Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor hater dere veganere?

Fortell gjerne om hvor mange veganere dere faktisk har møtt, i virkeligheten, og hva som gjør at flertallet hater de så ekstremt 😁

Jeg elsker på være veganer, men hatet fra alle på nett gjør at jeg revurderer det hver eneste dag. Er det bedre for alle om jeg begynner å spise kjøtt igjen? 

Endret av Miaauuuu0987654321
  • Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Miaauuuu0987654321 skrev (Akkurat nå):

Fortell gjerne om hvor mange veganere dere faktisk har møtt, i virkeligheten, og hva som gjør at flertallet hater de så ekstremt 😁

Hater dem ikke. Irriterer meg over de som mosjonerer akkurat som de har meldt seg inn i en religiøs kult hvor de skal fortelle hvor grusomme folk er om de spiser kjøtt

• Liker 28
  • Nyttig 8
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Hater dem ikke. Irriterer meg over de som mosjonerer akkurat som de har meldt seg inn i en religiøs kult hvor de skal fortelle hvor grusomme folk er om de spiser kjøtt

Hvor mange har du møtt, og hvordan har du møtt de? Hva er relasjonen deres?😁

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Miaauuuu0987654321 skrev (Akkurat nå):

Hvor mange har du møtt, og hvordan har du møtt de? Hva er relasjonen deres?😁

Har ikke møtt noen. Har bare snakket med noen som hadde noen i familie og relativt nær krets som har fortalt om hvordan de de kjenner er 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hater ikke veganere, men de jeg har møtt er jævla slitsomme og tjater i vei om kjøtt. Fint at de har "sett lyset", men til å ikke spise kjøtt er fokuset på kjøtt nærmest sykelig. Jeg gidder ikke forholde meg til slike mennesker

Anonymkode: 565b1...c9d

• Liker 26
  • Nyttig 8
Skrevet

Folk flest hater ikke veganere. Hvor har du det fra? 
Man blir kanskje oppfattet som sær, men det er langt fra det og til å hate. 

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Til en viss grad, skyldfølelse. Derfor det treffer ekstra godt. Alle vet jo at det egentlig er til det beste for planeten og dyra. Men så er bacon digg og ost er digg og vi er egoister..

Anonymkode: d6bcd...572

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg føler ikke noe hat mot veganere. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen som hater veganere. Men antipatien mot kjøttspisere er viklet inn i høymoralske, kvasifilosofiske argumenter som fremføres som en svovelpredikant på speed.

Anonymkode: 8e202...10a

• Liker 20
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig upraktisk for oss rundt dem. Det er sært...og de kan ikke spise normalt. De slutter aldri å prate om det. Det er liksom gjennomsyret i alt ...og det er slitsomt. 

Jeg har en datter som fikk det for seg. Det er veldig stress.

Egne kafeer, egen klesstil, må ha veganer- venner, alt handler om den jævla måten deres. Det er så sinnsykt trettende. 

Anonymkode: b5934...c6c

• Liker 9
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fire i vennekretsen min. I tillegg er nevøen min på 10 år veganer. 

Nevøen min er et mareritt å passe. Han var småspist fra før, og nå kan han ikke spise noe som helst. De veganske matvarene vi har kjøpt inn liker han ikke, uansett hva det er. 

Min nære venninne gikk fra å være altetende til veganer over natta. Nå kan hun ikke legge mat samme sted på grillen som vi har hatt kjøtt. Så halve grillen må holdes av til henne. Hun skal hele tiden misjonere om sitt syn. Hun kaster de klærne hun hadde som var av skinn eller ull, til og med bunaden sin. Stakkars hunden hennes får bare planteføde og vi ser at den har blitt slapp og fått dårlig pels. Det går ikke lenger ann å ha en normal samtale når hun er i nærheten, alt vris over på dyrevern. Så det har dessverre blitt til at vi omgås mye mindre enn før. De tre andre i vennekretsen er ikke like ekstreme. Der går det bra bare vi passer på hvilke emner vi snakker om. Merkelig nok har alle tre blitt veldig hektet på konspirasjonsteorier. Så samtalene blir overfladiske, det blir mye vær og vind.

Anonymkode: 1236b...a8d

• Liker 13
  • Nyttig 12
Skrevet
Miaauuuu0987654321 skrev (13 minutter siden):

Øøøøø, hva?  Jeg gjør hva? Hvorfor skulle jeg bry meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hater ikke veganere, men de fleste jeg kjenner er smått irriterende og selvhøytidelige. Husker også den gangen veganermobben gikk bananas over at en vegetarrestaurant i Oslo én dag i uka hadde en rett med egg på menyen 🙄

Anonymkode: 9f83f...0ec

• Liker 9
Skrevet

Dette forundrer meg også, hvor mye en god del henger seg opp at det finnes veganere. For hva er det egentlig å bry seg med, hvordan andre velger å spise?  Som kommentator over her tror jeg også det kan handle om skyldfølelse, eller at de føler seg indirekte kritisert av veganere for at de spiser animalske produkter.

Jeg har kjent en del vegetarianere og veganere, og ingen av dem har vært moraliserende. Tvert imot har de virket lite interessert i å snakke om det. Jeg kan tenke meg de er lei spørsmål og diskusjon. Jeg var pescetarianer i "5 minutter" for noen år tilbake og husker jeg ble drittlei spørsmål fra andre om dietten min. Så ja, i min opplevelse er anti-veganere mye mer høylytte og brautende med meningene sine enn veganere. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er vegetarianer, og møter ofte på irritasjon selv. «Kan du ikke bare skrape av kjøttet av lasagnaen», «du kjenner nok ikke forskjellen på kylling eller vegetar buljong, så da kan du bare spise det» osv. Var også innom et bakeri for å kjøpe et rundstykke med noe på, og sa at så lenge det var vegetarisk, så kunne hun ta på forskjellig. Ble møtt med et veldig surt svar »jeg bryr meg ikke om hva som er vegetar eller ikke», og i slike tilfeller tenker jeg er det ikke litt av jobben din å bry deg om dette når du jobber med mat?

Jeg forteller aldri andre folk hva de skal spise, så da skjønner jeg ikke irritasjonen. Jeg har også gitt klar beskjed om at det ikke er noe problem for meg å ta med vegetarmat når jeg blir invitert på middag. Men gang på gang får jeg ikke beskjed på forhånd, og kommer til middag med kjøtt.

Tror enkelte som føler seg så irriterte på vegetarianere eller veganere bør gå litt i seg selv, i hvert fall når vi ikke forteller dem hva de skal spise. Det er opp til hver enkelt og alle bør respektere det.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

veganermobben gikk bananas

Anonymkode: 9f83f...0ec

Good one!

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater ikke veganere nei, hate er uansett et veldig sterkt ord. Jeg hater typ ingen. Men om man på en måte skal sitte og gi andre dårlig sammvitighet eller fortelle at du er så mye bedre en andre bare for at man velger typ en livstil og jeg noe annet, mister man litt respekt i mine øyne da. Men kjenner flere veganere og ingen av dem er sånn. Men sett noen på nett

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Miaauuuu0987654321 skrev (19 minutter siden):

Jeg elsker på være veganer, men hatet fra alle på nett gjør at jeg revurderer det hver eneste dag. Er det bedre for alle om jeg begynner å spise kjøtt igjen? 

Du trenger ikke å spise kjøtt. Det holder lenge at du tar et skritt tilbake og blir vegetarianer. Ingen har problemer med vegetarianere. Det er bare en diett. Det er når veganismen blir et livssyn som infiltrerer alt at det blir problematisk.

Anonymkode: 1236b...a8d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner en vegetarianer. Tror egentlig  han er veganer. Han er en av de hyggeligste menneskene jeg kjenner, så om du hater dem så handler det nok mer om hvem du har møtt. Vegetarianere har nok fått et litt ufortjent rykte pga noen som er veldig selvhøytidelige 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Miaauuuu0987654321 skrev (22 minutter siden):

Hvorfor har du laget deg et eget narrativ om at flertallet av folk har et ekstremt hat mot veganere? 
Jeg tror ingen andre vil kjenne seg igjen i den påstanden. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...