Gå til innhold

Forvirret bestemor - er dette normalt?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Normalt er det ikke, nei.

Men det er enda mindre normalt å bruke dette som underholdning på den måten du gjør. Det er egentlig litt (p)sykelig. 

Anonymkode: b8b1b...443

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke si det er normalt, men dette er jo miljøavhengig og det er sikkert normalt i noen miljøer.

Min mor har seks barnebarn i alderen 0-7, og ingen av dem har iPad. De som er 2+ får se noe barne-tv i helgene. Eldste på 7 får nok se noe mer hos venner, der mister man mer kontrollen.

Jeg synes fint du kan si at det ikke er iPod ved bordet hjemme hos deg. Du steller i stand middag - du bestemmer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er ikke normalt. 

Anonymkode: 357c9...5cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig hos oss. Vi har begrenset tilgang med skjerm. Nå er mine litt eldre, men vi opplever også at det går inn i skjermen når de har den. Dessuten får de egentlig nok skjerm på skolen. Der brukes ipaden flittig, også må de bruke den til lekser i tillegg. 

Anonymkode: 1108e...c5a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper ikke dette er normalt! Jeg har en 13-åring og hun ble eksponert tidlig for skjerm, men hun har aldri fått lov til å ha den ved matbordet. Det er ingen (av oss i alle fall) som skal ha skjerm ved matbordet hverken hos oss eller når vi er hos andre. Har vi besøk eller er på besøk får hun ikke sitte med telefonen konstant, og blir hun snakket til skal hun se opp fra skjermen og svare ordentlig. Hun får heller ikke ha den konstant til vanlig

Anonymkode: ca517...b7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du bør også kunne snakke med både datter og svigersønn at det der virker altfor mye. 

Ha ha, ja prøv det. 

Det er INGEN av dagens foreldre som mener at besteforeldre har noe fornuftig å komme med. (hilsen KG)

La, det fare, men prøv med alternativer når du har barnebarna alene. 

Denne kampen er tapt 

Anonymkode: aa577...a14

AnonymBruker
Skrevet

De trenger jo hjelp og avlastning. Barna er 4 år?? Ta de med ut da bestemor. Hvor er far i bildet da? 

Anonymkode: 67095...558

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kunne ikke bestemor legge barnet når mor skulle noe? De trenger avlastning. Dette er typisk familier der de voksne er helt dønn slitne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at familien sannsynligvis er kjempeslitne og trenger avlastning. Det blir en ond sirkel: skjermen brukes som avlastning i starten, så blir barna sure når de ikke får bruke skjerm, som fører til større behov for avlastning, og vipps er både barna og foreldre avhengige av at ungene skal ha skjerm tilgjengelig. 

Anonymkode: 03892...837

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor kunne ikke bestemor legge barnet når mor skulle noe? De trenger avlastning. Dette er typisk familier der de voksne er helt dønn slitne. 

.

Endret av sjokoladeelskeren
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei det er det ikke

Anonymkode: c2aa8...38c

Det er absolutt omsorgssvikt, jo. Dette ødelegger hjernen til barn.

Anonymkode: 93217...d24

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De trenger jo hjelp og avlastning. Barna er 4 år?? Ta de med ut da bestemor. Hvor er far i bildet da? 

Far gamer svært mye selv og når han vil game når han skal ta seg av egne barn, så plasserer han barna i sofaen med her sin ipad...

Anonymkode: e4f12...41e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig hos oss. Ja, vi ser sikkert litt mer på ipad og tv en hva som er anbefalt, men har har vi regel om ingen ipad eller tv ved måltider, og det har vi aldri hatt. Barna 3-6 år. Vi har også alltid hatt tv og ipad FØR middag, sånn at etter middag er det lek, bad og lesing på sengen. 

Anonymkode: f881a...084

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke normalt i min omgangskrets, selv om det tys til skjerm i blant.

Vi er ikke veldig restriktive. Vi setter f.eks på litt barne-tv hvis vi er alene med begge barna på 2 og 3 og skal få gjort noe. Ikke alltid, men noen ganger er de slitne og lei, og det er en enkel løsning for å få hendene frie. Fra vi setter oss og spiser middag, og til de legges, er det ingen skjerm.

Noe vi har lagt merke til er at det er enkelte programmer som er ekstra avhengighetsskapende, og umulig for dem å rive seg vekk fra. De blokkerer vi.

Anonymkode: 18504...741

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fryktelig trist å lese dette 😢 

Mine barn på 8 og 12 år får 1 time hver lørdag og søndag. Ellers har de ingen tilgang på skjerm overhodet utenom skole. 
At barn i dag vokser opp på denne måten skaper bare en generasjon n me ed syke mennesker 😢

Anonymkode: 14025...eee

Enig i at denne bestemoren beskriver en overdreven skjermbruk, men du drar det jo til det ekstreme i andre retningen. 

Får ikke barna dine se på barne-tv en gang? Ikke en hel film på en lørdagskveld?

Anonymkode: 78439...e25

• Liker 1
Skrevet

Det er 100% ikke en sunn utvikling. Helst skal ikke barna ha skjerm før de er 3, og max en time per dag til de er 6. Er mamge studier på det her som viser at skjerm påvirker konsentrasjon, følelsesmessig regulering, øker ADHD-forekomst, hvor mye barn er fysisk aktive, interesser for å være sammen med andre mennesker og samhandle med dem.

Er ikke alle foreldre som har lest seg opp eller bryr seg, selv om helsestasjonene gir ut mye info om det i en del år nå. Har til og med vært borti en barnehageansatte som stolt proklamerte at hun setter sin 6 måneder gamle baby foran skjerm en times tid når hun trenger fri, og skjønner ikke hva som er så galt med det. Tydeligvis ikke giddet å oppdatere seg, hu her...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når barnebarna besøker oss, er det forbudt å ta med skjerm. Barn har ikke godt av all den skjermbruken. Vi gjør aktiviteter som ikke medfører skjermbruk.

Vårt hus, våre regler.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg har sluttet å invitere nevøer og nieser på besøk. Det går jo ikke an å gjøre noe, fordi de bare vil sitte inne med ipad, og blir fullstendig rasende om jeg tar bort ipaden og prøver å ta dem med ut. 

Anonymkode: 7581c...f86

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si dette  er vanlig blant litt ressurssvake foreldre. Oppegående foreldre har klare regler for skjermtid, innholdet de får se på (ikke YouTube kids f.eks) og et veldig bevisst forhold til hvordan det påvirker hjernen til små barn i utvikling. 

At man får se litt mer pad hvis man er syk en dag kan jeg forstå; men å ødelegge hjernen til små barn på denne måten er helt sykt. At far gamer mens han lar ungene sitte på pad er omsorgssvikt slik jeg ser det. Vi har unger i nabolaget som har det slik for øvrig. Kommer hit og er sultne når de er hjemme med gamingavhengig pappa som har glemt tiden og ikke gitt de hverken vått eller tørt. Kommer hit fordi pappa ikke har sett dem i øynene siden de sto opp en søndag mens moren er på jobb. Det er en tragedie for disse ungene det gjelder. 

Anonymkode: f9c4c...33e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 18.59):

Høres helt vilt ut, men dessverre ikke ukjent. Noen venner av oss har to barn på 2 og 3 år og de ungene kan ikke gjøre noenting uten skjerm. De spiser med skjerm, de slapper av med skjerm, det er skjerm på alle snapper som sendes av foreldrene. Ungene er helt passive og svarer ikke når de blir snakket til. Og de er 2 og 3 år!!!

Vi har vært i noen felles selskap, typ konfirmasjon, dåp og runde tall. Da sitter ungene med ipaden under hele selskapet. Foreldrene klarer ikke å gi de mat eller få de til å gjøre noe uten at paden er med, da skriker nemlig ungene så mye og det orker de ikke høre på… 

Anonymkode: 8adf5...99f

Uff her bør helsesykepleier eller andre instanser inn med foreldreveiledning,dette er absolutt ikke normalt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...