Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

er drittlei at alt øker sånn i pris. Som uføretrygdet har jeg da knapt råd til å spise mer.
Så er det bil. Har kuttet ut alt av service, tar kun eu kontroll når jeg må. Bruker bilen minimalt, men føler jeg trenger den pga sykdom.

På grunn av alvorlig raynaud syndrom (likfingre) klarer jeg ikke å skifte hjul selv. Har derfor dekkhotell. Fikk sjokk over prisøkningen igjen. De siste årene har dette økt ekstremt mye. Nå var prisen 1790. Og dette er altså for et halvt år. Dette går ikke an.
Tenker jeg må bare avslutte dekkhotell, men vet ikke hvordan jeg skal løse dette da. Er vel neppe mulig å søke NAV støtte til det.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Service og vedlikehold er billigere i det lange løp (På både hus, bil, sykkel osv) enn reparasjoner når ting hat gått helt i stykker, så ville revurdert den tankegangen med å kutte alt slikt.

Dekk kan du vel få en kompis til å hjelpe deg med å skru om, så har du lager plass til hjula hjemme så burde det være mulig å løse uten at det koster all verden..

Anonymkode: bfdb6...a40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke vedlikeholde bilen er en noe kortsiktig løsning. Om du lar den forfalle, både utenpå og inni(motorog drivverk), minker fort bilen mer i verdi enn det vedlikeholdet koster. Høres ikke ut som at du egentlig har økonomi til å eie bil.

Angående dekkhotell, er det ikke sikkert du trenger det. Hvis du oppbevarer hjulene hjemme, og du klarer å stable dem i bilen et par ganger i året, kan du få et dekkverksted eller annet verksted til å skifte om hjulene langt billigere enn 1800,- i halvåret. Her jeg bor, ser jeg også at både NAF og enkelte bilverksteder tilbyr gratis hjulskift enkelte dager vår og høst. Kanskje kjenner du et familiemdlem, en nabo eller noen som du kan tilby 500,- for å skifte hjul for deg. 

Anonymkode: fd19f...1b3

Skrevet

Drivstoffprisene har aldri vært lavere, så alt går ikke opp heldigvis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ufør selv ( minsteufør uten ung ufør tillegg ) og også avhengig av bil pga sykdom. 
Sliter også veldig med prisøkninger, men heldigvis har drivstoff blitt billigere. 
Det verste er matpriser, jeg spiser sjelden middag lenger. 
Har du prøvd dumpster diving før? Eller er det matutdeling der du bor? 
Selv bruker jeg dumpster diving og fasting. Har kuttet ut bursdager til de fleste, også min egen selvfølgelig og kuttet kraftig nedpå hvem jeg kjøper gave til julaften. Fikser håret selv.
 Går aldri ut på kafé, kino, konserter osv. Hvis jeg må ha «nye» klær eller sko kjøper jeg det på bruktmarked. 

Anonymkode: 0da3d...43f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller bodd litt mer sentralt ift butikk og kollektivtrafikk enn å hatt bil som ufør

Bil drar sikkert 5000 i måneden

Anonymkode: 57ec4...f46

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (2 timer siden):

Jo de har vært mye lavere 

Anonymkode: 7e801...1ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I forhold til kjøpekraft er de nå lavere enn de noen gang har vært. Reell pris på drivstoff skulle nå nærmet seg 30 kroner. I stedet har prisen gått nedover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk priser et annet sted? Vi betaler under det halve for dekkhotell. 

Anonymkode: 06921...8bb

Skrevet

Sjekk om en vgs med transportfag eller mekaniske fag i nærheten tilbyr dekkhotell og dekkskifte. Det kan være rimeligere der.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Service og vedlikehold er billigere i det lange løp (På både hus, bil, sykkel osv) enn reparasjoner når ting hat gått helt i stykker, så ville revurdert den tankegangen med å kutte alt slikt.

Dekk kan du vel få en kompis til å hjelpe deg med å skru om, så har du lager plass til hjula hjemme så burde det være mulig å løse uten at det koster all verden..

Anonymkode: bfdb6...a40

Har byttet hjul for venninner og mamma hele livet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja når inntekten og var lavere ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde heller bodd litt mer sentralt ift butikk og kollektivtrafikk enn å hatt bil som ufør

Bil drar sikkert 5000 i måneden

Anonymkode: 57ec4...f46

Kommer helt an på hvilken bil man har. Jeg betaler i gjennomsnitt 1700,- for min elbil i mnd. Aldri hatt billigere bilhold enn nå som jeg kjører elbil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (18 minutter siden):

Ja når inntekten og var lavere ja

Her er ordet "kjøpekraft" vesentlig.

Anonymkode: 95214...7d9

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (16 timer siden):

Har du mer enn doblet din inntekt siden drivstoffprisen var på 10 kr? Så heldige er det ikke alle som er.

Anonymkode: 261ea...e4e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan oppbevare dekkene hjemme også bestille time til hjulskift på hvilket som helst verksted. Jeg gjør det sånn, betaler en knapp 500 lapp to ganger i året for å få det skiftet + at de nullstiller TMP og kontrollerer luft. Man må selvfølgelig ha plass til dekkene hjemme, men det får du sikkert til? Husk å sette dekkene opp mot veggen, og ikke legg de opp på hverandre for å få de til å holde lenger. Har et par gode hansker fra Biltema eller noe som jeg tar på når jeg skal flytte dekkene inn og ut fra bilen. Tar ned sete bak for å få på plass til dekkene uten å stable i høyden, det går nok fint. Verkstedet sjekker tilstanden på dekkene, og bruker å gi beskjed om de holder en sesong til eller ikke. Da vet du noen måneder/et år i forveien når du må ha nye dekk, og har tid til å spare.

Det å ikke ha bilen på service med jevnlig vedlikehold øker sjansen noe på å større bilutgifter på EU kontroll etc. Men det er dyrt, og skjønner at det er vanskelig å prioritere. Bil er dyre greier.

Anonymkode: 74903...d58

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du mer enn doblet din inntekt siden drivstoffprisen var på 10 kr? Så heldige er det ikke alle som er.

Anonymkode: 261ea...e4e

Jeg tjener drøyt 3 ganger så mye i dag som for 30 år siden. Når jeg begynte å kjøre bil på slutten av 90-tallet kostet en liter rundt 8 kroner literen og timelønna var 80-100 kroner. Nå koster den 17-18 kroner og timelønna nærmer seg 300, og jeg har ikke en godt betalt jobb som butikkansatt.

Hadde drivstoffprisene fulgt prisutviklingen ellers i samfunnet, hadde den nå ligget rundt 30 kroner.

Skrevet

Vi klager og syter over ganske mye.

Se på livet ditt litt i kontrast til verden. Er det krig utenfor døra di? Bor du i et land med mindre velferd?

Ja, det er synd du har disse plagene du har. Hva med å lagre dekkene hjemme, spørre om hjelp av noen til å bytte? Se på løsningene istedenfor problemene. Vær glad du kan leve et godt liv på uføretrygd, du er heldig, alt i alt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...