Gå til innhold

Mine og dine barn - hvordan fordele utgifter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har to barn fra før av og vi har 2 sammen. De to han har er 16 og 20 og bor hos sin mor. De bor et stykke unna så, så vi betaler for reise om de skal hit. Men er det egentlig vanlig at jeg skal bidra til deres reise? Spesielt 20-åringen som har deltidsjobb og tjener egne penger. Vi deler alle utgifter likt når de er her, men jeg bidrar ikke når far tar dem med på shoppingtur. Hva gjør dere andre? 

Anonymkode: a3c1b...9cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles økonomi, så alt går fra vår felles økonomi. Det betyr i praksis at jeg også betaler for hans barn. Sånn er det, for meg er vi én felles familie, og jeg ser på hans barn som mitt barn.

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

20-åringen kan da betale for seg selv? Far kan spytte i om han vil. Men 16-åringen, det går under samvær. Da skal foreldrene dele kostnaden mellom seg etter inntekten (samme fordelingsbrøk som barnebidraget).

Du skal ikke betale noe. 

Anonymkode: 058c1...8cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Min mann har to barn fra før av og vi har 2 sammen. De to han har er 16 og 20 og bor hos sin mor. De bor et stykke unna så, så vi betaler for reise om de skal hit. Men er det egentlig vanlig at jeg skal bidra til deres reise? Spesielt 20-åringen som har deltidsjobb og tjener egne penger. Vi deler alle utgifter likt når de er her, men jeg bidrar ikke når far tar dem med på shoppingtur. Hva gjør dere andre? 

Nei, det er ikke vanlig. Hadde ikke betalt den biten, mat og sånt når de er på besøk, helt greit. Men ikke utgifter til reisen.

Selv betaler jeg mine bonusbarns ferie når vi reiser sammen, men ikke fordi noen forventer det, men fordi jeg tjener enormt mye mer enn min mann og har et ønske om litt høyere standard på feriene våre. 

Ellers har jeg ikke bidratt økonomisk når det kommer til tannlege, reiser ellers, klær, mobil osv. Den biten får foreldrene ta seg av. 

Anonymkode: 9e03a...411

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

far dekker alt for sine barn, og dere dekker halvparten hver for fellesbarna. Fellesøkonomi er idiotisk når det er særkullsbarn med i bildet. Så lenge hans to særkullsbarn ikke bor med dere fast hadde jeg tenkt at strøm etc betales likt, men han bør handle inn litt ekstra mat når de er hos dere, uten at det trenger å gå på kronestykkene.

Anonymkode: e9c02...304

AnonymBruker
Skrevet

Prosentvis etter inntekt på felles. Særkullsbarn skal jo mor og far betale for.

Nå er vi ren særkull da. Jeg en, han to. Gutter, samme alder. Men vi er begge 100% alene om omsorgen.

Vi betaler prosentvis etter inntekt og antall barn.

Jeg bruker f.eks 5K på meg og mitt barn mht mat. Han, 15K på seg og sine to. Så da putter vi inn det på mat.

Felleskostnader deles likt og vi betaler hvert vårt lån på hus.

Vi har felleskonto mht aktiviteter til barna og familie.

Han betaler mest om vi drar på ferie da jeg ikke har like god råd til sånt, men han ønsker at vi skal ha feriere sammen etter hans standard. Så skal vi ferie etter hans budsjett tar han en høyere kostnadsdel.

Vi betaler hver våres barn AKS, fritidsaktiviteter etc.

Vi vil nok smelte enda mer sammen økonomisk da vi ønsker å gifte oss innen et år.

Han anser alt vi har er felles. Han skiller ut arv til sine barn og samboer kontrakt og gjensidig testamenter sikrer alle parter mht brudd/død.

Huset vi bor i vil bli så og si gjeldsfritt om han dør og vi er hverandres verger til barna ved død.

Anonymkode: 56edd...e81

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi. Det betyr at han har vært med på å betale for min sønn, like mye som han har betalt til egne. 

Det har vært riktig for oss å være en familie, ikke delt. 

Anonymkode: 12d5b...46e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her ville jeg vært romslig, hadde du betalt reisen hjem for egne barn selv om de var 20 år så ville jeg bare betalt og smilt pent.

En annen sak er det at 20-åringen må bli økonomisk selvstendig på et tidspunkt.

AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (8 timer siden):

Her ville jeg vært romslig, hadde du betalt reisen hjem for egne barn selv om de var 20 år så ville jeg bare betalt og smilt pent.

En annen sak er det at 20-åringen må bli økonomisk selvstendig på et tidspunkt.

Tja… mine egne er så så enda at det vet jeg ikke.  Men er i prinsippet fan av at man blir voksen og håndterer egne utgifter etter man er fylt 18. Det gjorde jeg selv. Pga dyrtid og har jobbet litt redusert pga barn har faktisk denne 20-åringen bedre råd enn jeg har for tida og mer på sparekonto. Så mulig jeg er litt smålig her… 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke felles barn, men jeg betaler for min og han betaler for sine to.

Uproblematisk, rettferdig og konfliktforebyggende.

Anonymkode: 1d00f...137

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid betalt alt for mine barn, som jeg har hatt 100% siden faren deres er død og for vårt felles barn betaler jeg og samboeren min 50/50. 

Anonymkode: 730c3...1cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tja… mine egne er så så enda at det vet jeg ikke.  Men er i prinsippet fan av at man blir voksen og håndterer egne utgifter etter man er fylt 18. Det gjorde jeg selv. Pga dyrtid og har jobbet litt redusert pga barn har faktisk denne 20-åringen bedre råd enn jeg har for tida og mer på sparekonto. Så mulig jeg er litt smålig her… 

Det er greit at 20 åringen har egen inntekt, men slutter man å betale hjemreisen for de, er det ikke sikkert de kommer hjem. Han er voksen, men ikke voksen på samme tid. Han ser neppe viktigheten av å prioritere dette enda. Jeg ville nok ha dekket reisen en stund til. Det går neppe mer enn en par år, så blir denne formen for samvær avviklet uansett. Vi betaler fremdeles for at 19 åringen skal komme hjem fra læreplassen, enkelte helger/ferier. 

Anonymkode: 12d5b...46e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvilket beløp er det snakk om her - og hvor ofte? 
Faren burde betale men er beløpet lite er det bare å la det gå. 

Anonymkode: de11e...f04

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (20 timer siden):

Vi har felles økonomi, så alt går fra vår felles økonomi. Det betyr i praksis at jeg også betaler for hans barn. Sånn er det, for meg er vi én felles familie, og jeg ser på hans barn som mitt barn.

Det er forskjell på hva som er "riktig" og hva man velger å gjøre av snillhet/dumsnillhet. 

Anonymkode: 0a12d...82b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi, så alt går fra samme potten. Her er det ett særkullsbarn og tre felles.

Vi betaler for planlagte reiser hjem for han som nå er 22 år.

Jeg er 43 år og mine foreldre spanderer alltid reise hjem for oss som familie når vi kommer på besøk til dem. Eks ved jul og sommer. 

Anonymkode: 365c8...ef4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er forskjell på hva som er "riktig" og hva man velger å gjøre av snillhet/dumsnillhet. 

Anonymkode: 0a12d...82b

Deg om det. Det må du gjerne mene. 

Jeg har til og med testamentert det meste til min stesønn. ;) 

Endret av SPOCA
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett barn vær. Nå er de voksne. En bodde her 70%, den andre annenhver helg og ferier. Hadde aldri noen diskusjon om hvem som skulle betale hva, vi ser på oss som en familie. Jeg kunne ta med hans datter på en shoppingtur, han kunne kjøpe sykkel og ski til min f.eks. Har aldri regnet på hvem som skulle betale hva av ting og ferier. Jeg betalte barnehage/sfo for min da, og bidraget hans betalte for slikt til hans barn.

Anonymkode: 165b1...c88

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit at du ikke vil betale for reisen.

Men du skal holde deg langt unna å legge deg opp i om far ønsker å betale den reisen eller ikke - det har du ingenting med å gjøre!

Ikke enig med kommentarer om at 20-åringen bør betale selv. Som student er det ekstremt trangt budsjett selv om man har en ekstrajobb. Alternativet blir at sønnen ikke kommer på besøk. Vipps så har du bidratt til å ødelegge forhold mellom far og sønn.

Anonymkode: 8060d...854

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

SPOCA skrev (21 timer siden):

Samme her. Hadde ikke orket å øremerke hver krone. Hans 2 barn bor hos oss, og er kun annenhver helg og halve ferier hos mor. Vi får ikke barnebidrag, da mor ikke jobber. 

Anonymkode: c885c...e6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt greit at du ikke vil betale for reisen.

Men du skal holde deg langt unna å legge deg opp i om far ønsker å betale den reisen eller ikke - det har du ingenting med å gjøre!

Ikke enig med kommentarer om at 20-åringen bør betale selv. Som student er det ekstremt trangt budsjett selv om man har en ekstrajobb. Alternativet blir at sønnen ikke kommer på besøk. Vipps så har du bidratt til å ødelegge forhold mellom far og sønn.

Anonymkode: 8060d...854

Enig med deg angående betaling av ferie! Her har vi betalt ferie så lenge de har lyst å være med oss, og de studerer og derfor ikke har så mye penger. For oss er det viktigst å ha alle samlet så lenge som mulig - også de eldste som er bonusbarna mine. For oss har det vært veldig viktig at de 2 eldste ikke har skulle følt at de var en byrde økonomisk. 

Anonymkode: c885c...e6f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...