AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Begynte med HRT for ca 6 uker siden og har en lei bivirkning. Lurer på om andre har erfart det samme? Huden i ansiktet klør, stikker/svir og har en brennende følelse. Ansiktet er rødflammet. Begynte med 2 spray Lenzetto, men har gått ned til 1 spray for å se om det blir bedring.. Jeg tåler ingen av kremene jeg har brukt i årevis. Fastlegen sa jeg skulle prøve en periode uten noe som helst på huden. Har ikke merket bedring. Har googlet litt og ser ut som om østrogen kan forårsake noe som heter kontakt allergi dermatitis. Tåler heller ikke sol, noe som er litt vanskelig å unngå om dagene. Jeg prøvde hrt ifjor også med samme resultat, gikk på tabletter og klarte ikke mer etter 4 måneder. Den gangen fikk jeg blemmer over kroppen, og en syk kløe i hårfestet, øyenbryn og i "underetasjen". Har lest et sted at østrogen kan fremme overproduksjon av sopp. Andre som har kjent på dette? Jeg har tidligere fått elveblest av en medisin jeg gikk på og tenker derfor om jeg er ekstra sensitiv ovenfor legemidler. Jeg har ikke vært plaget med hetetokter, men har alt det andre. Kjenner jeg er drittlei. Anonymkode: 06b82...486
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Jeg bruker ikke HRT, men jeg har fått både pollenallergi og soleksem nå i overgangsalderen, så mener hormoner kan påvirke sånt. Anonymkode: d367c...f62
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai Hmm, har aldri tenkt på noen sammenhenger der. Men jeg har klødd utrolig mye i hodebunnen denen våren, og startet på lenzetto på nyåret. Jeg har hatt noen perioder med kløe tidligere, så jeg bruker Fungural sjampo ukentlig nå. Det hjelper veldig på hodebunnen. Anonymkode: c6c00...eec
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg bruker ikke HRT, men jeg har fått både pollenallergi og soleksem nå i overgangsalderen, så mener hormoner kan påvirke sånt. Anonymkode: d367c...f62 Ja, vet det dukker opp litt av hvert under OA, men har tålt sol godt hele veien, og heller ingen pollenallergi etc.. Anonymkode: 06b82...486
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Begynte med HRT for ca 6 uker siden og har en lei bivirkning. Lurer på om andre har erfart det samme? Huden i ansiktet klør, stikker/svir og har en brennende følelse. Ansiktet er rødflammet. Begynte med 2 spray Lenzetto, men har gått ned til 1 spray for å se om det blir bedring.. Jeg tåler ingen av kremene jeg har brukt i årevis. Fastlegen sa jeg skulle prøve en periode uten noe som helst på huden. Har ikke merket bedring. Har googlet litt og ser ut som om østrogen kan forårsake noe som heter kontakt allergi dermatitis. Tåler heller ikke sol, noe som er litt vanskelig å unngå om dagene. Jeg prøvde hrt ifjor også med samme resultat, gikk på tabletter og klarte ikke mer etter 4 måneder. Den gangen fikk jeg blemmer over kroppen, og en syk kløe i hårfestet, øyenbryn og i "underetasjen". Har lest et sted at østrogen kan fremme overproduksjon av sopp. Andre som har kjent på dette? Jeg har tidligere fått elveblest av en medisin jeg gikk på og tenker derfor om jeg er ekstra sensitiv ovenfor legemidler. Jeg har ikke vært plaget med hetetokter, men har alt det andre. Kjenner jeg er drittlei. Anonymkode: 06b82...486 Hva er HRT? Å bruke ikke allmenngjort forkortelser når man ber om råd er idiotiskap. Allergi viser seg ofte i tilknytning til pubertet, graviditet og overgangsalder. Kjent allergi kan endre karakter i samme sammenheng. Noen blir varig verre, andre blir varig bedre. Kremer du har brukt i årevis, kan inneholde MI (bruk google), så du plutselig kan begynne år engere på. Anonymkode: 26223...26c 1
Morild Skrevet 22. mai #6 Skrevet 22. mai Kan en også få allergi / overfølsom for mat? Slik att en blir "rar" i magen, Har brukt Estradot plaster en stund og har fått ganske "løs"mage. Uten att jeg har tenkt på det før jeg leste her, ser det ut som jeg er solbrent uten att jeg har vært noe særlig i direkte sol, og tørr i huden.
AnonymBruker Skrevet 22. mai #7 Skrevet 22. mai Trr skrev (1 time siden): Kan en også få allergi / overfølsom for mat? Slik att en blir "rar" i magen, Har brukt Estradot plaster en stund og har fått ganske "løs"mage. Uten att jeg har tenkt på det før jeg leste her, ser det ut som jeg er solbrent uten att jeg har vært noe særlig i direkte sol, og tørr i huden. I følge Felleskatalogen/pakningsvedlegget er både diaré og tørr hud vanlige bivirkninger av Estradot. AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 17.07): Hva er HRT? Å bruke ikke allmenngjort forkortelser når man ber om råd er idiotiskap. Anonymkode: 26223...26c HRT står for hormone replacement therapy og brukes hovedsakelig for plager relatert til overgangsalder eller perimenopause. Finnes i tablettform, som plaster, kremer og spray. Det er for øvrig en helt vanlig forkortelse, muligens mer kjent enn selve betydningen. Nå ble det jo dessuten spurt om folks erfaringer, så om man ikke kjenner til «HRT» er det tvilsomt at man har erfaring med det. Anonymkode: 2b685...c96
AnonymBruker Skrevet 22. mai #8 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 18.07): Hva er HRT? Å bruke ikke allmenngjort forkortelser når man ber om råd er idiotiskap. Anonymkode: 26223...26c Det burde være åpenbart at dersom man ikke vet hva HRT betyr, så kan man heller ikke bidra med det TS er ute etter i denne tråden. Forkortelser er helt greit. Det er du som bedriver "idiotiskap" her. Anonymkode: 2c8c4...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #9 Skrevet 22. mai For mye østrogen kan gi plager også. Anonymkode: 272b5...1d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå