frem i det hele tatt. Ellers så er det vel ingen dialekter som samsvarer noe særlig med noen av skriftmålene. Det er jo det som gjør Norge så spesielt; at vi har hundrevis av dialekter og to skriftemål som skiller seg stort fra disse. 3 1
Sydvesta Orkana Skrevet 21. mai #17 Skrevet 21. mai (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De litt «evneveike»? Anonymkode: 6699a...258 Takk ska du ha! Skriver på dialekt på mine kontoer i sosiale medier, på Messenger osv. Ingen som må lese innleggene eller svarene min- bare scroll i vei. Har forøvrig gode karakterer fra både folkeskole og høgskole i norsk ( både skriftlig og muntlig 😆), så totalt evneveik er jeg nok ikke. Man kan jo kanskje lure på evnene til personer som "må" ha alt skriftlig på bokmål 🤔. Å bare for og avklare først som sist, så leser jeg både innlegg og meldinger som er skrevet på andre dialekter enn min egen. For min del er vel grunnen til dialektskriving at det føles unaturlig å ordlegge seg i private/ personlige sammenhenger med et språk som ikke er "mitt", samt at det er mye mere spontant. Endret 21. mai av Sydvesta Orkana 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #18 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette gjelder KUN folk nordfra og slik jeg har registrert. De svarer med dialekt og poster med dialekt på seriøse tråder om alt mulig. Det verste er når det er medisinsk tematikk, for det er MYE mer vanskelig å forstå teksten når dialekt og medisinske termer blandes. »Æ hadde førr i CT angiogram og sp sa nevrologen nåkka æ ikke…… *langt innlegg*». Det irriterer meg ikke per se, men så jævelsk slitsomt å lese! Man må både skjønne de medisinske begrepene eller la oss si skjønne en avansert oppskrift på noe - og dette på dialekt som gjør lesingen skikkelig slitsom. Hvorfor skrives det så mye på dialekt hos noen - særlig endel nordfra (gjerne de med breiest dialekt)? Skulle likt å se noen fra Valle eller en indre fjord en plass gjøre det samme 😅 Så: hvorfor dialekt på sosiale medier også når en svarer andre? Anonymkode: e74ca...932 Det er absolutt ikke bare folk fra nord som skriver på dialekt, det er uansett veldig irriterende å lese, det gir meg ingenting annet enn hodepine, så har begynt å hoppe over sånne innlegg Anonymkode: 76331...da1 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #19 Skrevet 21. mai Jeg er nordfra, og kan ikke fordra at folk skriver på dialekt. Det blir vanligvis bare rart. Vi har to skriftspråk på norsk, så jeg syns man bør holde seg til dem. Anonymkode: 4c195...94c 8 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai #20 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg anerkjenner egentlig ikke (dansk) bokmål og nynorsk har veldig lite til felles med dialekten her oppe i nord. Så der jeg kan, fremsnakker jeg dialekten min. Har i flere år vurdert å gi ut ordbok til dialekten som brukes i dette området. Anonymkode: f3ae6...d45 Men dialekten din er altså et talemål, ikke et skriftmål. Det blir helt feil å skrive dialekt. Ellers har også bokmål blitt ganske fornorsket gjennom tidene, derfor blir det dumt å skrive (dansk) bokmål. Anonymkode: 2205f...bfc 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå