AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Det er nesten så jeg gruer meg til 17 mai i morgen. Først er det frokost hos svigers og det kommer til å flyte med is og sjokolade. Vi har en småspist gutt og han reagerer dårlig om han ikke får ordentlig mat. Etter frokost er det videre på lunsj hos mine foreldre som er akkurat like løssluppen. Skal kose seg med is og kake. Til slutt er det opplegg med barnehage/skole hvor det selvfølgelig vil bli mer is og kake. Forstår ikke hvordan vi skal få våre foreldre til å respektere at vi kun ønsker frokost og lunsj uten alt det søte. Anonymkode: 8b638...6d8 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Dere inviterer hjem til dere. Vi tok kontrollen på alle slike dager for lenge siden. Litt sent nå, så; gi han vanlig frokost før dere drar til første frokosten. Da har han grunnlaget, og det gjør lite om han topper med litt is og sjokolade. Og se om dere får i han en pølse (eller noe sunnere) rett før lunsjen igjen. Anonymkode: bef8a...c3a 6
lajlaj Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai Om dette hadde vært en generell problemstilling, så hadde jeg følt med deg. Synes besteforeldre er drøye på søtsaker. Men siden det er 17.mai så må du slippe kontrollen. La barna få regulere seg selv. Pust ut og la det gå. 4 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai lajlaj skrev (3 minutter siden): Om dette hadde vært en generell problemstilling, så hadde jeg følt med deg. Synes besteforeldre er drøye på søtsaker. Men siden det er 17.mai så må du slippe kontrollen. La barna få regulere seg selv. Pust ut og la det gå. Det er jo en generell problemstilling, men pleier å la det gå. Problemet nå er jo at dette er en lang dag. Vi risikerer å høre sutring non stop fra klokken 12 med masse meltdowns. Både vår dag og ungens dag vil bli stressende og dårlig. Anonymkode: 8b638...6d8 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai Hehe, merkelig det der. Som barn var det svært overraskende om jeg fikk en liten sjokolade eller lignende uteom en lørdag av mamma, men nå som hun er bestemor så skal det koses ja, i massevis 😅 min mor er som regel tilsnakkendes, verre med ekssvigers. Der dyttes det inn søtt der også. Jeg ville nok sørget for at ungen ihvertfall fikk i seg noe mat først, og ellers er det heldigvis 17 mai bare en gang i året. Anonymkode: 92094...a92 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #6 Skrevet 16. mai Du er ikke skikka til å ha barn. Anonymkode: 837b1...5af 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #7 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er nesten så jeg gruer meg til 17 mai i morgen. Først er det frokost hos svigers og det kommer til å flyte med is og sjokolade. Vi har en småspist gutt og han reagerer dårlig om han ikke får ordentlig mat. Etter frokost er det videre på lunsj hos mine foreldre som er akkurat like løssluppen. Skal kose seg med is og kake. Til slutt er det opplegg med barnehage/skole hvor det selvfølgelig vil bli mer is og kake. Forstår ikke hvordan vi skal få våre foreldre til å respektere at vi kun ønsker frokost og lunsj uten alt det søte. Anonymkode: 8b638...6d8 Forstår det ikke er lett. Men hvis det serveres is og godis, hvordan reagerer deres sønn hvis han da er den eneste som ikke får? For det blir vanskelig å be dem om å ikke servere slikt til alle fordi det ikke passer dere. Men hvis de sitter og forer ham, mens dere samtidig sier at "nå tror jeg det holder for en stund", så synes jeg det er respektløst av dem. Jeg har pleid å si til mine foreldre og mine besteforeldre at "Nå tror jeg de har fått nok for en stund. De skal spise is på skolen også, og tåler det ikke så godt", så har de respektert det. Anonymkode: e2653...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #8 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dere inviterer hjem til dere. Vi tok kontrollen på alle slike dager for lenge siden. Litt sent nå, så; gi han vanlig frokost før dere drar til første frokosten. Da har han grunnlaget, og det gjør lite om han topper med litt is og sjokolade. Og se om dere får i han en pølse (eller noe sunnere) rett før lunsjen igjen. Anonymkode: bef8a...c3a Hvordan mener dere at dere tok kontrollen? Vi har da vært i selskap med mange hver eneste 17. mai, og har aldri "trengt å ta kontroll". Vi har kun vært bestemt på at "Nå tror vi at det holder for en stund. De tåler ikke så mye, og skal ha is senere også". Sagt på en bestemt måte, men litt humor i. Hadde da aldri gått så langt som å "ta kontroll" ved å invitere hjem til oss selv bare for å kontrollere alle/bestemme over andre. Foreldre som tror alt handler om deres barn, kan kanskje bare holde seg for seg selv... Anonymkode: e2653...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #9 Skrevet 16. mai Dette gikk da helt fint da jeg var liten.... Jeg synes mange foreldre i dag er mest opptatt av å vise at det er DE som bestemmer og at INGENTING skal skje uten at de (mamma) godtar det. Det er så kontrollerende og styrete at jeg blir kvalm av det! Anonymkode: e2653...6a6 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #10 Skrevet 16. mai Her har vi vært tydelige fra start. Besteforeldre får rett og slett ikke lov til å gi barna våre masse drittmat. Her går det i frukt og annet til kos. Det er tøft å stå i, men det må til. Du kommer nok til å få masse sure kommentarer her om at folk syntes du er hysterisk, men du kan ikke styre eller endre andres totale mangel på kunnskap, så prøv å la det prelle av. Det er rett og slett absurd at så mange insisterer på at besteforeldre skal ture frem som de vil, i strid med foreldrenes ønsker. Jeg gidder ikke ha en sur, overstimulert og sulten unge som ikke sover fordi svigermor insisterte på å gi barnet sjokolade istedenfor skikkelig mat. Det er en billig hersketeknikk å kalle folk hysteriske fordi de tilbyr barna sine et sunt og variert kosthold så gi blaffen i dem og stå på ditt. Du vet best hva som er bra for ditt barn. Anonymkode: 66f09...7b0 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #11 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette gikk da helt fint da jeg var liten.... Jeg synes mange foreldre i dag er mest opptatt av å vise at det er DE som bestemmer og at INGENTING skal skje uten at de (mamma) godtar det. Det er så kontrollerende og styrete at jeg blir kvalm av det! Anonymkode: e2653...6a6 Har du prøvd much? Det skal lindre kvalme 🙂 Anonymkode: 66f09...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #13 Skrevet 16. mai Dere er jo fremdeles foreldrene, og bestemmer hva deres barn får spise? Her er besteforeldrene også sånn. Vi gir barnet skikkelig mat hjemme før vi drar. Så stopper vi besteforeldrene når de prøver gi barna mer enn de tåler. Vi har en "tre porsjoner" regel, for å gjøre det enkelt for barnet å forholde seg til. De vet at de får tre porsjoner. Om besteforeldrene forsøker gi mer enn dette, sier vi høflig ifra at nei, nå har ungen fått det han skal ha. Om de blir sure, så javel (og det blir de innimellom). Vi er foreldrene, og det er vår jobb å passe på at ungene har det bra. Vi VET at om ungene får for mye søtsaker, ender det med vondt i magen. Dette er ikke noe vi tror, fordi vi er overhysteriske og livredd sukker. Det er noe vi VET etter at vi gang på gang har observert at mye kaker og godsaker = ungene blir fysisk dårlige. Anonymkode: f2cca...252 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #14 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan mener dere at dere tok kontrollen? Vi har da vært i selskap med mange hver eneste 17. mai, og har aldri "trengt å ta kontroll". Vi har kun vært bestemt på at "Nå tror vi at det holder for en stund. De tåler ikke så mye, og skal ha is senere også". Sagt på en bestemt måte, men litt humor i. Hadde da aldri gått så langt som å "ta kontroll" ved å invitere hjem til oss selv bare for å kontrollere alle/bestemme over andre. Foreldre som tror alt handler om deres barn, kan kanskje bare holde seg for seg selv... Anonymkode: e2653...6a6 Hvorfor svarer du som at du er TS? Anonymkode: bef8a...c3a
Anonym90059005 Skrevet 16. mai #15 Skrevet 16. mai Men dere foreldre evner da vel å si til eget barn at hen må spise et rundstykke eller noe før det blir is/kake. Fatter ikke hvordan folk klarer å "grue" seg til 17 mai og lage en big deal ut av litt søtsaker og usunn mat. Dere lager jo problemene på forhånd, og da smitter det garantert! Om ungen din sutrer og har meltdowns hele 17 mai, så kan jeg nok garantere at det ikke er maten sin skyld. 17 mai er jo dagen for is og pølser, det hører med. Spiller da ingen rolle et barn stapper i seg is og pølser den dagen, verste som skjer er litt mageknip/kvalme. Ro ned... 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette gikk da helt fint da jeg var liten.... Jeg synes mange foreldre i dag er mest opptatt av å vise at det er DE som bestemmer og at INGENTING skal skje uten at de (mamma) godtar det. Det er så kontrollerende og styrete at jeg blir kvalm av det! Anonymkode: e2653...6a6 "Det gikk fint med oss" er et temmelig håpløst argument. Unger reagerer ulikt. Jeg husker også at jeg fikk omtrent frie tøyler med søtsaker som barn. Jeg husker *også* at jeg ofte endte sånne dager med oppkast, kvalme, ikke så sove, og ikke ha det noe kjekt. Jeg endte også opp som overvektig, forøvrig.. Det å passe på at barna ikke blir fysisk dårlige er ikke å ha et sykelig kontrollbehov, det er å ivareta barnas beste og beskytte dem mot dumsnillhet. Anonymkode: f2cca...252 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er jo en generell problemstilling, men pleier å la det gå. Problemet nå er jo at dette er en lang dag. Vi risikerer å høre sutring non stop fra klokken 12 med masse meltdowns. Både vår dag og ungens dag vil bli stressende og dårlig. Anonymkode: 8b638...6d8 Hvorfor sørger ikke du som mor at barnet ditt får i seg litt ordentlig mat før søtsakene. Også igjennom hele dagen, sørg for at barnet får i seg mat som metter og er sundt nok for deg. For du er vel med barnet ditt? Anonymkode: 1ff34...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai Her så serveres det snitter hos svigers på morgenen. Ja de har fått is etter på så ikke problemet med det. Men ungene måtte altid spise mat før de fikk isen. Så var det snitter og pølser på lokalet, hvor det var 1 gratis is , aldri noe masse om noe mer. Så grilling hos svigers på kvelden , etter vi hadde spist ble det satt fram is og litt annet godt. Kan si den isen var det stort sett vi voksrne som tok litt ut av. Tenker og at 17 mai har for noen altid vært mye is. Det er jo ikke hver dag. Og må jo gå ann å se til at barna spiser rundstykke, brødskigæve osv før evnt isen, eller klarer du ikke å forklare barna det? Vi hadde altid det ,samme sa svigers: mat først så is eller litt godteri. Hvor vanskelig er det Anonymkode: 3dc06...189
AnonymBruker Skrevet 16. mai #19 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Det gikk fint med oss" er et temmelig håpløst argument. Unger reagerer ulikt. Jeg husker også at jeg fikk omtrent frie tøyler med søtsaker som barn. Jeg husker *også* at jeg ofte endte sånne dager med oppkast, kvalme, ikke så sove, og ikke ha det noe kjekt. Jeg endte også opp som overvektig, forøvrig.. Det å passe på at barna ikke blir fysisk dårlige er ikke å ha et sykelig kontrollbehov, det er å ivareta barnas beste og beskytte dem mot dumsnillhet. Anonymkode: f2cca...252 Det er så herlig som du skriver at «det gikk fint med oss» liksom skal være et argument for noe som helst 😂 Gikk fint med? Hva betyr egentlig det? At man fortsatt lever? Vi har en fedmeepidemi og en økning av livsstilssykdommer som virker nærmest ustoppelig. Holdningene til enkelte i denne tråden viser tydelig hvorfor disse problemene ikke kommer til å stoppe med det første. Folk blir kalt hysteriske fordi de prøver å ivareta helsen til barna sine mens de som gir f og trykker i barna sine ræl ser på seg selv som «avslappet». Det er ikke å være avslappet. Det er uansvarlig. Anonymkode: 66f09...7b0 2 4
katties Skrevet 16. mai #20 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Det gikk fint med oss" er et temmelig håpløst argument. Unger reagerer ulikt. Jeg husker også at jeg fikk omtrent frie tøyler med søtsaker som barn. Jeg husker *også* at jeg ofte endte sånne dager med oppkast, kvalme, ikke så sove, og ikke ha det noe kjekt. Jeg endte også opp som overvektig, forøvrig.. Det å passe på at barna ikke blir fysisk dårlige er ikke å ha et sykelig kontrollbehov, det er å ivareta barnas beste og beskytte dem mot dumsnillhet. Anonymkode: f2cca...252 Jeg husker at jeg følte meg helt dritt på både bursdager, 17. mai etc nettopp pga maten. Allerede som barn følte jeg det slik. Husker i tillegg at jeg ble av-og-på dritsliten og hyper. Følte meg rett og slett gal i bursdager, men skjønte ikke hvorfor. Drittmat får faktisk barn til å føle seg dårlig også, og er bevist å skape dårlig psykisk helse i tillegg til uvaner, og kobling mellom junkfood og fest. Så synes det argumentet om at "det gikk fint" er helt blåst! 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå