AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai Noen ladere der man kan feks stille inn på feks fast 7 kw og la bilen styre ladingen? Bare plugge inn bilen og lå den stå til neste dag. Har aldri behov for 22 kw feks. Er så lei "cloud" og app-styring. Har easee fra før men trenger ikke alle innstillingene i nytt hus. Anonymkode: 9a657...002
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai Alle ladere kan vel brukes uten app? Bare å sette at den skal lade når du plugger inn. Du går glipp av lastbalansering og lading på timepris som vil gjøre landinga mye dyrere. Anonymkode: 7083a...4e9
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai Lastbalansering og timeprislading har aldri fungert for meg. Vi bruker en Zaptec som om den var "dum". Anonymkode: 625a6...ca2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #4 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lastbalansering og timeprislading har aldri fungert for meg. Vi bruker en Zaptec som om den var "dum". Anonymkode: 625a6...ca2 Ja, har lest mye dårlig om zaptec. Kanskje billigste easee er ok, den kan også styres med bluetooth. Uansett, hvordan skulle jeg spare "massevis" om regningen er på ca 500,- pr mnd pr i dag? Anonymkode: 9a657...002
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai Vi kan styre bilens lading fra bilen, fra appen som tilhører bilen, fra strømleverandøren sin app, og fra appen til ladeboksen. Vi bruker ingen apper, vi plugger i når vi vil lade. Vi tar med oss strømledningen om vi trenger den, ellers står den plugget i hele veien. Folk kan komme opp til garasjen å stjele ledningen, eller de kunne kjørt opp til garasjen og plugget i sin bil, på vår regning. Gidder ikke for mye styr. Anonymkode: 48e70...a73
newman01 Skrevet 19. mai #6 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 13.45): Ja, har lest mye dårlig om zaptec. Kanskje billigste easee er ok, den kan også styres med bluetooth. Uansett, hvordan skulle jeg spare "massevis" om regningen er på ca 500,- pr mnd pr i dag? Anonymkode: 9a657...002 Den skjønte jeg ikke helt? Hva koster 500kr, og hvorfor tror du ikke man kan spare? Hentet ut prisstatistikken for februar, der har jeg negativ strømpris på lading av bilen. Det var 150 øre/kWh billigere å lade bilen enn å varme opp huset. På toppen sparer lastbalanseringen Pulse meg for rundt 1500kr/året med å holde husets strømforbruk under 10kW/timen. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #7 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 7.19): Noen ladere der man kan feks stille inn på feks fast 7 kw og la bilen styre ladingen? Bare plugge inn bilen og lå den stå til neste dag. Har aldri behov for 22 kw feks. Er så lei "cloud" og app-styring. Har easee fra før men trenger ikke alle innstillingene i nytt hus. Vært flere tråder som dette og ingen har kunnet forklare hvorfor man nødvendigvis trenger ladeboks. (antar det er dette det dreier seg om). Har man allerede easee er det vel nyttig å bruke appen, lade når strømprisene er lavest? Regner med at den kan dette? Folk flest bare casher ut basert på reklame og uvitende journalister. Ønsker man å lade når strømprisen er lav kan man kjøpe en smartplug til kr 150. Anonymkode: ab5e9...054 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #8 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vært flere tråder som dette og ingen har kunnet forklare hvorfor man nødvendigvis trenger ladeboks. (antar det er dette det dreier seg om). Har man allerede easee er det vel nyttig å bruke appen, lade når strømprisene er lavest? Regner med at den kan dette? Folk flest bare casher ut basert på reklame og uvitende journalister. Ønsker man å lade når strømprisen er lav kan man kjøpe en smartplug til kr 150. Anonymkode: ab5e9...054 Da har du valgt å ikke lese de gode innleggene som har blitt presentert i de trådene. Det er fordi en vanlig stikk ikke er designet for å tåle så høy belastning over tid. Det å foreslå å lade elbil på en smartplug til 150kr er helt vilt utrygt. Anonymkode: 97570...d77 5
TBL12 Skrevet 19. mai #9 Skrevet 19. mai (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vært flere tråder som dette og ingen har kunnet forklare hvorfor man nødvendigvis trenger ladeboks. (antar det er dette det dreier seg om). Har man allerede easee er det vel nyttig å bruke appen, lade når strømprisene er lavest? Regner med at den kan dette? Folk flest bare casher ut basert på reklame og uvitende journalister. Ønsker man å lade når strømprisen er lav kan man kjøpe en smartplug til kr 150. Anonymkode: ab5e9...054 Folk må gjerne gjøre egne valg. Det går gjerne bra å kjøre uten sikkerhetsbelte, ikke installere brannvarsler i bolig eller hytte. Men, det er fortsatt lovverk og forskrifter som sjåfør og huseier skal følge. Nå håper jeg ikke mange leser på et forum det er trygt å lade elbil, kjøre ute sikkerhetsbelte, eller ikke installere brannvarsler, men søker flere kilder... Det går sikkert fint å lade på stikkontakt en tid, men kjedelig om det ikke går fint. Om en ønsker å prøve er det egnet valg. Blir neppe bøtelagt, kan få pålegg om retting av DLE, eller avkortning på eventuelt forsikrings oppgjør. I verste fall kan liv gå tapt. Installere gjerne ekstra brannvarsler... Regelverket kunne vært mer detaljert, men det er innført krav om ladeboks. Unntak for stikkontakt installert til lading før regler ble endret. Det er også unntak for "tilfeldig ikke regelmessig lading". Egentlig litt rart unntak, er en på besøk et sted har en begrenset kunnskap om det elektriske anlegget. Hjemme har en større mulighet til å kjenne anlegget. Utvises forsiktighet går det trolig bra, men å lade over tid er vurdert gi for stor risiko. Å gi råd om å bruke smart plugg i alminnelig stikkontakt til å styre lading av elbil er uheldig. Det er svært varierende kvalitet på denne typen utstyr. I praksis kan det også fungere dårlig da noen biler ikke starter å lade om strømmen blir borte uten varsel. Da kommer en til en bil som ikke har ladet som forventet. (Ladeboks gir melding om at strømmen forsvinner før strømmen stoppes av ladeboksen. Slås sikringen av blir det samme resultat.) Endret 19. mai av TBL12 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #10 Skrevet 19. mai TBL12 skrev (22 minutter siden): Å gi råd om å bruke smart plugg i alminnelig stikkontakt til å styre lading av elbil er uheldig. Det er svært varierende kvalitet på denne typen utstyr. Jeg linket til en plugg av svært god kvalitet. Godkjent for 16 A. Anonymkode: ab5e9...054
TBL12 Skrevet 19. mai #11 Skrevet 19. mai (endret) AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg linket til en plugg av svært god kvalitet. Godkjent for 16 A. Anonymkode: ab5e9...054 Det kan helt sikkert fungere fint over kortere eller lengre perioder. Men, overordnet er det ikke godkjent med noen form for ekstra kabler eller plugger i forbindelse med elbillading. Godkjente ladebokser finnes i flere varianter og prisklasser. Trenger ikke nødvendigvis være så kostbare. Ps: Eksempel på tilbaketrukket smartplug fra en kjent produsent SG: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/mPjVM1/nkom-krever-smartplugg-trukket-tilbake Endret 19. mai av TBL12 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai #12 Skrevet 20. mai TBL12 skrev (17 timer siden): Ps: Eksempel på tilbaketrukket smartplug fra en kjent produsent SG: Ladeboksprodusenter har også fått problemer. Finnes artikler om dette. Det handler om at kommersielle interesser og uvitende journalister har fått folk flest til å tro at alle må ha ladeboks hjemme. Antar du representerer installasjonsfirma eller ladeboksprodusent, En betydelig del av norske elbileiere klarer seg fint uten ladeboks. Anonymkode: ab5e9...054
TBL12 Skrevet 20. mai #13 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ladeboksprodusenter har også fått problemer. Finnes artikler om dette. Det handler om at kommersielle interesser og uvitende journalister har fått folk flest til å tro at alle må ha ladeboks hjemme. Antar du representerer installasjonsfirma eller ladeboksprodusent, En betydelig del av norske elbileiere klarer seg fint uten ladeboks. Anonymkode: ab5e9...054 Det stemmer, ladeboks produsenter har også feil. Forskjellen er huseier som opplever feil på ladeboks har fulgt forskriftene som er gjeldende. Vil ikke oppleve forsikringsselskapet gjør avkortning på forsikringen. Jeg har ingen økonomiske interesser i installasjon av ladebokser. Er enig i at mange hadde klart seg fint uten ladeboks. Men, forskriftene endres ikke av dette. 😇 Huseiere og eiere av elbiler må ta egne valg. Risikoen
AnonymBruker Skrevet 20. mai #14 Skrevet 20. mai TBL12 skrev (10 minutter siden): Vil ikke oppleve forsikringsselskapet gjør avkortning på forsikringen. Det er kjernen i skremselspropagandaen. Men man får ikke avkortning på forsikring om man ikke har opptrådt uaktsomt, uansett hva det måtte være. Det kalles et uhell, ingen andre enn skjebnen kan tilleggs skyld. Anonymkode: ab5e9...054
newman01 Skrevet 20. mai #15 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er kjernen i skremselspropagandaen. Men man får ikke avkortning på forsikring om man ikke har opptrådt uaktsomt, uansett hva det måtte være. Det kalles et uhell, ingen andre enn skjebnen kan tilleggs skyld. Anonymkode: ab5e9...054 Må du slutte med det oppgulpet ditt. På lik linje med at du må ha komfyrvakt når du pusser opp kjøkkenet må du ha ladeboks på veggen når du lader elbil. Regler forandrer seg. Har man gammelt kjøkken trenger du ikke komfyrvakt, har du en godkjent kontakt i garasjen beregnet for elbillading går det greit. Men du kan ikke bestemme selv hva som er ok 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai #16 Skrevet 20. mai Halvparten av elbileierne i Norge lader i stikkontakten leser jeg. Hvordan er den reelle brannstatistikken for stikkontakt versus ladeboks? Altså ikke risikoen, den har vi jo fått med oss en del ganger i masemedia. Anonymkode: 8e562...1f3
TBL12 Skrevet 20. mai #17 Skrevet 20. mai (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Halvparten av elbileierne i Norge lader i stikkontakten leser jeg. Hvordan er den reelle brannstatistikken for stikkontakt versus ladeboks? Altså ikke risikoen, den har vi jo fått med oss en del ganger i masemedia. Anonymkode: 8e562...1f3 I følge spørreundersøkelsen «Elbilisten», gjennomført av Norsk elbilforening: Sitat Det er så å si slutt på lading med vanlig stikkontakt. Hele ni av ti av elbilistene som lader bilen sin hjemme, oppgir nå at de benytter ladeboks. https://elbil.no/na-bruker-nesten-alle-ladeboks/ Endret 20. mai av TBL12 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai #18 Skrevet 21. mai newman01 skrev (22 timer siden): Må du slutte med det oppgulpet ditt. Har man gått tom for argumenter hjelper det sjelden med personangrep. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Halvparten av elbileierne i Norge lader i stikkontakten leser jeg. Hvordan er den reelle brannstatistikken for stikkontakt versus ladeboks? Altså ikke risikoen, den har vi jo fått med oss en del ganger i masemedia. Den reelle risikoen er i praksis ikke større enn den man tar når man flyr. Det er derfor det er lovlig. DSB er svært strenge når det kommer til sikkerhet. Men ladeboks/installatør-mafiaen forsøker så godt de kan å villede forbrukerne, noe denne og andre tråder på KG er gode eksempler på. Anonymkode: ab5e9...054
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå