AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #21 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det var ikke greit. De sier jo egentlig at det er bare de med bunad som er fine på 17. mai, du som ikke har bunad får ikke være med. Var det seriøst ingen som hadde en fungerende hjernecelle der? Deling på some er tåpelig uansett. Anonymkode: f45df...f4d …. Nå ville de også ta et bilde av de med bunad, og ikke bare! Og så ble det det bildet de valgte å legge ut på SoMe…. Hva er galt med det, sånn egentlig? De tok sikkert også bilder av alle før det, men å sutre for at det andre bildet var det som ble lagt ut på SoMe blir for flaut! TS kunne jo selv ha lagt ut de andre bildene hvis hun absolutt ville ha datteren på sosiale medier! Anonymkode: f18ea...114 1 1
Seff Skrevet 18. mai 2025 #22 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vanlig å ta bilde hvor alle har bunad på. Hvorfor har ikke dattera di bunad? Kanskje noe å tenke på istedenfor å bli fornærmet. På jobben er også vanlig at bare de som har kledd seg ut på Helloween eller hadde på seg fotballtrøye for 1 uke siden for å støtte barna som har kreft blir med på gruppebildet Anonymkode: cd7ea...695 Kanskje fordi bunad er veldig dyrt, og det ikke er alle som vil bruke titusener på et plagg som barnet garantert vokser fra? 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #23 Skrevet 18. mai 2025 Det ble tatt fellesbilde av hele storfamilien, over førti personer, og når det var over gikk de fire jentene som er gode venninner sammen igjen. Så gjorde tanten et stort nummer av at hun ville ta bilder av bunadjentene, og samlet de tre. Ba de holde rundt hverandre og kom med kommentarer så fine de var og så gode venninner mens hun knipset sikkert femti bilder. Datteren min stod da og så på, for dette tok jo litt tid. TS Anonymkode: 6735a...e9e 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #24 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ble tatt fellesbilde av hele storfamilien, over førti personer, og når det var over gikk de fire jentene som er gode venninner sammen igjen. Så gjorde tanten et stort nummer av at hun ville ta bilder av bunadjentene, og samlet de tre. Ba de holde rundt hverandre og kom med kommentarer så fine de var og så gode venninner mens hun knipset sikkert femti bilder. Datteren min stod da og så på, for dette tok jo litt tid. TS Anonymkode: 6735a...e9e Det synes jeg er helt OK, synes det er flott med bunadsbilder. Så Sandra Lyng la ut et oppmerksomhetsrop om det samme (inkludert umerket reklame for skjortene sine), og er overhodet ikke enig. Det får være grenser for hva man skal la seg krenke for. Det er nasjonalplagget vårt og på verdensarvlisten. Det er helt selvsagt at man vil ha flotte bilder av disse kunstverkene av noen antrekk ved siden av hverandre. Istedenfor å la seg krenke så kan man heller fokusere på å nyte synet og gleden. Og hvis man ikke har råd men har lyst på bunad selv, får man bruke energien på mindre bitterhet og mer til å tenke ut hvordan man skal tjene og spare penger til en. Anonymkode: e0de7...40f 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #25 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ble tatt fellesbilde av hele storfamilien, over førti personer, og når det var over gikk de fire jentene som er gode venninner sammen igjen. Så gjorde tanten et stort nummer av at hun ville ta bilder av bunadjentene, og samlet de tre. Ba de holde rundt hverandre og kom med kommentarer så fine de var og så gode venninner mens hun knipset sikkert femti bilder. Datteren min stod da og så på, for dette tok jo litt tid. TS Anonymkode: 6735a...e9e Javel. Men hvis du synes dette var så grusomt for din datter hvorfor ikke si noe da det skjedde? Jeg ser fortsatt ikke problemet. Det er lov å jobbe meg seg selv for å unngå å bli såret ikke bare la seg krenke. Anonymkode: 9d4cc...b5c 4
veronica<3 Skrevet 18. mai 2025 #26 Skrevet 18. mai 2025 Tråden er ryddet for brukerangrep. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #27 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis din datter fikk være med på de første bildene av alle, ser jeg ikke problemet. At din søster er lærer har da ingenting med saken å gjøre. Hun er ikke på jobb, og kan da ta bilder av hvem hun vil. Om hun hadde gjort dette på jobb, hadde jeg reagert. Da hadde jeg gått med på at det er utestenging. Å ta et ekstra bilde av barn i bunad er ikke utestenging. Jeg er stemor. I min stedatters konfirmasjon hadde mor et ønske om å ta bilde av konfirmanten med begge foreldre og alle besteforeldre, uten at jeg var med. Det kunne ikke falt meg inn å reagere. Jeg var med på andre bilder. Er ikke det samme greia? Anonymkode: a94a6...d23 Nei, det blir som at stefar ville blitt inkludert og du eksludert. Dette er barn og drives ikke av logisk sans. Hva pokker er et bunadsbilde??? Hadde ikke et menneske med bunad i mitt selskap i går og godt var det 👌 Selvfølgelig er det å utestenge noen. Det blir jo bare å ta igjen. Neste gang deler du ut blomster til alle å ha i håret utenom henne og inviterer alle med blomster i håret til bildetaking. Det burde ikke bry henne, når hun selv ekskluderer barn...? Anonymkode: 279c5...a9f 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #28 Skrevet 18. mai 2025 Søsteren din er rar. Anonymkode: 9bdb9...65e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #29 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ble tatt fellesbilde av hele storfamilien, over førti personer, og når det var over gikk de fire jentene som er gode venninner sammen igjen. Så gjorde tanten et stort nummer av at hun ville ta bilder av bunadjentene, og samlet de tre. Ba de holde rundt hverandre og kom med kommentarer så fine de var og så gode venninner mens hun knipset sikkert femti bilder. Datteren min stod da og så på, for dette tok jo litt tid. TS Anonymkode: 6735a...e9e Sært. Anonymkode: 9bdb9...65e
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #30 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 1) helt normalt å ønske et bunadsbilde 2) veldig merkelig å bli fornærmet over at barna IKKE blir lagt ut på SoMe, når de fleste ville følt på det motsatte. Anonymkode: b9463...227 Leste du innlegget? Altså🙈 Anonymkode: 75ded...9dd
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #31 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er stemor. I min stedatters konfirmasjon hadde mor et ønske om å ta bilde av konfirmanten med begge foreldre og alle besteforeldre, uten at jeg var med. Det kunne ikke falt meg inn å reagere. Jeg var med på andre bilder. Er ikke det samme greia? Anonymkode: a94a6...d23 Nei, det er virkelig ikke det samme! Anonymkode: 91e22...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #32 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ble tatt fellesbilde av hele storfamilien, over førti personer, og når det var over gikk de fire jentene som er gode venninner sammen igjen. Så gjorde tanten et stort nummer av at hun ville ta bilder av bunadjentene, og samlet de tre. Ba de holde rundt hverandre og kom med kommentarer så fine de var og så gode venninner mens hun knipset sikkert femti bilder. Datteren min stod da og så på, for dette tok jo litt tid. TS Anonymkode: 6735a...e9e Dette er jo helt vilt. Bunadskreften har gått helt til hodet på noen. Anonymkode: 85c55...2ba 2 1
Gaia Skrevet 18. mai 2025 #33 Skrevet 18. mai 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vanlig å ta bilde hvor alle har bunad på. Hvorfor har ikke dattera di bunad? Kanskje noe å tenke på istedenfor å bli fornærmet. På jobben er også vanlig at bare de som har kledd seg ut på Helloween eller hadde på seg fotballtrøye for 1 uke siden for å støtte barna som har kreft blir med på gruppebildet Anonymkode: cd7ea...695 Merkelig kommentar fra deg? Sånn utenom det, så er det kanskje slik at ikke alle verken har råd til eller ønsker seg bunad. Bunad er ikke allemannseie, i tilfelle folk tror det. Helloween er forresten et heavy metal band. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #34 Skrevet 18. mai 2025 Seff skrev (2 timer siden): Kanskje fordi bunad er veldig dyrt, og det ikke er alle som vil bruke titusener på et plagg som barnet garantert vokser fra? Men da trenger man jo ikke å bli krenka over at andre vil ha et bunadsbilde? AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det blir som at stefar ville blitt inkludert og du eksludert. Dette er barn og drives ikke av logisk sans. Hva pokker er et bunadsbilde??? Hadde ikke et menneske med bunad i mitt selskap i går og godt var det 👌 Selvfølgelig er det å utestenge noen. Det blir jo bare å ta igjen. Neste gang deler du ut blomster til alle å ha i håret utenom henne og inviterer alle med blomster i håret til bildetaking. Det burde ikke bry henne, når hun selv ekskluderer barn...? Anonymkode: 279c5...a9f Var det sånn at ts sin søster delte ut bunad til 3 av 4 jenter ved ankomst selskap og så til bilde av «de med bunad» altså? Hvis man vil ha et nasjonalromantisk bilde av jentene i bunad må det selvsagt være lov å ta det. Hvis de tre i bunad er søstre og ts sin datter bare er kusine er det enda mer naturlig å ville ha et bilde av kun dem. Hvis datteren din hadde festdrakt i stedet for bunad og derfor ble ekskludert hadde jeg skjønt sårheten, men en vanlig penkjole ødelegger jo faktisk poenget med bunadsbildet. Hun kunne sikkert tatt et oar bilder med din datter også for synes skyld og evt bare slettet dem etterpå, men hva er poenget? Anonymkode: 1c69b...dde 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2025 #35 Skrevet 18. mai 2025 Er dette er så stort problem for deg burde du sagt noe med en gang. Er du sikker på at datteren din tenker like mye på dette som deg? Vi kan ofte bli mer lei oss på våre barns vegne enn hva de faktisk blir selv. Og da kan vi lage en større sak utav det enn nødvendig. Barn blir fort ferdige med ting mens vi går å tenker på det. Hvis du snakker masse om det i ettertid kan hun også begynne å tenke at dette er et større problem enn hva det var til å begynne med. Anonymkode: b304b...019 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #36 Skrevet 19. mai 2025 Aldri hørt at man tar bilde pga antrekk i en familiesammenkomst. Bunad eller ei. Veldig spesielt… Man hører jo om ungdom som blir ekskludert fra bildet på 17.mai fordi de ikke har bunad.. DA reageres det, men ikke her… rart opplegg. Anonymkode: aa30f...86b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #37 Skrevet 19. mai 2025 Typisk noe som ikke er ett problem men som lages til ett problem. Mulig TS har sett Sandra Lyng kritiserer og moraliserer rundt at man overhode ikke bør ta fellesbilder med «bare jentene i bunad» og utelater andre som «bare» har finklær. For noen kan bli fryktelig såra av det og få langvarige traumer🙄 Skikkelig I-landsproblem. Anonymkode: f2757...0bb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #38 Skrevet 19. mai 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det ble tatt fellesbilde av hele storfamilien, over førti personer, og når det var over gikk de fire jentene som er gode venninner sammen igjen. Så gjorde tanten et stort nummer av at hun ville ta bilder av bunadjentene, og samlet de tre. Ba de holde rundt hverandre og kom med kommentarer så fine de var og så gode venninner mens hun knipset sikkert femti bilder. Datteren min stod da og så på, for dette tok jo litt tid. TS Anonymkode: 6735a...e9e Herre jesus. Finn noe annet å bli krenket over. Det var ett bilde av jenter med bunad. Det er ikke disses skyld at datteren din ikke har bunad. Anonymkode: 24fa5...38f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #39 Skrevet 19. mai 2025 Seff skrev (21 timer siden): Kanskje fordi bunad er veldig dyrt, og det ikke er alle som vil bruke titusener på et plagg som barnet garantert vokser fra? En kan få kjøpt barnebunad på Finn.no Anonymkode: 24fa5...38f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #40 Skrevet 19. mai 2025 Gaia skrev (19 timer siden): Merkelig kommentar fra deg? Sånn utenom det, så er det kanskje slik at ikke alle verken har råd til eller ønsker seg bunad. Bunad er ikke allemannseie, i tilfelle folk tror det. Helloween er forresten et heavy metal band. Enig, det har tatt helt av med bunads hysteriet. Folk flest var ikke så opptatt av det i gamle dager. Nå har det blitt et status symbol. Se på meg, jeg er Norsk og har penger og er viktig! Folk setter seg i gjeld for å kunne anskaffe en, så viktig er det. Sosialt selvmord og nåde den som ikke har bunad. Da blir du ikke med på bilde, og er ikke en av oss! Det har ødelagt hele gleden over drakten for min del. Det er i bunn og grunn bare et klesplagg som handler nok mer om bygde mentalitet/ saueflokk enn kultur arv. Anonymkode: c80e8...cff 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå