AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai Ville du bodd i enebolig i Aust-Agder eller Innlandet og hvorfor? Fordeler/ulemper. Anonymkode: 4f07c...c09
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai Innlandet. Aust Agder først og fremst bibelbeltet. Litt merkelige folk der. Innlandet har fine vintre, mange steder med muligheter Anonymkode: fe773...3b6 2
Haldrup Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai Rent økonomisk er det kjempe forskjell på om du bor 10min unna en større by, eller 30min.... Teknisk sett er det veldig lite en større by kan tilby enn ett mindre lokalsamfunn. Veldig mye er tryggere på bygda enn i byen... Uansett hva du velger er det fordeler og ulemper...! 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #4 Skrevet 19. mai Haldrup skrev (9 timer siden): Rent økonomisk er det kjempe forskjell på om du bor 10min unna en større by, eller 30min.... Teknisk sett er det veldig lite en større by kan tilby enn ett mindre lokalsamfunn. Veldig mye er tryggere på bygda enn i byen... Uansett hva du velger er det fordeler og ulemper...! Men hva er fordelene? Og ulempene? Anonymkode: 4f07c...c09
AnonymBruker Skrevet 19. mai #5 Skrevet 19. mai Innlandet er stort, så fint du presisserer området Anonymkode: fad29...614 1
Haldrup Skrevet 19. mai #6 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Men hva er fordelene? Og ulempene? Anonymkode: 4f07c...c09 På bakgrunn av informasjonen du har delt er det helt umulig å si hva som er fordeler og ulemper for deg.... men om du nå hadde gitt noe mer informasjon om deg og din livssituasjon da var det lettere å gjette på... La oss anta at du er "enslig mor til to små barn" som har tilgang på familie i bygda, men kun venner i byen.... Da er de klare fordelene at du bor VELDIG MYE BILLIGERE i bygda, har tilgang på BARNEPASS, samt STOR BOLTREPLASS til barna dine.... Ulempen er at du IKKE HAR MANGE VENNER, når du flytter dit, men er mye lettere å bli kjent med naboen på bygda enn i byen... Du må også beregne mer tid til TRANSPORT, kanskje du trenger BIL. I byen vil du i SLITE ØKONOMISK, ha MYE MER STRESS, men antakelig også et mer SOSIALT LIV, tilgang på et flust av AKTIVITETER (bak pengemur vel om merke), BILEN kommer du ikke til å trenge her.... Omvendt.... Er du en sosial, rik mann i tyveårene.... Da vil du trives i byen.... Du skjønner sikkert hva jeg fisker etter.... Fordeler og Ulemper, avhenger av deg, og ikke nødvendigvis plassen du bor...
AnonymBruker Skrevet 20. mai #7 Skrevet 20. mai Aust-agder vs innlandet. Altså Innlandet er STORT og består av alt fra Lillehammer til Alvdal. Aust-Agder består av alt fra Bykle til Grimstad, så du må være mye mer spesifikk. Begge deler har byer og bygder, rimeligere og dyrere områder. Liker du kalde vintre og ikke opptatt av sjø, så er innlandet fint. Liker du varmere klima, sjø, og måkeskrik, så er agder bedre. Anonymkode: f0c7a...434 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #8 Skrevet 20. mai Jeg bor på Innlandet. Det jeg liker her, er det stabile klimaet både på sommer og vinter. Det jeg ikke liker, er dialekten. Jeg hater at de ikke kjenner til ordet VI. De bruker konsekvent OSS. Også synes jeg de høres dumme ut når de snakker. Men det er billig å bo her og man kan bo nært svenskegrensen. Har en stor enebolig med stor hage og her dyrker jeg mye mat og er selvforsynt med en del basisgrønnsaker og frukt. Agder, der er vinteren feks litt mer ustabil. Der kommer snøen plutselig, og det blir kaos. Hver vinter er det det samme i nyhetsbildet. Men de har flotte somre. Anonymkode: 53329...6d1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #9 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor på Innlandet. Det jeg liker her, er det stabile klimaet både på sommer og vinter. Det jeg ikke liker, er dialekten. Jeg hater at de ikke kjenner til ordet VI. De bruker konsekvent OSS. Også synes jeg de høres dumme ut når de snakker. Men det er billig å bo her og man kan bo nært svenskegrensen. Har en stor enebolig med stor hage og her dyrker jeg mye mat og er selvforsynt med en del basisgrønnsaker og frukt. Agder, der er vinteren feks litt mer ustabil. Der kommer snøen plutselig, og det blir kaos. Hver vinter er det det samme i nyhetsbildet. Men de har flotte somre. Anonymkode: 53329...6d1 Å bo I Innlandet er jo veldig variert ettersom hvor man bor. Å bruke "oss" er veldig lokalt og ikke gjengs for hele Innlandet. Anonymkode: f0c7a...434 3
AprilLudgate Skrevet 20. mai #10 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Aust-agder vs innlandet. Altså Innlandet er STORT og består av alt fra Lillehammer til Alvdal. Aust-Agder består av alt fra Bykle til Grimstad, så du må være mye mer spesifikk. Begge deler har byer og bygder, rimeligere og dyrere områder. Liker du kalde vintre og ikke opptatt av sjø, så er innlandet fint. Liker du varmere klima, sjø, og måkeskrik, så er agder bedre. Anonymkode: f0c7a...434 Sjønært er jo DYRT da. Så….tja. Jeg er fra Agder selv ved sjøkanten og orker ikke skau på skau, så mye begge steder utgår for meg. Hva vil du ha der du bor da?
AnonymBruker Skrevet 20. mai #11 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor på Innlandet. Det jeg liker her, er det stabile klimaet både på sommer og vinter. Det jeg ikke liker, er dialekten. Jeg hater at de ikke kjenner til ordet VI. De bruker konsekvent OSS. Også synes jeg de høres dumme ut når de snakker. Men det er billig å bo her og man kan bo nært svenskegrensen. Har en stor enebolig med stor hage og her dyrker jeg mye mat og er selvforsynt med en del basisgrønnsaker og frukt. Agder, der er vinteren feks litt mer ustabil. Der kommer snøen plutselig, og det blir kaos. Hver vinter er det det samme i nyhetsbildet. Men de har flotte somre. Anonymkode: 53329...6d1 Nå har jeg vokst opp i Innlandet og bor her enda i en alder av 54 år, og jeg har aldri opplevd at noen sier oss på min dialekt (Prøysen dialekt). Hvor bor du ettersom du mener de som bor der ikke vet om ordetvi? Anonymkode: 66d71...99f
AnonymBruker Skrevet 20. mai #12 Skrevet 20. mai AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Sjønært er jo DYRT da. Så….tja. Jeg er fra Agder selv ved sjøkanten og orker ikke skau på skau, så mye begge steder utgår for meg. Hva vil du ha der du bor da? Man trenger ikke ha sjøen rett utenfor døren for å bo sjønært. Arendal f.eks er relativt billig. Mye billigere enn Lillehammer som er i Innlandet. Anonymkode: f0c7a...434 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #13 Skrevet 21. mai Der det er billige hus. Innlandet helst syd som mulig rundt Kongsvinger ol. Aust-Agder helst billigst mulig steder nærmest mulig kysten. Hvor er det best da? Anonymkode: 4f07c...c09
AnonymBruker Skrevet 22. mai #14 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Der det er billige hus. Innlandet helst syd som mulig rundt Kongsvinger ol. Aust-Agder helst billigst mulig steder nærmest mulig kysten. Hvor er det best da? Anonymkode: 4f07c...c09 Du ønsker tips om rundt Kongsvinger, som er langt fra sjø og kulde/snøhøl, og nært sjøen i agder. Hvorfor er du så motstridende i hva du søker? Rimelig nærmere sjøen er f.eks Tvedestrand og Eydehavn/Saltrød i Arendal. Hvorfor bruker du ikke søkemotor på finn.no for å se hva som dukker opp i ditt budsjett? Om du ønsker å bo v Kongsvinger eller f.eks Arendal må jo bero helt på hva slags liv du ønsker å leve, klima, nærhet til Oslo eller andre ting (flyplass osv.). Anonymkode: f0c7a...434
AnonymBruker Skrevet 22. mai #15 Skrevet 22. mai Jeg klarer ikke lufta i innlandet sommerstid over lengre perioder 😅 Deilig å besøke og fint hvis du liker kalde vintre, men jeg velger alltid kysten for mer frisk luft og åpne landskap Anonymkode: 22d97...cd2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #16 Skrevet 25. mai Hvor hadde dere valgt å bo og hvorfor? Agder eller Innlandet? Anonymkode: 4f07c...c09
AnonymBruker Skrevet 25. mai #17 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor hadde dere valgt å bo og hvorfor? Agder eller Innlandet? Anonymkode: 4f07c...c09 Kan du ikke spesifisere mer hva du ønsker? Hvis jeg skriver Agder, hvilken rolle spiller det for deg? Des lenger vest du kommer i Agder des mer religiøst (hvertfall på skolenivå). Tvedestrand er rimelig, men de har elendig ungdomsmiljø og store utfordringer i levekår osv. Anonymkode: 1ea7f...4b7
AnonymBruker Skrevet 25. mai #18 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 11.45): Aust-agder vs innlandet. Altså Innlandet er STORT og består av alt fra Lillehammer til Alvdal. Aust-Agder består av alt fra Bykle til Grimstad, så du må være mye mer spesifikk. Begge deler har byer og bygder, rimeligere og dyrere områder. Liker du kalde vintre og ikke opptatt av sjø, så er innlandet fint. Liker du varmere klima, sjø, og måkeskrik, så er agder bedre. Anonymkode: f0c7a...434 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor hadde dere valgt å bo og hvorfor? Agder eller Innlandet? Anonymkode: 4f07c...c09 Les over. Du må jo vite hva du foretrekker. Å sammenligne Kongsvinger omegn med Arendal omegn blir jo som to helt forskjellige verdener. Hva vil du ha? Kulde og snø, lite tilbud, eller varmere klima og nærhet til sjø? Anonymkode: f0c7a...434
AnonymBruker Skrevet 27. mai #19 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2025 den 16.32): Les over. Du må jo vite hva du foretrekker. Å sammenligne Kongsvinger omegn med Arendal omegn blir jo som to helt forskjellige verdener. Hva vil du ha? Kulde og snø, lite tilbud, eller varmere klima og nærhet til sjø? Anonymkode: f0c7a...434 Gjerne varmere klima og lite snø. Men ønsker også nærhet til ett stort kjøpesenter. Kongsvinger er nærme Sverige noe som er ett stort pluss. Anonymkode: 4f07c...c09
AnonymBruker Skrevet 27. mai #20 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 21.46): Ville du bodd i enebolig i Aust-Agder eller Innlandet og hvorfor? Fordeler/ulemper. Anonymkode: 4f07c...c09 Jeg trives veldig godt i innlandet. Fred og ro. Fritt for stress, kjas og mas 😄 Nærme naturen. Det er deilig. Anonymkode: ddff0...fe1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå