Gå til innhold

Sjenerte barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor skal de endre seg? Høres ut som du må tone deg ned noen hakk heller

Anonymkode: 0ced4...69f

Enig.

Som et introvert barn og nå introvert voksen, er det helt tragisk å tenke på de velmenende, men fullstendig elendige rådene om å ta mer plass. Eller min favoritt - ikke vær så sjenert. 

Underteksten ved råd om å ta mer plass, by mer på seg selv, oppsøke andre etc etc er at "du er ikke god nok, du bør endre deg".

Jeg var antagelig sjenert også som barn, det er jeg ikke som voksen. Ikke redd for å ta ordet (eller så mye plass som JEG ønsker), men liker ikke spotlight på meg selv. Trives med det.

Skulle ønske barn som likner meg fikk mer støtte og cred for at vi er forskjellige. Og bra er det, 25 barn som kappes etter oppmerksomhet ville jo ikke gått. 

Anonymkode: f6ade...06d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er selv utadvendt, glad i min egen stemme og synes vel egentlig at fest uten meg er ganske kjedelig.

Bare lyst å kommentere på dette. Siden ekstroverte får mye sjeldnere kommentarer på sin personlighet.

Det du beskriver høres helt jævlig ut for meg. Folk som er glad i sin egen stemme er utelukkende negativt for meg. Du er neppe interessert i andre, vil helst ha et publikum. Og dessverre blir det ofte mer introverte som ufrivillig blir det.

Det er mulig andre synes festen er gøyere uten deg. Da får man nok hørt og bli kjent med andre som har bedre ører enn deg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig.

Som et introvert barn og nå introvert voksen, er det helt tragisk å tenke på de velmenende, men fullstendig elendige rådene om å ta mer plass. Eller min favoritt - ikke vær så sjenert. 

Underteksten ved råd om å ta mer plass, by mer på seg selv, oppsøke andre etc etc er at "du er ikke god nok, du bør endre deg".

Jeg var antagelig sjenert også som barn, det er jeg ikke som voksen. Ikke redd for å ta ordet (eller så mye plass som JEG ønsker), men liker ikke spotlight på meg selv. Trives med det.

Skulle ønske barn som likner meg fikk mer støtte og cred for at vi er forskjellige. Og bra er det, 25 barn som kappes etter oppmerksomhet ville jo ikke gått. 

Som introvert er jeg fullstendig uenig !  Sjenerthet kan bli et helt klart handicap om man egentlig vil noe, men får det ikke til. Ofte kan øvelse hjelpe for sjenerthet er jo litt frykt for feil, frykt for å bli avvist++. Om man er introvert og er mye alene og trives med det så er jo ting greit, men når du egentlig ikke vil være alene hele tiden så kan sjenerthet bli hemmende. 

Jeg ser ikke noen grunn til at man skal få cred for sjenerthet når målet er å få vist seg frem i timene da det er kompetansemål og evnen til dialog, samtale, stille spørsmål er grunnlag for for vurdering i skolen. 

Anonymkode: 24a62...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært ganske sjenert og rolig, og det er så utrolig slitsomt å få høre at man må komme seg ut av skallet. Det er ikke nødvendigvis et skall, det er en personlighet som dessverre blir sett på som "feil" personlighet. Det er spesielt vondt å føle at det er en forelder som tenker at man oppfører seg "feil". Ta dem som dem er, men samtidig lær dem at de ikke skal tåle å ta dritt fra noen.

Anonymkode: 61a50...1fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid vært ganske sjenert og rolig, og det er så utrolig slitsomt å få høre at man må komme seg ut av skallet. Det er ikke nødvendigvis et skall, det er en personlighet som dessverre blir sett på som "feil" personlighet. Det er spesielt vondt å føle at det er en forelder som tenker at man oppfører seg "feil". Ta dem som dem er, men samtidig lær dem at de ikke skal tåle å ta dritt fra noen.

Anonymkode: 61a50...1fe

Men hvis de ikke tar dritt fra noen så er målet mitt nådd. Problemet er jo imidlertid at de tar dritt fra hvem aom helst gim gidder å gi det ut. Som sagt er de heldige så langt at det skjer sjelden men det vil ikke vare over tid. 

Anonymkode: 9cc3c...f00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du beskriver høres helt jævlig ut for meg. Folk som er glad i sin egen stemme er utelukkende negativt for meg. Du er neppe interessert i andre, vil helst ha et publikum. Og dessverre blir det ofte mer introverte som ufrivillig blir det.

Joda jeg er interessert i andre som har noe å melde, men da får de faktisk melde det. Og nei det er ikke de mer introverte som er publikum for de orker jeg ikke tilbringe tid med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Lurte på om noen har noen råd om hvordan jeg forholder meg til barn som er ulike meg selv. Jeg har to gutter som er godt likt i klassen, begge går i fine klasser uten mobbing osv. Men de er begge sjenerte, innrømmer at de må spørres om å komme ut, tar ikke initiativ til dette selv. Kona sier selv hun var veldig lik men hun slet mer sosialt siden det var et dårligere skolemiljø enn de har. Jeg er selv utadvendt, glad i min egen stemme og synes vel egentlig at fest uten meg er ganske kjedelig. Lurer egentlig mest på om det er en måte å få gutta til å ta mer plass og ta mer initiativ siden det absolutt ikke er gitt at de alltid vil ha så hyggelige rammer som de nå har på skolen. 

Med et så ryddig tema, anbefaler jeg å henvende deg til helsesøster i skolen, finne tema om det i bøker, kompetanse ressurser i fagmiljøer der du bor. 

Det passer ikke inn her. Fordi du trenger svar med tyngde og saklighet. 

Anonymkode: 50a17...b80

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...