Gå til innhold

Forvirret bestemor - er dette normalt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

katties skrev (15 timer siden):

Det er 100% ikke en sunn utvikling. Helst skal ikke barna ha skjerm før de er 3, og max en time per dag til de er 6. Er mamge studier på det her som viser at skjerm påvirker konsentrasjon, følelsesmessig regulering, øker ADHD-forekomst, hvor mye barn er fysisk aktive, interesser for å være sammen med andre mennesker og samhandle med dem.

Er ikke alle foreldre som har lest seg opp eller bryr seg, selv om helsestasjonene gir ut mye info om det i en del år nå. Har til og med vært borti en barnehageansatte som stolt proklamerte at hun setter sin 6 måneder gamle baby foran skjerm en times tid når hun trenger fri, og skjønner ikke hva som er så galt med det. Tydeligvis ikke giddet å oppdatere seg, hu her...

Adhd er medfødt og selv barn og ungdom som ikke har mye skjermtid,får adhd.

Anonymkode: e872d...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

katties skrev (17 timer siden):

Det er 100% ikke en sunn utvikling. Helst skal ikke barna ha skjerm før de er 3, og max en time per dag til de er 6. Er mamge studier på det her som viser at skjerm påvirker konsentrasjon, følelsesmessig regulering, øker ADHD-forekomst, hvor mye barn er fysisk aktive, interesser for å være sammen med andre mennesker og samhandle med dem.

Er ikke alle foreldre som har lest seg opp eller bryr seg, selv om helsestasjonene gir ut mye info om det i en del år nå. Har til og med vært borti en barnehageansatte som stolt proklamerte at hun setter sin 6 måneder gamle baby foran skjerm en times tid når hun trenger fri, og skjønner ikke hva som er så galt med det. Tydeligvis ikke giddet å oppdatere seg, hu her...

ADHD er en nevroforstyrrelse. Hjernen er laget før barn begynner med skjerm… 

Men at barn med ADHD oftere har høyere bruk av skjerm derimot, det stemmer nok. Men høy skjermbruk gir ikke ADHD… 

Anonymkode: e8661...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men at barn med ADHD oftere har høyere bruk av skjerm derimot, det stemmer nok. Men høy skjermbruk gir ikke ADHD… 

Jeg har selv ADHD. Der finnes ting som gjør det bedre og som gjør dert værre. Disiplin og rom for å ØVE på konsentrasjon i riktige omgivelser funker faktisk. Skjerm og raskt skiftende stimuli gjør nærmest hjernen lat - man mister noe av den indre kontrollen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen får ADHD av å bruke skjerm, men mye skjermbruk fra ung alder vil gi barna mange av de samme SYMPTOMENE som ADHD. 

Konsentrasjonsvansker, manglende emosjonell regulering, dårlig impulskontroll, manglende evne til å takle kjedsomhet, dårligere resultater på skolen, osv osv. 

Så nei, de har ikke ADHD, det bare fremstår sånn fordi hjernen råtner av all skjermbruken. 

Barn med ADHD bør i enda mindre grad enn nevrotypiske barn bruke mye skjerm, da de blir lett avhengige av dopaminboosten. 

Hilsen voksen med ADHD som har to barn med ADHD, og en ekstremt restriktiv skjermbruk hjemme. 

Anonymkode: 50185...af9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 14.45):

Nei, så ille er ikke normalt. Det er omsorgssvikt. 

Anonymkode: 8f813...69e

Det var da å ta litt vel hardt i da. Kjære vene. Jeg blir egentlig litt fornærmet når du kaller det der omsorgssvikt, da blant annet meg selv har fått ødelagt hele barndommen min på grunn av nettopp omsorgssvikt. Normalt å reagere slik barnet gjør er det ikke, men det blir mer og mer vanlig i mange hjem. Folk prater bare ikke om det fordi de syns det er flaut!

Endret av bablemeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS forteller at far i bildet har gitt opp og gamer masse selv. Og så har vi da moren, som er datter til TS, som kansje sitter med alt ansvaret om de skal ta tak i skjermbruken. Og så har vi bestemor, TS, som er en ressurs. Hun ser at her trenger de hjelp. 

Hvem er det som kan hjelpe? Kansje bestemor og datter kan få til noe sammen, om far er helt håpløs og ikke gidder? Det er noe litt rart med at bestemor legger ut her om at datteren har gitt opp, far er helt apatisk. Og "er dette normalt da?" for "når datteren min skulle ut, og jeg passet, og hun la barnet så la han seg med ipad..." Så stopp der da. Bestemor. Si til datteren din. Hei. Dette kan jeg hjelpe deg med. i kveld kan jeg legge barnet. 

Dette er jo en familie der far har meldt seg ut og mor er helt dønn ferdig og sliten. De trenger hjelp og avlastning! Og bestemor er jo der og ser det! :)

Anonymkode: 67095...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er også bestemor og det TS beskriver er helt fjernt for vår del.. 

Anonymkode: 406fe...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil si dette  er vanlig blant litt ressurssvake foreldre. Oppegående foreldre har klare regler for skjermtid, innholdet de får se på (ikke YouTube kids f.eks) og et veldig bevisst forhold til hvordan det påvirker hjernen til små barn i utvikling. 

At man får se litt mer pad hvis man er syk en dag kan jeg forstå; men å ødelegge hjernen til små barn på denne måten er helt sykt. At far gamer mens han lar ungene sitte på pad er omsorgssvikt slik jeg ser det. Vi har unger i nabolaget som har det slik for øvrig. Kommer hit og er sultne når de er hjemme med gamingavhengig pappa som har glemt tiden og ikke gitt de hverken vått eller tørt. Kommer hit fordi pappa ikke har sett dem i øynene siden de sto opp en søndag mens moren er på jobb. Det er en tragedie for disse ungene det gjelder. 

Anonymkode: f9c4c...33e

Fy faen! Her skulle en 4-5 fedre fra nabolaget troppet opp på rommet der denne faren gamer og knust utstyret hans og kjeftet han skikkelig opp i et par timer. Sånne menn trenger en real omgang verbal juling fra folk han respekterer som kan holde han ansvarlig for holdningene og handlingene sine. 

Anonymkode: 1594b...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye. Men det sagt, hos oss blir det ofte sånn at barna ser mer skjerm enn vanlig når vi har besøk, også besøk av besteforeldre. Og hvorfor blir det sånn? Jo, for det første forsi jeg blir litt overveldet av å ha besøk, jeg klarer ikke både "oppvarte" besøker og gi ungene oppmerksomhet samtidig. Besteforeldrene og vi foreldre vil jo også gjerne snakke sammen, så går praten ved bordet, ungene  sklir vekk og plutselig sitter de på hver sin skjerm. Og da er det lett å la de sitte der og snakke litt videre, det må jeg innrømme. Men hadde vi vært hjemme aleine hadde vi funnet på noe med dem i stedet, og vært mer på. Nå synes jeg det høres veldig ekstremt ut med ipad i hånda hele ettermiddagen da, men jeg bare sier at det kan jo være det ikke er slik alle dager. Får ikke håpe det!

Anonymkode: 404af...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var mye. Men det sagt, hos oss blir det ofte sånn at barna ser mer skjerm enn vanlig når vi har besøk, også besøk av besteforeldre. Og hvorfor blir det sånn? Jo, for det første forsi jeg blir litt overveldet av å ha besøk, jeg klarer ikke både "oppvarte" besøker og gi ungene oppmerksomhet samtidig. Besteforeldrene og vi foreldre vil jo også gjerne snakke sammen, så går praten ved bordet, ungene  sklir vekk og plutselig sitter de på hver sin skjerm. Og da er det lett å la de sitte der og snakke litt videre, det må jeg innrømme. Men hadde vi vært hjemme aleine hadde vi funnet på noe med dem i stedet, og vært mer på. Nå synes jeg det høres veldig ekstremt ut med ipad i hånda hele ettermiddagen da, men jeg bare sier at det kan jo være det ikke er slik alle dager. Får ikke håpe det!

Poenget mitt var egentlig: jeg tror besteforeldrene hos oss har inntrykk av at ungene er på skjerm mer enn de faktisk er, fordi det blir litt ekstra mye akkurat når de er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen! Her skulle en 4-5 fedre fra nabolaget troppet opp på rommet der denne faren gamer og knust utstyret hans og kjeftet han skikkelig opp i et par timer. Sånne menn trenger en real omgang verbal juling fra folk han respekterer som kan holde han ansvarlig for holdningene og handlingene sine. 

Anonymkode: 1594b...676

???? Vold er IKKE svar på ting! Verste jeg har lest! Er du ikke helt god?

Anonymkode: e472e...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...