Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal leve et sunt liv, holde seg i form, og holde normalvekt. Hva mener du jeg skal velge? 

Screenshot_20250517-083020~2.png

Screenshot_20250517-082957~2.png

Anonymkode: a7724...659

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til smøring på skiver, hverdagsbruk og slik - ingen.

Til matlaging en gang innimellom - meierismør. 

Anonymkode: daa4a...b04

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror man kan velge begge to, men velger selv ekte smør pga smaken. Alt med måte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke smaken av smør er verdt kaloriene det inneholder, så jeg bruker det kun svært minimalt. Da bruker jeg ekte smør. 

Anonymkode: 0bb38...cad

Skrevet

Jeg mener et naturprodukt er sunnere enn et ultraprosessert, altså smør framfor margarin, men som @tøydokka skriver, alt med måte, smør også.

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ordentlige råvarer, minst mulig prosessert, er sunnest. Dvs meierismør. 

Du kan selvsagt allikevel bli feit hvis du spiser for mye av det. 

Det finnes hauger av ultraprosessert, lavfett slankemat der ute som sikkert bidrar til massevis av kreft- og diabetesdiagnoser. Du måler ikke hvor sunt noe er ved å lese kaloriene 

Anonymkode: 2f177...57e

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

For å holde normalvekt - smør om du vil unngå å gå ned i vekt og Margarin om du vil unngå å gå opp i vekt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

For å holde normalvekt - smør om du vil unngå å gå ned i vekt og Margarin om du vil unngå å gå opp i vekt

Jeg mener motsatt. Smør ( nøktern bruk) om du ønsker å gå ned eller holde vekten, ultraprossesserte lettprodukter hvis du ønsker å ødelegge metabolismen, føle deg sulten hele tiden, opprettholde crawings og jojo-slanking.

Anonymkode: 37eb6...c53

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener motsatt. Smør ( nøktern bruk) om du ønsker å gå ned eller holde vekten, ultraprossesserte lettprodukter hvis du ønsker å ødelegge metabolismen, føle deg sulten hele tiden, opprettholde crawings og jojo-slanking.

Jeg svarte mulig etter kun egne erfaringer uten generell kunnskap på området når jeg tenker meg om.

Jeg har gått ned mye i vekt og blitt tynnere enn hva jeg liker. Jeg begynte å spise mat med mye kalorier som f. Eks smør og går opp i vekt av det.

AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte mulig etter kun egne erfaringer uten generell kunnskap på området når jeg tenker meg om.

Jeg har gått ned mye i vekt og blitt tynnere enn hva jeg liker. Jeg begynte å spise mat med mye kalorier som f. Eks smør og går opp i vekt av det.

Det avhenger nok litt av sammensetningen på kostholdet. Hvis man kombinerer mye fett med mye karbohydrater så legger man på seg. Men det er fortsatt ikke type fett som er problemet, eller lettproduktet som er sunnest. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvem som er sunnest? Han smør. Ho margarin er ikke spesiell sunn. Men det olivenolje er vel sunnest. 

Anonymkode: 0e094...f8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken av de, smør. Ren råvare. Ultraprossesert gjør at du legger på deg, margarin er ultraprossesert. 

Anonymkode: 540ba...1ee

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er veldig enig i den. Riktig bruk av smør hever smaken, metthetsfølelsen, og gjør at du føler du har spist godt. 

Vi skal grille hel fisk i dag, med grillede grønnsaker til. For å få inn litt smak og fett så bruker jeg ekte smør i jordskokkpureen. Isolert sett er jo ikke smøret sunt. Men i kombinasjon med resten så er det smøret som gjør at retten blir mer fullstendig og smaksrik, og samtidig samlet veldig sunn. 

Samme når vi lager mager fisk med grønnsaker til. Med egge-smør så føles det likevel veldig godt og mettende. 

Anonymkode: daa4a...b04

AnonymBruker
Skrevet

Ekte smør er det jeg ville ha valgt. 

Anonymkode: 34b25...1f8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ekte smør er beste. Røros smør, ikke den Tine dritten beriket med D vitamin (oppløst i raps bærer). 

Det andre smøret er ultraprossesert drit. Kjemikalie smør. Fabrikk smør. «Hjertegod»🤣

Fett er ikke farlig. For mye kalorier er farlig. Sukker også. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Begge er forferdelige. Det ene er melkeprodukt, det andre har rapsolje. Jeg ville hatt olivenolje, kokosolje eller avocado på skiva, om man absolutt må ha fett under (det sikkert fete) pålegget.

Anonymkode: 85e0a...d8b

AnonymBruker
Skrevet

Alt av lettprodukter burde en holde seg unna, de er mer bearbeidet enn helt vanlig tilsvarende produkt . Så her ville jeg 10 av 10 ganger valgt smør 

Anonymkode: b6072...f6a

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Begge er forferdelige. Det ene er melkeprodukt, det andre har rapsolje. Jeg ville hatt olivenolje, kokosolje eller avocado på skiva, om man absolutt må ha fett under (det sikkert fete) pålegget.

Anonymkode: 85e0a...d8b

Huff, ja tenk så fælt...melkeprodukt!

På skiva hadde jeg nok forøvrig droppet smør punktum, helt unødvendig på brødskiva. Men som smakstilsetning i mat når man steker, ekte smør uten tvil. 

Anonymkode: 34b25...1f8

• Liker 1
Skrevet

Smør smaker ekkelt. Bruker Vita til maten og Melange til steking.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette et seriøst spørsmål? Den ene er et sunt naturprodukt som du kan lage hjemme med fløte (eller rømme) og en visp og det andre er et usunt og kunstig industrielt produkt som det må fabrikker til for å lage. Først må det fabrikk til for å lage ingrediensene og så må det fabrikk til for å lage margarin av disse ingrediensene. 

Anonymkode: 7dead...0cf

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...