AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:13 #21 Del Skrevet onsdag kl 19:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men dialekten din er altså et talemål, ikke et skriftmål. Det blir helt feil å skrive dialekt. Ellers har også bokmål blitt ganske fornorsket gjennom tidene, derfor blir det dumt å skrive (dansk) bokmål. Anonymkode: 2205f...bfc Grunnen til at det ikke er et skriftmål, er at ingen tok opp den kampen (utenom Hallfrid Christiansen som ble motarbeidet siden hun var kvinne). Ivar Aasen mente alt nord for Trøndelag var uvesentlige bønder. Håper noen i fremtiden tar opp den kampen igjen. Anonymkode: f3ae6...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:18 #22 Del Skrevet onsdag kl 19:18 Hver gang jeg leser noe på dialekt får jeg negative assosiasjoner og tillegger det som er skrevet mindre vekt, jeg tenker at den som har skrevet det har litt mindre å fare med. Jeg er veldig glad i alle dialekter som talespråk, men det er ikke meningen at de skal brukes skriftlig, det er ikke korrekt norsk. Så slutt med det hvis dere vil tas på alvor. For å illlustrere tar jei siste delen i overdrivi diialekt fra mitt hjemste, i håp om å provvosere fram synspunktet mitt så sell en iddiot ska forstå. Hadde vi fra Oslo skrivi sånn så garrranterer jei at andre hadde reagert. Anonymkode: 8d01a...5fb 2 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:20 #23 Del Skrevet onsdag kl 19:20 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men jeg forstår ikke folk som konsekvent skrive bokmål når de har dialekt? Anonymkode: 61ecc...aab Fordi vi synes det at folk forstår er halve poenget med å skrive noe? Anonymkode: 132da...6f0 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:20 #24 Del Skrevet onsdag kl 19:20 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hver gang jeg leser noe på dialekt får jeg negative assosiasjoner og tillegger det som er skrevet mindre vekt, jeg tenker at den som har skrevet det har litt mindre å fare med. Jeg er veldig glad i alle dialekter som talespråk, men det er ikke meningen at de skal brukes skriftlig, det er ikke korrekt norsk. Så slutt med det hvis dere vil tas på alvor. For å illlustrere tar jei siste delen i overdrivi diialekt fra mitt hjemste, i håp om å provvosere fram synspunktet mitt så sell en iddiot ska forstå. Hadde vi fra Oslo skrivi sånn så garrranterer jei at andre hadde reagert. Anonymkode: 8d01a...5fb Jeg synes det er en flott dialekt, når jeg leser det hører jeg Raymond. Mye bedre enn bokmål. Anonymkode: f3ae6...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:22 #25 Del Skrevet onsdag kl 19:22 Sydvesta Orkana skrev (13 minutter siden): Takk ska du ha! Skriver på dialekt på mine kontoer i sosiale medier, på Messenger osv. Ingen som må lese innleggene eller svarene min- bare scroll i vei. Har forøvrig gode karakterer fra både folkeskole og høgskole i norsk ( både skriftlig og muntlig 😆), så totalt evneveik er jeg nok ikke. Man kan jo kanskje lure på evnene til personer som "må" ha alt skriftlig på bokmål 🤔. Å bare for og avklare først som sist, så leser jeg både innlegg og meldinger som er skrevet på andre dialekter enn min egen. For min del er vel grunnen til dialektskriving at det føles unaturlig å ordlegge seg i private/ personlige sammenhenger med et språk som ikke er "mitt", samt at det er mye mere spontant. Generelt: Dialektskriving på forum og kommentarfelt i aviser SOME osv er skikkelig slitsomt og jeg hopper glatt over så det er muligens masse interessant jeg har gått glipp av. Det er dumt at folk som vil nå ut til alle - eller mange - bruker dialekt når en stor del av de som teksten muligens til og med er rettet til, ikke får det med seg. Det er trist om budskapet ikke når fram fordi folk ikke leser. Og jeg er enig at det virker litt "lav intelligens" og jeg er klar over at det er en slem fordom jeg har, jeg tror ikke folk er dumme, men de fremstår som dumme når de skriver dialekta si. Det er to skriftspråk i Norge; bokmål og nynorsk. Det er ikke noe problem med nynorsk. Det er dialekter som er problemet. Anonymkode: ff9c3...465 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:24 #26 Del Skrevet onsdag kl 19:24 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi vi synes det at folk forstår er halve poenget med å skrive noe? Anonymkode: 132da...6f0 Hvis man har litt språkøre så skjønner man dialekt og. Anonymkode: 61ecc...aab 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:26 #27 Del Skrevet onsdag kl 19:26 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes det er en flott dialekt, når jeg leser det hører jeg Raymond. Mye bedre enn bokmål. Anonymkode: f3ae6...d45 Hvis du hører Raymond her er du litt på bærtur... Anonymkode: 132da...6f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet onsdag kl 19:27 #28 Del Skrevet onsdag kl 19:27 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hver gang jeg leser noe på dialekt får jeg negative assosiasjoner og tillegger det som er skrevet mindre vekt, jeg tenker at den som har skrevet det har litt mindre å fare med. Jeg er veldig glad i alle dialekter som talespråk, men det er ikke meningen at de skal brukes skriftlig, det er ikke korrekt norsk. Så slutt med det hvis dere vil tas på alvor. For å illlustrere tar jei siste delen i overdrivi diialekt fra mitt hjemste, i håp om å provvosere fram synspunktet mitt så sell en iddiot ska forstå. Hadde vi fra Oslo skrivi sånn så garrranterer jei at andre hadde reagert. Anonymkode: 8d01a...5fb Verken mer eller mindre snålt enn hvilken som helst annen dialekt, men null problem å forstå. Jeg tenker ikke at folk er mindre smart bare fordi de skriver dialekt. Det kan være irriterende, og jeg synes det er unødvendig, men jeg er ikke så teit at jeg linker det til manglende intelligens. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:32 #29 Del Skrevet onsdag kl 19:32 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man har litt språkøre så skjønner man dialekt og. Anonymkode: 61ecc...aab Jeg skjønner utmerket godt alle norske dialekter, det jeg derimot ikke alltid forstår eller gidder bruke krefter på å forstå er tekst hvor to dusin ulike stavemåter av en og samme dialekt radbrekkes sammen med skrivefeil, SMS-språk, engelsk og manglende tegnsetting. Ingen gidder lese det og man får latterlige diskusjoner hvor ingen av partene leser hverandres svar. Anonymkode: 132da...6f0 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:34 #30 Del Skrevet onsdag kl 19:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner utmerket godt alle norske dialekter, det jeg derimot ikke alltid forstår eller gidder bruke krefter på å forstå er tekst hvor to dusin ulike stavemåter av en og samme dialekt radbrekkes sammen med skrivefeil, SMS-språk, engelsk og manglende tegnsetting. Ingen gidder lese det og man får latterlige diskusjoner hvor ingen av partene leser hverandres svar. Anonymkode: 132da...6f0 At du ikke gidder er noe annet enn at du ikke forstår. Anonymkode: 61ecc...aab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:37 #31 Del Skrevet onsdag kl 19:37 Sydvesta Orkana skrev (32 minutter siden): Takk ska du ha! Skriver på dialekt på mine kontoer i sosiale medier, på Messenger osv. Ingen som må lese innleggene eller svarene min- bare scroll i vei. Har forøvrig gode karakterer fra både folkeskole og høgskole i norsk ( både skriftlig og muntlig 😆), så totalt evneveik er jeg nok ikke. Man kan jo kanskje lure på evnene til personer som "må" ha alt skriftlig på bokmål 🤔. Å bare for og avklare først som sist, så leser jeg både innlegg og meldinger som er skrevet på andre dialekter enn min egen. For min del er vel grunnen til dialektskriving at det føles unaturlig å ordlegge seg i private/ personlige sammenhenger med et språk som ikke er "mitt", samt at det er mye mere spontant. Keffer biu så pøttinj? Æ datj de hanj skriv omm. Anonymkode: 3d22a...01c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:39 #32 Del Skrevet onsdag kl 19:39 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Generelt: Dialektskriving på forum og kommentarfelt i aviser SOME osv er skikkelig slitsomt og jeg hopper glatt over så det er muligens masse interessant jeg har gått glipp av. Det er dumt at folk som vil nå ut til alle - eller mange - bruker dialekt når en stor del av de som teksten muligens til og med er rettet til, ikke får det med seg. Det er trist om budskapet ikke når fram fordi folk ikke leser. Og jeg er enig at det virker litt "lav intelligens" og jeg er klar over at det er en slem fordom jeg har, jeg tror ikke folk er dumme, men de fremstår som dumme når de skriver dialekta si. Det er to skriftspråk i Norge; bokmål og nynorsk. Det er ikke noe problem med nynorsk. Det er dialekter som er problemet. Anonymkode: ff9c3...465 Akkurat dette svaret er jo bare god grunn til å si seg enig i den generelle diskusjonen ?...Vedkommende har jo ingen peiling på verken diksjon, kommaregler eller annet grunnleggende norsk? Anonymkode: a7d44...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:43 #33 Del Skrevet onsdag kl 19:43 Fordi d e sånn vi prate ilag. Når vi klare å prat sånn ilag, koffer ska vi ikke klar å skriv sånn t kvartenner? Å koffer ska vi bry oss om dæ? D funke. Om du stagnerer på dialekt, ikke fordi du ikke forstår innholdet, men fordi du er så hovmoden at du ikke klarer å ta til deg innhold om det ikke kommer i formatet du forventer. Deg problem, ikke oss problem. Har aldri over et nå voksen tidsalder møtt andre der jeg bor som har tenkt noe negativt om at vi skriver vår dialekt, det hadde vært kjempe rart å skrive bokmål til hverandre. Anonymkode: a02d8...e30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:44 #34 Del Skrevet onsdag kl 19:44 Ingen er dumme av å prate eller skrive ei dialekt, det er et inteligens problem å tenke det. Ironisk nok. Anonymkode: a02d8...e30 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:47 #35 Del Skrevet onsdag kl 19:47 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi d e sånn vi prate ilag. Når vi klare å prat sånn ilag, koffer ska vi ikke klar å skriv sånn t kvartenner? Å koffer ska vi bry oss om dæ? D funke. Om du stagnerer på dialekt, ikke fordi du ikke forstår innholdet, men fordi du er så hovmoden at du ikke klarer å ta til deg innhold om det ikke kommer i formatet du forventer. Deg problem, ikke oss problem. Har aldri over et nå voksen tidsalder møtt andre der jeg bor som har tenkt noe negativt om at vi skriver vår dialekt, det hadde vært kjempe rart å skrive bokmål til hverandre. Anonymkode: a02d8...e30 Sånn apropos dårlig språk. Anonymkode: 3d22a...01c 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:00 #36 Del Skrevet onsdag kl 20:00 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sånn apropos dårlig språk. Anonymkode: 3d22a...01c And I rest my case 🫢..... Herregud hvor mye dårlig norsk det er her inne 🫣 Anonymkode: a7d44...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:01 #37 Del Skrevet onsdag kl 20:01 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Grunnen til at det ikke er et skriftmål, er at ingen tok opp den kampen (utenom Hallfrid Christiansen som ble motarbeidet siden hun var kvinne). Ivar Aasen mente alt nord for Trøndelag var uvesentlige bønder. Håper noen i fremtiden tar opp den kampen igjen. Anonymkode: f3ae6...d45 Dialekter er ikke et skriftmål! Herregud, et det vanskelig å forstå? Oslofialekt, bergensdialekt, trondelagsfialekt, ingen av de er skriftmål... Din dialekt kommer ikke til å bli et skriftmål, like lite som min østlandsdialekt kommer til å bli det! Anonymkode: 2205f...bfc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinnanordlendig Skrevet onsdag kl 20:08 #38 Del Skrevet onsdag kl 20:08 Kommer fra Nord-Norge og skriver for det meste bokmål når jeg skriver i mer formelle sammenhenger. Grunnen til at mange skriver dialekt er fordi det faller mer naturlig. Men når jeg skriver dialekt pleier jeg å endre de ordene jeg ser blir veldig vanskelig for andre å forstå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet onsdag kl 22:39 #39 Del Skrevet onsdag kl 22:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dialekter er ikke et skriftmål! Herregud, et det vanskelig å forstå? Oslofialekt, bergensdialekt, trondelagsfialekt, ingen av de er skriftmål... Din dialekt kommer ikke til å bli et skriftmål, like lite som min østlandsdialekt kommer til å bli det! Anonymkode: 2205f...bfc Greit med dialekter, men fialekter er det verre med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet onsdag kl 22:45 #40 Del Skrevet onsdag kl 22:45 Jeg tenker mindre om folk som gjør sånne ting. Det blir Kamelåså sketsjen til slutt... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå