Gå til innhold

Besteforeldre som forer med usunn mat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er nesten så jeg gruer meg til 17 mai i morgen. Først er det frokost hos svigers og det kommer til å flyte med is og sjokolade. Vi har en småspist gutt og han reagerer dårlig om han ikke får ordentlig mat. 

Etter frokost er det videre på lunsj hos mine foreldre som er akkurat like løssluppen. Skal kose seg med is og kake. 

Til slutt er det opplegg med barnehage/skole hvor det selvfølgelig vil bli mer is og kake.

Forstår ikke hvordan vi skal få våre foreldre til å respektere at vi kun ønsker frokost og lunsj uten alt det søte.

Anonymkode: 8b638...6d8

man har da vanelig mat til frokost og lunsj

Anonymkode: c9175...2a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg ble forelder for første engang så måtte jeg bare lære meg å sette grenser. Det var veldig lite populært blant ett par med besteforeldre som da ikke fikk sett barnet på ca et halvt år. De prøvde seg med hersketeknikker, og da bestemte jeg med for at hvis de ikke vil respektere der jeg sier (og jeg ga god forklaring på hvorfor), så klarer vi oss uten dem. 

Etter hvert skjønte både besteforeldrene og mannen min at det jeg hadde bestemt var hverken hysterisk eller alt for strengt. Jeg hadde vendt barna til sunn mat, de maser aldri på godteri i butikken (de får nok god mat hjemme og det er egentlig relativt lite begrensninger), de vet at det først må spises ordentlig mat før søtsaker, og alle vet at barnet føler seg ikke bra og oppfører seg heller ikke bra med for mye søtt, for sen leggetid, for mye TV, etc. Spurte mannen min om han mener at noen som helst av reglene mine har ført til usunt forhold til noe som helst, og han mente at det hadde de ikke gjort - barna har sunne vaner.  

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er nesten så jeg gruer meg til 17 mai i morgen. Først er det frokost hos svigers og det kommer til å flyte med is og sjokolade. Vi har en småspist gutt og han reagerer dårlig om han ikke får ordentlig mat. 

Etter frokost er det videre på lunsj hos mine foreldre som er akkurat like løssluppen. Skal kose seg med is og kake. 

Til slutt er det opplegg med barnehage/skole hvor det selvfølgelig vil bli mer is og kake.

Forstår ikke hvordan vi skal få våre foreldre til å respektere at vi kun ønsker frokost og lunsj uten alt det søte.

Det er 17.mai, vertene server de ønsker.

Inviter til alle hjemme hos dere, så har du full kontroll (men akk så kjedelig) 

17.mai er festdag, så ville heller senket skuldrene. Gi ham litt vanlig mat før dere dra hjemmefra og ikke gi barnet dårlig samvittighet for å kose seg.

Anonymkode: b6784...a2d

Skrevet
katties skrev (3 minutter siden):

Da jeg ble forelder for første engang så måtte jeg bare lære meg å sette grenser. Det var veldig lite populært blant ett par med besteforeldre som da ikke fikk sett barnet på ca et halvt år. De prøvde seg med hersketeknikker, og da bestemte jeg med for at hvis de ikke vil respektere der jeg sier (og jeg ga god forklaring på hvorfor), så klarer vi oss uten dem. 

Etter hvert skjønte både besteforeldrene og mannen min at det jeg hadde bestemt var hverken hysterisk eller alt for strengt. Jeg hadde vendt barna til sunn mat, de maser aldri på godteri i butikken (de får nok god mat hjemme og det er egentlig relativt lite begrensninger), de vet at det først må spises ordentlig mat før søtsaker, og alle vet at barnet føler seg ikke bra og oppfører seg heller ikke bra med for mye søtt, for sen leggetid, for mye TV, etc. Spurte mannen min om han mener at noen som helst av reglene mine har ført til usunt forhold til noe som helst, og han mente at det hadde de ikke gjort - barna har sunne vaner.  

Å fjerne barna fra besteforeldre og å leve etter strikte regler til enhver tid, uten noengang å avvike fra normalen, selv på en dag som 17 mai, vil av mange heller ikke klassifiseres som "sunne vaner". Just saying...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Skal du ikke være med på disse frokostene? Da kan du sette foten ned der og da.

Jeg har ingen problemer med å gjøre meg upopulær i slike sammenhenger. Min mor hadde heller ikke det da jeg var barn (og nei, det var ikke «fri flyt» da heller, men det var mindre oppmerksomhet rundt hva sukker og ultraprosessert mat gjorde med oss). Mamma sendte oss aldri i barnebursdag på tom mage - vi spiste en god porsjon ordentlig mat først.

Som besteforelder gir hun bare sunn mat til sine barnebarn. Men nå er hun også flink til å bygge en relasjon til dem generelt, og må ikke «kjøpe seg» hengivenhet med usunn mat - som ofte er det egentlige problemet.

Si det som det er, så får de synes det de gjør.

Endret av Lønnesirup01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er 17.mai. Slapp av.

Anonymkode: 05a8e...f39

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er så herlig som du skriver at «det gikk fint med oss» liksom skal være et argument for noe som helst 😂

Gikk fint med? Hva betyr egentlig det? At man fortsatt lever? Vi har en fedmeepidemi og en økning av livsstilssykdommer som virker nærmest ustoppelig. Holdningene til enkelte  i denne tråden viser tydelig hvorfor disse problemene ikke kommer til å stoppe med det første.

Folk blir kalt hysteriske fordi de prøver å ivareta helsen til barna sine mens de som gir f og trykker i barna sine ræl ser på seg selv som «avslappet». Det er ikke å være avslappet. Det er uansvarlig. 

Anonymkode: 66f09...7b0

Jeg kan ikke huske at vi hadde noen restriksjoner på hva vi kunne spise på 17. mai og andre lignende anledninger (bursdager osv.) da jeg var barn. Kanskje av den grunn så gikk vi aldri helt bananas heller. 

Har vært slank hele livet.

Skrevet (endret)
Anonym90059005 skrev (1 time siden):

Å fjerne barna fra besteforeldre og å leve etter strikte regler til enhver tid, uten noengang å avvike fra normalen, selv på en dag som 17 mai, vil av mange heller ikke klassifiseres som "sunne vaner". Just saying...

Én ting er å kunne gi barn noe å kose seg med. En helt annen er å mene at det skal ikke begrenses, og å ta gleden fra foreldrene OG barna på 17. mai ved å mate barna med junk, de blir hypre og slitne, vil ikke være med på leker, skriker og gråter... og så skal liksom foreldrene rydde opp i det her. Nei, da driter jeg i at besteforeldrene ikke får se dem på 17. mai - man skal holde seg unna toksiske folk som ikke vil barna vel, og ikke tar noe ansvar. Heldigvis var besteforeldrene smarte nok til å godta at barna overlever fint med en mye mindre mengder søtsaker.

Vi har f.eks. kake på fest, men FØR dette har vi også bær og frukt, og barna har ALDRI foreslått å gå rett til kake. Når vi har hatt bursdager har det vært likt med andres barn: Det står et fast fremme med frukt, bær og grønnsaker, pg det fatet har alle barn vært kjempefan av. Dét, pluss noe ordentlig mat begrenser mengde kake etterpå, på naturlig måte. Pluss at barna har lekt veldig fint og hatt jevnt med energi gjennom feiringen.

Dette valget tok jeg pga mine veldig mange erfaringer med bursdag som barn. Noen fester hadde ikke ordentlig mat: kanskje noe Wienerpølser (veldig usunt for alle, egentlig). Jeg selv valgte å lage mer mat til barna. Noen fester hadde ikke vanlig mat: Det var tett til kake og gele, og jeg selv husker at det likte jeg veldig dårlig. Noen fester hadde faktisk vanlig mat, og da kunne det være bursdag som varte i en halv dag (11-19), og alle var fornøyde:)

Endret av katties
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (3 minutter siden):

Én ting er å kunne gi barn noe å kose seg med. En helt annen er å mene at det skal ikke begrenses, og å ta gleden fra foreldrene OG barna på 17. mai ved å mate barna med junk, de blir hypre og slitne, vil ikke være med på leker, skriker og gråter... og så skal liksom foreldrene rydde opp i det her. Nei, da driter jeg i at besteforeldrene ikke får se dem på 17. mai - man skal holde seg unna toksiske folk som ikke vil barna vel, og ikke tar noe ansvar. Heldigvis var besteforeldrene smarte nok til å godta at barna overlever fint med en mye mindre mengder søtsaker. 

At man blir hyper av sukker er en myte. Barn blir hypre av stemning og selskap. 

Anonymkode: 837b1...5af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Én dag med dårlig kosthold går vel greit?

Jeg tenker at du og dine barn er heldige som har familie å dele dagen med, og at du klager på et luksusproblem.

Det er mange som ikke har familie å feire dagen med 17 mai både med og uten barn.

Anonymkode: bfd51...766

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først er det frokost hos svigers

Inviter til egen frokost, eller spis kun det dere ønsker. Er man invitert hjem til andre så burde man heller respektere at de er de som inviterer, ikke gjestene.

Anonymkode: 9793f...4e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, la nå barna få kose seg på 17.mai! Dette sunnhetshysteriet har tatt helt av.

Jeg er helt for å begrense sukker og usunn mat i hverdagen, da bør det være fokus på næringsrik og sunn mat og lite/ingen snop.

Men poenget er jo nettopp å kunne feire og nyte ekstra god mat og snop når det er spesielle dager. Bursdager, 17.mai, jul, påske... 

Stakkars barn som må leve på havregraut og knekkebrød også på 17.mai, mens de står og ser på de andre barna som får spise is og kaker.

Anonymkode: 84f49...433

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Det gikk fint med oss" er et temmelig håpløst argument. Unger reagerer ulikt. 

Jeg husker også at jeg fikk omtrent frie tøyler med søtsaker som barn. Jeg husker *også* at jeg ofte endte sånne dager med oppkast, kvalme, ikke så sove, og ikke ha det noe kjekt. Jeg endte også opp som overvektig, forøvrig.. 

Det å passe på at barna ikke blir fysisk dårlige er ikke å ha et sykelig kontrollbehov, det er å ivareta barnas beste og beskytte dem mot dumsnillhet. 

Anonymkode: f2cca...252

Skyll i alle faĺl ikke overvekten din på at de foret deg på søtsaker 17 mai i oppveksten, 1 DAG i året! Man legger ikke på seg av den ene dagen i året eller 3.

Herre fred for et hysteri! 

Anonymkode: bdccc...1b3

• Liker 1
Skrevet

Dere er jo fremdeles foreldrene, og bestemmer hva deres barn får spise? 

Her er besteforeldrene også sånn. Vi gir barnet skikkelig mat hjemme før vi drar. Så stopper vi besteforeldrene når de prøver gi barna mer enn de tåler. 

Vi har en "tre porsjoner" regel, for å gjøre det enkelt for barnet å forholde seg til. De vet at de får tre porsjoner. Om besteforeldrene forsøker gi mer enn dette, sier vi høflig ifra at nei, nå har ungen fått det han skal ha. Om de blir sure, så javel (og det blir de innimellom). 

Vi er foreldrene, og det er vår jobb å passe på at ungene har det bra. Vi VET at om ungene får for mye søtsaker, ender det med vondt i magen. Dette er ikke noe vi tror, fordi vi er overhysteriske og livredd sukker. Det er noe vi VET etter at vi gang på gang har observert at mye kaker og godsaker = ungene blir fysisk dårlige. 

Mener du tre porsjoner totalt den dagen eller tre porsjoner hvert sted det serveres mat/godis? For hvis det er det siste, så er jo ikke akkurat ni porsjoner å begrense det ...

AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (15 minutter siden):

Mener du tre porsjoner totalt den dagen eller tre porsjoner hvert sted det serveres mat/godis? For hvis det er det siste, så er jo ikke akkurat ni porsjoner å begrense det ...

Tre porsjoner. Selvsagt får de ikke 3 x antall anledninger - da hadde det jo blitt 3 is på skolen, 3 is hor mormor, 3 is hos farmor, osv. 

De får 3 is i løpet av dagen. Det er alltid regelen, og noe de er vant med. De vet at har de valgt å spise tre is på skolen, så er det ikke is hos mormor etterpå. 

Skrevet (endret)

At man blir hyper av sukker er en myte. Barn blir hypre av stemning og selskap. 

Anonymkode: 837b1...5af

Man får svingende blodsukker av mye sukker, som gir ustabilt humør. Hyper kan man både bli av dét, av tilsetningsstoffer, av stemning og annet. Det er også ikke 100% en myte - det er ikke slik at ALLE barn opplever det - for en del går det greit, men faktisk ikke for alle. Det var en overskrift i avisa en gang, men selvfølgelig var ikke detaljene så viktige. F.eks. Jan visse barn reagere påsykker, sukkeret kommer ofte i matvarer med andre stoffer, der disse andre gir hyperaktivitet. Hjelper da ikke å teste ved å gi barn sukkervann- er jo ikke dét du gir de når de skal få snop, vel?

Endret av katties
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Én dag med dårlig kosthold går vel greit?

Jeg tenker at du og dine barn er heldige som har familie å dele dagen med, og at du klager på et luksusproblem.

Det er mange som ikke har familie å feire dagen med 17 mai både med og uten barn.

Anonymkode: bfd51...766

Problemet er at det ikke er 1 dag. Usunn mat har tatt altfor mye overhånd. Og usunt kosthold er i ferd med å bli den største dødsårsaken i verden. I løpet av en uke kan det godt bli 5 dager med sukker- helt uten at vi foreldre har gitt noe, de blir gitt av alle andre, besteforeldre, vennebursdag, trening(!), skole osv. Det er utrolig vanskelig å begrense! 

Anonymkode: 5a83c...391

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her vet ungene at de må spise skikkelig mat før godteri.

Men de regulerer seg relativt bra når de først får tilgang.

Yngste har kastet opp én gang pga for mye godteri. Fin læring det også.

Anonymkode: 42b4b...57e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du prøvd much? Det skal lindre kvalme 🙂

Anonymkode: 66f09...7b0

Afipram er også fint mot kvalme. Vedkommende er sikkert tilhenger av fri barneoppdragelse. Ungene blir jo utagerende, egoistiske,respektløse troll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...