Gå til innhold

Har fått varsel om el-kontroll

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har visst blitt plukket ut til el-kontroll. Vet ikke om det er tilfeldig eller om nettselskapet har en mistanke om noe. Har i alle fall bodd i huset i over 10 år uten noe kontroll tidligere.

Hva bør jeg foreberede før de kommer?

Har lest noen skrekkhistorier om anmerkninger på ting som skjøteledninger osv. Og man må leie inn elektriker for å dokumentere at skjøteledningen er fjernet osv.

Vil helst unngå en masse sånne småting som jeg må betale en elektriker for. Så planen er å fjerne alt av elektronisk utstyr i huset og plassere det i boden. Alt fjernes fra alle stikkontakter, med unntak av lys, kjøleskap, oppvaskmaskin, vaskemaskin og komyr.

Det er ikke gjort mye el-arbeid i huset, men alt som er gjort er gjort av fagfolk. Men usikker hvor jeg har all dokumentasjonen.

Andre tips eller ting jeg bør huske på før el-kontrollen?

Anonymkode: e3198...300

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ser ikke så mye på lampene dine etc..de ser på det elektrisk i vegger, sikringskap etc. At ting er gjort riktig, de måler og ser på det elektrisk i huset ditt.

Vi hadde det i fjor, og detcer jo for din sikkerhet. Om huset brenner ned for noe du gjemmer vekk kan ser få gærnt på forsikringen. Så vær ærlig...du får 6 mnd på deg å gjøre om

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende skal ha tilgang på alle strømuttak, så hyller, skap etc. må kunne skyves bort så dette kan sjekkes. 

Anonymkode: 1551b...87b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De ser etter ting som overbelastning på kurser, hvordan jordingen er, at sikringsskapet er i forskriftsmessig stand. Koblinger til varmtvannstank, og andre store apparater. Naboene mine fikk avvik på brannsikring i sikringsskapet, og kontakten til varmtvannsberederen.

Skjøteledning bryr de seg ikke så mye om, så lenge det ikke benyttes på kjøkken, eller på andre ting som kan føre til brannfarlig overbelastning.

Og dokumentasjon er selvsagt viktig. Ingenting er gjort av fagfolk om det ikke kan dokumenteres.... Men nei, de sjekker mest sannsynlig ikke oga mistanke. De tar ut en viss mengde adresser til stikk-kontroll hvert år.

Anonymkode: a91ab...019

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde nettopp El-kontroll. De kommer kanskje hvert 10 eller 15 år om jeg husker riktig🤔 Han som kom sjekket Sikringsskapet om det var greit og alle kontaktene for å se om de var jordet å ikke jordet. Vi fikk 2 feil, pga at vi hadde 2 jordet stikkontakter på stuen når alle andre på stuen ikke var det. Så enten måtte vi ha jording på alle eller ingen av de. Undersøkelsen tok vel 15 min ca. 

Anonymkode: 8425f...63e

• Liker 1
Skrevet

Det gjøre for din sikkerhet så du skal kunne sove godt om natta.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har visst blitt plukket ut til el-kontroll. Vet ikke om det er tilfeldig eller om nettselskapet har en mistanke om noe. Har i alle fall bodd i huset i over 10 år uten noe kontroll tidligere.

Har lest noen skrekkhistorier om anmerkninger på ting som skjøteledninger osv. Og man må leie inn elektriker for å dokumentere at skjøteledningen er fjernet osv.

Vil helst unngå en masse sånne småting som jeg må betale en elektriker for. Så planen er å fjerne alt av elektronisk utstyr i huset og plassere det i boden. Alt fjernes fra alle stikkontakter, med unntak av lys, kjøleskap, oppvaskmaskin, vaskemaskin og komyr.

Det er ikke gjort mye el-arbeid i huset, men alt som er gjort er gjort av fagfolk. Men usikker hvor jeg har all dokumentasjonen.

Vil du virkelig gjøre kontrollørene mistenksomme, så gjør du slik du har beskrevet, fjerner alt. Men husk at de også skal inn i boden din :skratte:

Det du oppnår er å få en uanmeldt kontroll, der de skal inn og der du ikke kan nekte dem. I verste fall kommer de med politiet. 

Hensikten er at du ikke skal bo i et brannfarlig hus. Det burde være i din interesse og at de gjør jobben sin og at du har ting på stell. Blir dyrere om huset brenner ned enn om alt er på stell. Blir det brann og etterforskning viser at noe er skjult eller ikke i orden, så blir det avkorting eller i verste fall null i utbetaling. 

Tenkte du deg om før du skrev hovedinnlegget? Jeg mener bestemt at du har dummet deg loddrett ut her. 

Anonymkode: 8b0ad...c8d

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde for første gang for ikke så lenge siden. Ble sjekket noe i sikringsskapet, og så var han på badet og sjekket noe greier. Null stress. 

Anonymkode: 43eb3...e23

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil du virkelig gjøre kontrollørene mistenksomme, så gjør du slik du har beskrevet, fjerner alt. Men husk at de også skal inn i boden din :skratte:

Det du oppnår er å få en uanmeldt kontroll, der de skal inn og der du ikke kan nekte dem. I verste fall kommer de med politiet. 

Hensikten er at du ikke skal bo i et brannfarlig hus. Det burde være i din interesse og at de gjør jobben sin og at du har ting på stell. Blir dyrere om huset brenner ned enn om alt er på stell. Blir det brann og etterforskning viser at noe er skjult eller ikke i orden, så blir det avkorting eller i verste fall null i utbetaling. 

Tenkte du deg om før du skrev hovedinnlegget? Jeg mener bestemt at du har dummet deg loddrett ut her. 

Politiet, gitt.

Tror du skal holde deg til andre ting enn å mene noe om dette.

Det er 100% lovlig å stable elektrisk utstyr i boden. Det er også 100% lovlig å bruke skjøteledninger. Hvis man har koblet ting som trekker mye strøm på en skjøteledning får man veiledning om hvordan unngå det på kontrollen.

Anonymkode: fc5a7...c3b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Politiet, gitt.

Tror du skal holde deg til andre ting enn å mene noe om dette.

Det er 100% lovlig å stable elektrisk utstyr i boden. Det er også 100% lovlig å bruke skjøteledninger. Hvis man har koblet ting som trekker mye strøm på en skjøteledning får man veiledning om hvordan unngå det på kontrollen.

Vi fikk elkontrollen på uanmeldt besøk den dagen vi skulle ha begravelse for to av barna våre. Vi fikk valget mellom å slippe dem inn der og da, eller at de kom tilbake med politiet. De tok ingen hensyn til at noen skulle begraves noen timer senere. Vi ringte og til nettselskapet og fikk samme beskjed. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo for din egen (og naboers) sikkerhet, TS. De er ikke ute etter å "ta deg", vær glad for at denne ordningen finnes, den redder mange liv. 

Anonymkode: ea062...adf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De sjekket sikringsskap, jording, alle uttak og kurser. Eneste vi fikk anmerkning på var 2 sikringer -så det måtte vi leie inn elektriker til å bytte for oss. Man får en frist til å rette opp som blir fulgt opp av en eller annen koordinator fra de som var ansvarlig for Eltilsynet. Nå har vi ett ganske «oppdatert» anlegg utført av fagfolk så var ikke så stress. 

Anonymkode: 2bca3...d46

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette må være det dummeste jeg har lest.

Anonymkode: 94be8...e93

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi fikk elkontrollen på uanmeldt besøk den dagen vi skulle ha begravelse for to av barna våre. Vi fikk valget mellom å slippe dem inn der og da, eller at de kom tilbake med politiet. De tok ingen hensyn til at noen skulle begraves noen timer senere. Vi ringte og til nettselskapet og fikk samme beskjed. 

Elkontroller er ikke uanmeldte, de blir varslet. Prøv igjen.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vedkommende skal ha tilgang på alle strømuttak, så hyller, skap etc. må kunne skyves bort så dette kan sjekkes. 

Anonymkode: 1551b...87b

Nei det må man ikke

Anonymkode: 60961...59b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er stygt å tulle med. Elkontroller er ikke uanmeldt! Slutt å trolle ned barbe begravelser!

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

De bryr seg ikke om skjøteledninger i det hele tatt. De sjekker at det elektriske anlegget er i orden, det er det eneste 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde kontroll i fjor. Syntes det var helt storveis. De sjekket sikringsskapet og ellers stikkontakter og annet rundt i huset. Fikk et par anmerkninger på sikringsskapet og et par stikk som ikke var i henhold. Det kostet ingenting med kontroll, men vi fikk masse god veiledning. Anmerkninger var feil gjort av elektriker året før, så det ble fikset på garantien.

Mye er jo ting en vet, men glemmer i en travel hverdag (som å ikke ha ting på lading om natten). Dette er en tjeneste vi tar imot med åpne armer. Det dør alt for mange i husbranner, så godt å få det sjekket.

Anonymkode: f4a4d...a61

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Normalt får en mail eller mld om de kommer.

Vi fikk mail med dato og klokkeslett.  Med spørsmål om dette passet, gjorde ikke det måtte vi ringe eller svare på mail at det ikke passet. Vi var ikke hjemme den uka, så vi sendte mail om at den uka passet ikke men kunne komme uka før eller etter. Har ikke hørt noe etterpå

Anonymkode: dcd42...ca8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

https://elsikkerhetsportalen.no/dle/tilsyn-med-boliger/

Sitat

Du mottar alltid varsel i forkant av et kontrollbesøk. Nettselskapet kan leie inn et sakkyndig selskap til å utføre selve kontrollen hjemme hos deg.

https://elsikkerhetnorge.no/hjelp/fatt-varsel-om-kontroll/

Sitat

Har du fått et tidspunkt som ikke passer deg, kontakter du vår saksbehandler i god tid før avtalen.

Det er skikkelig dårlig gjort av deg å spre slik skremselspropaganda. De eneste gangene de krever få komme inn slik du hevder, er npr det foreligger alvorlig mistanke om lovbrudd, og da har de med politet samtidig.

Anonymkode: a91ab...019

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...