AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #1 Skrevet 20. mai 2025 Vår første var veldig krevende. Kolikk, våknet ofte grusomt tidlig, klistremerke, sutrete +++ Vår andre er veldig enkel. Sovebaby, for det meste blid og fornøyd. Hvordan har deres vært? Anonymkode: 78fd3...bc9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #2 Skrevet 20. mai 2025 Begge har vært «enkle». Sovet mye, spist godt og vært blide. Sov gjennom natten fra de var 3 og 5 mnd gamle. Anonymkode: 6dc7d...8f7 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #3 Skrevet 20. mai 2025 Min eldste var veldig avhengig av meg, stort behov for nærhet, men blid og fornøyd så lenge han var hos mamma. Sov dårlig med hyppige oppvåkninger, våknet tidlig og trengte mindre søvn enn gjennomsnittet. Hadde et par perioder med mye uro, men det gikk over. Motorisk tidlig ute og hadde mye energi som helt liten. Han var mer krevende enn lillesøster. Yngste var en enkel baby, sov bedre og stort sett alltid blid bortsett fra en periode med mye øreplager rundt ett års alder. Hun har senere fått diagnosen Asperger syndrom. Som barn har de begge vært rolige og enkle å ha med å gjøre. Men lillesøster litt mer krevende pga diagnosen. Nå er de ungdommer. Anonymkode: bf6c6...81d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #4 Skrevet 20. mai 2025 Min sov og sov 🙂. Ble litt mer liv i ham etter ca 6 mnd, men rolig og fin baby. Likte lekegrind, vogn, bilstol, senga si og alt var veldig enkelt. Jeg er veldig rolig av meg, og tror kanskje babyer kan bli påvirket av det. Er vel en kjensgjerning at de blir urolige om foreldrene er stressa, høylytte, i dårlig humør osv. Anonymkode: a993e...15e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #5 Skrevet 20. mai 2025 Viljesterke, trygge, nysgjerrige, rolige, kontaktsøkende. Sutrete (uten at jeg noen gang fant ut hva grunnen var i de fleste tilfeller), puppedalt, mammadalt, ikke glade i å sovne eller sove lenger enn toppen to timer av ganga hele døgnet, helst mindre. Hatet vogn, hatet bæresele, hatet sjal, hatet bilstolen. Armene var eneste som var godt nok. Har to av samme alen. Første setninga viser personlighet (10 og 12 nå), det andre var bare "babynykker". Anonymkode: 0d39f...b7d 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #6 Skrevet 20. mai 2025 Jeg har hatt tre ekstremt enkle babyer, som alltid var blide og fornøyde, sov natta gjennom fra et par måneder. (Ene allerede fra dag en), og var glade i å ligge på gulvet og generelt lette å være forelder til. Og så hadde jeg en som var klistremerke og hadde kolikk. Men det var et halvt år, og så var han også i "rute". Så alt i alt har jeg vært ekstremt heldig med småbarnstida. Anonymkode: 57c0b...4ea
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #7 Skrevet 20. mai 2025 Synes han var en perfekt blanding av travel baby og sovebaby. Sov godt og søvn var generelt uproblematisk, men var også veldig aktiv og nysgjerrig når han var våken. Jeg savnet babykosen alle snakket om, da. Han hadde ikke tid til å kose når han var våken, og ville ikke ha kroppskontakt når han sov. Det nærmeste vi kom kosestund var når jeg hadde han på armen så han kunne spane på naboene over skulderen min. 😂 Anonymkode: 20a7e...ea0
Heln Skrevet 20. mai 2025 #8 Skrevet 20. mai 2025 Første var veldig glad i folk og elsket å ligge på gulvet å leke, men han hatet søvn og hadde veldig seperasjonsangst fra meg. Yngste sov og sov og selv nå som 3 åring er søvn høyt prioritet. Lite personlighet før den ble et par år, gjorde lite ut av seg, enkel sånnsett.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #9 Skrevet 20. mai 2025 Eldste sov ikke, sutret og skrek hele døgnet, skulle amme en gang i timen i et år, ekstremt mammadalt (pappa fikk ikke lov til noen ting) og jeg kom meg ikke ut døra til noe som helst på egenhånd på veldig lang tid. Hatet vogn, hatet bæresele, hatet bil. Er nå skolestarter og et veldig omgjengelig, empatisk og koselig barn - men fremdeles ekstremt mammadalt 😅 Har vært veldig, veldig ambivalent til å få flere da de første par årene med første var helt ekstremt krevende for min del og jeg syns det var helt kvelende... Er fremdeles veldig ambivalent til å prøve meg på ny baby, men har likevel fått en i magen nå så det skjer visst uansett 🤭 Krysser fingrene for at det blir litt bedre denne gang 😅 Anonymkode: 4bdfb...6fe
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #10 Skrevet 20. mai 2025 Første var en veldig enkel sovebaby. Sov natten gjennom fra tidlig av, kunne pludre for seg selv og var veldig fornøyd. Det var så fint at da jeg ble gravid etter 6 måneder så tenkte jeg at det var null stress. Så kom nummer to. Gråt i ett strekk fra tidlig ettermiddag til kveld, ca 6 timer, som ikke likte byssing og bæring. Sovnet på et blunk i bilen, så den ble mye brukt. Nummer to sovnet lett for kvelden da. Det var som en bryter ble skrudd av kl 21.00 hver kveld, og hun sov godt om natten. Alt i alt var det bare en kort periode på 3,5 måned, og etter det var hun blid og enkel. Er fortsatt sånn i dag, og eldste er definitivt mest krevende. Anonymkode: 91bf7...321
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #11 Skrevet 20. mai 2025 Førstemann var en generelt glad baby. Alltid blid. Men sov kun 30min og var tidlig våken. Skulle ha med seg alt! Vanskelig å legge. Andremann var bare ett stort smil. Sov lenge og mye. Han sov natten igjennom fra 4uker... (eldste sov en hel natt når han var 3 år.. ) Tredjemann hadde kolikk og skrekk mye de første 5mnd.. samtidig var han ekstremt aktiv og viljesterk/bestemt. Han snudde seg feks rundt når han var 6uker med å legge ned hodet og vri seg rundt i mageleie (som han hatet å ligge i). Han løp ved 9mnd.. klatremus, skulle undersøke alt. Vi kalte han for orkanen ganske lenge 😅 Anonymkode: 30dc6...211
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #12 Skrevet 20. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår første var veldig krevende. Kolikk, våknet ofte grusomt tidlig, klistremerke, sutrete +++ Vår andre er veldig enkel. Sovebaby, for det meste blid og fornøyd. Hvordan har deres vært? Anonymkode: 78fd3...bc9 Ingen av mine sov hehe (eller buhuuu) første: kolikkbaby, deretter helt ok fra ca 3 mnd men sovnet drit sent (typ sånn 23-24) frem til sikkert 1 år og sov totalt sett i nedre sjiktet andre: sov faktisk i ca 4-6 timer i strekk fra ca kl 22 første ukene, ingen kolikk, men elendig dagssøvn. Powernaps hele veien, ingen system og nektet vogn Anonymkode: 3c2a7...1b8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #13 Skrevet 20. mai 2025 Førstemann var blid, fornøyd, sosial, ekstremt lite gråt, sta, relativt enkel på natta, nysgjerrig. Nå er han 3 og vil si han er ganske lik utenom mer gråteanfall nå pga trassalder 🤪 Men gråter sjelden når han faller og slår seg feks. Lillebroren har vært veldig krevende på natt, skeptisk mot andre, smiler og ler ikke lett, sta, ekstremt dramatisk med mye gråt ved fall/får ikke viljen sin osv, veldig separasjonsangst. Han er fortsatt bare 1 år, men uten tvil at denne fyren blir av den dramatiske typen med divanykker 🤪 Anonymkode: 39fac...15d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2025 #14 Skrevet 20. mai 2025 Har en på 3 måneder nå så kan vel egentlig ikke gi noe konklusjon 😅 Hun er ganske grei synes jeg, stort sett fornøyd og glad, kan ligge lenge for seg selv og leke uten å bli misfornøyd, hun er tålmodig med meg, spiser godt, gråter veldig lite, godtar vogn og bilstol, sover godt fra 21-9 med 4-6 "ammepauser". Men det som startet som kveldsuro fra kl.17-20 ble til uro fra 9 - 21. Overstimulert og overtrøtt hver bidige dag, og hun kjemper mot søvnen. Spreller i armene mine når jeg bysser, jeg blir slått og klort i ansiktet. Våkner av den minste lyd. Pga. dette er det ingen rutine eller logikk i når og hvor lenge hun sover, eller hvor mange ganger. Vanskelig å planlegge ting. Anonymkode: 64b4c...45f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2025 #15 Skrevet 21. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min sov og sov 🙂. Ble litt mer liv i ham etter ca 6 mnd, men rolig og fin baby. Likte lekegrind, vogn, bilstol, senga si og alt var veldig enkelt. Jeg er veldig rolig av meg, og tror kanskje babyer kan bli påvirket av det. Er vel en kjensgjerning at de blir urolige om foreldrene er stressa, høylytte, i dårlig humør osv. Anonymkode: a993e...15e LOL, det er bare noe foreldre med disse enkle barna liker å tro. Vi har tvillinger, en av hvert slag. Vi er er kjempe rolige begge foreldrene. Anonymkode: a4afa...26a 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2025 #16 Skrevet 21. mai 2025 Første hang i puppen hele dagen. Skrek i vogn, skulle bli bært. Ekstremt tidlig ute motorisk, så det var tidlig full fart, og da ble puppen kjedelig. Men sov veldig godt på natta. Gikk/løp fra hun var 10 mnd, og fra da skulle hun bare gå selv, ikke vogn, eller bæres. Andre var mye roligere, glad i fysisk kontakt, så ville bæres en del. Men sov veldig godt på natta. Anonymkode: 64043...6a2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2025 #17 Skrevet 21. mai 2025 Sovebaby. Bedagelig anlagt. Anonymkode: 907f4...2de
Lisegikkpåskolen Skrevet 21. mai 2025 #18 Skrevet 21. mai 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Min sov og sov 🙂. Ble litt mer liv i ham etter ca 6 mnd, men rolig og fin baby. Likte lekegrind, vogn, bilstol, senga si og alt var veldig enkelt. Jeg er veldig rolig av meg, og tror kanskje babyer kan bli påvirket av det. Er vel en kjensgjerning at de blir urolige om foreldrene er stressa, høylytte, i dårlig humør osv. Anonymkode: a993e...15e Hahaha, så du tror det er pga. at du er rolig at babyen er slik. Det er nok ikke du som styrer hvordan babyen blir selv om du gjerne tror det. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2025 #19 Skrevet 21. mai 2025 Første var superenkel, sov gode dupper og var alltid i et strålende humør. Nr to var et fyrverkeri som hatet dupp, nektet vogn og hadde (har) et temperament av dimensjoner. Superkule unger begge to, men usikker på om det hadde blitt 2 unger om rekkefølgen var omvendt 😂 Anonymkode: be4ec...485
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2025 #20 Skrevet 21. mai 2025 Lisegikkpåskolen skrev (1 time siden): Hahaha, så du tror det er pga. at du er rolig at babyen er slik. Det er nok ikke du som styrer hvordan babyen blir selv om du gjerne tror det. Jeg har hatt fødselsdepresjon med begge mine, og med første var jeg så utrolig stressa og hadde katastrofetanker rundt alt. Var alt annet enn rolig, men hadde verdens roligste baby likevel, så tror ikke det ligger noe i det nei😅 Anonymkode: 91bf7...321 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå