Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg begynte for en stund siden å strikke votter og sokker til å pakke inn og gi til voksne barn som en slags pakkekalender før jul.  Det er ikke sikkert at jeg blir ferdig, og jeg vet jo ikke om det treffer helt i smak heller.  Det er litt kos, synes jeg.  Jeg vil også strikke lue, grytelapper og annet små-dill.

I dag er jeg i restegarnet og prøver på et par snåle votter, som jeg har sett på et bilde, men sliter litt med å tvinne garn og få det jevnt nok når det blir så lange overganger.  Har ikke noe mønster, får bare se hva som skjer. Skal forestille katter, og en slags poteavtrykk på den andre siden.

Kanskje flere blir med på en pakkekalender-tråd?

Morsomt :)

kattevotter underveis.jpg

Endret av Perine
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Perine skrev (3 minutter siden):

Jeg begynte for en stund siden å strikke votter og sokker til å pakke inn og gi til voksne barn som en slags pakkekalender før jul.  Det er ikke sikkert at jeg blir ferdig, og jeg vet jo ikke om det treffer helt i smak heller.  Det er litt kos, synes jeg.  Jeg vil også strikke lue, grytelapper og annet små-dill.

I dag er jeg i restegarnet og prøver på et par snåle votter, som jeg har sett på et bilde, men sliter litt med å tvinne garn og få det jevnt nok når det blir så lange overganger.  Har ikke noe mønster, får bare se hva som skjer. Skal forestille katter, og en slags poteavtrykk på den andre siden.

Kanskje flere blir med på en pakkekalender-tråd?

Morsomt :)

kalender-katt-210525.jpg

Åååh så gøy! Jeg hadde elsket slike ting i kalenderen ❤️  kanskje det blir bedre når du får blokket og evt dampet de? Da legger det seg jevnere  bare pass på at tråden ikke er for stram!

Du er veldig lur, og begynner allerede nå… Dette er ting jeg ikke klarer tenke før i oktober og daaaaa er det for sent…. :sjenert: 

Jeg får la meg bli inspirert av tråden! Kanskje den kan ha magiske krefter slik at 2025 blir året jeg FAKTISK klarer å starte tidlig nok….. 

(broderer et bunadsforkle som er planlagt ferdig til en dåp i høst, så det står først i prioriteringskøen… men skal forte meg ferdig!)

Endret av Sugar&Spice
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Sugar&Spice skrev (Akkurat nå):

Åååh så gøy! Jeg hadde elsket slike ting i kalenderen ❤️ 

Du er veldig lur, og begynner allerede nå… Dette er ting jeg ikke klarer tenke før i oktober og daaaaa er det for sent…. :sjenert: 

Jeg får la meg bli inspirert av tråden! Kanskje den kan ha magiske krefter slik at 2025 blir året jeg FAKTISK klarer å starte tidlig nok….. 

(broderer et bunadsforkle som er planlagt ferdig til en dåp i høst, så det står først i prioriteringskøen… men skal forte meg ferdig!)

Gøy å høre 😊 Skulle ønske at jeg kunne få til å brodere, men er altfor klønete og utålmodig.  Lykke til med forkleet 🙂

Jeg kom på dette i fjor, for jeg hadde tenkt å lage noe, men tiden bare gikk.

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Er ikke noe liv i tråden nå, men vi har jo annet å tenke på enn jul nå da... 🤶  Her ligger stort sett garn og pinner rundt, så det blir litt her og der.  Flere sokkepar er ferdige, kattevottene også, og nå har jeg en kattelue på gang.  Gøy med slikt tilbehør.

Lue-pakkekalender-290525.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

En kjempesøt idé som jeg kanskje kan være med på neste år. Jeg rekker ikke i år, har så mye som må avsluttes først😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sy maskering når du har strikket ferdig.

Anonymkode: 39c75...2af

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sy maskering når du har strikket ferdig.

Anonymkode: 39c75...2af

Hvor da? Jeg leste "maskesting" , men du mente kanskje noe annet?

Endret av Perine
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (På 30.5.2025 den 17.25):

Hvor da? Jeg leste "maskesting" , men du mente kanskje noe annet?

Hun mente nok maskesting.

Det er egentlig det eneste som går an, og det enkleste, når det er motiv på ett sted. Er det mer eller mindre motiv hele veien rundt så går det jo å strikke, for da har du med deg riktig farge hele veien.

Anonymkode: b1046...991

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun mente nok maskesting.

Det er egentlig det eneste som går an, og det enkleste, når det er motiv på ett sted. Er det mer eller mindre motiv hele veien rundt så går det jo å strikke, for da har du med deg riktig farge hele veien.

Anonymkode: b1046...991

Ja, enig når det bare er et lite motiv, men kattevottene har potemønster på den andre siden, så jeg tar tråden med rundt, og lua har tett mønster med bare 6 masker i avstand. Jeg tvinner tråden for hver 2. eller 3. maske.

Nå har jeg en rar lue på pinnene, den kalles marshmallow lue og får striper på skrå  

Bilde fra nett (Pinterest) , jeg har andre farger, men har ikke kommet så langt ennå.  Jeg har lyst til å lage figurer på den også, hvis jeg finner noe smått som passer

Lue med skrå striper.JPG

Skrevet

Dette ser veldig stygt og rart ut, men det skal bli en sånn lue med svinger/skråstriper til slutt. Jeg bare diller, men koser meg og tenker på pakkekalenderen.  Det er mer enn 20 år siden sist jeg laget pakkekalender til noen, men det ene (voksne) barnet laget en koselig til meg for noen år siden, og jeg har tenkt så lenge på det.  Det blir helt sikkert noen små, ferdigkjøpte ting der også.

Lue-på-gang.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jammen.... har ikke tid til dette når plenen gror og trenger klipp.  Men det begynner å bli lue, mangler bare en avslutning på toppen nå.  Skal den ha dusk?  Ikke dusk?  Eller noe annet?

Lue020625.jpg

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Lue ferdig, den ble litt rar. Foreløpig samler jeg de ferdige tingene i en kasse, men skal vaske og dampe det som trenger dette før jeg begynner å pakke inn. 

Foran meg er litt mer pusestrikk. Her lager jeg tommel ut fra siden. Da er det ingen forskjell på høyre og venstre vott, og de er like på begge sider.

Votter 040625.jpg

• Hjerte 1
Skrevet

🤣

vott060625.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke bare kos, for etterpå kommer det kjedelige med masse tråder som skal festes, og så skal det vaskes og dampes.  Jeg fester trådene og samler alt i en kasse nå, og så får jeg ta vask og damp senere.  Hva skal jeg nå begynne på?  Må ut og finne noe bomullsgarn og se om jeg finner på noe rart til et par grytekluter.  Jeg har også lyst til å begynne på en genser, men da blir jeg nødt til å prøve å fiske ut hva mottaker kan tenke seg å bruke.

130625vottejobb.jpg

Skrevet (endret)

.

Endret av Perine
Skrevet

Så flink du er! Likte veldig godt kattevottene🥰

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Lost little girl skrev (1 minutt siden):

Så flink du er! Likte veldig godt kattevottene🥰

Tusen takk ❤️ Jeg bare koser meg. Mottaker har fullstendig kattedilla, så da prøver jeg å lete opp ideer rundt omkring.  

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Perine
Skrevet (endret)

.

Endret av Perine
  • 3 uker senere...
Skrevet
Perine skrev (På 3.6.2025 den 20.26):

Jammen.... har ikke tid til dette når plenen gror og trenger klipp.  Men det begynner å bli lue, mangler bare en avslutning på toppen nå.  Skal den ha dusk?  Ikke dusk?  Eller noe annet?

Lue020625.jpg

Den lua der var kjempekuul, og fine farger! 😎 😊  Smart å lage pakkekalender lenge før jul, isteden for å stresstrikke  i hele november! Det er 8 år siden sist jeg laget pakkekalender til noen, men jeg begynte ikke før i oktober da, så det ble stressende.😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...