Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg finner et bilde på internett / google av et norskt flagg med en eller annen bakgrunn, en julenisse, en påskekylling e.l. og jeg deler dette bildet med vennene mine på Facebook og skriver at jeg ønsker dem en fin 17 mai, god påske etc vil da det være brudd på opphavsretten? Eller er det noe man fritt kan gjøre. Jeg har rundt 2-300 venner om det har noe å si.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ble sittende å diskutere det her med en venn nå.

Anonymkode: 4b488...b09

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov og er brudd på copyrightloven. Om du blir tatt for det er det nok liten sjanse for, men det er altså ikke lov å bare ta bilder fra nett for å dele. 

Det er flere steder som har gratis bilder, sjekk unsplash.com feks, de har mange fine! 

Anonymkode: d1e7d...24d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Tusen takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis jeg finner et bilde på internett / google av et norskt flagg med en eller annen bakgrunn, en julenisse, en påskekylling e.l. og jeg deler dette bildet med vennene mine på Facebook og skriver at jeg ønsker dem en fin 17 mai, god påske etc vil da det være brudd på opphavsretten? Eller er det noe man fritt kan gjøre. Jeg har rundt 2-300 venner om det har noe å si.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ble sittende å diskutere det her med en venn nå.

Du kan dele så mye du vil, men oppdager den som har tatt bildet at du har stjelt  bildet hens, så kan de rette et økonomisk krav mot deg og kreve at du sletter bildet. 
Opphavsrett til bilder gjelder uansett hvem sitt bilde. 

Anonymkode: c3435...089

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

jeg deler dette bildet med vennene mine på Facebook og skriver at jeg ønsker dem en fin 17 mai, god påske etc vil da det være brudd på opphavsretten?

Helt klart ja. Det er å stjele, ikke dele.
Men om bildet eksisterer på nettet kan du jo poste en link til det istedet? Det er fullt lovlig.

https://www.dagbladet.no/kultur/bloggerne-anne-brith-har-tjent-240-000-kroner-pa-dette-bildet/69768758

Anonymkode: f0da3...aff

AnonymBruker
Skrevet

Bl%25C3%25B8tkake2017%252C+Analiza+Gonza

AnonymBruker
Skrevet

Forstått slik at noen godtar deling men du må du skrive hvor bilde er hentet og hvem som har tatt bilde, evnt spøre om å få bruke bildet

Ser når ungdommen her skulle skrive oppgaver og legge ved bilder måtte en skrive hvor bilde var hentet, hvem som hadde tatt bilder osv til kilde

Anonymkode: 80add...3d2

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Men om jeg som sagt har 2-300 venner på Facebook og ikke har offentlig profil på Facebook hvordan kan egentlig den som eier et bilde se at jeg har delt bildet deres så lenge ikke den som eier det er blant vennene mine?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her igjen. Men om jeg som sagt har 2-300 venner på Facebook og ikke har offentlig profil på Facebook hvordan kan egentlig den som eier et bilde se at jeg har delt bildet deres så lenge ikke den som eier det er blant vennene mine?

Hvor vanskelig er det å forstå at det du spør om ikke er lov, og heller ikke greit? 
Vil du stjele og dele, så viser det bare dårlig moral og at du er en krangler når du har fått klar beskjed i tråden. 

Anonymkode: c3435...089

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstått slik at noen godtar deling men du må du skrive hvor bilde er hentet og hvem som har tatt bilde, evnt spøre om å få bruke bildet

Man må ha tillatelse fra rettighetshaveren, å oppgi kilde er ikke nok.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spør igjen, er det noe problem å legge inn en link til bildet istedet for å laste det opp til Facebook som om det var ditt eget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...