Guttemamma0912 Skrevet 16. mai 2025 #21 Skrevet 16. mai 2025 Det bør ikke være noe valg i den alderen. Gå heller sammen med barnet i toget. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #22 Skrevet 16. mai 2025 Jeg har også en førsteklassing som ikke vil, pga mye bråk og mye folk. Jeg er kjempelettet jeg! For det er jo bare styr og ikke noe koselig, føler seg bare helt utenfor der jeg står alene med to barn og ser på alle som står der med masse familie og har det så fantastisk. Så her ofres det ene barnet som gleder seg til og vil i 17.mai tog, antar det er verre å bli tvunget i tog, enn å bli skuffet over avlyst 17.mai. Anonymkode: 016ff...d32 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #23 Skrevet 16. mai 2025 Gipetto skrev (5 timer siden): Men hvorfor tvinge barnet i tog? Hva godt kommer ut av det? Ikke alle liker det, og da kan man heller være med på det som skjer etter toget som for eksempel arrangement i en hall. Skal barn slippe alt de ikke liker? Anonymkode: 7b858...d90 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #24 Skrevet 16. mai 2025 Barnet har ikke gått i tog tidligere, så det vet ikke helt hva det går til. Avtal med barnet at dere i alle fall skal møte opp! Ønsker barnet å være med klassen å gå i tog, så går dere. Ønsker ikke barnet å gå i tog, så går dere til siden og ser på toget. Anonymkode: dfc5f...264 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #25 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Førsteklassing, aldri gått i tog tidligere. Liker ikke mye lyder og store folkemengder. Respektere at h*n ikke vil, eller ikke la h*n bestemme? Anonymkode: 3f951...122 Da blir det ikke noe feiring av 17. mai heller. Det er jo et valg barnet tar. Anonymkode: 6a097...29d 1
bolla92 Skrevet 16. mai 2025 #26 Skrevet 16. mai 2025 Jeg kan ikke komme på en eneste grunn til at barn skal tvinges til å gå i tog. Barnet har jo god grunn i tillegg! Dropp toget, og lag dere en fin dag! 3
Stor pike Skrevet 16. mai 2025 #27 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker kanskje møte opp til togoppstilling og ta det derfra? Da får barnet et reelt inntrykk av og forståelse for situasjonen, og du får mulighet til å gjøre en vurdering av barnets stressnivå/reelle mulighet til å delta. Slike arrangement er ikke noe alle har glede av, og det er ikke alle som bør tvinges til det. Anonymkode: 92e09...dc0 Møt opp og se. Kanskje barnet ser klassekameratene og har lyst til å prøve. Hvis ikke bør det respekteres at h*n ikke vil. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #28 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også en førsteklassing som ikke vil, pga mye bråk og mye folk. Jeg er kjempelettet jeg! For det er jo bare styr og ikke noe koselig, føler seg bare helt utenfor der jeg står alene med to barn og ser på alle som står der med masse familie og har det så fantastisk. Så her ofres det ene barnet som gleder seg til og vil i 17.mai tog, antar det er verre å bli tvunget i tog, enn å bli skuffet over avlyst 17.mai. Anonymkode: 016ff...d32 Nekter du det ene barnet ditt å gå i tog og være med i feiringen fordi det andre ikke vil? Det må da finnes bedre løsninger enn det? Anonymkode: 3a8ff...e23 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #29 Skrevet 16. mai 2025 Hadde ikke tvunget hen nei. Anonymkode: ce724...2e6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #30 Skrevet 16. mai 2025 Jeg synes det er rart å ikke ville noe som barnet aldri har forsøkt før. For min del så har jeg alltid tenkt på 17. mai tog som obligatorisk. Blir triste tog rundt i Norge om barna skal begynne å bestemme alt hva de har lyst til.. Anonymkode: 12571...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #31 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nekter du det ene barnet ditt å gå i tog og være med i feiringen fordi det andre ikke vil? Det må da finnes bedre løsninger enn det? Anonymkode: 3a8ff...e23 Jeg nekter ikke, jeg bare sier at vi ikke skal gå i tog. Jeg forsøkte å spørre to bekjente om å ta med seg barnet, men den ene skulle jobbe, den andre skulle dra til familie i nabobyen. Kan ikke akkurat dele meg i to heller. Anonymkode: 016ff...d32 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #32 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg synes det er rart å ikke ville noe som barnet aldri har forsøkt før. For min del så har jeg alltid tenkt på 17. mai tog som obligatorisk. Blir triste tog rundt i Norge om barna skal begynne å bestemme alt hva de har lyst til.. Anonymkode: 12571...b8d Eventuelt slutte med denne tradisjonen. Jeg har alltid synes det har vært en litt ubehagelig bismak over å skulle feire at vi er så heldige å bo her i Norge. At vi ble født her er jo bare flaks, det er ingens fortjeneste. Hadde 17.mai handlet mer om å hedre tidligere soldater eller andre som gjorde en stor innsats for nettopp å gi oss selvstendigheten vi har, eller for å beholde friheten vår, eller for å dele rikdommen og freden med andre, hadde det vært noe annet. Men denne selvgodheten ved å feire at vi er rikere og har det bedre enn andre sliter jeg med å forstå. Den eldre garde hadde en helt annen ærefrykt over denne dagen, hvor det ikke bare var gladstemning, men også tid til ettertanke og takknemlighet over forfedre som stod på. Nå er det bare hurra meg rundt og fylleslag. Så om det blir triste barnetog etter hvert, kan man kanskje heller tenke det som en påminnelse over alle triste barneliv rundt omkring som nettopp nå kjemper for livene sine. Her mens vi fråtser i is og pølser og samtidig klager over sensitive barn som foretrekker hjemmedag eller joggebukser. Tenk hvor mye annet vi kunne samlet oss i tog for, tenk hvilket fokus humanitære kriser kunne fått om de mottok samme engasjement en dag i året. Anonymkode: 016ff...d32
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #33 Skrevet 17. mai 2025 Tenker at 17. mai skal være kjekt. Noen barn strever mer enn andre i ulike situasjoner, uten at det må ligge en diagnose til grunn. Mange som ikke har sensitive barn vil aldri forstå, men for oss er det viktig å velge sine kamper. Med mange ting skal det pushes litt, noen ting skal prøves før man sier man ikke vil, enkelte ting får man ikke velge (f.eks. gå til legen) og noen ting går seg til etter hvert. Tenker 17. mai tog er i den siste kategorien, der kanskje barnet vil gå neste år. Skjønner ikke vitsen med å tvinge i den situasjonen. Du kjenner ditt barn best, og andre kan egentlig ikke vurdere dette da de tar utgangspunkt i sine egne barn, som er helt andre individer. Anonymkode: d47bf...e04 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #34 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg nekter ikke, jeg bare sier at vi ikke skal gå i tog. Jeg forsøkte å spørre to bekjente om å ta med seg barnet, men den ene skulle jobbe, den andre skulle dra til familie i nabobyen. Kan ikke akkurat dele meg i to heller. Anonymkode: 016ff...d32 Kunne du ikke bare ha tatt ham med til skolen (/oppmøteplassen for toget) og så gått hjem igjen? Ingen forventer vel at foreldrene blir med i toget. Hvis dere har en klassegruppe på Facebook eller lignende kunne du ha spurt der om noen kunne tatt ham med, om det å frakte ham fram og tilbake ble for mye. Å spørre "et par bekjente" er ikke akkurat noen kjempeinnsats. Anonymkode: 3a8ff...e23 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #35 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 18.06): Skal barn slippe alt de ikke liker? Anonymkode: 7b858...d90 Ikke alt. Men enkelte ting - ja, faktisk. Barn skal også bli hørt. Og om de kan bli hørt i noe så tenker jeg et tog en gang i året er det minste problemet. Finnes nok av ting de må gjøre hele tiden på grunn av oss voksne og på grunn av at man langt fra kan velge alt og slippe å gjøre alt man ikke vil. Så er mange andre situasjoner der man kan si at men dette må vi fantisk, hvis det er det det skal stå på. Det betyr ikke at de skal tvinges med på absolutt alt heller, og 17. mai skal være gøy for alle. Tog er ikke gøy for alle. Anonymkode: d47bf...e04 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #36 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eventuelt slutte med denne tradisjonen. Jeg har alltid synes det har vært en litt ubehagelig bismak over å skulle feire at vi er så heldige å bo her i Norge. At vi ble født her er jo bare flaks, det er ingens fortjeneste. Hadde 17.mai handlet mer om å hedre tidligere soldater eller andre som gjorde en stor innsats for nettopp å gi oss selvstendigheten vi har, eller for å beholde friheten vår, eller for å dele rikdommen og freden med andre, hadde det vært noe annet. Men denne selvgodheten ved å feire at vi er rikere og har det bedre enn andre sliter jeg med å forstå. Den eldre garde hadde en helt annen ærefrykt over denne dagen, hvor det ikke bare var gladstemning, men også tid til ettertanke og takknemlighet over forfedre som stod på. Nå er det bare hurra meg rundt og fylleslag. Så om det blir triste barnetog etter hvert, kan man kanskje heller tenke det som en påminnelse over alle triste barneliv rundt omkring som nettopp nå kjemper for livene sine. Her mens vi fråtser i is og pølser og samtidig klager over sensitive barn som foretrekker hjemmedag eller joggebukser. Tenk hvor mye annet vi kunne samlet oss i tog for, tenk hvilket fokus humanitære kriser kunne fått om de mottok samme engasjement en dag i året. Anonymkode: 016ff...d32 Nå skriver du som om du er prinsipielt imot 17. mai-feiringen. Det har jeg forsåvidt respekt for, men i det første innlegget ditt skrev du at du ikke ville feire fordi det var mye styr og ikke koselig. Det syns jeg man bør takle for barnas skyld, når man har valgt å bli foreldre. Anonymkode: 3a8ff...e23 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #37 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kunne du ikke bare ha tatt ham med til skolen (/oppmøteplassen for toget) og så gått hjem igjen? Ingen forventer vel at foreldrene blir med i toget. Hvis dere har en klassegruppe på Facebook eller lignende kunne du ha spurt der om noen kunne tatt ham med, om det å frakte ham fram og tilbake ble for mye. Å spørre "et par bekjente" er ikke akkurat noen kjempeinnsats. Anonymkode: 3a8ff...e23 Barnet som gledet seg går fortsatt i barnehagen. Det tar rundt 20 min med bil til oppmøteplassen, toget varer en halvtime, og så er det halvannen time pause før arrangement ved skolene. Kan ikke sende en femåring alene på noe sånt. Anonymkode: 016ff...d32
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #38 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 12.41): Tenker at man kan møte opp, prøve å gå noen minutter og så trekkes seg ut. Barnet får så mye igjen hvis man prøver litt først. For å unngå det helt hjelper ingen. Har barn med autisme og vi har gjort alt fra å møte opp, se på klassen/toget på avstand, gått i 2 minutter til å klare å fullføre hele runden 🙂 Barnet følte og føler mestring selv om det bare er 2 minutter. Anonymkode: 05523...529 Jeg er enig i dette ut i fra eksponeringsbehovet. Men sånn generelt så tenker jeg også at det ikke burde være noe problem å droppe toget. Alle jeg har diskutert dette temaet med har samme minner fra 17. Mai og tog fra når de var barn. Tog var det verste med 17. Mai. Aktivitetene etter var det som gjaldt. Anonymkode: 10b6d...83e
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2025 #39 Skrevet 17. mai 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå skriver du som om du er prinsipielt imot 17. mai-feiringen. Det har jeg forsåvidt respekt for, men i det første innlegget ditt skrev du at du ikke ville feire fordi det var mye styr og ikke koselig. Det syns jeg man bør takle for barnas skyld, når man har valgt å bli foreldre. Anonymkode: 3a8ff...e23 Som mor synes jeg det er grusomt fordi jeg er alene med barn og ikke har noen familie, og fordi ene barnet mitt er likt som TS sitt. For meg personlig synes jeg det er vanskelig å delta helhjertet. (Men det er ikke en faktor i avgjørelsen om tog/ikke tog/feire/klær) Det var et svar på noen som mente det ville bli triste tog om barn ikke deltok. Anonymkode: 016ff...d32
tussi84 Skrevet 18. mai 2025 #40 Skrevet 18. mai 2025 Som et barn var jeg redd for høye lyder og smell som liten. Jeg gråt når jeg hørte stortromma, når jeg hørte kanoner som smalt, ballonger som sprakk, fyrverkeri på nyttårsaften osv. Å gå i barnetoget for meg var noe som derfor gjorde meg redd. Jeg er glad for at foreldrene mine derfor ikke pushet på meg, de årene jeg var for redd til å gå. Jeg ble bedre med lyd sensetiven etterhvert som jeg ble eldre, og kan idag som voksen se på barnetoget selv om tromma går rett forbi. Jeg syns det fortsatt er høy lyd og ubehagelig men ikke redd. Men, jeg er fortsatt sensetiv for skarpe smell,så jeg holder meg langt vekk fra der man kan høre så mye/ingen lyder av kanon smell. Ikke tvinge barnet til å gå i toget.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå