AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #1 Skrevet 18. mai 2025 Vi har ca. 70 kvm(usikker) med gress/hage. Helt firkantet. Jeg har veldig lyst å bygge platting over hele plenen. Framside av plen er mot hovedvei. Venstre side er mot nabo, høyre side er mot vår parkering. Og bak er mot huset vårt. Det er rekkverk på alle sider, unntatt mot selve huset vårt. Jeg vil gjerne ordne blomsterkasser og egene "soner". Og ha flere pallekarmer med blomster i. Jeg har også en paviljong som skal være der. Er det noen som har bilde av en litt stor platting med forskjellige soner. Eller vet hvor jeg kan finne litt inspirasjon? Jeg vet at man ikke trenger å søke om noe ved bygg av platting på bakkenivå, men levegger å slik da? Blir veldig glad om noen har litt bilder 🥰 Anonymkode: e3a0f...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #2 Skrevet 18. mai 2025 Blir kanskje litt mye platting med 70 kvm? Hva med steindekte områder feks med en lys dekorstein, en liten platting til paviljongen og bed/plantekasser? Anonymkode: 2de13...837 1
Trolltunge Skrevet 18. mai 2025 #3 Skrevet 18. mai 2025 Angående inspirasjon til dette vil det være lurt å søke på takterrasser, siden de ofte har grunnleggende de faktorene du ønsker å skape, selv om du skal lage dette på bakken. Angående levegg er det godt naboskap å snakke med sin nabo om dette, og også plassbesparende å bli enige om slikt, siden du kan bygge inntil 10 meter levegg på opp til 1,8 m uten å søke dersom du setter leveggen minst en meter inn på egen tomt. Jeg trodde at man kunne bygge inntil 5 meter levegg mot nabo, på tomtegrense, uten å søke, men det fant jeg nå ikke noe som tilsier, så absolutt best å avklare slikt med naboen. Eventuelt sette opp standard gjerde mot naboen, og ha planter/trær som skjermer for innsyn, om naboskapet ikke gir grunnlag for samtaler om levegg. Standard gjerde kan man bygge rundt tomten sin. Det er 80- 95 cm mot naboer, og opptil 150 cm mot vei, men forutsetning for det er at det ikke gir dårlig sikt for naboer og kjørende. Gir det dårlig utsikt for naboen eller dårlig trafikksikkerhet må man nøye seg med standard gjerde. (Vi kunne ikke ha 150 cm gjerde mot vei, på grunn av trafikksikkerhet/oversikt, men naboer med betydelig høyere hekk enn dette får ikke pålegg om å kutte den ned på grunn av trafikksikkerheten. Det er litt rart, men det er som det er. Vi fikk i tillegg til gjerde hekk vi også.) 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #4 Skrevet 19. mai 2025 Trolltunge skrev (8 timer siden): Jeg trodde at man kunne bygge inntil 5 meter levegg mot nabo, på tomtegrense, uten å søke, men det fant jeg nå ikke noe som tilsier, så absolutt best å avklare slikt med naboen. Det stemmer. https://www.huseierne.no/nyheter/bygge-levegg-mot-nabo/ Anonymkode: 8eabc...33e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå