AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #21 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Godt innspill – levealder er definitivt en faktor som kan påvirke kreftstatistikken. Men spørsmålet er: Forklarer økt levealder hele økningen i hudkreft? Når vi ser på Kreftregisterets tall, er det ikke bare snakk om en gradvis økning parallelt med at folk lever lenger. Det vi ser, er en eksplosiv vekst i insidens – altså antall nye tilfeller per år – ikke bare prevalens, som kunne skyldes at folk lever lenger med sykdom. Og denne økningen begynte ganske plutselig, omtrent samtidig med lanseringen av bredt markedsført solkrem på 60- og 70-tallet. Det betyr ikke at solkrem forårsaker hudkreft direkte – men det åpner for noen ubehagelige spørsmål: Kan overdreven bruk av solkrem ha endret måten vi utsetter oss for sol på? Kan mangelen på D-vitamin gjennom redusert UVB-eksponering ha påvirket risikoen? Og ikke minst: Er det mulig at sola har fått ufortjent skyld, mens andre faktorer har gått under radaren? Det er ikke konspiratorisk å stille slike spørsmål. Det er faktisk god vitenskapelig praksis. Anonymkode: f582f...74c Kosthold kan også være en stor faktor her. Hva vet vi om hvordan ultraprosessert mat og kjemisk fremstilte oljer reagerer i kroppen når folk i tillegg griller seg i solen? Anonymkode: 551c7...2b5 1 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #22 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det beste er å unngå solen på sitt sterkeste, og beskytte seg med solhatt og lette klær når man skal ut. Det er ikke meningen at vi skal smøre oss inn med hormonforstyrrende og kreftfremkallende kjemikalier for å bli "tan" når UV-strålingen er høy... Regel om kun änglamark solkrem eller sitte i skyggen på dagtid her i hus Så nyter vi solen morgen og kveld. Anonymkode: 551c7...2b5 Vi har også montert solseil og parasoller på uteplassene. Har også solcaps og hatt. Det er nydelig å være ute, uten å nødvendigvis sitte rett i sola. Bruker linbluse om jeg skal jobbe i hagen. Soler oss aldri. Uten å være hysterisk, selvfølgelig. Løper og går turer. Tar med kaffekoppen ut i fin vårsol. Blir raskt naturlig brun i sesong. 17 mai blir det mye ute - da smøres det selvføglelig godt, for plutselig er man eksponert for sol på samme plass over tid. Akkurat dette med å smøre seg inn med kjemikalier, for så å steke seg i solen, har jeg aldri forstått. Når man først påstår at man er redd for kreft. Anonymkode: 9a017...67a 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #23 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Norge har på ny satt verdensrekord i hudkreft, som vi gjør stort sett hvert år. Dagsnytt 18 på NRK intervjuet i den anledning en norsk lege, som mener at vi må bruke MINDRE solkrem og være MER ute i sola for å redusere risikoen for hudkreft! 🌞 Legen møter Kreftforeningen til debatt og de understreker at de ALDRI har sagt at sola er farlig.😲 https://tv.nrk.no/se?v=NNFA56051425&t=1062s Og da må man nesten få spørre: Hva skjer?🤷 Anonymkode: f582f...74c det er mange som ikke er noen flinke med solkrem som bruker oljer isteden og veldig mange som tar solarium før man er gammel nok Anonymkode: 759b9...adb
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #24 Skrevet 16. mai 2025 Jeg lurer på om det finnes noen statistikk på alle disse som får hudkreft. Har de vært ekstra mye ute i sola, har de/har de ikke smurt seg med solkrem. Har de vært mye i syden eller på solarium. De eneste menneskene jeg kjenner til som har hatt hudkreft, er de som reiser til syden 2 ganger i året, bruker mye solkrem og er mye i solarium, så det er vanskelig å si akkurat hva av de tre som er utslagsgivende. Trolig summen av all soling OG solkrem. Men det er jo selvsagt bare en observasjon. Skulle gjerne hatt litt faktagrunnlag. Anonymkode: 2097d...cc7 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #25 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): det er mange som ikke er noen flinke med solkrem som bruker oljer isteden og veldig mange som tar solarium før man er gammel nok Anonymkode: 759b9...adb Har du noen dekning for å påstå at det er mer hudkreft blant ungdom som tar solarium? Anonymkode: 2097d...cc7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #26 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg lurer på om det finnes noen statistikk på alle disse som får hudkreft. Har de vært ekstra mye ute i sola, har de/har de ikke smurt seg med solkrem. Har de vært mye i syden eller på solarium. De eneste menneskene jeg kjenner til som har hatt hudkreft, er de som reiser til syden 2 ganger i året, bruker mye solkrem og er mye i solarium, så det er vanskelig å si akkurat hva av de tre som er utslagsgivende. Trolig summen av all soling OG solkrem. Men det er jo selvsagt bare en observasjon. Skulle gjerne hatt litt faktagrunnlag. Anonymkode: 2097d...cc7 Det er godt kjent hva årsakene er; Malignt melanom (føflekkreft). Den farlige typen, som tar liv. Denne er knyttet til solbrenthet, spesielt i barne- og ungdomsår. Høye doser UV stråling er også en faktor - mange sydenturer, solarium, bli brent gjentatte ganger. Basalcellerkarsinom. Sjeldent dødelig. Handler om UV-eksponering over tid. Her øker sannsynligheten om du har vært veldig mye ute. Så denne hysteriske smøringen med solkrem har lite for seg, med mindre man vil være mye eksponert for sola (som 17.mai med strålende sol). Særlig den vanligste typen nå; kjemiske UV-filtre som absorberes av huden. Det som skal til er å la huden få litt naturlig beskyttelse, slik at den ikke så lett blir brent i sesong. Og å kle seg litt dekkende, holde seg i skyggen midt på dagen, følge litt med på uv indeksen. Anonymkode: 9a017...67a 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #27 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du noen dekning for å påstå at det er mer hudkreft blant ungdom som tar solarium? Anonymkode: 2097d...cc7 Unge får også hudkreft Beregninger fra Kreftregisteret viser at rundt 1000 tilfeller av hudkreft kan forebygges hvert år hvis ingen bruker solarium. For mye UV-stråling fra sol og solarium er den viktigste grunnen til at Norge ligger i verdenstoppen både i forekomst og dødelighet av hudkreft. https://kreftforeningen.no/aktuelt/6-av-10-unge-mener-solarium-bor-forbys/ Anonymkode: 688a0...816 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #28 Skrevet 16. mai 2025 Problemet med høy faktor, er jo at man kan ligge å grille seg hele dagen, også de timene sola er sterkest. Tidligere (noe man fremdeles gjør i solfylte land) trakk man inn i skyggen eller inn disse timene, eller når man kjente at sola "brant". Jeg smører konsekvent aldri kroppene til barna eller meg selv med høyere faktor enn 20. Ser jeg antydning til rødfarge eller merker at sola "brenner", trekker vi oss inn eller tar på oss beskyttende klær og holder oss i skyggen. Vi får alle noe farge i løpet av sommeren, men vi blir ikke særlig brun. Dette rådet fikk jeg av en hudlege for 20 år siden. Anonymkode: caaaf...adb 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #29 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Problemet med høy faktor, er jo at man kan ligge å grille seg hele dagen, også de timene sola er sterkest. Tidligere (noe man fremdeles gjør i solfylte land) trakk man inn i skyggen eller inn disse timene, eller når man kjente at sola "brant". Jeg smører konsekvent aldri kroppene til barna eller meg selv med høyere faktor enn 20. Ser jeg antydning til rødfarge eller merker at sola "brenner", trekker vi oss inn eller tar på oss beskyttende klær og holder oss i skyggen. Vi får alle noe farge i løpet av sommeren, men vi blir ikke særlig brun. Dette rådet fikk jeg av en hudlege for 20 år siden. Anonymkode: caaaf...adb Nå skal man vel smøre seg hver andre time uansett faktor. Det er jo ikke solkremen sin feil at folk bruker den feil. Anonymkode: 688a0...816 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #30 Skrevet 16. mai 2025 Nå er jeg lite i sola. Men jeg har blitt brent noen ganger, så er åpenbart at jeg ikke alltid passer godt nok på. De gangene jeg har blitt brent har det vært situasjoner hvor man ikke merker sola så godt. F.eks at det blåser mye, at selv om det er kjølig så er det refleksjon fra sjø/snø, det er overskyet, osv. Anonymkode: e31dd...593
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #31 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette rådet fikk jeg av en hudlege for 20 år siden. Interessant. Og derfor bør vi forkaste alt som har kommet til av kunnskap de siste 20 årene? Anonymkode: f582f...74c 3
Julebrunost Skrevet 16. mai 2025 #32 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt innspill – levealder er definitivt en faktor som kan påvirke kreftstatistikken. Men spørsmålet er: Forklarer økt levealder hele økningen i hudkreft? Når vi ser på Kreftregisterets tall, er det ikke bare snakk om en gradvis økning parallelt med at folk lever lenger. Det vi ser, er en eksplosiv vekst i insidens – altså antall nye tilfeller per år – ikke bare prevalens, som kunne skyldes at folk lever lenger med sykdom. Og denne økningen begynte ganske plutselig, omtrent samtidig med lanseringen av bredt markedsført solkrem på 60- og 70-tallet. Det betyr ikke at solkrem forårsaker hudkreft direkte – men det åpner for noen ubehagelige spørsmål: Kan overdreven bruk av solkrem ha endret måten vi utsetter oss for sol på? Kan mangelen på D-vitamin gjennom redusert UVB-eksponering ha påvirket risikoen? Og ikke minst: Er det mulig at sola har fått ufortjent skyld, mens andre faktorer har gått under radaren? Det er ikke konspiratorisk å stille slike spørsmål. Det er faktisk god vitenskapelig praksis. Anonymkode: f582f...74c Å stille spørsmål er jeg absolutt ikke kritisk til, ja til enda flere spørsmål! Det jeg problematiserer er den kjappe slutningen, som potensielt er farlig. Det er mange ting som har endret seg, og man må ta alt i betraktning skal man komme nærmere et plausibelt svar på grunn til økningen.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #33 Skrevet 16. mai 2025 Det hadde ikke vært på debatten om alle hadde vært enige... Det var på debatten fordi en norsk lege har gått ut å sagt noe som tolkes som veldig kontroversielt, og som har skapt støy. Kreftforeningen har heller ikke sagt at sola er farlig, men at overdreven soling uten tilstrekkelig beskyttelse øker kreftfaren. Denne legen mener solkrem gir falsk beskyttelse fordi mange tror de kan ligge i sola hele dagen om man bare bruker solkrem. Han selv anbefaler at man ikke ligger lenge å soler seg. Han mener man skal dekke seg til, og hvis man ikke kan dekke seg til skal man bruke solkrem. Anonymkode: f4c31...d0b 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #34 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nå skal man vel smøre seg hver andre time uansett faktor. Det er jo ikke solkremen sin feil at folk bruker den feil. Anonymkode: 688a0...816 Poenget er jo at de uv strålende som solkrem beskytter mest mot, er de uv strålende som ikke gir kreft. Ved å smøre seg hver andre time med høy faktor, så vil man være svært utsatt i forhold til de som går inn eller dekker seg til. Anonymkode: caaaf...adb
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #35 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Poenget er jo at de uv strålende som solkrem beskytter mest mot, er de uv strålende som ikke gir kreft. Ved å smøre seg hver andre time med høy faktor, så vil man være svært utsatt i forhold til de som går inn eller dekker seg til. Anonymkode: caaaf...adb Det er helt riktig at det handler om overdreven soling – og det er det som gjør diskusjonen interessant: Hvorfor blir det så lett for mye i dag? Legen i Dagsnytt 18 er inne på noe viktig. Men det han ikke sier – og som kanskje burde vært sagt tydeligere – er at solkrem faktisk kan bidra til overeksponering, nettopp fordi den slår av kroppens naturlige varslingssystem. Solbrenthet er ikke bare en plage – det er kroppens brannalarm. Den skyldes UVB-stråling, som også er det som starter D-vitaminproduksjonen. Når vi bruker solkrem med høy solfaktor, beskytter vi oss primært mot UVB. Dermed slår vi av alarmen som normalt ville fått oss ut av sola, men vi slipper fortsatt inn masse UVA, som trenger dypere ned i huden og ikke gir noen smertevarsel. UVA er mer stabil gjennom dagen og året, trenger dypere inn i huden, og har vært knyttet til DNA-skader som kan føre til kreft – spesielt når vi får den i store mengder med beskyttelse mot UVB. Med andre ord: Solkrem gjør det mulig å bli i sola lenger enn vi ellers ville orket – uten at vi nødvendigvis merker skade. Dette gir en falsk trygghet. Og det er dét noen mener når de sier at solkrem "kan være farlig" – ikke fordi den er giftig i seg selv, men fordi den endrer atferden vår. Kanskje burde det stå på solkremflasken: "Denne kremen slår av kroppens egen brannalarm. Bruk med klokskap." Anonymkode: f582f...74c 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #36 Skrevet 16. mai 2025 Julebrunost skrev (1 time siden): Å stille spørsmål er jeg absolutt ikke kritisk til, ja til enda flere spørsmål! Det jeg problematiserer er den kjappe slutningen, som potensielt er farlig. Det er mange ting som har endret seg, og man må ta alt i betraktning skal man komme nærmere et plausibelt svar på grunn til økningen. Mener du at det er farlig å diskutere uenigheten om solkrem, fordi det setter enigheten på spill? Det høres litt bakvendt ut. Anonymkode: f582f...74c 2
Julebrunost Skrevet 16. mai 2025 #37 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mener du at det er farlig å diskutere uenigheten om solkrem, fordi det setter enigheten på spill? Det høres litt bakvendt ut. Anonymkode: f582f...74c Det der var en merkelig slutning baset på hva jeg siterte og svarte. Å trekke slutningen at kreft kommer fra solkrem, uten å ta inn andre faktorer var det jeg snakket om. 1
Roci Skrevet 16. mai 2025 #38 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Denne legen mener solkrem gir falsk beskyttelse fordi mange tror de kan ligge i sola hele dagen om man bare bruker solkrem. Han selv anbefaler at man ikke ligger lenge å soler seg. Han mener man skal dekke seg til Anonymkode: f4c31...d0b Akkurat dette er jo faktisk helt riktig, ikke noe kontroversielt i det, og det er også de generelle anbefalingene. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Poenget er jo at de uv strålende som solkrem beskytter mest mot, er de uv strålende som ikke gir kreft. Ved å smøre seg hver andre time med høy faktor, så vil man være svært utsatt i forhold til de som går inn eller dekker seg til. Anonymkode: caaaf...adb Det er derfor det er så viktig å velge en bredspektret solkrem som beskytter mot både UVA og UVB, og ellers følge anbefalingene om å ikke oppholde seg i sola når den står høyest, og/eller dekke seg til med hodeplagg og lette klær. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #39 Skrevet 16. mai 2025 Julebrunost skrev (Akkurat nå): Det der var en merkelig slutning baset på hva jeg siterte og svarte. Å trekke slutningen at kreft kommer fra solkrem, uten å ta inn andre faktorer var det jeg snakket om. Nå er det vel ingen som seriøst har påstått at solkrem i seg selv er årsak til hudkreft? Men hvis det er sånn at solkrem gjør at vi får farlig mye UVA-stråling fordi solfaktor beskytter mot UVB og lar oss være unaturlig lenge i sola, så kan solkrem være problematisk. Folk smører jo inn ungene med solkrem nettopp fordi at da kan de oppholder seg lenger i sola. Og da får de mer UVA-stråling enn de ville ha fått hvis de ikke ble smurt inn med solkrem. Anonymkode: f582f...74c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2025 #40 Skrevet 16. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interessant. Og derfor bør vi forkaste alt som har kommet til av kunnskap de siste 20 årene? Anonymkode: f582f...74c Det er fremdeles det jeg skriver som er det gjeldene rådet. Holde seg unna sol når den er sterkest. Solkrem, spesielt med høy faktor, er falsk trygghet hvis man ikke følger de øvrige rådene for soling. Anonymkode: caaaf...adb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå