Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (13 minutter siden):

Får folk så sinnsyke summer til konfen at det må til forvaltningsplan? 

Nei. Snakk om 20 000 her. Veldig liten familie. Og begge to fikk bunader. 

Anonymkode: 73249...5b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi låser pengene på en konto de ikke får før de er 25. 

Anonymkode: b6473...aaf

Fin måte å lære unge hvordan penger taper seg i verdi på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg konfererte vel med foreldrene i min tid om det var ok at jeg brukte pengene som jeg gjorde. Men det var rett og slett innkjøp av normale bruksting som kosta litt, så det var liksom ikke noe å si på det. Sparing var aldri et tema, tvert imot var det fint å være konkret på takkekortet om hva pengene gikk til. Det var ikke så store summer at det lå i kortere at her burde mye spares. Bunaden og festen var hovedgaven. 

Sånn angående å være 18 og ikke ha penger, da tenker jeg ja, selvfølgelig har ikke 18-åringer mye penger. Det er ikke mye de kan tjene og samtidig klare ungdomsskolen og videregående. Mine forelder ga meg heller ingen veldige stor gaver til 18-årsdagen. Men jeg fikk en større sum da jeg fylte 20, da var jeg flytta i egen bolig. 

Anonymkode: 0057d...e65

AnonymBruker
Skrevet

Han kjøpte seg gaming-PC til 15-20k, og resten foreslo han selv å spare. Heldigvis. Jeg hadde nok ikke tvangsspart dem hvis han ønsket å blåse dem på noe tull, men vi hadde tatt noen samtaler om hva de pengene kan brukes til senere. Og at vi ikke vil betale for xyz. Så brukes de pengene nå, må han selv finne løsninger for å finansiere det senere. 

Anonymkode: 45f1f...b33

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min straks 19-åring har enda ikke brukt en krone av sine konfirmasjonspenger. De har bare vokst på disse 4 årene siden konfirmasjonen.

Dette var helt på eget initiativ. Vi har alltid snakket mye om økonomiske valg hjemme.

Jeg hadde latt henne bruke inntil 5000 på noe hun virkelig ønsket om hun hadde utrykt et behov for det. Men nei.

Anonymkode: 1bc73...597

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Alt sammen?

Anonymkode: dd83d...514

Ja, alle pengene de fikk til konfirmasjonen står på konto som kun vi foreldre har tilgang til. Penger de tjener selv bestemmer de selv over, men konfirmasjonspengene er til egenkapital til bolig. Det er vi foreldre som forvalter konfirmasjonspengene frem til da. Når de fyller 25 har pengene stått i ti år, og med den avkastningen vi har hatt til nå så har verdien allerede økt mye, så de vil fint kunne kjøpe seg egen bolig når de er 25.

Vi har valgt å gjøre det sånn fordi vi ønsker at de skal få noen modningsår, og å få kjenne på kroppen hvordan det er å være fattig student. Vi tror at det å plutselig få store beløp rett i fanget i for ung alder er veldig ødeleggende for motivasjon og arbeidslyst. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette tror jeg ikke er sant. Mener da på at foreldre fungerer som økonomisk verge til barnet er 18?

Puss brillene dine og les en gang til det du siterer. 
Barn over 14 år eier sine egne penger som hen har fått i gave, foreldrene kan ikke beslaglegge en eneste krone. Da kan ungdommen gå til Statsforvalter og si at foreldrene fratar hen penger/styringsrett over egne penger. 
Oppfatter du fortsatt ikke dette, så sov på saken, før du leser mer. 

Anonymkode: 68ad6...39a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi låser pengene på en konto de ikke får før de er 25. 

Dette har dere faktisk ikke lov til.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan foreldre nekte deg å kjøpe det du vil?

Er du under 15 år, kan foreldrene dine nekte deg å bruke penger du har fått, hvis de mener du bruker pengene på noe som ikke er bra for deg. Jo eldre du blir, jo mer skal du kunne bestemme hva du kan bruke pengene på. Er du over 15 år, skal det mye til for at foreldrene dine kan nekte deg å bruke pengene som du vil. I så fall må Statsforvalteren gi dem lov til det.

https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge/dine-rettigheter/penger-og-jobb

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi tvangssparer alle pengene. Det er ment til å komme godt med i voksenlivet, gi en god start. Fjasepenger har de lommepengene sine til. 

Anonymkode: 0d632...702

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn fikk bruke 5% av konfirmasjonspengene (-ish) på det hen ville. Resten ble satt på sperret sparekonto. Hen kunne spørre om å få bruke av pengene hvis hen ville ha noe spesielt, men fikk ikke ha tilgang på kontoen. En ungdom jeg kjenner fikk ha fri tilgang på kontoen, og da var alle pengene (over 60.000 kr) borte på under to år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Puss brillene dine og les en gang til det du siterer. 
Barn over 14 år eier sine egne penger som hen har fått i gave, foreldrene kan ikke beslaglegge en eneste krone. Da kan ungdommen gå til Statsforvalter og si at foreldrene fratar hen penger/styringsrett over egne penger. 
Oppfatter du fortsatt ikke dette, så sov på saken, før du leser mer. 

Det kommer faktisk helt an på hvordan pengene er gitt. 

Anonymkode: 0d632...702

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Inspirert av en annen tråd her inne: Er det vanlig å tvangsspare konfirmasjonspenger for ungdommen? Hvor mye vil KGs befolkning si at er ok å tvinge konfirmanten til å spare? Enten prosentvis eller med en eksempelsum. 

Har snart konfirmant med helt virkelighetsfjerne tanker om hva pengene skal gå til, og blir nok veldig skuffet når vi setter ned foten. Men derfor syns jeg det er interessant å høre andres mening.

For å si det sånn. Jeg skulle ønske mine foreldre tvang meg til å spare de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som trodde 10.000-20.000 var mye å få i min konfirmasjon... 

Er det virkelig normalt at ungdom får en liten formue i konfirmasjon? Jaja, har familien så god råd er det sikkert bare positivt 

Anonymkode: f5c20...517

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Både vi foreldre og besteforeldrene gav gave i form av fondsandeler. Fondene står i konfirmantens navn så sånn sett har han råderett over dem. Men det skal jo litt innsats til å finne ut av hvordan man selger fondsandeler, så det er ikke like lett å bruke opp pengene som om han fikk dem i kontanter.

Så ja, en slags tvangssparing. Vi har snakket om hvordan fond fungerer og at det er for lang horisont, minst ti år. 

Han fikk ca 10 000 i pengegaver utenom, disse har han satt på sparekontoen sin (som han disponerer fullt ut), bortsett fra 3000 som han har brukt på noe sportsutstyr han har ønsket seg lenge. Helt innafor, synes jeg.

Anonymkode: 36695...cec

AnonymBruker
Skrevet

Ja, alle pengene de fikk til konfirmasjonen står på konto som kun vi foreldre har tilgang til. Penger de tjener selv bestemmer de selv over, men konfirmasjonspengene er til egenkapital til bolig. Det er vi foreldre som forvalter konfirmasjonspengene frem til da. Når de fyller 25 har pengene stått i ti år, og med den avkastningen vi har hatt til nå så har verdien allerede økt mye, så de vil fint kunne kjøpe seg egen bolig når de er 25.

Vi har valgt å gjøre det sånn fordi vi ønsker at de skal få noen modningsår, og å få kjenne på kroppen hvordan det er å være fattig student. Vi tror at det å plutselig få store beløp rett i fanget i for ung alder er veldig ødeleggende for motivasjon og arbeidslyst. 

Arbeidslyst har jeg aldri hatt uansett hvor fattig jeg har vært 

Anonymkode: 7873f...c87

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Verdien har ikke økt. Det er bare pengene som har tapt seg i verdi.

AnonymBruker
Skrevet

Totalt utenfor tema men jeg har så mange ganger nå bladd meg nedover «nytt innhold» og klart lese «tvangsPARRE konfirmanten» å knegget litt for meg selv av egen evne til å lese så feil 😆🙊

Anonymkode: 667f6...f25

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De har fått bruke penger på en stor ting de har ønsket seg. Den ene ville ha en Mac og den andre en el-sparkesykkel, også fikk de 1000kr hver seg de kunne gjøre hva de ville med. Resten gikk på sparing. De fikk ca 50 000kr hver.

Anonymkode: e0732...bcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...