Gå til innhold

Veranda. Er dette sopp eller slitt treverk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

IMG_3885.thumb.jpeg.454dc9117ba99e241a5648d9f25939d4.jpeg

Anonymkode: 7b5e3...664

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å se.. kan være jordslag, men også slitt beis? 

Pusse må du uansett

Anonymkode: d28a7...7d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vanskelig å se.. kan være jordslag, men også slitt beis? 

Pusse må du uansett

Anonymkode: d28a7...7d8

Vi leier ,men nå må noe gjøres med verandaen. Det er vel huseieres jobb? Har også kommet noe grønskelignende på enkelte planker. Hvor mye vil en slik jobb koste ink beising tenker du? Verandaen er vel ca 10 kvm

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi leier ,men nå må noe gjøres med verandaen. Det er vel huseieres jobb? Har også kommet noe grønskelignende på enkelte planker. Hvor mye vil en slik jobb koste ink beising tenker du? Verandaen er vel ca 10 kvm

Litt bedre bildeIMG_3886.thumb.jpeg.69226fb568d7f9105deb0f029e1f3003.jpeg

Skrevet

Ser ut som slitt beis, ikke sopp. Men har fått noe grønske (helt vanlig). Den må vaskes og skrubbes med kraftvask og oljes/beises på nytt. Det er huseiers ansvar og ikke noe leietaker skal gjøre med mindre det står spesifikt i kontrakten. Men sikkert lurt å sende noen bilder til eier/be eier komme og se. Hvis det blir tatt tak nå blir resultatet finere enn å vente i noen år til. Verandaer må alltid vaskes og oljes/beises med jevne mellomrom. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (8 minutter siden):

Ser ut som slitt beis, ikke sopp. Men har fått noe grønske (helt vanlig). Den må vaskes og skrubbes med kraftvask og oljes/beises på nytt. Det er huseiers ansvar og ikke noe leietaker skal gjøre med mindre det står spesifikt i kontrakten. Men sikkert lurt å sende noen bilder til eier/be eier komme og se. Hvis det blir tatt tak nå blir resultatet finere enn å vente i noen år til. Verandaer må alltid vaskes og oljes/beises med jevne mellomrom. 

Takk for svar. Ja,må taes tak i. Huseier bor ikke her så da må jeg få inn noen som gjør jobben. Vask og beis. Har du noe forslag?Her er det bedre bilde av der det mest grønske. Håper det ikke er sopp..

IMG_3882.jpeg

Skrevet

Det er ikke sopp, men det trengs å bli vasket.

Terraserens om du skal beise det, husvask om du skal bare vaske det.

Hadde det vært meg hadde jeg tilbudt meg å gjøre jobben mot at huseier stod for utstyret.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
luxifine skrev (6 minutter siden):

Det er ikke sopp, men det trengs å bli vasket.

Terraserens om du skal beise det, husvask om du skal bare vaske det.

Hadde det vært meg hadde jeg tilbudt meg å gjøre jobben mot at huseier stod for utstyret.  

Har nettopp vasket hele terrassen. Skrubbet med middel spesielt mtp skitten terrasse. Men dette går ikke bort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. Ja,må taes tak i. Huseier bor ikke her så da må jeg få inn noen som gjør jobben. Vask og beis. Har du noe forslag?Her er det bedre bilde av der det mest grønske. Håper det ikke er sopp..

IMG_3882.jpeg

Det der er grønske. Soppen ser mer ut som bittesmå prikker tett i tett. Også slitt beis da 😆.

De fleste byggvareforetninger har det du trenger. Terrasevask for olje og terrasserens for beis som Luxifine over her sier. En grov børste som gjerne kan settes på stang, og en billig beis eller olje. Det er ikke vanskelig, men tar litt tid. Jeg ville fulgt anbefalingen her om å ta kontakt med huseier og tilby deg å gjøre jobben mot en reduksjon på lei. 

Ps, youtube og nettet generelt har masse gode videoer som viser hvordan det gjøres. Det er ogs veldig gode forklaringer på spannene med både vask og beis/olje 😀

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (1 minutt siden):

Det der er grønske. Soppen ser mer ut som bittesmå prikker tett i tett. Også slitt beis da 😆.

De fleste byggvareforetninger har det du trenger. Terrasevask for olje og terrasserens for beis som Luxifine over her sier. En grov børste som gjerne kan settes på stang, og en billig beis eller olje. Det er ikke vanskelig, men tar litt tid. Jeg ville fulgt anbefalingen her om å ta kontakt med huseier og tilby deg å gjøre jobben mot en reduksjon på lei. 

Ps, youtube og nettet generelt har masse gode videoer som viser hvordan det gjøres. Det er ogs veldig gode forklaringer på spannene med både vask og beis/olje 😀

Jeg kunne godt å ha tatt jobben,men er sykmeldt for tiden og har ikke helse til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg kunne godt å ha tatt jobben,men er sykmeldt for tiden og har ikke helse til det.

Aha, da kan huseier finne noen. F.eks Finn.no sin "småjobber" er fint til slikt. Lykke til 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (2 timer siden):

Aha, da kan huseier finne noen. F.eks Finn.no sin "småjobber" er fint til slikt. Lykke til 🙂

Lurt.takk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er en perfekt jobb for noen tenåringer i nabolaget. 

Anonymkode: f34b8...eec

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

terrasserens og grundig skrubbing med egnet kost. En lett jobb for en oppegående en. Alt er normalt: Grønske og olje evt beisrester må fjernes. Behandles det deretter med beis el. olje må man gjøre den samme jobben etter ca 2 år. Alternativet-avhengig av type treverk- er å la terrassen være ubehandlet. Da slipper man å gjøre drittjobben med å fjerne gammel beis. 

Anonymkode: 91c09...2a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sopp er ikke farlig. Det bør behandles så det ikke bryter ned treverket, men ut over det er det ikke spesielt plagsomt for noen. Bortsett fra det estetiske da. 

Bare å kjøpe en slik og følge bruksanvisningen JOTUN SOPP- OG ALGEFJERNER 1L | Obsbygg.no

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

IMG_3885.thumb.jpeg.454dc9117ba99e241a5648d9f25939d4.jpeg

Slip det godt ned, og se om du da kommer til greit treverk. Ingen er synske på dette forumet, selv om mange tror nettopp det.

Anonymkode: 58cd8...7ea

• Liker 2
Skrevet

Ville startet med grønskekverk og latt det virke noen dager (les bruksanvisning). 
Deretter spylt over og gjort skikkelig rent, før jeg oljet terrassen med ønsket farge (IKKE beis, det må man gjøre stort sett hvert år). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg hadde bare spraya på terassevask og la det virke litt. Ta det på en dag uten sol. Og etter litt virkningstid koster du over med en terassekost. 

En terassekost koster vel 200 kr og terassevask 99-150 kr.  

Er du sengeliggende så kan det vente til du er frisk. Er ikke farlig med litt skitt på terassen, akkurat. 

Anonymkode: 1eb68...d13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Sopp er ikke farlig. Det bør behandles så det ikke bryter ned treverket, men ut over det er det ikke spesielt plagsomt for noen. Bortsett fra det estetiske da. 

Bare å kjøpe en slik og følge bruksanvisningen JOTUN SOPP- OG ALGEFJERNER 1L | Obsbygg.no

Så du mener det er sopp?

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (2 timer siden):

Ville startet med grønskekverk og latt det virke noen dager (les bruksanvisning). 
Deretter spylt over og gjort skikkelig rent, før jeg oljet terrassen med ønsket farge (IKKE beis, det må man gjøre stort sett hvert år). 

Terrassen er ikke oljet eller beiset sikkert på tre år.Hvorfor ikke beis?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...