Gå til innhold

Gruer meg til sommeren

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Flytt til Finnmark. Det er sånn ca 2 dager i året der det er varmt nok til å gå i t-skjorte. Shorts trenger du ikke eie i det hele tatt.

Sola skinner døgnet rundt, men den tar ikke, så solkrem er fullstendig unødvendig.

Anonymkode: 03a69...058

Godt råd, blir det for ille der så er Longyearbyen neste. 
Flotte plasser begge, forøvrig.

Anonymkode: 257a8...712

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Link til en slik type deodorant? 

Hilsen også tjukk 😄

Anonymkode: 9ef43...6d0

Jeg bruker som regel bare en av disse som jeg pleier å kjøpe på normal eller meny.dove-antiperspirant-deodorant-stick-48-hours-14oz-40g-123576_1024x1024.thumb.jpg.6f1f4d05f346da8418c13dbc18954619.jpg

Anonymkode: 75e8e...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tåler heller ikke sol, men elsker sommeren! Jeg holder meg i skyggen, så jeg trenger ikke solkrem. Jeg bruker lette solhatter med vid brem. Går mest i lange kjortler av tynn bomull. Jeg har solbriller med styrke. I bil bruker jeg vanlige briller med solbrille-klips utenpå. De bretter jeg opp i tuneller. Siden jeg ikke går i shorts, så trenger jeg ikke å barbere leggene. Jeg barberer bare de små hårene på tærne.

Anonymkode: 02046...c5e

Me too. Elsker også sommeren. Det finnes også supertynne vide bukse av noe silkelignende stoff. Kjempefine i varmen. Jeg bruker de når jeg ikke gidder selvbruning på beina. 

Anonymkode: 173ff...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ikke alene, TS. Jeg har slitt med mye av det samme :klem3:
Det føles omtrent umulig å finne løsninger når man blir bombardert med hundre problemer samtidig, og allerede har forsøkt 50 tips som hadde null effekt. Det finnes hjelp for alt du sliter med, men du trenger ikke ta tak i alt samtidig. Noe kan du gjøre nå, og noe kan gjøres som forberedelse til neste sommer.

Hårfjerning:
Sensitiv hud tåler mindre, men rødhet og kløe er ikke uten videre synonymt med at produktet/metoden ikke kan benyttes. Som et eksempel blir jeg rød og sår hvis jeg lar legghåret gro for mye(!), fordi det da bøyer seg og blir dratt litt under buksa/dyna, noe som er nok til å skape irritasjon. Barbering er en ganske aggressiv form for hårfjerning, fordi du fysisk eksfolierer huden hver gang du drar høvelen over - hver dag i ditt tilfelle. Ikke rart du blir tørr og sår. Om dette er den eneste metoden du kan bruke så bør du i det minste velge en høvel med så få skjæreblader som mulig, og kun barbere i hårets vekstretning. Begrens barberingen til annenhver dag. Barberolje kan også være en god idé.

Selv slår jeg et slag for epilering. Det blir naturligvis rødt og sårt (til og med på folk som ikke har sensitiv hud), men holder man det vedlike sitter hårene løsere neste gang man epilerer, og det blir også færre hår som må nappes ut. Dette tørker ikke ut huden, fordi det (i motsetning til barbering og voksing) bare trekker med seg hår, ikke hud. Man trenger heller ikke gjøre det så ofte, og når håret begynner å gro ut igjen kan du barbere det en ukes tid, sånn at du får epilert mest mulig på samme tid og slipper å forholde deg til tilfeldige hår som spretter opp rett etter du har epilert. Permanent hårfjerning er også et alternativ.

Solkrem:
Først og fremst: Hvis man allerede har sår og/eller svett hud vil det meste man smører på svi, selv om det har ingredienser man ellers tåler fint. Svært mange av solkremene som selges i Norge er fete og tunge, Det er meningen at de skal være vannfaste, men smører man dette på en sensitiv hud som har lett for å svette blir resultatet en innestengt følelse, noe som gjør at man svetter mer, som igjen fører til at det blir sårt. Her må du finne ut av to ting: Hvilke ingredienser er det du evt. reagerer på, og hva slags formula passer best for deg. Jeg har tørr hud, men på sommeren kan jeg kun bruke lette solkremer som føles som ingenting på huden, så bruker jeg heller fuktserum under. Her kan det være greit å høre med en hudpleier/hudlege (hudleger har dog ofte mindre fokus på helheten, og tar ikke med i vurderingen hvordan produktet faktisk ser ut på huden (hvit maske) om det fungerer under sminke, osv.). Jeg vil ikke anbefale deg noe, siden vi kan reagere på vidt forskjellige ting selv om vi begge er tørre og sensitive, men jeg nevner tre solkremer som fungerer for meg, og som ikke gjør meg ekstra svett. Bonustips: Sitt foran en vifte når du påfører, og unngå stress så du får et best mulig utgangspunkt for å unngå overdreven svetting.
Ansikt: https://lyko.com/no/beauty-of-joseon/beauty-of-joseon-relief-sun-rice---probiotics-50-ml
Ansikt: https://lyko.com/no/skin1004/skin1004-madagascar-centella-hyalu-cica-water-fit-sun-serum--50-ml
Kropp (kun denne varianten!): https://www.apotek1.no/produkter/cliniderm-ultra-light-sun-milk-spf-30-150ml-915281p

Hodebunn:
Du kan kjøpe UV-beskyttelse spesialtilpasset for hår og hodebunn. Det høres mye bedre ut enn å kline rundt med krem oppi der :D Ingen personlig erfaring, men folk sier denne ikke gir fett hår: https://www.vita.no/solpleie/solbeskyttelse-har/suntique-im-hair-suntreatment-uv-protection-spray
Ellers kan du passe på å sette opp håret så hodebunnen ikke eksponeres, bruke en lett og luftig solhatt, en caps eller et tørkle. Hvis du er glad i oppmerksomhet kan du bruke en håndparasoll, hehe.

Solbriller:
Snakk med optikeren din. Har h*n ingen gode forslag? Bytt til en bedre optiker!
Vil du ha vanlige solbriller med styrke? Velg graderte glass. De er mørke på toppen så de tar unna det skarpe overlyset, og lysere nederst så du fortsatt kan se i tunneler. Clip-on er en mulighet, hvor du klipser fast solbriller utenpå de vanlige brillene dine, og det er jo veldig enkelt i tunneler hvis du velger en variant som kan vippes opp. Aberet er at festedelen ofte ser klumpete og stygg ut, og du må hele tiden ta klypa av og på når du skal på jobb, innom matbutikken, osv. (med mindre du blåser i hvordan det ser ut). Jeg ville valgt magnetiske briller, hvor solbrillen enkelt smettes på, og det ser ut som helt vanlige briller/solbriller. Kommer i mange forskjellige varianter, men tror ikke det er like populært i Norge, så kan hende du må be om at de bestilles inn for deg. Her kan du se hvordan de fungerer: https://www.facebook.com/100063644585403/videos/brille-inkl-solbrille-avpå-i-et-enkelt-grep-magnet-feste-for-enkelhetens-skyld-️/1335605483664036/
LASIK-kirurgi kan også være et alternativ. Har to familiemedlemmer som har fått fikset synet med det og er veldig fornøyde.

Lårgniss:
Her er det mye man kan forsøke, som kremdeodorant, potetmel, talkum, sinksalve, osv. Ingenting av dette fungerer på meg, så jeg bruker lårbånd. Disse har jeg hatt i mange år nå. Det står de skal vaskes på 30 grader håndvask, men jeg vasker mine i vaskepose på vanlig 40-gradersprogram sammen med andre klær. Null stress, bare unngå skyllemiddel så silikonkanten holder seg klebrig. https://www.sparkjop.no/laarbaand-i-blonde-818191
Det finnes mange andre varianter i forskjellige farger og lengder. Med og uten blonde. Et annet alternativ er ultratynne strømpebukser i en nyanse som passer din hudfarge.

Shorts:
Enig i at det er vanskelig å finne, men heldigvis ikke helt umulig. Velg shorts med fastsydde oppbrettede ben (evt. fest selv med et par sting foran, bak, og i begge sider). Avslappet (men ikke helt løs) passform er best. Trang og lang fungerer, men synes det er ubehagelig å gå, samt for langt unna min personlige stil. Materialet bør ha en viss tyngde. Skal jeg bruke litt kortere shorts må de være sånn type jeansmateriale for å unngå at de sklir opp. Denne ruller ikke opp på meg, og er veldig behagelig på. Har mye polyester i seg, men passformen er såpass avslappet at det ikke blir klamt: https://www.boozt.com/no/no/kaffe/kajenny-bermuda-shorts_32784802

Hjelpemidler:
Jeg har funnet ut at det nesten er umulig å stoppe overdreven svetting og rødhet hvis jeg først har blitt for varm. Da blir det en ond sirkel hvor svettingen stresser meg så jeg blir enda mer svett og rød. Forebygging er veien å gå. Reduser stress, hold deg kjølig mens du gjør deg klar om morgenen, og i løpet av dagen kan du benytte deg av vifter, aircondition, medbragte fryseelementer, åpne vinduer, områder med skygge, kanskje til og med kjølerommet på den lokale blomsterbutikken. Det gjelder å se muligheter her :P Ha gjerne med en klut du kan fukte med iskaldt vann og legge på nakken, og en plastpose/våtpose du kan oppbevare den i etterpå.

Et kveldsbad kjøler veldig godt ned. Har du ingen badeplass i nærheten kan du fylle badekaret hjemme med kaldt vann, eller ta deg en kald dusj. Noen synes det hjelper å ta seg en varm dusj, slik at lufta føles kaldere når man kommer ut av dusjen, men det fungerer overhodet ikke for meg. Kan jo være verdt et forsøk for deg.

Håndholdt vifte er gull verdt. Min er litt større og flatere enn et brilleetui, så den får lett plass i veska. Nesten lydløs, og veldig kjekk til å kjøle ned nakke og ansikt, eller armhuler som begynner å bli litt klamme. Min er ikke lenger i salg, men det finnes drøssevis av forskjellige varianter. Velg en som har 3 forskjellige hastigheter - de pleier å være kraftigere enn de som bare har én. Noen kan klypes fast på klær, eller foldes så de kan stå på bordet foran deg. Det finnes også varianter med innebygget sprayflaske, men jeg foretrekker Avènesprayen fra apoteket. Veldig drøy i bruk med den fine misten, og gir litt ekstra kjøleeffekt sammen med vifta: https://www.apotek1.no/produkter/avene-kildevannsspray-150ml-980128p
Her er et par eksempler på håndholdte vifter jeg fant i farta. Du finner sikkert noen som er mer veskevennlige hvis du leter litt:
https://www.obsbygg.no/varme/varmeovn/vifteovn/emerio-handy-fan-handholdt-vifte-c55f2b21?v=ObsBygg-7333282004774&gStoreCode=3536&gQT=1
https://www.clasohlson.com/no/Handvifte-med-USB-og-bordstativ/p/36-255 

Anonymkode: 8ddb3...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt et sted det ikke blir fullt så mye sommer?

Ellers er det jo noen praktiske løsninger ihvertfall - 

- profesjonell voksing, så slipper du styre med det så ofte (om du ønsker å fjerne det i det hele tatt)

- bryn kan tatoveres, og ellers finnes det sminkealternativer som er low-maintenance og som ikke svetter bort, som vippeløft med farge, og lipstain. Jeg bruker alltid mer permanent sminke om sommeren, for da orker jeg ikke styre med det, og det er kjekt når man bader.

- du kjører vel ikke bil hele tiden? Så ellers kan du jo bruke solbriller med styrke.

- snakk med en hudlege ang det at du ikke tåler noen solkrem, det må da finnes noe du kan bruke?

- bruk noe sånt til hodebunnen?: https://hairlust.no/products/sun-defense-hair-mist?campaignid=1734104316&adgroupid=117585078172&keyword=&device=m&gad_source=1&gad_campaignid=1734104316&gclid=CjwKCAjw87XBBhBIEiwAxP3_A2Zw1URmKWoaldaYjPk7Z5ld6x1E2vtHl_OrX4wQXc-w7ILypIQh2hoCvEwQAvD_BwE

- shapewear.

- betakaroten kan gjøre at du tåler sola bedre og ikke blir så rød.

- håndholdte vifter og sånn vifte som man har rundt halsen

- psykolog så du kan klare å se mer lyst på ting ❤️

Endret av MariaIsabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 19.44):

Jeg sier ikke jeg har fedme, det er genetisk fettdistribusjon som gjør at jeg har valker på ryggen og feite lår. Det er ikke noe jeg blir kvitt om jeg ikke skal bli sykelig tynn.

Dette ER løsningene. Jeg kan ikke la være å ikke bruke solkrem selv om jeg ikke tåler det. Jeg kan ikke la være å bruke linser for jeg må ha solbriller, osv. Og det er nettopp derfor det er så mye styr, og så mye om og men, tenke og planlegge og vurdere. Jeg må alltid gå omveier for å gjøre noe. Jeg skulle å hente en pakke, og må frem med høvel for å barbere, blir rød, svir og klør. Ta av kunstige øyenbryn og huden klikker av påkjenningen, på med solkrem, linser, solbriller og caps. Og så får jeg gleden av så se ut som jeg har dynka trynet i en frityrgryte for jeg er så rød og blank... Trynet KOKER. Kunne stekt et egg i fleisen.

Anonymkode: 9462a...275

Har du prøvd å bruke barbermaskin? Philips one blade er ganske bra og kommer ikke så inntil huden samt man bruker ikke skum eller babyolje slik man må med vanlig høvel. Det som er bra med one blade ikke gir utslett og nupper for det er fortsatt veldig korte hår igjen på kroppen. Det vises ikke, bare kjennes når du stryker deg på leggene. Også slipper man at det begynner å klø i underlivet for hårene er ikke barbert så kort at de må trenge gjennom huden når hårene vokser.

Også er det bare digg å slippe alt klisset man må smøre på slik man må ved vanlig høvel.

Før barberte jeg meg l dusjen. Brukte babyolje. Det var så trangt i dusjen pluss at hår og babyolje tettet sluket så måtte regelmessig ha avløpsrens i sluket for å åpne opp igjen. Det slipper jeg nå som jeg bruker maskin sittende på et håndkle for å fange opp hårene når jeg barberer. 

Den er ganske billig. 500 kr på chlas Olsen mener jeg det var. Jeg bruker hvert barberhode ca 6 måneder før jeg bytter. Så en pakke med hoder varer ganske lenge. Synes vanlig barberhøvel varer veldig kort før hode må byttes. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...