Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nybegynner og klarer såvidt å jogge 5 km på ca 40 minutter. I det siste har jeg lest at man bør gjennomføre noe av treningen med lavere puls og nå lurer jeg på hvordan dere andre gjør dette? Med en gang jeg begynner å jogge, selv om det er svært sakte, spretter pulsen opp i ca 170. Da ligger den mellom 170 og 185 hele treningsøkta og jeg er helt utslitt når jeg er ferdig. Selv om jeg forsøker å jogge roligere går ikke pulsen ned. Skal jeg bare forsette som nå og håpe at det bedrer seg? Eller er det en annen måte jeg kan håndtere det på?

Hilsen nybegynner 

Anonymkode: d2c3d...108

AnonymBruker
Skrevet

Høres ganske normalt ut for en nybegynner som kanskje er i litt dårlig form? 

Det kommer til å bli bedre etterhvert som du blir i bedre form 😊

Anonymkode: 92e0d...5ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ganske normalt ut for en nybegynner som kanskje er i litt dårlig form? 

Det kommer til å bli bedre etterhvert som du blir i bedre form 😊

Takk for svar. Jeg er absolutt i dårlig form ja. Det er det jeg gjerne vil gjøre noe med. Kan jeg bare fortsette som nå tror du? Og så vil det bli bedre etter hvert?

AnonymBruker
Skrevet

Intervaller. F.eks. 45 sekunder løping, 15 sekunder gange eller stopp, så lenge du orker. Jeg gjør 1 minutt løping og 1 minutt gange, riktignok ikke pga høy puls, men fordi jeg får vondt i bena. For meg er poenget med løping å få høy puls. Men det kan kanskje være en måte å jobbe deg litt opp.

Anonymkode: 0247c...663

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Jeg er absolutt i dårlig form ja. Det er det jeg gjerne vil gjøre noe med. Kan jeg bare fortsette som nå tror du? Og så vil det bli bedre etter hvert?

Ja, det tenker jeg😊 kondisjon er heldigvis noe som raskt bedrer seg!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med å begynne roligere. F.eks holdes pulsen i sone 2/3 hvis jeg har et opplegg (etter lett oppvarming) à la «gå i 3,5 minutter, jogg i 1,5 minutter» og fortsetter med denne 5-minutters syklusen i 30-60 min. Så øker jeg til løp i 2 minutter og oppover etter et par uker. Dette er kun forskning på meg selv, da jeg har slitt med anemi og veldig høy puls under trening over mange år. Det går ikke for meg å bare løpe jevnt roligere, pulsen blir da veldig høy.

Anonymkode: 5eadd...f5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror du inntil videre må se på jogging som en hardøkt og helle gå tur fort eller i bratt terreng for å få økter med lavere puls.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er nybegynner og klarer såvidt å jogge 5 km på ca 40 minutter.

Altså... For meg er det imponerende at du klarer å jobbe 5 km i det hele tatt som nybegynner. Hvis du klarer å stå i slitenheten, så vil nok formen forbedre seg etter hvert. Men jeg ville vært forsiktig med å løpe for mye for ofte, helt i starten, for å unngå skader.

Anonymkode: 0247c...663

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også nybegynner, men jeg går ut for å jogge hver dag og merker at jeg greier å jogge lenger og lenger for hver dag. Blir åpenbart sliten men gir meg ikke før jeg nesten snubler i egne bein. Man må pushe seg selv litt hvis man skal komme videre.
Det suger i begynnelsen men det er verdt det etterhvert, man må bare gjøre det hver dag

Anonymkode: 15d4b...f14

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ganske normalt ut, jo lengre du trener jo mer vil kroppen trene seg til lavere puls. Hvis du vil ligge litt i lav sone, så kan du jo gå raskt i steden! Når det er sagt, så er det noen ting jeg har lagt merke til at gjør at jeg kan få høyere puls enn normalt under en joggetur. 1) Varme eller for varme klær. Jeg klarer i praksis ikke å jogge ute når det er over 15°C fordi pulsen blir skyhøy med en gang. 2) Ikke drukket nok vann. 3) Drukket mye koffein. 4) dårlig søvn. Dette er bare det jeg har merket, så du kan jo se om noen av disse tingene kan ha påvirkning på deg også, men igjen så er det helt normalt som nybegynner å ha litt høy puls

Anonymkode: 7f5f9...028

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ganske normalt ut, jo lengre du trener jo mer vil kroppen trene seg til lavere puls. Hvis du vil ligge litt i lav sone, så kan du jo gå raskt i steden! Når det er sagt, så er det noen ting jeg har lagt merke til at gjør at jeg kan få høyere puls enn normalt under en joggetur. 1) Varme eller for varme klær. Jeg klarer i praksis ikke å jogge ute når det er over 15°C fordi pulsen blir skyhøy med en gang. 2) Ikke drukket nok vann. 3) Drukket mye koffein. 4) dårlig søvn. Dette er bare det jeg har merket, så du kan jo se om noen av disse tingene kan ha påvirkning på deg også, men igjen så er det helt normalt som nybegynner å ha litt høy puls

Anonymkode: 7f5f9...028

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen av oss har høy puls uansett når vi løper. Du vil mest sannsynlig føle deg mye bedre når du blir i bedre form, men det er ikke sikkert pulsen går ned.

Jeg bruker 30-32 min på 5km, og har vanligvis på gjennomsnittspuls på 160. Jeg bruker ca 70 minutter på 10km, med gjennomsnittspuls på 175. Jeg har løpt i 2 år, og løper 15-30 km i uka. Hvilepulsen min er gjennomsnittlig på 51.

Jeg har vært hos kardiolog,og fått beskjed om at det er viktigere at pulsen går ned når man avslutter økta eller tar pause, og hvordan hvilepuls er.

Anonymkode: 5df90...916

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Når du er nybegynner og trener for eksempel 3 ganger/timer i uka, så trenger du ikke å bry deg om å "måtte" trene med lav puls. Det gjelder for dem som trener mye - tradisjonelt 80/20% rolig/hardt. Når du er kommet i form til å kunne jogge med lav puls, DA kan det være lurt å tenke på det. Og så lenge du ikke er i stand til det, så er du jo også såpass nybegynner at det uansett ikke bør være aktuelt å løpe hver dag. 

Anonymkode: 1a968...3b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke apper for å få litt veiledet progresjon, Just Run er gratis og enkel. Hvis du også kobler til Strava er det enkelt å holde oversikten over progresjon og tempo.

Har du sett noe på slow jogging? Du skal kunne snakke og puste med nesen underveis. Løp veldig sent og med små, raske skritt, så kan det godt være det blir enklere for deg. Jeg går raskere enn jeg jogger, men merker god fremgang uten å få vondt slik jeg har gjort alle andre ganger jeg har prøvd! 

Anonymkode: a92bf...a28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...